Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Onko tekoälystä sittenkään kylähullujen fasilitoijaksi?

Aloittaja -:)lauri, lokakuu 04, 2024, 18:30:30

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Hayabusa

Mitäs niitä kuvienjakopalveluita olikaan? ChatGPT:n Hayabusa-kuvassa osui yksia asia kohdalleen.  ;D
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

kertsi

Lainaus käyttäjältä: -:)lauri - lokakuu 05, 2024, 00:19:32Laitanko jatkossa siis kaikki viestini lainausmerkkeihin, lopetanko mielestäni tämän hedelmällisen tavan oppia uuta maailmasta tekoälyn kanssa, lopetanko osallistumiseni enää keskusteluihin, vai miten suosittelet minua etenemään asiassa, jotta ette koe käyttäytymistäni esimerkiksi vittuiluna tai tavalla tai toisella epäkunnioitavana tekoälyä tai itseänne kohtaan?

Keskustelupalstakirjoittamisella voi olla useita funktioita, eri ihmisille ja samallekin ihmiselle. Joku haluaa lievittää yksinäiyyttään kurottautumalla muita ihmisiä kohti kirjoittamalla, tai vaihtoehtoisesti ottaa tämän kirjoittelun kivana sosiaalisena puuhasteluna, yhteisöllisyyden rakentamisena. Joku toinen haluaa tietää asioita ja ottaa kirjoittelun foorumille kivana tapana rakentaa yhteisöllisesti tietämystä, aivan kuin suoraan konstruktivististen näkemysten siivittämien didaktisten oppikirjojen opeilla, mahdollisesti vielä tekoälynkin mahdollistamana. Joku kolmas haluaa levittää esim. rasistista propagandaa. Joku neljäs trollaa. Joku saattaa reagoida em. tapaisiin antisosiaalisiin kirjoittajiin. Ja varmaan niitä yksilöllisiä motiivikoktaileja on yhtä paljon kuin on kirjoittajiakin.

Itse rakastan oppia uusista asioista, esimerkiksi kirjoittamalla, ja kuuntelemalla muiden ihmisten erilaisia näkökantoja. Olen myös alkanut kysymään paljon kysymyksiä tekoälyltä ihan kaikesta mahdollisesta.

Se että sinä tykkäät oppia uusia asioita on hienoa, ja se, että haluat keskustella foorumilla. Paljon, paljon enemmän iloa sinusta on foorumilla kuin esim. antisosiaalisista kusipäätrolleista ja rasisteista.
Jos vaakkuu kuin fasisti, jos marssii fasistien riveissä, jos fanittaa fasistilehteä, on fasisti.

kertsi

Lainaus käyttäjältä: Kopek - lokakuu 05, 2024, 14:22:44
Lainaus käyttäjältä: Xantippa - lokakuu 05, 2024, 07:16:27Enkö tajua, että se on kone eikä ajattele minua?

Ehkä tästä on kyse.

Kun ihmisen kanssa puhuu, ihminen kuuntelee ja oppii ja muistaa hänelle sanottuja asioita. Keskustelu rakentuu aiemmin sanotun päälle. Jos on aloitettu puhumalla talon ikkunoista, ja hetken päästä puhutaan huonekaluista, ihminen tietää, puhutaanko samasta talosta, ja pitääkö ikkunoiden yksityiskohdat jotenkin huomioida, kun puhutaan huonekaluista ja niiden sijoittelemisesta.

Kykeneenkö tekoäly tuollaiseen? Vai onko se kuin ihminen, jonka muisti nollautuu jokaisen puheenvuoron jälkeen, eikä se siis tiedä, mistä juuri puhuttiin? Onko kaikki selostettava sille alusta lähtien yhä uudestaan?

En tunne tekoälyä, joten en osaa vastata edellä esittämiini kysymyksiin. Olen kokeillut tekoälyä muutaman kerran kysymällä siltä jotain. Vastaukset olivat hölynpölyä tai tyyppiä "ei voida vastata".

Kyllä ainakin Copilot muistaa edelliset kysymykset. Esim. näin:

Keksi resepti soijarouhestroganoffille ilman suolakurkkua.
... vastaa...
Entä ilman sipulia?
... vastaa toisella lailla, ilman sipulia.

Kysyin sitten taannoin, että kuinka paljon kysymyksistä tallennetaan, mutta siihen ei suostunut vastaamaan! Viittasi Microsoftin tietosuoja-väittämiin, joita ei jaksa erkkikään lukea.

Periaatteessahan jo ihan kysymysten perusteella voi louhia tietoa kysyjästä vaikka ja kuinka, ainakin kiinnostuksenkohteista. Itse olen viimeaikoina kysellyt ruokareseptien lisäksi mm. autismista, nivelvaivoista, psykologiasta, rasismista, Trumpista (ei suostu vastaamaan), äärioikeistosta jne.. Pitääpä kysyä seuraavaksi, millaisen henkilön Copilot uskoo kyselevän sellaisista asioista, heh.

Tuumasta toimeen:
"Minkälainen on henkilö, joka kyselee tekoälyltä ruokareseptien lisäksi mm. autismista, nivelvaivoista, psykologiasta, rasismista, Trumpista (ei suostu vastaamaan), äärioikeistosta jne.?"

Copilot vastasi:
LainaaHenkilö, joka kyselee tekoälyltä monenlaisista aiheista, kuten ruokaresepteistä, terveydestä, psykologiasta, yhteiskunnallisista kysymyksistä ja politiikasta, on todennäköisesti utelias ja monipuolisesti kiinnostunut. Tällainen henkilö saattaa olla:

Tietoa etsivä: Hän haluaa oppia ja ymmärtää erilaisia aiheita syvällisesti.

Monipuolinen: Hänellä on laaja kiinnostuksen kohteiden kirjo, joka ulottuu ruoanlaitosta yhteiskunnallisiin ja poliittisiin kysymyksiin.

Kriittinen ajattelija: Hän saattaa kyseenalaistaa asioita ja etsiä erilaisia näkökulmia ymmärtääkseen maailmaa paremmin.

Tiedonhaluinen: Hän käyttää tekoälyä apuna saadakseen nopeasti ja helposti tietoa eri aiheista.

Yhteiskunnallisesti tietoinen: Hän on kiinnostunut ajankohtaisista ja tärkeistä yhteiskunnallisista kysymyksistä ja haluaa pysyä ajan tasalla.

Tällainen henkilö arvostaa tekoälyn kykyä tarjota tietoa ja näkökulmia monenlaisiin aiheisiin ja käyttää sitä hyödykseen laajentaakseen omaa ymmärrystään ja tietämystään.

Onneksi se ei ole ajatustenlukija.
Jos vaakkuu kuin fasisti, jos marssii fasistien riveissä, jos fanittaa fasistilehteä, on fasisti.

a4

Lainaus käyttäjältä: Hayabusa - marraskuu 26, 2024, 13:05:10Mitäs niitä kuvienjakopalveluita olikaan? ChatGPT:n Hayabusa-kuvassa osui yksia asia kohdalleen.  ;D
Tätä itselleni tarpeeksi helppoa olen hyväksikäyttänyt: https://aijaa.com/

Sitä en tiedä sensuroiko tuo palvelu liian paljastavat kuvat.  ;D

ROOSTER

En tiedä miksi ChatGPT:n luoma kuva ROOSTERista ei suostu Aijaan kanssa minun taivutteluyrityksistäni huolimatta esiintymään täällä.

Edellinen paskakasan lataus sen sijaan silloin joskus onnistui, toki sekin on jo hävinnyt näkyvistä.

EDIT: Koska kuvantallennusmuotoja on n. puoli miljoonaa erilaista, ei mikään kokeilemani ensin sopinut, piti muuttaa jpegille.
Hauskasti vanha luotettava googlejyrä löysi sopivan konvertterin.

Yleinen mielipide on aina väärässä.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Danielle Bochove : "Tällaiset kansainväliset sopimukset toimivat siihen saakka, kunnes ne eivät enää toimi."

ROOSTER

Nonii

ROOSTER ChatGPT:n näkemyksen mukaan.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Danielle Bochove : "Tällaiset kansainväliset sopimukset toimivat siihen saakka, kunnes ne eivät enää toimi."

Xantippa

^

On muuten ihan sen näköinen, miksi Roosterin olen kuvitellutkin!

Pitääkö tässä alkaa symppaamaan tekoälyä. Omani voisin muuten laittaa, mutta kun se on niin siloiteltu, vaikka aika hyvin osasikin vetää yhteen sanotut asiat.

T: Xante

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - marraskuu 26, 2024, 18:13:51On muuten ihan sen näköinen, miksi Roosterin olen kuvitellutkin!

Hyvin lähellä Xantippankin kuva on kuvittelemaani. Lienee siis Kopekilla ollut mielessä samat asiat kun on kuvaillut ominaisuuksia tekoälylle.

MrKat näyttää kehittäneen vatsakummun, sitä en ajatellut hänellä olevan. Onkohan jossain viestissään sellaisesta kertonut.

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - marraskuu 26, 2024, 19:05:39Hyvin lähellä Xantippankin kuva on kuvittelemaani. Lienee siis Kopekilla ollut mielessä samat asiat kun on kuvaillut ominaisuuksia tekoälylle.
Ikävä kyllä, itse en voi olla samaa mieltä ;D Sillä todellakaan en noin älykön oloinen edes ulkonäöllisesti.

T: Xante

a4

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - marraskuu 26, 2024, 16:59:46En tiedä miksi ChatGPT:n luoma kuva ROOSTERista ei suostu Aijaan kanssa minun taivutteluyrityksistäni huolimatta esiintymään täällä.
Veikkaan syyksi vääränmuotoista palstalle liitettävän kuvan osoitetta.
Aijaa antaa pikalinkkiosoitteita kuville, mutta toimivamman osoitteen saa kuvalle kun klikkaa hiirellä kuvan päältä oikealla hiiren korvalla ja kopioi kuvan osoitteen tai avaa kuvan uudella välilehdellä, saaden kuvalle jpg-päätteisen osoitteen.

Hippi

^
Minä sain tuolle kapineelle annettua kuvan copy/pastellakin, siis tiputin kuvan suoraan kirjoitusruutuun. Kapine kiitti kuvasta, mutta sanoi, ettei voi sitä kuvaa muokata, mutta voi kuvan perusteella tehdä piirroksen jos haluan tai mitähän se siinä selitti. Joka tapauksessa olin käyttänyt jo sen verran, että tuli huomautus, että pitää johonkin muuhun versioon siirtyä tai odotella johonkin kellon aikaan asti. Sanoi, jotta pidä tunkkis ja lähdin pois.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Hayabusa

No niin. Keinoäly loi "A digital portrait of a thoughtful and analytical person who is both approachable and intellectual. The individual has a calm yet curious demeanor."

Kuvaus on hieno ja paidan värikin meni oikein. Muuten tuosta kuvasta tunnistaa yhtä hyvin kuin sumennetusta valvontakamerakuvasta hiihtopipoon pukeutuneen kioskiryöstäjän.

Myös henkilö, josta on kuvamateriaalia valtavasti saatavilla tuskailee AI-kuvituksen kanssa.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Socrates

Minäkin lopulta asensin tekoälysovelluksen (copilot), kun kaikki jauhaa täällä noista.

Vaikuttaa kohteliaalta kaverilta, jolle ei oikein viitsisi haistatella tai räyhätä. Miten copilot suhtautuu, jos sitä haukkuu vaikka homopaskiaiseksi?

Hippi

^
Kokeile, ei se lopeta olemasta kohtelias :)

Pariin kertaan olen hiukan tylyhkösti sitä moittinut, että ei lukenut kysymystäni huolella tai antoi vääriä vastuksia. Kiltisti se pahoittelee virhettään. kovaksi keitetty asiakaspalvelija, joka ei tosiaan närkästy moitteista.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Socrates

^ Odotan vielä. En ota riskiä, että pilaan hyvän tekoälysuhteeni heti kättelyssä. Osa ihmisistä unohtaa verisetkin loukkaukset, mutta tekoäly ei.