Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Erilaiset työt

Aloittaja ROOSTER, maaliskuu 03, 2019, 13:20:48

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

kertsi

Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Lognessa

Onkohan eri asia laittaa vastakkain apinatyövoimaa ja orjatyövoimaa, viidakossa kookospähkinöitä keräten
versus
minä ja robotti, maailmassa, missä mikään ei riitä, paitsi kumpi tekee valittamatta, virheettömimmin, väsymättä ja kustannustehokkaammin.

Ainut ero ekaan pariin, että minulla sekä robotilla on paremmat lähtökohdat, ei käy huonosti vaikka huonosti kävisi.

Amore

On naurettava ajatus, että suomalaisen kotikokin pitäisi arkimarketissaan tihrustaa lukemattomien erikielisten ohjeiden joukosta vielä varmistus, ettei apinatyövoimaa ole käytetty. ;D ;D ;D

On liikaa sälyttää kuluttajille milloin minkäkin työvoiman työolot. Pyrin enimmäkseen välttämään kovin kaukaa rahdattujen elintarvikkeiden käyttöä, mutta esim. kahvi, tee ja mausteet ovat jokapäiväisiä tuotteita, joita ei lähiruokana saa. Jos kookosmaitoa ei saa ilman apinatyövoimaa, niin sitä ei pidä tuoda lainkaan. Mitä yksityiskohtia niiden tuottamiseen ikinä sisältyykään ei kuulu minulle - eikä suomalaisille taviksille ylipäänsäkäkään. Siksi nauran tällaisille teksteille toisen ja kolmannenkin kerran. Enkä hösellä lukemaan jotakin linkkitekstiä jossakin.
All you need is Love

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Amore - lokakuu 06, 2020, 20:21:41
On naurettava ajatus, että suomalaisen kotikokin pitäisi arkimarketissaan tihrustaa lukemattomien erikielisten ohjeiden joukosta vielä varmistus, ettei apinatyövoimaa ole käytetty. ;D ;D ;D

On liikaa sälyttää kuluttajille milloin minkäkin työvoiman työolot. Pyrin enimmäkseen välttämään kovin kaukaa rahdattujen elintarvikkeiden käyttöä, mutta esim. kahvi, tee ja mausteet ovat jokapäiväisiä tuotteita, joita ei lähiruokana saa. Jos kookosmaitoa ei saa ilman apinatyövoimaa, niin sitä ei pidä tuoda lainkaan. Mitä yksityiskohtia niiden tuottamiseen ikinä sisältyykään ei kuulu minulle - eikä suomalaisille taviksille ylipäänsäkäkään. Siksi nauran tällaisille teksteille toisen ja kolmannenkin kerran. Enkä hösellä lukemaan jotakin linkkitekstiä jossakin.

Mikäs siinä, on jokaisen oma valinta, jos haluaa, että muut hoitavat päätöksen teon ja ajattelun hänen puolestaan.

Kyllä tämä passaa erittäin hyvin kaikille tuottajille ja myyjille.

T: Xante

Amore

Äänestän vaaleissa. Lähetän kuluttajapalautetta - melko usein. Mutta en jumankauta rupea tihrustamaan sen seitsemääsataa ekomerkkiä ja hyvänmielen symbolia tölkeistä ja törpöistä! Enkä pohdiskele kotikeittiössä, mitä apinoille jossakin kuuluu. Kuyten en pohdiskele sitäkään, millaisessa hikipajassa tossuni on tehty. Myönnän, olen luovuttanut ryöstökapitalistisen talousjärjestelmän edessä päätöksenteon niille, joille se kuuluu.

Mutta ehkä täällä Kantiksella on paljonkin aktivisteja, jotka päivät pääksytyksen osallistuvat Amnestyn, Animalian ym. ym. toimintaan.
All you need is Love

Lognessa

Lainaus käyttäjältä: Amore - lokakuu 06, 2020, 21:11:07
Äänestän vaaleissa. Lähetän kuluttajapalautetta - melko usein. Mutta en jumankauta rupea tihrustamaan sen seitsemääsataa ekomerkkiä ja hyvänmielen symbolia tölkeistä ja törpöistä! Enkä pohdiskele kotikeittiössä, mitä apinoille jossakin kuuluu. Kuyten en pohdiskele sitäkään, millaisessa hikipajassa tossuni on tehty. Myönnän, olen luovuttanut ryöstökapitalistisen talousjärjestelmän edessä päätöksenteon niille, joille se kuuluu.

Mutta ehkä täällä Kantiksella on paljonkin aktivisteja, jotka päivät pääksytyksen osallistuvat Amnestyn, Animalian ym. ym. toimintaan.

Apinoille? Eivät apinat tee töitä, paitsi eläintarhassa.

Ja oikeasti, kannattaisi miettiä myös vaatteiden eettinen lähtökohta. Nykyhalpavaatteitahan tuotetaan järkyttävissä oloissa hyväksikäyttäen köyhätyövoimaa.

Lognessa

^^Luin huonosti ja takerruin apinoihin, pahoittelut Amore, sanoitkin, että olet ulkoistanut nämä jonkun äänestämäsi puolueen tehtäväksi. Kiinnostaa minuakin, mikähän sellainen on, joka tämän ihmistä suuremman surun hoitaisi?

Amore

Kuka täällä on tehnyt apinoiden, hikipajatyöläisten tai yhtään minkään muunkaan hyväksi juuri muuta kuin äänestänyt vaaleissa? Ja joskus jättänyt jotkut hedelmät ostamatta, koska jostakin vääryydestä on mölisty jonkin aikaa medioissa. Niin, eivät normaalit kuluttajat sen enempää tee. Jos tekisivät, niin varmaankin pitäisi lopettaa tämä tietokoneen käyttö heti, muuttaa sähköttömään torppaan ja syödä vain itse kasvatettua ruokaa. Saattaa tietysti kaupungilla jonkin tiedostavan järjestön feissarina päästä keskiverron kuluttajan yläpuolelle myöskin.
All you need is Love

Lognessa

^Ensimmäinen askel on helppo ja se riittää jos sen pidemmälle rahkeet ei riitä.
Lakkaa arvottamisen ja nimittelyn.
Seuraava olisi; ottaa empatian, rohkeuden ym hyvät arvot.
Helpottaa myös itseä.

Hayabusa

Lainaus käyttäjältä: Amore - lokakuu 06, 2020, 21:58:25
Kuka täällä on tehnyt apinoiden, hikipajatyöläisten tai yhtään minkään muunkaan hyväksi juuri muuta kuin äänestänyt vaaleissa? Ja joskus jättänyt jotkut hedelmät ostamatta, koska jostakin vääryydestä on mölisty jonkin aikaa medioissa. Niin, eivät normaalit kuluttajat sen enempää tee. Jos tekisivät, niin varmaankin pitäisi lopettaa tämä tietokoneen käyttö heti, muuttaa sähköttömään torppaan ja syödä vain itse kasvatettua ruokaa. Saattaa tietysti kaupungilla jonkin tiedostavan järjestön feissarina päästä keskiverron kuluttajan yläpuolelle myöskin.

Noi feissarit ovat kerjäläisiksi naamioituneiden balkanin mafian jäsenten jälkeen iljettävin työläisjoukko.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Lognessa

Feissarit ovat nuoria, jotka yrittävät päästä työelämään kiinni. Helpoimmalla heistä pääsee kun sanoo, että on jo lahjoittaja - niin, jos se pitää paikkansa!

Oma jälkeläiseni lahjoittaa johonkin hyvään tarkoitukseen kuukausittain, tuli sivulauseessa esille, hymyilin, että on hän ihan hyvä ihminen. Sanoi, että helppohan sitä on lahjoitta ja muuten olla ihan paska ihminen. Minusta tuo ei pidä paikkaansa.


Melodious Oaf

Mä luulen että suurin osa ihmisistä kerran miettii, mitä pesuainetta ja minkälaisilla perusteilla ne haluaa ostaa, ja sen jälkeen koko prosessi menee aika automaationa. Ehkä joskus harvoin voi saada kipinän arvioida asiaa uudelleen.

Se on aika absurdi vaatimus, että marketissa pitäisi olla aina täysin läsnä, kiireetön ja tehdä autenttiselta ja itselle uskolliselta tuntuvia merkityksellisiä valintoja :P

Mut siis... toisaalta uskon että se tekee ihmiselle ihan hyvää, että kokee tekevänsä arvojensa mukaisia ja tietyllä tapaa valistuneita tai informoituja ratkaisuja. Tällaista voi toteuttaa ostoksia tehdessä tai äänestämällä tai vaikka johonkin lahjoittamalla.

Vaikka se olis joku ihan pieni asia tai en olis itse sitä ajatellut ikinä, mun mielestä se on jotenkin kaunista jos huomaa, että joku on miettinyt ja löytänyt itsestä hyvältä/oikealta tuntuvan tavan ilmentää omia arvoja.

Ei noita päätöksiä kukaan tee mistään muihin nähden ylempää, vaan ne hyvältä ja oikealta tuntuvatkin ratkaisut on varmaan jostain vinkkelistä katsoen vähän kummallisia tai satunnaisia. Semmosia me ollaan :P 

Mut kurjaa on mun mielestä sellanen tietynlainen turtuminen, että millään ei oo mitään väliä eikä merkitystä. Se tekee jo kurjan olonkin, enkä mä nyt sellasta näe sen paremmin Amorella kuin Lognessallakaan.

Feissarit on kai vähän niin kuin puhelinmyyjiä. Yleensä ne myy ja rummuttaa jotain yhtä tuotetta, mut jostain syystä mulle ei feissarit, puhelinmyyjät eikä edes varsinaisesti rahaa kerjäävät oo ikinä aiheuttanut mitään suurta mielipahaa.

Ajattelen kai silleen että ei mun tarvi kuunnella niitä tai perustella niille mitään, mutta silti voi olla ystävällinen. Jostain syystä noi on sellasia tilanteita, missä mun on helppoa olla jämäkkä. Joskus tulee jopa vastattua puhelinmyyjälle että sori ei kiinnosta mutta toivottavasti käy hyvin kauppa :D

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Amore - lokakuu 06, 2020, 21:11:07
Äänestän vaaleissa. Lähetän kuluttajapalautetta - melko usein. Mutta en jumankauta rupea tihrustamaan sen seitsemääsataa ekomerkkiä ja hyvänmielen symbolia tölkeistä ja törpöistä! Enkä pohdiskele kotikeittiössä, mitä apinoille jossakin kuuluu. Kuyten en pohdiskele sitäkään, millaisessa hikipajassa tossuni on tehty. Myönnän, olen luovuttanut ryöstökapitalistisen talousjärjestelmän edessä päätöksenteon niille, joille se kuuluu.

Mutta ehkä täällä Kantiksella on paljonkin aktivisteja, jotka päivät pääksytyksen osallistuvat Amnestyn, Animalian ym. ym. toimintaan.

Kuten sanottua, oma valinta. Minä en ole vielä löytänyt tahoa, jolle mielestäni minun päätöksentekoni kuuluisi. En myös poliittisista puolueista ole löytänyt sellaista henkistä kotia, että tuntisin, että äänestämällä olen kyennyt luovuttamaan oman ajattelukykyni ja päätökseni heille.

En minäkään hysteerisesti marketissa selaa jokaista tuoteselostetta, mutta ikävä kyllä nyt tuli yksi asia tarkistettavaksi, kun kookosmaitoa ostan. En ollut lainkaan tietoinen tälläisestä asiasta kuin apinatyövoima kookosmaidon suhteen, mutta nyt kun tiedän, en enää voi olla tietämättä.

Enemmän aina toki voisi harkita ja tehdä, sitä en kiellä, mutta itselleni riittää se, että pyrin välttämään toimintaa, jonka tiedän haitalliseksi ja mahdollisuuksien mukaan edistää toimintaa, joka vähentää  haittoja.

Sen kukin tekee tavallaan ja minulla tämä nyt laajeni kookosmaitoon.

T; Xante




Lognessa

Mitä tuo apinatyövoima tarkoittaa? Itse leikin pikku jotakin, tietämättä mitä asia edes tarkoittaa.




Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Lognessa - lokakuu 07, 2020, 22:10:23
Mitä tuo apinatyövoima tarkoittaa? Itse leikin pikku jotakin, tietämättä mitä asia edes tarkoittaa.

Olen joskus kuullut, tosin tästä on vuosia, ellei kymmeniä, että apinoita on käytetty esimerkiksi kookospähkinöiden poimijoina erittäin huonoissa oloissa. Apina on yhtä lailla oppivainen eläin kuin vaikkapa norsu, joiden kohtelusta esim. rakennustyömailla tms. on ollut aika paljon juttua myös.

Se oli itselleni yllätys, että asia on niinkin yleinen ja tunnistettu, että se katsotaan aiheelliseksi kirjata purkkiin samalla tavalla kuin vaikka "tätä tonnikalaa pyydettäessä ei ole vahingoitettu delfiinejä".

T: Xante