Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Kuinka elää mahdollisimman halvalla

Aloittaja ROOSTER, maaliskuu 03, 2019, 21:45:36

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Lenny

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - maaliskuu 04, 2019, 07:43:21
Hyvä vihje. Voita voisi laittaa lisäksi - halpaa ja tekee kaikesta maistuvaa.

No juu, en edes tullut ajatelleeksi, mutta tosiaankin, eihän se ole kuin n. 3 euroa puolen kilon leka. Jos sellainen kuluisi kahdelle ihmiselle vaikka kahdessa viikossa, se olisi n. 1,5 euroa, jonka voi hyvin vähentää kaalista. Ei sitä kaalia muutenkaan niin paljon kulu.
Lainsäädäntö ennen luontoa (Immanuel Kant)

kertsi

#16
Lainaus käyttäjältä: Hippi - maaliskuu 04, 2019, 16:01:57
Tuossa Sanna tilaili kaupasta kotiin ruokia. En osaa sanoa sen kalleudesta mitään ja sitä ei ollut siihen aikaan, kun kannoin kaikki kaupasta kotiin omin kätösin. Siinä tuli sen verran arkiliikuntaa, että ei tarvinnut aikaa käyttää salilla käymiseen, joten ainakin sen verran tuli säästöä.

Sannan puolesta on kyllä sanottava, että vuorotyö on omiaan hankaloittamaan vapaa-ajan käyttöä yleensä, joten ehkä se ruuanlaitto ei silloin ole ihan ykkösjuttu.
Ai niin, tuon tuodun ruokakassin unohdin. Katsoin vaan niitä juttuun kopioituja kassakuitteja, ja niissä taisi olla vain kaksi asiaa, jotka ei ollut valmisruokia tai "valmisteita". Ne kaksi olivat kurkku ja banaani. Kaikki muu oli jotain (usein sokerista) valmisruokaa, suklaata tai leivonnaisia, eikä noita kahta lukuunottamatta ollut mitään, mistä voisi itse valmistaa ruokaa (eli ei juurikaan mitään "oikeaa ruokaa"). Ehkä siellä kotiintuodussa ruokakassissa sitten oli, ainakin kasviksia ja hedelmiä siellä mainitaan olleen.

Mutta sellainen mielikuva jutusta tuli, että tuon henkilön ei kannattaisi mennä lähes joka päivä kauppaan, niin ei tulisi tehtyä niin paljon heräteostoksia, sorruttua herkkuihin. Varsinkin, jos menee kauppaan nälkäisenä, stressaantuneena tai kiireisenä. Ja tuota valmiseväiden ostoa myös kummeksun ainakin, jos on rahasta tiukkaa: jos aina ostaa kaiken valmiina, niin tuleehan se kalliiksi. Jos rahaa haluaa säästää, niin sitten tekee ruokaa itse. Ja rahan säästämisestähän tässä keskustelussa oli kyse. (Sinänsä en arvostele henkilön elämäntapaa, hänhän voi vaikka nauttia kaupassa käymisestä niin paljon, että pitää sitä jokapäiväisenä harrastuksenaan. Otin tuon jutun vain esimerkkinä siitä, miten ei ainakaan kannata tehdä, jos haluaa säästää rahaa.)

Sitten vielä pisti silmään vielä eräs outous: "Käytän pankkikorttiani yleensä niin kauan kuin tililläni on rahaa, ja sitten siirryn käyttämään luottokorttia. " Itse en ole koskaan tehnyt tuolla lailla. Luottokorttia olen käyttänyt vain matkoilla, ja viimeisestä ulkomaanmatkasta on jo aikaa. Jotenkin tuntuisi, että olisi vaikeampaa pitää kokonaisuutta kasassa, jos eläisi tuolla lailla velaksi. Mulla on aina (nuoruusvuosien jälkeen) ollut säästössä rahaa yllättävien menojen varalta, ja kaikki lainat olen maksanut pois nopeasti. En sitten tiedä, onko se järkevää taludellisesti vai ei, mutta vähentääpähän se ainakin stressiä, eikä tarvite maksaa korkoja.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Hippi

Tuo ruokakassi saattaisi olla ihan kätevä autottomalle varastojen täyttämisessä. Eli ottaa kotiin tuotuna hyvin säilyviä tuotteita, jotka eivät yleensä ole tarjouksessa tai joiden tarjous on niin minimaalinen, että sillä ei kokonaisuuden kannalta ole suurta merkitystä, jauhoja säilykkeitä isompia määriä juureksia, jos on kylmäkellari jne. Tuossa nyt kannattavuuden ratkaisee se, minkä verran kotiinkuljetus maksaa. Mutta olen kyllä niin pihi, että en kyllä maksaisi siitä, että kassillinen tai pari roudataan kotiin, kun kauppamatkani on keskimäärin vain kilometri suuntaansa vähän riippuen siitä, missä kaupassa satun käymään.

Monet sanovat säästävänsä sillä, että kotona jo miettii ruokalistan ja kirjoittaa ostoslistan ja pysyy siinä tiukasti. Kaupan tarjouslehtisessä, jos sellainen kotiin tulee, ei välttämättä ole kaikkia tarjouksia. Näin ollen voi käydä niin, että joku edullinen tarjous jää käyttämättä sen vuoksi, että se ei ole juuri sillä kerralla päätynyt ostoslistalle.

Halvemmalla voi päästä, jos ruokalistan lopullisesti päättää vasta kaupassa sen mukaan, mitä sattuu saamaan hyvällä alennuksella.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

postman

Lainaus käyttäjältä: Brutto - maaliskuu 04, 2019, 09:40:28
Lainaus käyttäjältä: postman - maaliskuu 04, 2019, 09:31:39
Naapurin vanha rouva, 85 vuotias polttaa punaista norttia  (North State / filter) n. askin päivässä. Koska hän liikkuu vain pyörätuolilla, niin haemme hänelle kerran viikossa 6 askia ja tulitikkuja puntin.

Vanha rouva viettää ilmeisesti yhden savuttoman päivän viikossa. Ja tulitikkujen määrässä olisi varaa vielä tinkiä. Teoriassa kolmekin askia riittäisi vaikka ihan aina ei ekalla tikulla syttyisikään.

Hän saattaa myös polttaa vain puolikkaan tupakkaa kerralla. Sitten sytyttää tumpin taas uudella tikulla. Toisaaltaan hänellä on myös tulipesiä siellä, sytyttelee niitäkin.

Toivottavasti ei polta koko isoa OK-Taloaan. Tuulen käydessä meille päin olemme nääs vaaravyöhykkeessä.

Hippi

Eniten käyttämäni K-supparin kotiinkuljetuksen hinta on 9,95€ Plussa-kortilla. Muutoin 12,95 €. Luultavasti tuo on K-ketjun normihinta ja enpä usko, että se muillakaan paljon poikkeaa.

Kyllä saisi olla paljon kuljetettavaa, jotta tuo hinta kannattaisi kuljetuksesta maksaa. Saattaisi tulla jopa taksi halvemmaksi, kun kaupan kohdalla on taksiasema ja julkisellakin voisi ajaa sen pari pysäkinväliä, jos todella ei jaksa kantaa kassia tai paria.
Lisäksi tuossa vielä on, että tuoretuotteita ei pääse itse valitsemaan.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

MrKAT

Lainaus käyttäjältä: Lenny - maaliskuu 04, 2019, 16:11:34
Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - maaliskuu 04, 2019, 07:43:21
Hyvä vihje. Voita voisi laittaa lisäksi - halpaa ja tekee kaikesta maistuvaa.

No juu, en edes tullut ajatelleeksi, mutta tosiaankin, eihän se ole kuin n. 3 euroa puolen kilon leka. Jos sellainen kuluisi kahdelle ihmiselle vaikka kahdessa viikossa, se olisi n. 1,5 euroa, jonka voi hyvin vähentää kaalista. Ei sitä kaalia muutenkaan niin paljon kulu.
Eijeijei noin kallista rasvaa! S-kaupan Rainbow laktoositon ja terveellinen 60% rypsiöljy-margariini 400g, jonka viimeksi ostin, maksoi 0,79 euron sijasta vain 0,55 euroa koska päällä luki -30%.(Koska oli pari päivää vanhaa, muka, vaikka ihan hyvää on).

Missä perussuomalainen törttöilemässä, siellä Jokisipilä puolustelemassa.
                    - Vanha turkulainen sananlasku (by Antti Gronow)

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: MrKAT - maaliskuu 05, 2019, 00:02:17
Lainaus käyttäjältä: Lenny - maaliskuu 04, 2019, 16:11:34
Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - maaliskuu 04, 2019, 07:43:21
Hyvä vihje. Voita voisi laittaa lisäksi - halpaa ja tekee kaikesta maistuvaa.

No juu, en edes tullut ajatelleeksi, mutta tosiaankin, eihän se ole kuin n. 3 euroa puolen kilon leka. Jos sellainen kuluisi kahdelle ihmiselle vaikka kahdessa viikossa, se olisi n. 1,5 euroa, jonka voi hyvin vähentää kaalista. Ei sitä kaalia muutenkaan niin paljon kulu.
Eijeijei noin kallista rasvaa! S-kaupan Rainbow laktoositon ja terveellinen 60% rypsiöljy-margariini 400g, jonka viimeksi ostin, maksoi 0,79 euron sijasta vain 0,55 euroa koska päällä luki -30%.(Koska oli pari päivää vanhaa, muka, vaikka ihan hyvää on).

Nyt kyllä oli tarkoitus lisätä voita maun vuoksi, ei rasvaa rasvan vuoksi ja siinä hommassa ei taida rypsimargariinit voille pärjätä.

T: Xante

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: MrKAT - maaliskuu 05, 2019, 00:02:17
S-kaupan Rainbow laktoositon ja terveellinen 60% rypsiöljy-margariini 400g, jonka viimeksi ostin, maksoi 0,79 euron sijasta vain 0,55 euroa koska päällä luki -30%.(Koska oli pari päivää vanhaa, muka, vaikka ihan hyvää on).

Väärin ostettu. Sinun olisi pitänyt ostaa se klo 20 jälkeen jolloin -30% muuttuu -60%:ksi.


Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

postman

Kahvitarjouksia täällä on todella harvoin. City-market ja Prisma esillä hyvin samoin hinnoin.

Meillä juodaan Juhla  Mokkaa. Viimeksi vähän ennen joulua Tokmanni myi täällä tarjouksessa 2,79 € puolen kilon paketin / asiakas.

Nyt vasta loppui ne "hamstratut kaffeet. Kylläpäs kesti kauan, mutta olihan tavaraakin hommattu.

MrKAT

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - maaliskuu 05, 2019, 07:52:22
Nyt kyllä oli tarkoitus lisätä voita maun vuoksi, ei rasvaa rasvan vuoksi ja siinä hommassa ei taida rypsimargariinit voille pärjätä.

T: Xante
Ei kun päinvastoin. Kasvisöljyt maistuu paremmalta. Jäätelötkin kasvisrasvana (jos jostain aitona ei-palmuna nykyään sais niinkuin ennen sai).
Missä perussuomalainen törttöilemässä, siellä Jokisipilä puolustelemassa.
                    - Vanha turkulainen sananlasku (by Antti Gronow)

safiiri

Lainaus käyttäjältä: Hippi - maaliskuu 04, 2019, 20:55:42
Eniten käyttämäni K-supparin kotiinkuljetuksen hinta on 9,95€ Plussa-kortilla. Muutoin 12,95 €. Luultavasti tuo on K-ketjun normihinta ja enpä usko, että se muillakaan paljon poikkeaa.

Kyllä saisi olla paljon kuljetettavaa, jotta tuo hinta kannattaisi kuljetuksesta maksaa. Saattaisi tulla jopa taksi halvemmaksi, kun kaupan kohdalla on taksiasema ja julkisellakin voisi ajaa sen pari pysäkinväliä, jos todella ei jaksa kantaa kassia tai paria.
Lisäksi tuossa vielä on, että tuoretuotteita ei pääse itse valitsemaan.

No Kauppahalli24 toimittaa kotiin hintaan 6,99. Kuljetuksen hinta laskee, jos aluksi valittu (myöhemmin tarkentuva) aikaikkuna on pidempi ja / tai tilattu määrä suurempi. Jos tilaa oikein apljon, kuljetusmaksu painuu nollaan. Toki sitten voidaan tarkastella itse tuotteiden hintoja ja pohtia kokonaisedullisuutta, mutta siis ilmoitettu kuljetuksen osuus on tuo.

Hippi

Lainaus käyttäjältä: MrKAT - maaliskuu 07, 2019, 02:21:13
Lainaus käyttäjältä: Xantippa - maaliskuu 05, 2019, 07:52:22
Nyt kyllä oli tarkoitus lisätä voita maun vuoksi, ei rasvaa rasvan vuoksi ja siinä hommassa ei taida rypsimargariinit voille pärjätä.

T: Xante
Ei kun päinvastoin. Kasvisöljyt maistuu paremmalta. Jäätelötkin kasvisrasvana (jos jostain aitona ei-palmuna nykyään sais niinkuin ennen sai).

Jos jäätelöt muuttuisivat kasviskrasvapohjaiseksi, niin elämäni tulisi reippaasti halvemmaksi, sillä ostoslistalta jäisi jäätelö kokonaan pois. En ottaisi edes ilmaiseksi. Mutta makuasioista on turha kiistellä.

Jäätelöstä puheenollen, valitsemalla kaupan, josta ostaa kermaisen täyteläistä jäätelöä, voi säästää huomattavan summan. Toinen liike myy litran pakkauksessa noin 3,5 euron hintaan ja toisessa, toki eri valmistajan jäätelö, alle litran pakkaus suunnilleen euron kalliimpi.
En muista nyt tarkkoja hintoja, mutta noista laskettu litrahinnan ero on melkoinen. Tuota halvempaa olen nyt paria laatua maistanut ja on oikein herkullista.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Hippi

Kampaajalla tai parturissa käynti kannattaa ajoittaa keskipäivän tienoolle ja käyttää sitä isoa ketjuliikettä. Keskipäivän aikoihin selviää likimain puolella hinnalla. Esim. muuna aikana 109,90 hintaisen palvelun saa 59.90 eurolla. Ketjuliikkeen normaalihinnat ovat ihan vertailukelpoiset yksityisiin nähden, joten tuo hiljaisen ajan alennus on ihan todellinen alennus.

Tietysti, jos sakset pysyy omassa tai puolison käsissä, niin selviä vieläkin halvemmalla ja hiusvärejä saa jokaisesta marketista, joten näppärillä ystävillä säästää pitkän pennin.

If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Kopek

Hipin mainitsemilla kotikeinoilla on meidänkin taloudessamme säästetty menoissa. Olen viimeksi käynyt parturissa joskus 1980-luvulla.

Hippi

Tyttöjen pitkät hiukset oli helppo huoltaa itse, kun ensin investoi hyviin saksiin.

Kaiklla vaan tuo "tein itse ja säästin" .menetelmä tuo kovin hyvää tulosta.

Kerran eräs työkaverini tuli palaveriin myöhässä, joten kaikkien katseet kääntyivät tulijaan.
- Ahaa, Pekka on käynyt parturissa ja siksi myöhästyi, joku sanoi
- tai vaimo on leikannut, ainakin jos lopputulosta katsoo, sanoin minä
- joo, vaimo leikkasi, sanoi Pekka vähän nolona
Jumaliste, min ja suuri suuni taas kerran. Tuo oli yksi niistä monista hetkistä elämässäni, kun olisin toivonut maan aukenevan allani. No, olihan se ihan surkeasti saksittu, mutta olisi minun pitänyt ymmärtää silti olla hiljaa.

ps. Pekka, nimi muutettu
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️