Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Kuinka elää mahdollisimman halvalla

Aloittaja ROOSTER, maaliskuu 03, 2019, 21:45:36

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Amore

Tölkeistä puheen ollen...Mökkireissuillani ja muutenkin luonnossa käydessäni poimin löytämäni tölkit talteen, pantilliset ja pantittomat. Esimerkiksi kallioiden laelta usein löytyy pussikaljaporukoiden jättämiä tölkkejä ja samoin mökkireittini varrelta polun vierestä, koska kuljen uimarannan ohitse. Veneilijöiden heittämiä/pudottamia tölkkejä huuhtoutuu rantaan muutamia kesän kuluessa. Kaupungissa tölkkejä jätetään alaovemme viereen, koska vieressä on baari ja meidän alaovella monella on tapana tavata tuttujaan ennen kuin menevät baariin tai kun suunnittelevat päivän reittejään. Noukin ovenvieritölkit mukaani. Huomasin juuri, että kesän ensimmäinen tölkkikassi alkaa olla täysi. Samassa mieleeni juolahti, että olen aika hyvin oppinut tuntemaan, mitä juomia luonnossa tai kadulla eniten juodaan. No, usein niitä halvimpia. Mutta yksi jännä piirre löytötölkeissä on se, että Lidlin tölkkejä ei juuri luonnosta tai kadulta löydy. Joskus jokin yksittäinen Lidlin oluttölkki osuu poimittavaksi, mutta esim. Lidlin limutölkkejä ei oikein koskaan. Aika mielenkiintoista.
All you need is Love

Amore

Lainaus käyttäjältä: kertsi - kesäkuu 09, 2022, 18:26:41
Ovessa ei kyllä suositella maitoja säilytettävän lainkaan, sillä lämpötila on liian korkea siinä kohdassa.

Hyvin ovat maidot säilyneet kautta vuosien.
All you need is Love

Hippi

Lainaus käyttäjältä: kertsi - kesäkuu 09, 2022, 18:26:41
Ovessa ei kyllä suositella maitoja säilytettävän lainkaan, sillä lämpötila on liian korkea siinä kohdassa.

Kyllä minä pidän sen avatun maidon ovessa, kun siitähän sen saa nopeasti otettua ja palautettua paikalleen. Käyttöä odottavat on kyllä ihan hyllyllä. Olen tavaroiden sijoittelussa pyrkinyt siihen, että usein käytettävät on aina niin, että ovea ei tarvitse roikottaa auki saadakseen ne otettua. Harvemmin käytettävät on sijoitettu hiukan hankalammin.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Socrates

Muuten en osaa tai pysty säästämään, mutta haalin kaikki mahdolliset -30% tuotteet ostoskoriin.
Älkää googletelko minua vaan googlettakaa perspano, niin löydätte jotain mikä kiinnostaa ja kiihottaa.

Amore

Tölkkisosiologina lisäisin vielä tutkimuksissani paljastuneen sellaisen melko itsestäänselvän seikan, että löytötölkit ovat yleisimmin oluttölkkejä tai lonkerotölkkejä. Seuraavaksi yleisimmät löydöt ovat limsatölkkejä. Siideritölkkejä päätyy tutkimusotoksiin paljon harvemmin. Ei mikään ihme, sillä siideriä juovat lähinnä naiset ja tölkkejä ympäristöön ripottelevat henkilöt ovat aivan valtaosin miehiä.
All you need is Love

Hippi

Kävin Tokmannilla tarkistamassa siemenvalikoiman. Tähän aikaan vuodesta saa kukkien ja vihannesten siemeniä yleensä todella halvalla. Harmikseni tuossa lähikaupassa oli valikoima vaan kovin suppea enkä saanut kuin paria lajia kukkia. Pitänee matkata isompaan liikkeeseen hiukan etäämmälle noita pyydystämään.

Ostin sitten pesuaineita, jotka olivat päässeet kotona loppumaan. Näin ei tarvinnut poiketa paluumatkalla enää muihin kauppoihin.

Varsinainen löytö oli pörrösukat, jotka oli ulosheittohinnalla, eli -70%. Laaria kun penkoi riittävästi, niin löytyi vielä neutraalia kuviotakin, ettei näytä joulusukilta. Ostin noita kotisukiksi tulevaa talvea varten, sillä varvaskremppani eivät siedä lainkaan kylmää. Pakko siis pitää talvella paksuja sukkia, vaikka muuten olisi miten kuuma hyvänsä. Jouduin noista lämmityssukista ostamaan numeroa tai kahta isommat kuin jalkani koko on, sillä krempat ei siedä myöskään yhtään puristusta.

Näytti muutenkin olevan tyrkyllä -70% tai -50% vaatteita ja muuta, jotka pitää saada pois uuden sesongin tieltä. Noita voisi katsoa isommasta liikkeestä tarkemmin, kunhan ensin teen inventaarion vaatekaapissa, jos jotain olisi tarvis. Vähän kyllä epäilen, että ensivuoteen tai seuraavaan jää ostostarpeet.

Järkytyksekseni koko liike oli järjestelty uudelleen  sitten edellisen käynnin, joten ei tahtonut etsimäni olla ihan entisillä sijoillani ja haahuiluun meni taas aikaa. Näköjään Tokmanni alkaa panostaa kauneustuotteiden myyntiin, sillä suurin muutos oli noiden järjestelyissä. Oli oikein valmistajan merkit ja nimet niillä kohdin, missä tuotteet hyllyyn oli sommiteltu. Rahvaan rasvat, shampoot ja saippuat oli sitten sijoiteltu mihin mahtuivat huomaamattomasti.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Toope

Ostin pari tölkkiä halvinta kaliaa, 1,08 € kappale.

ROOSTER

Olen kehittänyt itselleni uuden harrastuksen joka on samalla hyvin halpa, terveellinen ja hauska. Olen ryhtynyt pudottamaan painoani, pelkän vartioimisen sijaan.

Jotta tämä onnistuisi, pitää hieman nähdä vaivaa. Mitä enemmän näkee vaivaa, sitä enemmän myös säästää.

Ensiksi, lähes kaikki ruoka kannattaa tehdä itse kotona. Ravintolaruoka, siitä huolimatta että se on joskus syntisen hyvää, on tyyristä ja yleensä hyvin suolaista ja näin epäterveellisehköä.
Itse tehtyä ruokaa kannattaa myös syödä vähemmän mikä joskus on helppoakin, hitaammin ja pieneltä lautaselta. Raaka-aineina kannattaa käyttää kaikkea mikä löytyy sopivasti, runsaskalorisia pitää sitten syödä vaan tosi pikkuisesti.

Toiseksi, ulkoilua pitää lisätä. Se auttaa tavoitteeseen pääsyä. Lisääntyneen liikehtimisen kasvattama ruokahalu kannattaa suunnata esim. salaatteihin. Omalla kohdallani olen havainnut katkarapusalaatin oivaksi, sitä voi syödä valtavan annoksen, maistuu hyvältä, eikä ole tyyristä kun itse tekee.

Vuoden alusta painoni on nyt laskenut viitisen kiloa ja se alkaa jo tuntua, ei heikotuksena vaan parantuneena liikehdintänä - jopa melkein ketteryytenä joissin tilanteissa. Jospa vielä onnistuisi säästämään pari-kolme kiloa niin olisi hienoa. Ja mikseipä onnistuisi, kovat ajat vain parantavat tuloksia. Nyt on juuri se oikea hetki tälle harrastukselle.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

kertsi

^
Ilahduttava viesti.

Mistä olet löytänyt halpoja katkarapuja?
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

kertsi

Itse tein varsinaisen penninvenyttäjän sapuskan männäviikolla.
Nakkasin edulliset valmiiksi marinoidut (ja vähän huuhtomani) broilerin koipireidet uuniin, ja kun olivat valmiit, perkasin lihat erikseen. Luista yms. roippeista keitin liemen, jonka otin talteen. Liemessä keitin yön yli liotettuja vihreitä herneitä (melkein ilmaista ruokaa). Nakkasin mukaan sipulia, ja porkkanaa. Ja palsternakkkaa, joka ei ole halpaa - selleri varmaan olisi edullisempaa. Melkein valmiiseen soppaan lisäsin tuorechiliä (kuivattu olisi edullisempi). Valmiiseen soppaan lisäsin broilerin lihaa ja timjamia. Suolaa en lisännyt, paitsi mitä nyt broilerissa oli, ja sinapissa, jonka kanssa syön em. soppaa. En ole laskenut paljonko maksoi, mutta hihasta vedettynä 4 €/8 annosta? Kun ei ollut läskiä tai juurikaan suolaa sopassa, se oli huomattavasti kevyempää ja terveellisempää, ja ehkä himpun verran vähemmän maukasta kuin perinteinen hernari, joten sitä ei tullut ahmittua liikaa. 4 annosta laitoin pakkaseen.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: kertsi - lokakuu 18, 2022, 10:48:30
^
Ilahduttava viesti.

Mistä olet löytänyt halpoja katkarapuja?

Ainakin ääs-kaupan pienet kuoritut ovat edullisia, erityisesti kun ottaa huomioon, että yhdestä pussista riittää moneen salaattiin.



Ne on kilohinnaltaan puolet siitä kuin kotimainen ahvenfile. Kummastakaan ei tule hukkaa vaan kaikki on syötävää.

Harmi kun ei enää ole sellaista kalastajaukkoa lähistöllä kuin aiemmin. Hän tuli usein vastaan sunnuntaisin, seitsemän aikaan aamulla kun kävelin kotiin, hän taas oli menossa kalaan. Joskus välillä, kun kalaonni oli ollut oikein myötäinen, hän toi muutaman. Hiano miäs.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

kertsi

#131
Nostavatko katkaravut kolesterolia?

Vastapyydetyt affenet ovat herkkua, varsinkin jos ne valmistaa epäterveellisesti, eli kuorrutettuina ja paistamalla voissa. Mökillä olen joskus saanut tuttavilta sellaisia ihanuuksia. Oma sielu ei enää oikein taivu sellaiselle mutkalle, että enää valmistaisin epäterveellisellä tavalla lailla kalaa. Ai että. Nyt kyllä alkoi tehdä mieli paistettua kalaa. Esim. oliiviöljyssä paistettu kuorruttamaton lohipala, päällä kurkumaa, valkosipulia ja tuoretta rosmariinia on herkkua.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: kertsi - lokakuu 18, 2022, 11:07:08
Nostavatko katkaravut kolesterolia?

Taitavat nostaa.

Pahinta on kihdinpelko. Katkarapu, pikkukalat, maksa ja olut kun ovat herkkujani, mutta myös kiellettyjä kihtipotilailta. Toistaiseksi ei ollut ongelmaa, elleivät satunnaiset nivelvaivani johdu juuri näistä.

Kunhan rahaa alkaa tulla niin vaihdan katkaravut hummeriin, pikkukalat isompiin fileisiin, maksan sisäfilepihviin ja oluen laatuviiniin. Ne ovat lähes yhtä hyviä vaihtoehtoja. No, hummeri on katkaa jopa parempi.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Hippi

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - lokakuu 18, 2022, 09:57:05
Ensiksi, lähes kaikki ruoka kannattaa tehdä itse kotona. Ravintolaruoka, siitä huolimatta että se on joskus syntisen hyvää, on tyyristä ja yleensä hyvin suolaista ja näin epäterveellisehköä.

Toisin kuin kotiruuasta en ravintolaruuasta ole koskaan kokenut sellaisia lähes orgastisia tuntemuksia, jotta melkein varpaankynnet irtoaa. Parhaimmillaankin ravintolaruoka on ollut "ihan ok", eli syötyä saa vatsansa täyteen, mutta jälkifiiliksenä jää miettimään montako päivää silläkin rahalla olisi kotona syönyt paljon parempaa. Usein ravintoa-annos on vielä liian suuri, joten paha mieli jää, jos ruokaa jää syömättä tai paha olo, jos sen kaiken ahtaa sisuksiinsa.

Joskus hurjassa nuoruudessa, kun työporukan kanssa käytiin bilettämässä, oli tapana myös syödä. Oma valintani oli aina vakio: Oskarin voileipä, jonka usein pyysin ilman leipää. [Perinteiselle Oskarin leivälle kuuluu ohueksi nuijittu ja leivitetty vasikanleike, choron-kastiketta, parsaa ja ravunpyrstöjä tai katkarapuja. Choron-kastike on bearnaise-kastikkeen muunnos.] Mutta noiden aikojen jälkeen taitaa olla yhden käden sormin laskettavissa ravintolasyömiseni, jos mukaan ei lasketa työpaikan ruokaravintolaa, jota olen käyttänyt ennen kuin siirryin omiin eväisiin.

Tiksiin muutettuani tein jalon päätöksen, että alan noin kerran viikossa käydä jossain ulkona syömässä, jotta tulisi käytyä enemmän ihmisten ilmoilla. Yhden kerran onnistuin viemään jälkikasvuni puolisoineen ravintolaan ja siinä on ne ulkona syömiset. Sekin kutsu oli kääntyä katastrofiksi, kunnes keskimmäiseni rohkaistui kysymään syytä. Halusi varmistua siitä, etten siellä julkisella paikalla ilmoita sairastumisesta ja tulossa olevasta kuolemasta. Olivat keskenään sellaista pohtineet. No ei ollut, mutta tuo kuvastanee sitä järkytystä, jonka ulkona syöminen ja minä samassa lauseessa aiheuttaa.


Mutta ketjun aiheeseen. Kyllä kotona tehty ruoka on edullista eikä siihen tarvitse valita edes mitään bulkkiaineksia.

En oikeastaan edes osaa antaa säästövinkkejä kunnolla, kun olen aina elänyt melkoisen säästeliäästi, jopa turhankin säästeliäästi. Vaikea kuvitella, mistä vielä voisin tinkiä ja olisiko se edes hyödyllistä yhtään miltään kantilta katsottuna. Eikö periaatteessa olisi aika isänmaallinen teko käyttää rahaa juuri sellaiseen kulutukseen, joka tuo kotimaahan työpaikkoja?
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Hayabusa

Lainaus käyttäjältä: Hippi - lokakuu 19, 2022, 14:40:52
En oikeastaan edes osaa antaa säästövinkkejä kunnolla, kun olen aina elänyt melkoisen säästeliäästi, jopa turhankin säästeliäästi. Vaikea kuvitella, mistä vielä voisin tinkiä ja olisiko se edes hyödyllistä yhtään miltään kantilta katsottuna. Eikö periaatteessa olisi aika isänmaallinen teko käyttää rahaa juuri sellaiseen kulutukseen, joka tuo kotimaahan työpaikkoja?

Kotimaisista ainesta kotiruokaa tekemällä on sekä säästeliäs että isänmaallinen.  :)

Toisaalta omalla kohdalla tuo ravitsemusliikkeissä syöminen alkaa olla niitä harvoja kuluttamisen tapoja, joissa oikeasti voi suosia paikallisia pienyrittäjiä. Omaisuutta (lue krääsää) on enemmän kuin tarvitsee. Suurempi tarve olisi päästä eroon turhasta. 
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur