Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Murre - miten se kesytetään hyötykäyttöön.

Aloittaja ROOSTER, helmikuu 24, 2019, 13:06:37

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ROOSTER

On monia pahasti unhoon jääneitä, mainiota kansankuvauksia päivittäisistä elämäntilanteista.

Tässä yksi Uudestakaupungista - jos olet menossa työhön autotehtaalle, kannattaa opetella, että ymmärtää mistä puhutaan:

Hei hulina!, sanos ämm ku kirnuhu piär

Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Aave

^
En ole varma miltä paikkakunnalta tuo sanonta on peräisin (Uusikaupunkilainen se ei siis välttämättä ole). Etelä-Pohjanmaalla siitä on kuitenkin laajempi versio:

Hei hulinaa, outua mulinaa, sano akka ku kirnuhun pieri!
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

ROOSTER

No niin. Nyt vaan pitää pohtia missä tätä voi hyötykäyttää.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Aave

^
Sitähän voisi käyttää halutessaan mitä moninaisimmissa tilanteissa. Lyhyet hokemat ja sanonnat iskostuvat helposti mieleen, se on osaltaan niiden tarkoitus.

Nämä nyt eivät varsinaisesti ole murreasioita, mutta viimeksi eilen joku sanoi jossain tilanteessa, että varhainen lintu nappaa madon. Letkautin siihen: "Mutta varhainen mato joutuukin syödyksi".

Tilanteissa, joissa joku pyytää minua tekemään jotain eikä juuri sillä hetkellä huvita, olen jo pitkään vastannut aina pokalla että ei pysty - mä oon autolla.

Lisähilpeyttä tilanteeseen tuo, jos ollaan vielä ravintolassa, kaikki (Minä mukaan lukien) ovat jo jonkin verran juoneet, ja joku ehdottaa vaikka ravintolan vaihtamista. Jokainen siis hyvin tietää että en minäkään millään autolla matkassa ole, mutta käytän toteamusta aina muutenkin kaikissa tilanteissa, jos ei huvita tehdä jotain. Sanonta on sittemmin levinnyt kaveri- ja tuttavapiireissä siihen malliin, että sitä on alkanut nyt kuulla muiltakin.

Huumori on siitä hyvä ase, että jos torppaa jonkin ehdotuksen tällä tavalla, niin koomiselle vastaukselle yhdessä nauraminen ei tuota ehdottajalle lainkaan niin paljon mieliharmia kuin se, että vastaisi vain suoraan, että nyt ei ainakaan vielä huvita.

"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

urogallus

Lainaus käyttäjältä: Aave - kesäkuu 06, 2021, 16:13:22

Nämä nyt eivät varsinaisesti ole murreasioita, mutta viimeksi eilen joku sanoi jossain tilanteessa, että varhainen lintu nappaa madon. Letkautin siihen: "Mutta varhainen mato joutuukin syödyksi".

Mutta mato on myöhäinen, jos se on maan pinnalla samaan aikaan varhaisen linnun kanssa. Erilaiset elämänrytmit.

Näin muuten tänään yhden myöhäisen madon. Muurahaiset olivat oikein iloisia sen kohtaamisesta!

Aave

Lainaus käyttäjältä: urogallus - kesäkuu 06, 2021, 16:28:40
Mutta mato on myöhäinen, jos se on maan pinnalla samaan aikaan varhaisen linnun kanssa. Erilaiset elämänrytmit.

Näin muuten tänään yhden myöhäisen madon. Muurahaiset olivat oikein iloisia sen kohtaamisesta!
Tämäpä.

Jenkeissä on taas se tilanne päällä, että yli miljardi laulukaskasta heräilee n. 17 vuotta kestäneestä horroksestaan, ja täyttää maat ja mannut. Niiden horrosrytmi kestää noin kauan sen vuoksi, että niitä päätyökseen saalistavien lajien elinkaari ei silloin ehdi sopetumaan ja myös ennakoimaan, milloin kaskaita on tarjolla poikkeuksellisen runsaasti. Kaskaat tuskin ovat tietoisia, mutta evoluutiossa piilee myös matematiikkaa.
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

Toope

Ei kai sitä murretta tarvi hyötykäyttää. Nautitaan vaan siitä, että meillä on kauheita savolaismurteita, omituisia turkulaisia, hämmentäviä pohojalaismurteita ja toivottavasti säilyviä karjalaismurteita.

Suomi on jo rikas, suomenkieleltään.

ROOSTER

Raumankielen sana "fällyjänes" on mielestäni mainio ilmaisu kirjakielisemmälle salarakkaalle. 

https://lansisuomi.ap.richiefi.net/d13e9176-b36e-43e0-a970-462586bdb64c/6

Eikä maskille keksitty uusioraumalaissana "lärväne" ole yhtään huonompi.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Kopek

Lainaus käyttäjältä: Toope - kesäkuu 08, 2021, 21:38:28
Ei kai sitä murretta tarvi hyötykäyttää. Nautitaan vaan siitä, että meillä on kauheita savolaismurteita, omituisia turkulaisia, hämmentäviä pohojalaismurteita ja toivottavasti säilyviä karjalaismurteita.


Entä uusmurteet?

Hippi

^
Minusta videossa puhuttiin kyllä ihan yleiskieltä, joskin puhujan äidinkielen vuoksi aksentti oli hiukan poikkeava.

Kopekilla taitaa olla hukassa murre
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

ROOSTER

Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

ROOSTER

Murre-, tai slangisanoja voi opettaa myös rautakaupassa.

Lainaus käyttäjältä: https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art-2000008942892.htmlHelsinkiläisen rauta­kaupan opasteisiin painettiin niin voimakasta Stadin slangia, että jo vantaalaiset hämmentyvät käytävällä
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Toope

Lainaus käyttäjältä: Kopek - kesäkuu 27, 2022, 08:07:22
Lainaus käyttäjältä: Toope - kesäkuu 08, 2021, 21:38:28
Ei kai sitä murretta tarvi hyötykäyttää. Nautitaan vaan siitä, että meillä on kauheita savolaismurteita, omituisia turkulaisia, hämmentäviä pohojalaismurteita ja toivottavasti säilyviä karjalaismurteita.


Entä uusmurteet?
Murteet muuttuvat ja kehittyvät, mikäs siinä!

Kopek

#58
En tjedä hyötykäytöstä, mutta kirjoitan silti aiheesta muutaman sanan. Pohjustuksena käyköön tämä poiminta radionurkasta.

Lainaus käyttäjältä: Amore - lokakuu 21, 2022, 20:45:41
Puhuin itse slangia nuorena (en tosin korostetusti, vaan käytin jonkin verran slangisanastoa) aikana jolloin opiskelija-asuntolassa kaikki kämppäkaverit olivat muualta Suomesta ja jokaisella oli oma murteensa tai ainakin aksentti. Oli siis normaalia samastua kotipaikkakuntaan. Aika pian kasvoin ulos slangista enkä juuri koskaan käytä edes yksittäisiä slangisanoja.

Kuuntelin kerran radiosta jotain ohjelmaa, jossa kielitieteilijänainen esitti näytteitä murteista. Kyse ei ole pelkästään sanoista vaan painotuksista ja ääntämisestä ja tauoista ja nopeudesta ja  hengityksestä ja en edes tiedä, mistä kaikesta.

Jos savolainen ja helsinkiläinen lukevat kirjakielellä kirjoitettua tekstiä täsmälleen samoilla sanoilla, on mahdollista, että heidän puheestaan voi silti päätellä, että toinen on Savosta ja toinen Helsingistä.

Olen monta kertaa kuunnellut radiosta jonkun henkilön haastattelua ja miettinyt, että onkohan tuo tyyppi syntyisin Savosta. Joskus se on voitu kertoakin. Joskus olen googlannut henkilötietoja ja tietoa asuinpaikasta.

Taitaa olla niin, että eri murteiden puhujat tuottavat ääntä eri kohdissa suussaan. Tämä on ilmeisesti se, mikä paljastaa taustan, vaikka henkilö puhuisikin kirjakieltä.

Tunnettuja savolaistaustaisia henkilöitä on ollut esimerkiksi Spede. Ei tyyppi enää myöhemmin savoa puhunut, mutta tyypin puheesta taisi kuitenkin käydä ilmi, ettei hän ole syntyperäinen helsinkiläinen.


Speden haastattelua


Kirkan haastattelua

Vietin lapsuuteni kahden (neljän vuoden ajan kolmen) sukupolven taloudessa, jossa sain vaikutteita erilaisista murteista. Tietysti myös ympäristöllä oli suuri merkitys, ehkä merkittävin. 

Ympäristössä puhuttiin "keski-suomea" eli sen tyyppistä murretta, mitä puhutaan esimerkiksi elokuvassa "Kahdeksan surmanluotia". Se on lievempi versio varsinaisesta savon murteesta vaikka kuuluukin niihin.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Keskisuomalaismurteet

Ehkä tuo murre vielä jossakin taustalla lymyää, vaikka puhunkin omasta mielestäni sekakieltä. Joskus nuorempana puhuin aika voimakkaastikin tuota murretta, kun kaverit ja lähes kaikki muut ympärillä puhuivat. Isoäitini oli syntyisin Tampereen seudulta, eikä hän puhunut mitään savoon viittaavaa. Äitini perhe oli myös lähtöisin Tampereelta, joten ei äitinikään mitään savonsekoitusta puhunut. Savolaispitoista "keski-suomea" kuuli kuitenkin joka puolella, joten kyllähän se tarttui. Se oli oikein sellaista äijäkieltä, jossa esimerkiksi d-kirjain loisti poissaolollaan. Pakosta sitä käytettiin, mutta yleensä se kierrettiin, jos voitiin. Äidin = äitin. Radion = ration. Meidän = meijän. Ja niin edelleen.

Murre alkaa tarttua aika helposti ja huomaamattomasti, jos olosuhteet ovat sopivat. Olin armeijassa samoissa porukoissa joidenkin helsinkiläisten kanssa, ja kun menin lomalle kotiin, siellä ihmeteltiin, mistä puheeseeni oli tarttunut jotain helsinki-sanoja.

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2020/06/27/oletko-kallellasi-savolaisiin-hamalaisiin-vai-kenties-etelapohjalaisiin

En onnistunut tekemään testiä, mikään vaihtoehdoista ei kuulostanut luonnolliselta.

Radiossa oli juttua siitä, miten eri alueilla sanotaan "minä". Onko se "mä" vai "mie" vai "minä".

Testilause on "minä otan sen".

Taidan sanoa jotenkin minän ja mä:n puolivälistä eli tavallaan sanon "minä otan sen", mutta äännän laiskasti, jolloin pari kirjainta jää pois ja lopputulos "mäotan sen" tai jopa "motan sen". En siis varsinaisesti sano "mä", mutta lauseessa sana minä lyhenee kuulostamaan mä-sanalta.

https://yle.fi/uutiset/3-12655487

a4

Vastaus otsikon kysymykseen. Tällä tavalla:

Eläinsairaala Savon Murre valittiin vuoden nimeksi
Vuoden nimi on tunnustuspalkinto, joka annetaan kuluneen vuoden aikana esillä olleelle hyvälle nimelle.

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000009151312.html