Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

ADHD

Aloittaja kertsi, lokakuu 14, 2024, 16:18:14

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Karikko

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - lokakuu 14, 2024, 23:38:04Sait tulokseksi: 53 pistettä

25-50 pistettä: Alhainen ADHD-oireiden riski
    51-75 pistettä: Kohtalainen ADHD-oireiden riski

Testissä alkoi huomio taas mennä ohi aiheen mutta se ei valtavasti tainnut vaikuttaa tulokseen.

Näitä seuraavia kysymyksiä jäin miettimään...

Kuinka usein havahtut siihen, että olet tehnyt jotain riskialtista ilman harkintaa?

Kuinka usein unohdat, mistä olet asettanut tärkeitä esineitä, kuten avaimia?

Lapset tekevät kyllä kokemattomina riskialttiita asioita melko paljon.
Aikuisena harkintaa voi esiintyä paljon enemmän, eikä suoraa päätä hyppää pää edellä tuntemattoman laiturin nokasta veteen. Tai no onhan heitä muutama halvaantunut siinäkin. Liekö testattu.

Eikös Jarkko Tammisellakin ole - adhd ja taikuri Luttisella taisi olla- vaikka kaippa nekin herrojen taidot vaativat paljon harjoittelua.

Ehkä se oireilu voi olla melkoisen vaihtelevaa monesti ja keskittyminenkin voi vaihdelle, asioista riippuen.

Testikysymykset tehdään johonkin koodiin ja pisteitä lasketaan sen mukaan, joten eivät ne taida ihan kaikkea kertoa-

Onhan sitä myös isompioireista adhd-:ta kehitysikäisillä lapsilla ne voivat vaikuttaa hyvinkin paljon heidän tulevaisuuteensa, vaikka nekin oireet tasaantuisivat.

Hayabusa

Minua häiritsee ADHD- ja muissa käyttäytymiskeskusteluissa asioiden medikalisointi. Joku määrittelee ns. normaalin ja siitä poikkeavat ovat "sairaita". Ja sairaillehan tietysti syötetään kourakaupalla pillereitä, jotta toimisivat "normaalilla" tavalla.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

MrKAT

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - lokakuu 15, 2024, 09:16:15Vähän samantapaista olen kyllä itsessänikin havainnut, mutta miellän kuitenkin itseni ennenkaikkea Aspergeriksi, saattaa toki olla jotain ADD-piirrettä.
ADHD on kuin Aspergerin serkku, paljon samoja, osin vastakkaisiakin, piirteitä.
ADHD:llä keskittymiskyky on lyhytjänteinen, Aspergerillä pitkäjänteinen. Molemmat voi keskittyä elämänhallinnan/tilanteen kannalta varsin epäoleellisiin juttuihin ja siitä voi seurata ongelmia.
"Hyväosaiset ja korkeapalkkaiset osaavat jopa kadehtia minimitoimeentulolla sinnittelevien tukia! Se minusta on ihan erityisesti suomalainen kateuden laji." - Minna Pärssinen, YLE:n ulkomaantoimittaja

kertsi

Lainaus käyttäjältä: Kopek - lokakuu 14, 2024, 19:37:025. Kuinka usein sinulla on vaikeuksia kuunnella toisten puhetta tai odottaa vuoroasi keskustelussa?
En koskaan / Joskus / Usein / Aina

Tämä ilmenee tutun lähipiirin keskuudessa, jossa saan usein kuulla rähjäämistä siitä, että keskeytän toisen puheen aloittamalla vastaamisen enkä anna hänen sanoa asiaansa loppuun. Toisin sanoen arvaan, mikä se lauseen loppu olisi ollut tai mitä kysymys koskisi. Joskus arvaan väärin.

Vieraassa seurassa osaan tietysti käyttäytyä paremmin, koska pystyyhän luontaisia piirteitään peittelemään.

Minun eräs ystäväni muuten on kova keskeyttämään eli hän puhuu päälle. On muuten rasittava piirre ihmisessä, vaikka pidänkin hänestä paljon joka tapauksessa. Vähän epäilisin, että pidempi yhteinen reissu ei olisi hyvä idea, kyseinen piirre voisi silloin alkaa ärsyttämään liiaksi. Lieköhän tuo sitten merkki ADHD:sta? Enpä tiedä. Hän on erittäin rauhallinen, ja hyvin pystyy istumaan paikallaan, ja on opiskellut pitkälle ja hyvässä ammatissa.
Jos vaakkuu kuin fasisti, jos marssii fasistien riveissä, jos fanittaa fasistilehteä, on fasisti.

Socrates

Toisen puheen keskeyttäminen on huono tapa, jota olen oppinut ainakin osin välttämään.

Syitä siihen on monia ja itse en tajunnut keskeyttäväni ennen kuin aloin pohtia, miksi jotkut puhelimessa puhelut menivät pieleen, kun keskeytin toisen koko ajan.

Keskeyttäminen voi olla puhdasta kärsimättömyyttä, mutta kuten Kopek totesi johtua myös siitä, että olettaa tietävänsä mitä toinen aikoo sanoa. Se voi johtua myös pelosta, että syntyy kiusallinen hiljainen hetki, mitä pitää jo ennakolta välttää aloittamalla oma puhuminen mahdollisimman aikaisin. Se voi olla myös merkki miellyttämisen halusta komppailemalla toista kesken lauseen ja lisäilemällä jotain myötäsukaista.

Hippi

Puheen keskeyttäminen saattaa olla myös merkki siitä, että toinen ei todella kuuntele, mitä hänelle puhutaan. Näin ainakin itse tulkitsen asian silloin, kun toinen napaa puheestani jonkun epäoleellisen sanan ja alkaa siitä puhua ihan aiheen vierestä. Sille toiselle vain äkkiä siitä sanasta tulee joku juttu mieleen ja hänen on se päästävä heti kertomaan. Oma juttuni jää kesken aisani jää sanomatta.

En sitä nyt välttämättä mihinkään kirjainyhdistelmään liittäisi. Se on aika tavallinen paha tapa. Tunnen useamman tuollaisen, sinällään ihan mukavia ihmisiä. Olen oppinut sietämään sitä. Sen sijaan ne lauseen jatkajat on niin ärsyttäviä, että mieluummin olen olematta heidän seurassaan. Nuo on niitä, jotka etukäteen "tietävät" mitä olen sanomassa.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Socrates

Mutta mitä tapahtuu, kun kaksi tai useampi keskeyttäjä kohtaa? Miten keskustelu etenee?

kertsi

^
Tapahtuu tällaista kuin tässä videolla, kaksi poliitikkoa Orpo ja Virta:
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/4edb2e4b-d1d4-4f7d-be91-9756b9f75061
Ihan älytöntä kuraa, etenkin aluksi Virralta, ja sitten Orpoltakin. Siis viestintätyylin osalta, ottamatta kantaa asiasisältöihin.

Olisikohan poliitikoissa paljon ADHD-tyyppejä? Ainakin esiintyvillä muusikoilla ADHD taitaa olla yliedustutettuna.
Jos vaakkuu kuin fasisti, jos marssii fasistien riveissä, jos fanittaa fasistilehteä, on fasisti.

Kopek

Silläkin on merkitystä, millainen puhuja on se, jolle vastataan ennen kuin hän saa puheenvuoronsa loppuun.
Jos ihminen alkaa selittää yksinkertaista asian kiertelemällä ja kaartelemalla ja toistamalla jo tiedettyjä asioita ja itsestäänselvyyksiä, kärsimätön kuuntelija saattaa ajatella, että menisi nyt jo asiaan, ei tässä ole koko päivää aikaa kuunnella. Jos kyseessä on tuttu henkilö, kärsimätön kuulija ei ehkä jaksa kuunnella pitkiä jaarituksia, joten hän oikaisee mutkat ja arvaa, mitä toinen olisi sanomassa.

Taisin muuten saada korkeimmat pisteet ADHD-testistä, joka on sikäli ongelmallinen, että testin tekijän on pääteltävä, mitä kysymyksillä tarkasti ottaen halutaan tietää, ja kuinka usein jokin ilmiö esiintyy hänen kohdallaan. Joku voi vastata, että joskus, ja toinen voi vastata että usein, vaikka ilmiö esiintyisi kummallakin yhtä useasti. Itsehän sen joutuu arvioimaan, missä käsitteiden "joskus" ja "usein" raja menee.

(Pelastin edellä olevan tekstin Oikofixin ruudusta. Tämä kirjoitus oli paljon pidempi, mutta kaikki muu teksti hävisi yhdellä näpäimistön vierhelyönnillä. En edes tiedä, mitä tein, mutta yhtäkkiä kirjoitusruutu oli täysin tyhjä, eikä virhettä saanut peruttua. Kaikki kirjoitettu teksti hävisi siis kuin salaman iskusta. Onneksi olin jättänyt tekstin alkuosan kopion Oikofixiin. En muista, että tällaista olisi tapahtunut aikaisemmin.)

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Socrates - lokakuu 15, 2024, 20:08:29Mutta mitä tapahtuu, kun kaksi tai useampi keskeyttäjä kohtaa? Miten keskustelu etenee?
Riippuu keskustelijoista.

Minulla on kaksi keskustelukumppania, sisko ja serkku (joka oikeastaan on kyllä hyvä ystävä), jonka kanssa puhumme sujuvasti päällekkäin. Kyse ei siis ole keskeyttämisestä varsinaisesti, vaan toinen voi sanoa jonkun asian ikään kuin toisen puheen lomaan. Tämä ei häiritse kumpaakaan, emmekä tietysti tee sitä koko aikaa, vaan ainoastaan jossain innostuneessa keskustelussa tai kiireessä. Oletan, että kyse tosiaan on pitkästä yhteisestä historiasta, jossa toisen kanssa on niin tuttu ja hitsautunut.

Pyrimme olemaan tekemättä tätä muiden läsnä ollessa, sillä silmien pyörittelyähän se aiheuttaa.

Sitten on rasittavaa kilpalaulantaa, jossa ääni nousee kun kumpikin pyrkii vaan vaientamaan toisen ja esittämään omaa asiaansa. Näihin on muutaman kerran töissä törmännyt ja joka kerta saa purra hammasta, että ei itse karjaise turpa kiinni molemmat.

T: Xante

TSS

Minä sain 51 pistettä tuosta aiemmin linkatusta testistä.

Aika paljohan noissa oireiden nykytilan itsearvioinneissa varmaan vaikuttaa monet elämäntilanteeseen liittyvät tekijät ja myöskin persoonallisuuden tekijät. Esim. jollakin ruuhkavuosiaan elävällä ihmisellä hommat keskeytyy ja vaikeutuu aika helposti pelkästään jo ympäristötekijöiden vuoksi, eikä tuo testi tainnut sellaista huomioida. Ja sitten toisekseen toiset ihmiset ovat taipuvaisia näkemään itsensä hyvin positiivisessa valossa ja toiset taas korostuneen kielteisessä valossa, joka voi vaikuttaa siihen, miten kysymyksiin vastataan. Ihmisillä kun ei ole kuin yksi mahdollisuus subjektiiviseen kokemiseen, niin ei ehkä ole aivan yksiselittäistä, että tapahtuuko jotain verrattain usein vain harvoin. Eri ihmisille usein ja harvoin voi tarkoittaa jokseenkin eri asioita.

ADHD:han on keskushermoston kehitykseen liittyvä häiriö, ja se alkaa pääosin jo lapsena. Lääkärikirjan mukaan jopa 80%:lla adhd-aikuisista on myös muitakin mielenterveyden häiriöitä rinnalla. Ajattelen, että varsinkin hoitamattoman adhd:n rinnalle pääsee helposti kehittymään muitakin häiriöitä, tai sitten niillä on osin samaa hermostollista taustaa. Yleisimpiä rinnalla olevia häiriöitä on mielialahäiriöit, ahdistuneisuushäiriöt ja päihdehäiriöt, ja yleisiä ovat myös autisminkirjon häiriö, oppimishäiriö ja persoonallisuushäiriö.

Tässä on linkki ASRS-seulaan, jota käytetään kai aika paljon diagnosoinnissa. Siihen liittyy ainakin itsearviointia, haastattelua ja nuoremman ihmisen kohdalla myös vanhempien tai muiden läheisten haastatteluja.

ASRS-seula

Norma Bates

Testi:

Sait tulokseksi: 41 pistettä

Minulla on joskus vaikeuksia istua paikoillani, mutta siksi että tulee inhottavia tuntemuksia kinttuihin tai perse puutuu. Tämä nyt tuskin on mitään ADHD-levottomuutta. En myöskään ole enää niin räjähdysaltis kuin olin silloin kun olin räjähdysalttiin ihmisen kanssa parisuhteessa. Hitto vie, en edes muista koska olen ensin toiminut ja sitten vasta ajatellut. Enkä ala siltä pohjalta määrittelemään nykytilannetta mitä on ollut joskus 20 v sitten.

Herää kysymys: voiko käydä niin että Asperger-piirteisellä on vähemmän "ADHD-piirteitä" kuin ns. normaalilla ihmisellä...?

kertsi

Lainaus käyttäjältä: Kopek - lokakuu 14, 2024, 19:37:02Jotenkin tuntuu, että testi on tehty sellaiseksi, että kaikki saavat korkeat pisteet. Kokeilkoon, ken haluaa.

https://adhdtesti.com/

Sait tulokseksi: 47 pistettä
25-50 pistettä: Alhainen ADHD-oireiden riski
51-75 pistettä: Kohtalainen ADHD-oireiden riski
76-100 pistettä: Korkea ADHD-oireiden riski
101-110 pistettä: Hyvin korkea ADHD-oireiden riski

Jotkut noista joskus-vastauksistani kyllä mulla johtuvat mm. masennuksesta ja unettomuudesta, ei ADHD:sta.

MrKAT

En ole päällepuhuja, mutta toisinaan "keskeytän" aiheen ketjun, kun heti perään vaihdan yhtäkkiä puheenaihetta. Puhelimessa. Koitan silti jarrutella itseäni tästä.
  Taitaapa olla jopa niin että tää tapa tuli (päälle) kohdattuani propagandisteja: Jehovan todistajia nuorempana, kun ne ramppasi meillä (ja kohdattuani persuja, koronavuosina).  Jehovan todistajien "ulkoa opitun propagandanauhan" opin katkaisemaan vetämällä kesken kaiken (eli keskeyttämällä heidät) aivan uuden näkökulman jota eivät olleet ajatelleetkaan eikä saaneet oppia. (Joutuivat hienoiseen hämmennykseen, kerran ehkä jopa uskonkriisiin kun piti hakea apua esimiehiltänsä). ;D Eli oppimisprosessinkin tulosta. Nuorempana olin ollut vähäpuheinen ja siten liiankin altis toisten pälätysketjuille.
"Hyväosaiset ja korkeapalkkaiset osaavat jopa kadehtia minimitoimeentulolla sinnittelevien tukia! Se minusta on ihan erityisesti suomalainen kateuden laji." - Minna Pärssinen, YLE:n ulkomaantoimittaja

a4

Ei tullut tästäkään testistä täysiä pisteitä. 52/110 pistettä.