Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Kuinka elää mahdollisimman halvalla

Aloittaja ROOSTER, maaliskuu 03, 2019, 21:45:36

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Hippi

^
Minä puolestani en käytä ostoslistaa vaan painan mieleen, mitä pitää ostaa. Säästän sillä, että aina jotain unohtuu. Tai jos ei nyt ihan aina, mutta melko usein :D

Meidän perheessä onkin ollut ikiaikainen läppä. Montako ostosreissua pitää tehdä, että saa ostettua XXXX (=on milloin mikäkin tuote)
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Socrates

Lidliin on tullut älyttömän halpoja keksejä. En muista nyt merkkiä. Paria-kolmea sorttia.
Kävelevä kremppakertymä

Hippi

^
Lidlistä ostin joku aika sitten kauralastuja isohkon laatikollisen. En nyt löydä netistä tuoreita tietoja siitä, mutta mielikuva on liki kilon paketista ja hinta oli noin 3,80. Noita oli myös suklaaseen dipattuna, mutta pidän enemmän niistä alkuperäisistä ja pelkistetymmistä. Pian on laatikollinen syöty ja tänään Lidlissä käydessäni oli jo toinen paketti kädessä, mutta pistin takaisin hyllyyn, sillä nuo on ainoat keksit, joihin minun on vaikea suhtautua hillitysti. Kun ottaa yhden, niin on pakko saada toinen. Rasva ja sokeri on kyllä loistava yhdistelmä, kun sidosaineena on käytetty kauraa!

Kauralastut ovat siis aivan ohuita ja erittäin rapsakoita, kun taas kaurakeksit on paksumpia ja pienempi kuten mitkä tahansa muutkin keksit.

Tässä nyt muutaman vuoden takaisesta tarjouksesta kuva, mutta mielestäni vähintäänkin pakkauksen väri on muuttunut, mutta näkyvät keksit ovat säilyneet onneksi ennallaan. Näyttäisi paketissa olevan 600 grammaa, joten mielikuvani "melkein kilo" taisi olla vähän yliammuttu :D



Huomasin, että käytän sanaa "kauralastu" noista, kun se on lapsesta asti kuulunut juuri noille kekseille, vaikka kauppa nimeää ne kaurakekseiksi.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Socrates

^Olen huomannut nuokin, mutta ainakin lähimpään Lidliin on ilmestynyt neliönmuotoisia suklaakeksejä (tumma ja vaale suklaa) sekä jonkinlaisia Jaffakeksien kopioita, joiden hinta on ihan naurettava. Jotain euron kahta puolen.

Tosin k-marketissa on myös puoli-ilmaisia kaupan merkin keksejä, mutta ei niin hyviä.
Kävelevä kremppakertymä

Toope

ALE:ja tarjouksia vähän kytätään. Peruskasvisjuureksia käytetään, koska pottua/perunaa/naurista/lanttua/sipulia saa halvalla.
Jos haluat, teet monipuolisen keiton/kastikkeen/pataruoan 2-3- euron hintaan per päivä. 8)

Hippi

Nyt alkoi huushollissani halvat ruokaviikot. Nyt sellaisellekin on vaihteeksi syytä, ettei tule kalliiksi.

Oli vähän sellainen fiilis, että en tiennyt mitä laittaisin ruuaksi ja pengoin kaappeja. Löysin avatun soijasuikalepussiin, jossa oli melkein puolet vielä jäljellä, mutta parasta ennen päivä oli vähän aikaa sitten mennyt. Sen ympärille rakensin sitten keitoksen ja päätin, että nyt käyn tästä lähtien vähitellen kaikki ruokakaapit läpi ja syön pois ainakin ne, joissa parasta ennen -päivä on lähimmän puolen vuoden sisällä ja samalla syön pakastinta tyhjäksi valmistetuista annoksista tai sinne ostetuista raaka-aineista, jos noita voi sovitella jotenkin yhteen.

Eli nyt en kaupasta ostele kuin maitoa ja tuoretuotteita tai vain jotain sellaista, joka tukee projektini edistymistä. Mutta mitään "ostan varmuudeksi" ostoksia ei nyt tule pariin kuukauteen, vaikka olisi halvallakin, luulisin.

Tuollainen tyhjennyskierros pitäisi ainakin kerran vuodessa tehdä, sillä minulla on taipumusta ostaa pitempään säilyviä tuotteita varalle, että on sitten jos tarvii. Tarvetta ei välttämättä tulekaan kovin pian ja yllättäen tulee vastaan se kriittinen päivämäärä. Kyllähän sen voi monesti reippaasikin ylittää, mutta ei loputtomiin. Joskus se tomaattipyre sitten lentää keittiön kattoon purkkia avatessa.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

kertsi

Lainaus käyttäjältä: Toope - lokakuu 20, 2023, 19:39:41
ALE:ja tarjouksia vähän kytätään. Peruskasvisjuureksia käytetään, koska pottua/perunaa/naurista/lanttua/sipulia saa halvalla.
Jos haluat, teet monipuolisen keiton/kastikkeen/pataruoan 2-3- euron hintaan per päivä. 8)

Kerrankin olen samaa mieltä topsukan kanssa. Kyllä, esimerkiksi pottua perunakastikkeella olisi erittäin edullinen ruoka. Ja ravitsemustieteellisesti päin helvettiä koostettu ateria.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

kertsi

Minullakin oli 1-2 koronan ensimmäisten vuosien jälkeen kaappientyhjennys- ja pakastimentyhjennys- ja säilykkeidenkäyttöprojekti. Olin haalinut aivan liikaa vähän kaikkea säilyvää. Kauan meni siihen, että sain varautumisvarastot tuhottua syömällä.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Hippi

^
Minulla korona ei edes teettänyt varastoja, vaan niitä minulla on aina ollut niin kauan kuin minä olen omillani ollut. Onneksi sentään vain sellaiset, jotka keittiön kaappeihin mahtuu mukavasti, eli varsinaisia "varastoja" ei ole, vaan riittävästi kaikkea, runsas valikoima. Sen verran mielihalut ei aina osu varastossa olevaan, että aina joku tuppaa jäämään katveeseen. Nyt siis freesaan koko setin vanhimmasta päästä mielihaluista riippumatta.

Projektin lopuksi todennäköisesti alan täydentämään kaapeista poistuneiden tuotteiden tilalle joko samoja tai jotain uutta tilalle, mutta varaston koko ei tule pienenemään :D
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

kertsi

Mulla korona teetti normivaratojeni lisäksi semmoiset hätämuonavarastot, jotka eivät enää mahtuneet kaappeihinkaan.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Hippi

^
Ensipelästyksestä ostin muutaman näkkäripaketin ja makaronipussin, mutta enpä juuri muuta ehtinyt, kun huomasin, että elämä jatkuu ja kaupassa voi käydä koronasta huolimatta.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

MrKAT

Lainaus käyttäjältä: Hippi - lokakuu 19, 2023, 21:03:43
^
Minä puolestani en käytä ostoslistaa vaan painan mieleen, mitä pitää ostaa. Säästän sillä, että aina jotain unohtuu. Tai jos ei nyt ihan aina, mutta melko usein :D

Meidän perheessä onkin ollut ikiaikainen läppä. Montako ostosreissua pitää tehdä, että saa ostettua XXXX (=on milloin mikäkin tuote)
Helppohan se jos kauppa on lähellä. Täällä jos pitäisi mennä unohtuneen paketin ostamaan heti uudelle reissulle niin se maksaisi maltaita, autokuluina, jolla ostaisi ½ viikon ruuat.
Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

Kopek

Kuinka elää mahdollisimman halvalla?

Ensimmäiseksi kannattaa miettiä, mihin kauppaliikkeisiin menee - ja mihin ei mene.

https://www.iltalehti.fi/digiuutiset/a/7fd1e0d5-78fd-4ba9-b19f-29ee09890d06

Gigantti oli mielenkiintoinen liike, kun se aikoinaan tuli Suomeen. Kävin ensimmäisessä Tammiston Gigantissa heti alusta alkaen, mutta vuosien kuluessa olen alkanut karttaa niitä. Chromebook, jolla parhaillaan kirjoitan tätä, taitaa olla ostettu juuri tuosta samasta Gigantista toissa keväänä, joten ei karttamiseni aivan täydellistä ole ollut. Passikuvakin tuli vielä napsaistua Espoon "Gigantti Magastoressa" tänä syksynä, koska ne ovat siellä halpoja, ja ne voi ottaa itse automaatilla. Saa mieleisensä kuvan.

Voisin kertoa omakohtaisen muiston siitä, mihin Gigantin tyrkytyskauppa johti, mutta kertomuksen paikka on ehkä parisuhdeketjussa. Tarina sisältää riehumista ja väkivaltaa... (ei minun)....

Gigantti-tyyppisten liikkeiden myyjät ovat kuin hyeenalauma, joka odottaa uhrejaan ja haistaa veren eli vaikutuksille alttiin asiakkaan, jonka voi huijata tekemään älyttömiä kauppoja. Joku kohtuus pitäisi sentään olla.

Toope

Ostin Lidlistä 6 euron hintaan 4 ns. "wieninpihviä", kokeillen. Epäilin itsekin halpaa hintaa (1,50 Euroa/pihvi). Lopulta aika hyviä, kun vähän itse mausti ja kunnon lisukkeeet. Hyvää possua oli! Kivat olivat taannoin silakkapihvitkin, muutama euro/pari ateriaa, kun lisukkeiksi pottua, porkkanaa, paprikaa, sipulia ja kesäkurpitsaa.

kertsi

No entä miten koostaisi ateriat, jos vuorokaudessa olisi käytettävissä ALLE 1.7-1.8 euroa päivän kaikkiin aterioihin? Lis. Niin, että sillä pysyisi sekä hengissä että terveenä, eikä ruoan kehnous aiheuttaisi käytösongelmia.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️