Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Mukavin vankila

Aloittaja ROOSTER, helmikuu 26, 2019, 17:55:18

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ROOSTER

Koska lähestyvä eläkeikä tuo väistämättömästi mieleen pärjäämisen asteen - sitten kun on vanha ja vedätettävissä, sairas ja pienenpieni pikkueläke vaan käytettävissä. Japanilaisten keksintö viettää mahdollisimman paljon aikaa "valtion  täysihoidossa" alkaa tuntua houkuttelevalta.

Koska itsellä ei ole muuta vankilakokemusta kuin yksi putkassa vietetty yö ja muutama visiitti tuttua murhamiestä katsomassa Kakolassa, niin haluaisinkin lisätietoja vankilaoloista. Mieluummin siellä aikaansa viettäneiltä, joita varmaan palstalaisistakin on muutama.

Onko mahdollisuus omaan telkkariin, jääkaappiin, radioon, kännykkään ja tietokoneeseen? Voiko ruokalistaan vaikuttaa, minulla on yleensä ollut pihvipäivä perjantaina? Millä edellytyksillä saa oman huoneen suihkulla? Onko kohtelussa eroa eri vankiloissa, missä on asiallisimmat pamput ja kanssasuorittajat?

Pyydän pikaisia vastauksia, sillä aika kuluu nopeasti. Sen kulkuakin voisi linnamainen ympäristö hidastaa. Mistä rikoksesta saisi hienoimman sellin ja kohtelun?
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Brutto

Olen ollut lyhyitä jaksoja pidätettynä monessakin eri maassa ja saanut jopa kunnian päätyä KGB:n kuulustelemaksi, mutta paremmuusjärjestykseen en osaa paikkoja laittaa. Osasta en edes muista juuri mitään.

Mutta luulisin että ensimmäisinä eläkepäivinä kannattaisi tehdä iso keikka. Rahankuljetus, jalokiviliike tai jokin vastaava. Kävi miten kävi, ainakin toimeentulo on turvattu.
"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare: crawling, slithering, along the edge of a straight razor and surviving."

Norma Bates

Lähimmäksi vankilaa olen päätynyt näin. Olin parikymppisenä kävelemässä tienlaitaa bussista umpikorpeen jäätyäni, tarkoituksena kävellä kotiin siihen omakotitaloon jonka ekan eksäni kanssa olimme ostaneet. Yhtäkkiä viereeni pysähtyi joku auto täynnä nuorehkoja miehiä, ja he kysyivät että olenko menossa paikkaan N, he voisivat tarjota kyydin. En ollut, ja jatkoin matkaa, ja he onneksi omaansa.

Minä kun en ikinä mistään tiedä, sain vasta jälkeenpäin selville että N olikin paikka missä on seudun vankila. Olinko tosiaan niin gangsterin sussun näköinen kahden poninhäntäni kanssa että olettivat minunkin olevan menossa vankilaan tapaamaan jotain vankia...  ;D

Seudun uusimmista kerrostaloista kun olen muutaman kopperon sisältäpäin nähnyt, kuvittelisin että nykypäivän vankilakaan ei voine olla juurikaan sen kummoisempi kuin nuo kolkot ja ankeat harmaan värin hallitsemat kämpät. Pieni koko, pienet ikkunat. Joissain paikoin itseasiassa jotain kalterivirityksiäkin ikkunoissa...

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Brutto - helmikuu 27, 2019, 13:10:57
Olen ollut lyhyitä jaksoja pidätettynä monessakin eri maassa ja saanut jopa kunnian päätyä KGB:n kuulustelemaksi, mutta paremmuusjärjestykseen en osaa paikkoja laittaa. Osasta en edes muista juuri mitään.

Pitääkin tarkentaa kysymystä. Siis minkä tahansa maan vankila kyllä käy. Niissähän ei eri maksua ruuasta, majoituksesta tai liinavaatteista olla pyytämässä. Harmi kun muisti pätkii juuri silloin kun joutuu putkaan.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - helmikuu 27, 2019, 20:11:55
Seudun uusimmista kerrostaloista kun olen muutaman kopperon sisältäpäin nähnyt, kuvittelisin että nykypäivän vankilakaan ei voine olla juurikaan sen kummoisempi kuin nuo kolkot ja ankeat harmaan värin hallitsemat kämpät. Pieni koko, pienet ikkunat. Joissain paikoin itseasiassa jotain kalterivirityksiäkin ikkunoissa...

Ei ne kalterit ikkunoissa juuri haittaa, pääasia että on ikkunat. Jouduin armeijaan paikkaan missä oli kymmeniä metrejä kalliota pään päällä, rutikuiva sisäilma ja alokkaana ei päässyt viikkoon ulos. Ilmeisesti minulla ei siis ole klaustrofobiaa jos on edes teoreettinen mahdollisuus päästä ulos, mikä parantaa vankilaviihtyvyyttä.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Renttu

#5
Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - helmikuu 26, 2019, 17:55:18
Koska lähestyvä eläkeikä tuo väistämättömästi mieleen pärjäämisen asteen - sitten kun on vanha ja vedätettävissä, sairas ja pienenpieni pikkueläke vaan käytettävissä. Japanilaisten keksintö viettää mahdollisimman paljon aikaa "valtion  täysihoidossa" alkaa tuntua houkuttelevalta.

Koska itsellä ei ole muuta vankilakokemusta kuin yksi putkassa vietetty yö ja muutama visiitti tuttua murhamiestä katsomassa Kakolassa, niin haluaisinkin lisätietoja vankilaoloista. Mieluummin siellä aikaansa viettäneiltä, joita varmaan palstalaisistakin on muutama.

Onko mahdollisuus omaan telkkariin, jääkaappiin, radioon, kännykkään ja tietokoneeseen? Voiko ruokalistaan vaikuttaa, minulla on yleensä ollut pihvipäivä perjantaina? Millä edellytyksillä saa oman huoneen suihkulla? Onko kohtelussa eroa eri vankiloissa, missä on asiallisimmat pamput ja kanssasuorittajat?

Pyydän pikaisia vastauksia, sillä aika kuluu nopeasti. Sen kulkuakin voisi linnamainen ympäristö hidastaa. Mistä rikoksesta saisi hienoimman sellin ja kohtelun?
Japani ei missään nimessä olisi lystikäs paikka hankkiutua vankilaan. Se on ollut erilaisten ihmisoikeusjärjestöjen hampaattomissa hampuleissa piru ties kuinka kauan - juurikin vankilaoloistaan. Kuvittele todella kurinalaista armeijaa kasarmiolosuhteissa toisen potenssiin - siellä ei viihtyisi edes pakko-oireista häiriötä poteva autisti.

Suomen normivankiloista rutiineissaan ja muissa menettelytavoissaan tiukin lienee tällä hetkellä Vaasan vankila. Se oli sitä jo, kun Kakolakin oli vielä toiminnassa. Kakolassa oli karummat puitteet (Kuten vessojen sijaan paljut selleissä), mutta yleistasolla meno siellä oli lungimpaa. Ei minullakaan henkilökohtaista kokemusta ole, mutta muutama kuriton kaveri on viettänyt näissä paikoissa erinäisiä vuosia. Pisintä tuomiota aiottiin eräälle yli kahdeksaa vuotta, mutta kun uhrikin oli lopuksi sitä mieltä että se kirves syvällä naamassa oli ihan oma moka, niin ei siitä niin paljoo tullu. Henkilökohtaisesti olen tietysti sitä mieltä, että ihmisiä kirveellä syvään kasvoihin lyöminen on kohtuullisen rumaa. Onneksi täällä verkossa sentään jaksetaan taas valvoa niinkin dramaattisia tapahtumia, kuin että jokin anonyymi nimimerkki kirjoittaisi toiselle, että haista sinä paska!

Näin on maailma mallillaan, mutta takaisin aiheeseen.

Vankiloiden ruoka on parempilaatuista kuin kouluissa tai armeijassa. Ruoan on oltava tavanomaista laadukkaapaa, onhan ruokailu niitä todella harvoja vankilan mielihyvää tuottavista asioista. Jos olisi pahaa tai muuten täyttä pashaa, niin mellakoinniksi menisi.

Konsolikäytänteistä en tiedä, mutta pientä telsua voi pitää omassa sellissä. Verkkoonkin pääsee, mutta siihen pitää olla lupa, eikä omaa konetta saa olla. Ainahan voi koittaa yrittää salakuljettaa kaikkea, mitä vain suoleen mahtuu. Sanktiot joutuu sitten kärsimään.
Saat olla rauhassa, kunhan et sekaannu muiden asioihin, etkä mene kenenkään velka-ansaan, etkä ole pedofiili, lastensurmaaja tai joku sarjaraiskaaja. Terveellä arkijärjellä ja itsesuojeluvaistolla pärjää vankilassakin tosi pitkälle.

Ups, ei pidä yllyttämän ketään rötösten poluille. Avovankiloissa on kuitenkin lungein olo, vaikka totta kai niissäkin kuri ja järjestys pitää.

Renttu

Lainaus käyttäjältä: Brutto - helmikuu 27, 2019, 13:10:57
Mutta luulisin että ensimmäisinä eläkepäivinä kannattaisi tehdä iso keikka. Rahankuljetus, jalokiviliike tai jokin vastaava. Kävi miten kävi, ainakin toimeentulo on turvattu.
Muistetaan nyt kuitenkin, että ketään ei saa edes leikillään yllyttää rikoksiin.

Hyvä, noin. No niin.

Jalokiviliikkeitä ei kannata keikata. Täyttä fuulaa koko homma. Liikkeet ilmoittavat menettämänsä "aarteet" vakuutusyhtiöille tietysti maksimaalisten summien mukaan, ja nuo summat sitten maalaillaan mediassakin: "Varkaat ryöstivät miljardin arvosta koruja".

Paskan marjat. Korujen ja helyjen reaalinen myyntiarvo oli yritykselle ehkä puolet siitä, mitä ilmoittivat. Varastettujen korujen jälleenmyyntiarvo on ehkä 1/4 siitä, mitä niiden laillinen myyntiarvo on.  Pitäisi saada todella mojova saalis (Mukana esim. runsaasti vaikeasti jäljitettäviä arvokelloja), että homma on vaivan väärti. Tuomiosta sen sijaan tulee helposti pitkä, varsinkin jos on ollut aseellinen ryöstö.

Että mieluummin vaikka pankki - mutta niissähän ei sitten ole käteistä enää, kuin nimeksi. Rahakuljetukset ovat tuottoisin, mutta kaikin tavoin riskaabelein kohde.

Norma Bates

Nykyään saa olla sarjaraiskaaja tai pedari, kunhan kuuluu ns. etniseen jengiin. Nämähän varjelevat omiaan vaikka rötös olisi ollut mikä.

https://yle.fi/uutiset/3-9420829

Perinteisesti portaikon huipulla ovat muun muassa jengiläiset ja kovan luokan huumerikolliset. Seksuaalirikolliset taas ovat olleet alinta kastia.

Jokisen mukaan sellaisilla osastoilla, joissa on runsaasti radikalisoituneita islamisteja, muslimitaustaiset seksuaalirikolliset voivat saada suojelua uskonveljiltään
.

ROOSTER

Miten olisi jos pöllyttelisi menemään vaikka oikeustalon nurkalla. Kannabiksen polttelusta voi lain mukaan saada maksimissaan puoli vuotta vankeutta. Tosin sitä lakia tuskin noudatetaan, sillä muutoin miljoonaa suomalaista olisi jo rangaistu tästä.

Venäjällä on jotkut juosseet autojen alle tahallaan, saadakseen korvauksia kun muuten ei rahat riitä. Suomessa tämä ei ole vielä yleistynyt vaikka joku kuulemma veti käsisirkkelillä sormet lyhyeksi.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Juha

#9
Lainaus käyttäjältä: Renttu - helmikuu 27, 2019, 20:59:24Japani ei missään nimessä olisi lystikäs paikka hankkiutua vankilaan. Se on ollut erilaisten ihmisoikeusjärjestöjen hampaattomissa hampuleissa piru ties kuinka kauan - juurikin vankilaoloistaan. Kuvittele todella kurinalaista armeijaa kasarmiolosuhteissa toisen potenssiin - siellä ei viihtyisi edes pakko-oireista häiriötä poteva autisti.

Kiina on myös aika suoraoikoisen kollektiivinen maa, mitä tulee otteisiin.

Pohjoismaat on varmasti myös, tosin varmaan toisella tapaa, kun niin selkeä ero.

Vapauttakin on, yksilön sellaista, ja toisaalta se voi mennä vähän tyyliin ISIS, jolloin kylkiäisenä on kyllä se rankka puoli, vaikka oikeuslaitoksen muodossa, johon nojataan, tai nojaa kuka voi nojata.

Kollektiivipuoli taitaa olla aina jotenkin mukana. Joissakin tylynä, joissakin vähämmän suorasti.

Vaikea ajatella kokonaishyvää eri tapauksissa. Yksittäisyyksiin ei yleensä oteta kantaa. Näin tulisi ehkä tehdä johdonmukaisesti. Myös politiikassa.

Poliittisia yksittäis-puolueita ajatellen ajatusmalli olisi ehkä surma. Kokonaisuuspuolueitakaan ei voisi kyllä olla, vaikuttavina, joten pelkkää ristivetojuttua.

Vankiloita voi ajatella laajasti. Ei ne mitenkään selkeitä muureja tarvitse. Olisiko ne isoimmat juuri tätä tyyppiä, kuten joku fiksumpi todennut?


Muokattu lainausta.

Hippi

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - maaliskuu 02, 2019, 10:38:27
Miten olisi jos pöllyttelisi menemään vaikka oikeustalon nurkalla. Kannabiksen polttelusta voi lain mukaan saada maksimissaan puoli vuotta vankeutta. Tosin sitä lakia tuskin noudatetaan, sillä muutoin miljoonaa suomalaista olisi jo rangaistu tästä.

Onko käyttö enää rikos ollenkaan? Minä olin siinä uskossa, että huumeiden käyttö ei ole enää rikos, mutta myynti ja välittäminen on. Oilsiko niin, että omaan käyttöön voi sitä viherkasvia jopa kasvattaa. Ei kyllä kuulu omiin kasvivalikoimiini.

LainaaVenäjällä on jotkut juosseet autojen alle tahallaan, saadakseen korvauksia kun muuten ei rahat riitä. Suomessa tämä ei ole vielä yleistynyt vaikka joku kuulemma veti käsisirkkelillä sormet lyhyeksi.

Tuo kyllä vaatii jo sisua, että itselleen kipeetä tekee tai teettää ja auton alle jääminen voi tehdä pahempaa jälkeä kuin jokunen katkennut luu, joten en kyllä suosittele.

Pisimmät tuomiot tulee kavalluksista, mutta siinäkin on ongelmana päästä sellaiseen asemaan, että kunnollinen iso puhallus olisi mahdollinen. Isoimmat tuomiot, jos ei tahdo toisille pahaa tehdä. Niistähän kyllä sitten saa jo kunnon täyshoidon vuosikausiksi, mutta siinä kärsii sitten sivullisetkin tarpeettomasti.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

ROOSTER

#11
Lainaus käyttäjältä: Hippi - maaliskuu 02, 2019, 11:31:09
Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - maaliskuu 02, 2019, 10:38:27
Miten olisi jos pöllyttelisi menemään vaikka oikeustalon nurkalla. Kannabiksen polttelusta voi lain mukaan saada maksimissaan puoli vuotta vankeutta. Tosin sitä lakia tuskin noudatetaan, sillä muutoin miljoonaa suomalaista olisi jo rangaistu tästä.

Onko käyttö enää rikos ollenkaan? Minä olin siinä uskossa, että huumeiden käyttö ei ole enää rikos, mutta myynti ja välittäminen on. Oilsiko niin, että omaan käyttöön voi sitä viherkasvia jopa kasvattaa. Ei kyllä kuulu omiin kasvivalikoimiini.

Olet hiukan edellä aikaasi.

Lainaus käyttäjältä: https://www.minilex.fi/a/rikoslaki-ja-kannabisHuumausainelain mukaan kannabis luetaan Suomessa huumausaineeksi, joten siihen sovelletaan rikoslakia. Huumausaineita, kuten kannabista, koskevia erilaisia rikoksia ovat huumausainerikos tai sen valmistelu tai edistäminen, sekä huumausaineen käyttörikos. Suomessa kannabiksen lääkekäyttö on poikkeuksellisesti sallittu tietyillä perusteilla.

Huumausainerikokseen syyllistyy rikoslain mukaan se, joka laittomasti

1. viljelee tai yrittää viljellä kannabista käytettäväksi huumausaineena tai sen raaka-aineena tai viljelee sitä käytettäväksi huumausaineen valmistuksessa tai tuotannossa,

2. tuo, vie, kuljettaa tai kuljetuttaa kannabista tai yrittää tätä,

3. myy, välittää, luovuttaa tai muulla tavoin levittää tai yrittää levittää kannabista, tai

4. pitää hallussaan tai yrittää hankkia kannabista.

Jos kasvattaa pari purkkia yrttiä ikkunalla ja niitä joskus pössyttelee niin siitä ihmeellinen rikos, ettei suoranaista uhria voi osoittaa. Kuitenkin esim. sokerijuurikkaan viljelyä tuetaan valtavalla rahasummalla vaikka siitä valmistettu aine, eli sokeri, on todettu terveydelle vaaralliseksi, ainakin liiallisesti käytettynä.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Hippi

Oho, ja minä kun olen kuvitellut olevan vanha kalkkis :P

Ilmeisesti asiasta sitten vaan jossain vaiheessa on puhuttu "näin pitäisi olla" -muodossa ja sen jälkeen asiasta ei ole enempää puhuttu. Olen vain jäänyt siihen käsitykseen, että se sitten muutettiin.

Mutta tuossahan on hauska juttu, että noiden pykälien ohi valuu sallittuna tilanne, jossa sitä kasvia ihan silmän iloksi kasvattaa eikä piippuun pantavaksi :D
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Juuli

#13



Tässä iloisia kuveja.  Kuveissa ei näy hyyskä eikä keittosyvennys. Osaat sinä harkita minkäverran teet mitäkin. Vaan jos et osaa niin kannattaa melko pienestä aloittaa. Esim. ensin opiskelet myymälävarkaaksi, sitten pari pahoinpitelyä . Viimeksi joltain nirri pois jos kestää kantti. Siis joltakulta toiselta. Ei itseltä tai jää nämä ilot kokomatta.
Tokakuvassa skoolataan vappuna.
Iloisia päiviä  !

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - maaliskuu 02, 2019, 11:34:47
Lainaus käyttäjältä: Hippi - maaliskuu 02, 2019, 11:31:09
Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - maaliskuu 02, 2019, 10:38:27
Miten olisi jos pöllyttelisi menemään vaikka oikeustalon nurkalla. Kannabiksen polttelusta voi lain mukaan saada maksimissaan puoli vuotta vankeutta. Tosin sitä lakia tuskin noudatetaan, sillä muutoin miljoonaa suomalaista olisi jo rangaistu tästä.

Onko käyttö enää rikos ollenkaan? Minä olin siinä uskossa, että huumeiden käyttö ei ole enää rikos, mutta myynti ja välittäminen on. Oilsiko niin, että omaan käyttöön voi sitä viherkasvia jopa kasvattaa. Ei kyllä kuulu omiin kasvivalikoimiini.

Olet hiukan edellä aikaasi.

Lainaus käyttäjältä: https://www.minilex.fi/a/rikoslaki-ja-kannabisHuumausainelain mukaan kannabis luetaan Suomessa huumausaineeksi, joten siihen sovelletaan rikoslakia. Huumausaineita, kuten kannabista, koskevia erilaisia rikoksia ovat huumausainerikos tai sen valmistelu tai edistäminen, sekä huumausaineen käyttörikos. Suomessa kannabiksen lääkekäyttö on poikkeuksellisesti sallittu tietyillä perusteilla.

Huumausainerikokseen syyllistyy rikoslain mukaan se, joka laittomasti

1. viljelee tai yrittää viljellä kannabista käytettäväksi huumausaineena tai sen raaka-aineena tai viljelee sitä käytettäväksi huumausaineen valmistuksessa tai tuotannossa,

2. tuo, vie, kuljettaa tai kuljetuttaa kannabista tai yrittää tätä,

3. myy, välittää, luovuttaa tai muulla tavoin levittää tai yrittää levittää kannabista, tai

4. pitää hallussaan tai yrittää hankkia kannabista.

Jos kasvattaa pari purkkia yrttiä ikkunalla ja niitä joskus pössyttelee niin siitä ihmeellinen rikos, ettei suoranaista uhria voi osoittaa. Kuitenkin esim. sokerijuurikkaan viljelyä tuetaan valtavalla rahasummalla vaikka siitä valmistettu aine, eli sokeri, on todettu terveydelle vaaralliseksi, ainakin liiallisesti käytettynä.

Sittenpä ei kannata jemmailla nurkkiinsa, vaan polttaa tai syö välittömästi kun jostain sattuu löytämään.  ;D Vai katsotaanko sekin hallussapidoksi että hetken aikaa substassi viivähti keuhkoissa tai suolistossa?

Jotenkin vaan tuntuu niin perin idioottimaiselta että mikään kannabikseen liittyvä enää tänäpänä on rikollista tässä maassa, kun on maita joissa ei ole. Onkos niissä maissa maailmanloppu koittanut?