Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Onko tekoälystä sittenkään kylähullujen fasilitoijaksi?

Aloittaja -:)lauri, lokakuu 04, 2024, 18:30:30

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Hippi

^
Tuossahan siementä ajatukselle privaatista tekoälystä, joka tutustuisi "omistajaansa". Eihän se mahdotonta ole, kun YT:kin on oppinut hyvin nopeasti sen, että eri kellonaikoina teen erilaisia hakuja, joten etusivu muodostetaan myös kellonajan mukaan.

Miksipä ei tekoälyn käyttöön voisi kirjautua ja ensi alkuun sille kerrottaisiin henkilöhistoriasta tärkeimpiä asioita. Kopekillahan on mahtava määrä päiväkirjoja, jotka hän voisi laittaa tekoälyn luettavaksi. Muut joutuisivat itse kertomaan, mitä katsovat tarpeelliseksi. Joka tapauksessa tekoäly tallettaisi johonkin omaan lokeroonsa kaikki "omistajansa" kanssa käymänsä keskustelut ja kyselyt. Sille voisi kertoa myös kulloinkin mielen päällä olevia asioita ja fiiliksiä.

Tuolla tavalla tekoäly voisi oppia tuntemaan käyttäjänsä aikaa myöten hyvinkin. Se voisi jopa aloittaa jonain päivänä keskustelun tyyliin: "Muistatko, kun pari vuotta sitten kysyit ..... Nyt olen löytänyt tähän asiaan uusinta tietoa, sillä on havaittu, että .... ".

Nyt mietin jo, että pitäisikö tämän jutun sanat "omistaja" vaihtaakin ystäväksi tai kaveriksi :D

Mihinpä ihmisiä enää sen jälkeen tarvitaan?

Lisään tähän samaan nyt vielä mieleen juolahduksen, kun kaikki on kuitenkin siestalla.

Kyllähän pienellä kielialueella tulee vaikeaksi ongelmaksi nähdäkseni kielimuuri. Ei suinkaan kaikki osaa englantia niin hyvin, että osaisi ilmaista itseään täsmällisesti tai että ymmärtää vastauksen oikein. Suomea kyllä voi käyttää, mutta kaikista asioista ei tuoreinta tietoa ole varmaan suomeksi saatavissa. Siispä kuka kääntää muilla kielillä naaratun tiedon? Jos minä huonolle englannilla kysyn jotain, niin varmaan tekoäly suoltaa vastaukseksi jotain, mutta ymmärsimmekö toisiamme samalla tavalla? Jos kysyn suomeksi ja tekoäly naaraa kaikilla kielillä ja sommittelee vastauksen suomeksi, niin onko se kaikilta osiltaan virheettömästi käännetty?
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

TSS

Olen aivan vastikään alkanut ymmärtämään vähän tekoälyn päälle keskustelukumppanina. Ajattelin pitkään, että sieltä saa pelkkää aihetta liippaavaa sanalistaa, joka kuulostaa hyvältä, muttei oikein tarkoita mitään. No näin ei selvästikään ole, vaan tekoäly kykenee ainakin joissain tapauksissa tekemään joistakin isoista kokonaisuuksista järkeenkäyvempiä, mutta ehkä se silti loistaa parhaiten yksityiskohtaisemmissa kysymyksissä. Eli erityisesti uuden tiedon omaksumisessa tekoäly voi auttaa, kunhan tietää sen verran itsekin, että osaa olla kriittinen.

Keskustelupalstalla olen itse ehkä kiinnostunein ihmisten kokemuksista, vaikka välillä eksyn akateemisempiinkin aiheisiin. Fokukseni ollessa ihmisten kokemukset ja havainnot, eikä tiedon omaksuminen, tekoäly ei yleensä palvele minua keskustelupalstoilla. Akateemisissa aiheissa se mielestäni voi kuitenkin olla osana keskustelua, kunhan sen antia tiivistetään riittävästi ja mielellään olisi kiva tietää, milloin tekoälyä lainataan.

Tekoälyyn ja sen kanssa keskustelemiseen kannattaa kaikkien alkaa pikkuhiljaa orientoitumaan. Sosiaalisia robotteja käytetään jo vanhusten, erityisesti dementoituneiden hoidossa. Niiden on tarkoitus parantaa vanhusten mielialaa ja pitää yllä sosiaalisia taitoja. Niiden ei ole tarkoitus korvata ihmiskontaktia, mutta robotti on parempi kuin ei mitään. Ihmiset ja sosiaaliset robotit tulevat jakamaan työtaakkaa ennen pitkää yhä enemmän.

TSS

Lainaus käyttäjältä: Hippi - lokakuu 05, 2024, 14:42:58^
Tuossahan siementä ajatukselle privaatista tekoälystä, joka tutustuisi "omistajaansa". Eihän se mahdotonta ole, kun YT:kin on oppinut hyvin nopeasti sen, että eri kellonaikoina teen erilaisia hakuja, joten etusivu muodostetaan myös kellonajan mukaan.

Miksipä ei tekoälyn käyttöön voisi kirjautua ja ensi alkuun sille kerrottaisiin henkilöhistoriasta tärkeimpiä asioita. Kopekillahan on mahtava määrä päiväkirjoja, jotka hän voisi laittaa tekoälyn luettavaksi. Muut joutuisivat itse kertomaan, mitä katsovat tarpeelliseksi. Joka tapauksessa tekoäly tallettaisi johonkin omaan lokeroonsa kaikki "omistajansa" kanssa käymänsä keskustelut ja kyselyt. Sille voisi kertoa myös kulloinkin mielen päällä olevia asioita ja fiiliksiä.

Tuolla tavalla tekoäly voisi oppia tuntemaan käyttäjänsä aikaa myöten hyvinkin. Se voisi jopa aloittaa jonain päivänä keskustelun tyyliin: "Muistatko, kun pari vuotta sitten kysyit ..... Nyt olen löytänyt tähän asiaan uusinta tietoa, sillä on havaittu, että .... ".

Nyt mietin jo, että pitäisikö tämän jutun sanat "omistaja" vaihtaakin ystäväksi tai kaveriksi :D

Mihinpä ihmisiä enää sen jälkeen tarvitaan?

Tämä voi hyvinkin olla tulevaisuutta, vaikka siihen liittyykin huolenaiheita, kuten esimerkiksi yksityisyys ja tietosuoja. Käyttäjästään tietoa keräävät robotit ovat uhka identiteettivarkauksille, mutta ehkä siihenkin jotain keksitään.

Hiha

Lainaus käyttäjältä: -:)lauri - lokakuu 05, 2024, 00:19:32Ei kai meistä kukaan ole ymmärrystään tyhjiössä omaksunut, vaan eikö sekin ole itsekullekin jalostunut osana vuorovaikutusta ympäröivän todellisuuden kanssa. Mikä osa siitä kuuluu lainausmerkkeihin ja mikä ei.

Kun seisot ja kaadut idean kanssa, sitä ei tarvitse enää lainausmerkitä. Se ei ole ironinen asia – "elämästä kuolemasta kamppaillaan".

Hiha

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - lokakuu 05, 2024, 10:28:36Minulla on myös sellainen kuva, että jotkut palstakonservatiivit hakevat taustatietonsa perinnöksi saamastaan Isosta Tietosanakirjasta vuodelta 1965, siitäkin syntyy hassu vinkkeli nykyaikaan verrattuna.

Tuo on kauniisti sanottu. Tunnen Ison Tietosanakirjan – Encyclopaedia Fennica – vuosilta 1960–1965, vaikka nojaankin yleensä varhaisempiin lähteisiin, koska ne ovat alkuperäisempiä  :P

Hiha

Lainaus käyttäjältä: Kopek - lokakuu 05, 2024, 14:22:44Keskustelu rakentuu aiemmin sanotun päälle.

Tämä. Vaadin henkilökohtaisen tekoälyn, jonka ajattelu kasvaa mukanani. Kun se on valmis jatkamaan siitä mitä kullakin hetkellä tiedän Irlannin puheenaiheista, Karibian menneisyydestä, Marsin asuttamisen realistisuudesta, kelpuutan. Muutoin menen taittelemaan taas yhden joutsenta esittävän origamin.

a4

Kysyttiin tekoälyn kyvystä muistaa käytyjä keskusteluja.
Ainakin ChatGPT kykenee siihen jollain tasolla ja sen uusin versio muistaa keskustelun aiemmat viestit tarkemmin.
https://engage-ai.co/fi/gpt-4-käyttää-uusia-ominaisuuksia-enemmän/

Lisäksi pian älylaitteisiin suoraan rakennettavat tekoälyt raudan ja käyttöjärjestelmän tasolla muistavat ja oppivat jatkuvasti käyttäjästään.
Puhutaan jopa aikakonemaisesta mahdollisuudesta palata älylaitteen aiempiin tapahtumiin, selaimen sivuhistorian tapaan.

Tekoälypuhelinkin älykelloineen voisi muistaa entistä tarkemmin ja älykkäämmin kaikki puhelusi osanottajineen, puheesi, paikkatietosi, askeleesi, kehontoimintosi, valehtelusi, sairautesi, pankkiasiasi, netinkäyttösi, tykkäyksesi, ihmissuhteesi,..

Lenny

Käytän aika paljonkin kielimalleja keskustelukaverina. Pääasiassa on käytössä Claude3 pro versio. Keskusteluhistoria näillä on edelleenkin rajallinen ja yksittäinen keskustelu menee tukkoon yleensä parin tunnin  jälkeen. Eräs syy tähän on kielimallien runsas ulostulo, ne täyttävät itse oman keskusteluikkunansa vaikka käyttäjä olisi itse vähäsanainen. Tähänkin löytyy ratkaisu ainakin näistä maksullisista palveluista, eli Claudelle on mahdollista määrittää projekteja, joille voi jokaiselle asettaa oman esipromptinsa. Jos haluan keskustella esim. tieteellisistä aiheista, esiprompti, joka ajetaan ennen ensimmäistäkään sananvaihtoa, ohjeistaa mallia olemaan kriittinen, välttämään mielistelyä, olemaan niukkasanainen jne.

Mielistely, kritiikin puute ja tarve aina tietää ovat kielimalleille ne kaikista ärsyttävimmät piirteet. Nehän yrittää tietysti oletuksena olla mahdollisimman miellyttäviä keskustelukumppaneita, ja käytännössä seuraavat kiltisti perässä ja myötäilevät, joten se pitää esiohjelmoida pois siitä. Tarpeella tietää tarkoitan sitä, että vaikka niillä ei ole hajuakaan, ne yrittävät olla tietävinään. Tässäkin ne siis vain ilmeisesti käyttäytyvät kuten keskimääräinen internetin ihminen.

Mutta siis periaatteessa on mahdollista luoda erilaisia projekteja, joiden esipromptia voi päivittää jatkuvasti. Sehän voi olla aika pitkäkin, joten voi sisältää avainjuttuja kaikesta keskusteluhistoriasta. Mallia voi myös pyytää tiivistämään nykyisen keskustelun lauseeksi jonka voi sitten liittää siihen historiaan. Tämä vaatii toistaiseksi jonkin verran manuaalista säätöä.

Faktat on myös iso ongelma näiden kanssa. Claude on jo aika hyvä sanomaan, että sillä ei nyt ole tietoa, mutta sekin vaatii yleensä jonkinlaista esipromptia. Mitä eksaktimpaa asia on, sitä tarkempi niiden "faktojen" kanssa pitää olla. Jos vaikka pallottelen jotakin matemaattista mallin kanssa, on turha odottaa faktoja, ellei kyse ole täysin triviaaleista asioista. Yleensä kaavoissa on virheitä, mutta kyllä sieltä uusia ideoita saa. Parhaiten mallit toimivatkin eräänlaisena ajattelun sparrauksena.
Lainsäädäntö ennen luontoa (Immanuel Kant)

ROOSTER

Luetaanpa mitä futurologi, tietokirjailija Perttu Pölösellä on sanottavaa tekoälystä ja sen antamista mahdollisuuksista.

LainaaVaikka generatiivinen tekoäly voi auttaa meitä pääsemään hyviin tuloksiin nopeasti, se voi viedä meiltä kuin varkain kokemuksen merkityksellisyydestä, jos emme näe tiettyjen asioiden tekemisen eteen enää vaivaa.

Olen käyttänyt reilusti yli 10 000 tuntia opetellessani musiikin saloja. Samaan aikaan on totta, että kuka vain voi tehdä hienon kappaleen iPadilla 10 minuutissa. Se ei kuitenkaan ole sama asia.

Vaivannäkö on oleellinen osa mielekästä elämää. Se tuo merkityksellisyyttä. Olen ylpeä säveltämästäni kappaleesta, koska tein sen itse. Siinä kaikuu valtavan työmäärän tulos.
https://yle.fi/a/74-20120255

Taitaa olla aika viisas mies tuo Perttu. Kaikissa asioissa suoritusnopeus ei tosiaankaan ole valttia.

LainaaKun elämme teknologian ehdoilla, laskemme huomaamattamme standardejamme. Tinderin yleistyttyä hyväksyimme, että deittailu on nykyään sellaista, millaiseksi sovellus sen fasilitoi.

Pikaruoan yleistyminen sai meidät hyväksymään ajatuksen siitä, että ruoka voi olla prosessoitua ja ravinnearvoiltaan köyhää.

Generatiivisen tekoälyn myötä hyväksymme, että lukemamme tekstin ei tarvitse olla ihmisen kirjoittamaa. Hyväksymme kuin varkain elämän, joka on vain varjo siitä, mitä se voisi olla.

Amerikkalainen scifi-kirjoittaja Ted Chiang on kirjoittanut, että generatiivinen tekoäly on kaikkein menestyksekkäimmin onnistunut alentamaan odotuksiamme. Chiangin mukaan tekoäly kohtelee meitä vähempiarvoisina kuin mitä olemme: luojia ja merkityksen ymmärtäjiä. Se vähentää tarkoituksellisuuden, intention, määrää maailmassa.

Vai onkohan nuokin sanomiset tekoälyltä alunperin peräisin.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Danielle Bochove : "Tällaiset kansainväliset sopimukset toimivat siihen saakka, kunnes ne eivät enää toimi."

Kopek

Kokeilin, millaisia kuvia tekoäly tekee kirjallisen selostuksen perusteella. Vähän jäi haparoinniksi.

Ensimmäisenä esitin mielikuvan Hipistä. Luulin, että tulee kasvokuva, mutta jostakin syystä tulikin uimapukukuva. En millään tavalla viitannut uimapukuun. Tarkoitus oli tehdä Hipistä hieman tukevampi, mutta ei kuitenkaan lihavaa. En keksinyt, miten asiaa kuvailisi. En ajattele, että Hippi näyttäisi tuolta. Tämä meni vähän pieleen.

https://i.imgur.com/MB0ZL23.jpeg

Seuraavaksi kokeilin Xantippaa sellaisena kuin häntä osasin sanallisesti kuvailla. Tässä tapauksessa tulos oli hyväksyttävä, mutta ei kuitenkaan aivan sellainen, mikä oli mielessäni. Kuvassa olisi voinut olla ripaus (tätä en maininnut) prinsessa Dianaa.

https://i.imgur.com/ZflreQa.jpeg

Ja pitihän Norma Batesiakin kokeilla. Vähän vihaisempi ilme olisi voinut olla paikallaan, kun fyysisestä lajista on kyse.

https://i.imgur.com/dt5oNmF.jpeg

Viimeisin eli MrKAT teetti ylimääräistä työtä, koska unohdin mainita, että "katti" on mies. Vasta kolmannella kerralla onnistui. Tässä vaiheessa tulikin jo ilmaisten kokeilujen raja vastaan, mutta sitä pystyi kiertämään vaihtamalla selainta.

https://i.imgur.com/4ESMkO3.jpeg

Eivätköhän nämä kokeilut saa riittää. En tiedä, rikoinko sivuston sääntöjä noiden kuvien kanssa, koska kuka kaikkea pientä tekstiä jaksaa lukea.

Netistä löytyy useita erilaisia sivuja, joilla tuollaisia kuvia voi tehdä. Noissa käytin "Artgurua".

ROOSTER

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Danielle Bochove : "Tällaiset kansainväliset sopimukset toimivat siihen saakka, kunnes ne eivät enää toimi."

ROOSTER

Teetin itsestäni kuvan keinoälyllä.

Seuraavanlainen keskustelu käytiin ennenkuin kuva saatiin esiin:

Voitko muodostaa kuvan Kantapaikka keskustelufoorumin nimimerkistä ROOSTER?
ChatGPT sanoi:
ChatGPT

Voisin luoda kuvituksen, joka heijastelee nimimerkkiä "ROOSTER" ja sen mahdollisia teemoja. Kerro hieman, millaisia piirteitä haluaisit korostaa:

Tuleeko kuvassa näkyä kukko (rooster)?
    Onko jokin erityinen tyyli tai tunnelma, kuten realistinen, sarjakuvamainen tai abstrakti?
    Haluatko mukaan viittauksia keskustelufoorumiin, esimerkiksi digitaalisen ympäristön?

Tarkenna toiveitasi, niin voin tehdä parhaan mahdollisen version!
Sinä sanoit:
ei kukkoa vaan ihminen joka vastaa esille tulleita piirteitä
ChatGPT sanoi:
ChatGPT

Selvä! Jos ROOSTER on ihminen, voisitko kertoa lisää piirteistä, jotka hänen ulkonäkönsä tai olemuksensa kautta pitäisi näkyä? Näin voin luoda paremmin sopivan kuvan. Esimerkiksi:

Ikähaarukka (nuori, keski-ikäinen, iäkäs)?
    Sukupuoli tai tyylisuunta?
    Pukeutumistyyli (rentoa, siistiä, värikästä)?
    Kasvonpiirteet tai ilme (vakava, hymyilevä, itsevarma)?
    Ympäristö (esimerkiksi urbaani, maaseutu, digitaalinen maisema)?

Mitä tarkemmin kuvailua annat, sitä paremmin kuva vastaa ROOSTERin persoonaa! 😊
Sinä sanoit:
etkö osaa etsiä Kantapaikka keskustelupalstalta tietoa?
ChatGPT sanoi:
ChatGPT

Käyttäjänimellä "ROOSTER" Kantapaikka-keskustelufoorumilla esiintyy henkilö, joka vaikuttaa aktiivisesti yhteiskunnallisissa ja poliittisissa keskusteluissa. Hänellä on pitkä historia kirjoituksista, ja viestimäärä on erittäin suuri, yli 12 000 viestiä. Hänen kommenttinsa ovat usein kriittisiä ja suorasanaisia, erityisesti liittyen politiikkaan, sananvapauteen ja talousasioihin. Hänellä on myös maine provosoivista kommenteistaan ja vahvoista mielipiteistään. ROOSTER vaikuttaa olevan aktiivinen erityisesti foorumin politiikkaa ja yhteiskuntaa koskevissa ketjuissa� kantapaikka.net

Jos toivot tarkempaa kuvausta käyttäjän ROOSTER esiintymistyylistä tai heidän mahdollisia visuaalisia piirteitään koskevaa kuvausta, tällaisia tietoja ei ole helposti saatavilla julkisista lähteistä. Foorumikäyttäjien henkilöllisyydet ja ulkonäkö eivät yleensä ilmene suoraan. Mikäli haluat, voin yrittää luoda visuaalisen hahmotelman heidän kirjoitustyylinsä perusteella!

HAHHAHAAA HAUSKA mutta ei ihan näköinen mutta vähän siihen suuntaan. Varmaan tarkemmilla ohjeilla olisi tullut oikea mugshot

ROOSTER

Kuvan ROOSTERilla on molemmissa käsissään kello tai vastaava. Itse luovuin rannelaitteista joskus 80-luvulla. Pitää varmaan aloittaa uudelleen niiden käyttö - sopinee tyyliin... ;D  :o  8)

Xantippa

Joo ei ollut aivan onnistunut xantippakaan, olen huomattavasti vähemmän älykön oloinen kuin Kopek kuvaa. Ensinnäkään en käytä silmälaseja, lukulaseja toisinaan. Hiuksetkaan eivät ole noin klassiset, kuten olemus ylipäätään.

Aika hauska kyllä, tein itse käskyn ja annoin vihjeeksi ne asiat, jotka tiedän täällä maininneeni (hiustyyli ja -mitta, silmien väri ja kuten Kopekinkin kuvassa, korkeat poskipäät sekä ikä) ja sain paljon enemmän näköisen. Voimme päätellä, että hiustyyli todella on ratkaiseva kuten silmien värikin. 

Tietenkään en ole niin häikäisevä kuin tekoäly kuvittelee, joten en kuvaa esille laita, ettei jää vääriä käsityksiä.

T: Xante

Hippi

Tuli nyt kokeiltua tuota ChatGPT:tä oman kuvan tekemiseen. Ihan hirveähän siitä tuli, mutta vähän toisella tavalla kuin kuvittelin annettuani keskeisinä pitämiäni tietoja.

Kapineella on todella vahva amerikkalaistyylinen käsitys naisista ja siihen malliin se yrittää noita annettuja ominaisuuksia upottaa. Oma vika tietysti, että en huomannut erikseen sanoa, että en käytä mitään meikkiä. Noissa kaikissa luoduissa kuvissa oletuksena on täysi sotavarustus naamassa, jos ei sitä erikseen kiellä. Aika tyypillistä tämäkin, että puuttuvaa on vaikea kuvata. Unohtuu helposti eikä siihen itse kiinnitä mitään huomiota.

Amerikkalainen ihanne lienee myös runsas hiuspehko, sillä lyhyet "hiukset ja otsatukka sivulle" oli tämän älykääpiön mielestä hartioille ulottuvat hiukset ja otsatukassa pieni kolmiomainen aukko otsalla. Kasvojen muotokin meni pieleen, teki kovin kulmikkaat ja muutenkin aika häjyn näköinen akka tuosta tuli. Voi johtua osaksi siitä, että että jäi sanomatta, että olen aika vaalea ihoinen ja kuva on selvästi tummempi-ihoinen ja sen lisäksi kuvan tyyppiin sopivan vahvasti meikattu.

Minun osaltani tämän jää tähän. Ellen sitten kokeile yhtä juttua, joka tuli kauppareissulla mieleen. Minulla on yksi kuva itsestäni 12-vuotiaana, joka otetiin siltä varalta, että kuolen, siis ihan muotokuva. Voisin kokeilla osaisiko kapine tehdä siitä kuvasta minun näköiseni aikuisen.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️