Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Kuinka elää mahdollisimman halvalla

Aloittaja ROOSTER, maaliskuu 03, 2019, 21:45:36

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

urogallus

Lainaus käyttäjältä: Hippi - heinäkuu 05, 2019, 13:48:28
Jopa työpaikan sponssattu lounas maksaa tätä nykyä jotain kympin molemmin puolin vähän riippuen siitä, mitä syö. Minusta se on aivan järkyttävä hinta ainakin pieniä annoksia syövälle ihmiselle. Vuosikauden olen roudannut lounaan kotoa ja siinä on juuri sen verran kuin tarvitsen ja ravinto-opillisesti aika hyvin koottuna niin, että on reilusti kasviksia ja myös tuoresalaattia. Hintaa aterialla ei tule muutamaa euroa enempää, jos edes niin paljoa, kun en laske työlleni hintaa.

Jos syö paljon vaaleaa leipää, niin itse tekemällä saa halvempaa, parempaa ja terveellisempää kuin kaupasta ostamalla. Kaupan leivät eivät useimmiten ole kovin kuitupitoisia ja niissä on paljon suolaa. Omista leivistäni olen välillä "unohtanut" suolan kokonaan pois.

Hippi

Leivoin aikanaan, kun oli isompi perhe. Mies saattoi pistää puolikkaan leivän eväiksi töihin, kun oli ruumiillisen työn tekijä, niin energiaa tarvitsi. Tuolloin saattoi parikin leivontapäivää viikolle tulla.

Yhden hengen taloudessa ei kyllä paljoa leipominen kannata, kun niin vähän vuoksi ei kannata uunia lämmittää. Vaalea leipä minusta pakastimessa muuttaa makua jonkin verran, joten sekään ei oikein toimi, että pakkaseen niitä sitten laittaisi ja vähän kerrassaan ottaa esiin. Leivänkulutukseni on 2-4 viipaletta päivässä, joista 2 vaaleaa ja jos enemmän tekee mieli niin sitten näkkäriä tai niitä ohuita ruispaljoja "sitkeään nälkään". Pakastimessa on sitten karjalanpiirakkaa tai jokunen kovakuorinen sämpylä hätävarana. Kovakuorinen sämpylä muuttaa mielestäni vähiten makua.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Lenny - heinäkuu 05, 2019, 13:26:41
Kommentti ulkona syömisestä: onko edes mahdollista syödä terveellisesti ulkona? Hyvin kyllä, jos sillä tarkoitetaan hyvää makua, mutta eihän mikään voita kotona tehtyjä eväitä. Tietää ainakin mitä niissä on.

Pitää kommentoida.

Olisin luultavasti jo menehtynyt jos olisin vielä siinä työpaikassa jossa samassa rakennuksessa oli lounasravintola. Siellä saatavilla ollut ruoka oli maultaan ok, mutta se asiantila oli saavutettu todella runsaalla rasvalla, sokerilla ja suolalla. Edellisen päivän jäänteet oli suomalaiskansallisesti muutettu toiseen muotoon ja taas lisätty em. aineita.

Tunsin kuinka kehoni kihisi ja suonet ja suolet tukkeentuivat. Kaiken lisäksi noissa ruokaloissa raaka-aineet ovat halvimpia mahdollisia, mikä yleensä tarkoittaa thaimaalaista broileria, brasilialaista naudanlihaa ja romanialaista hevosjauhelihaa. Perunat olivat varmaan Puolasta. Eli ei mitään tietoa mistä raaka-aineet tulivat.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Amore

Lainaus käyttäjältä: Lenny - heinäkuu 05, 2019, 13:26:41
Kommentti ulkona syömisestä: onko edes mahdollista syödä terveellisesti ulkona? Hyvin kyllä, jos sillä tarkoitetaan hyvää makua, mutta eihän mikään voita kotona tehtyjä eväitä. Tietää ainakin mitä niissä on.

Oma lounaani on sen verran niukka, että suosin itse tehtyjä eväitä tai kaupasta ostettuja voileipiä, keittoa tms. Vuosia sitten työpaikkani  alakerrassa oli Fazer Amican ruokala, josta sai ostaa annoksia myös mukaan. Hinta määräytyi annoksen painon mukaan ja oli varsin edullinen. Salaattipöytä oli monipuolinen. Kotioloissa en olisi viitsinyt niin runsaita salaatteja sekoitella, joten kyllä voi ulkonakin joskus syödä hyvin. Nykyisinhän on noita salaattipöytiä monissa marketeissa. Valikoima on runsas.
All you need is Love

Hippi

Lainaus käyttäjältä: Amore - heinäkuu 09, 2019, 15:16:44
Nykyisinhän on noita salaattipöytiä monissa marketeissa. Valikoima on runsas.

On runsas, mutta jos puhutaan edullisesti elämisestä, niin aika suolainen hinta minusta on noin 15 euroa kilolta. Siinä ei kannata sipulia, porkkanaa, kaalia tms halpaa ainesta kauhoa kippoon, vaan vain niitä tuotteita, joiden kilohinta on mahdollisimman lähellä tuota 15 euroa ja muut ostaa irtona ja pilkkoa itse.

If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Xantippa

Tämä asia on itselläni vähän kaikesta riippuvainen. Jos olen esim. töissä jollakin muulla paikkakunnalla ja joudun viettämään siellä öitä, panostan hyvään lounaaseen, jolloin illaksi ei tarvitse ostaa juuri mitään. Hyvällä tarkoitan kunnon buffaa tai esim. pihviateriaa.

Yleisesti ottaen vannon kotiruuan nimiin, mutta joskus vaan pääsee helpommalla ja halvemmallakin syömällä ulkona.

T: Xante

Amore

Lainaus käyttäjältä: Hippi - heinäkuu 09, 2019, 15:25:58
Lainaus käyttäjältä: Amore - heinäkuu 09, 2019, 15:16:44
Nykyisinhän on noita salaattipöytiä monissa marketeissa. Valikoima on runsas.

On runsas, mutta jos puhutaan edullisesti elämisestä, niin aika suolainen hinta minusta on noin 15 euroa kilolta. Siinä ei kannata sipulia, porkkanaa, kaalia tms halpaa ainesta kauhoa kippoon, vaan vain niitä tuotteita, joiden kilohinta on mahdollisimman lähellä tuota 15 euroa ja muut ostaa irtona ja pilkkoa itse.

Tiedän kyllä, mikä on keskustelun otsikko, mutta vastasin suoraan Lennylle, jonka kommentti käsitteli vain ulkona syömisen terveellisyyttä. Sekin on tapauskohtaista, minkä kokee edulliseksi. Jos ei vain saa itse tehdyksi monipuolista ruokaa, niin kympin lounas voi olla edullinen tai ainakin kohtuullinen ratkaisu. Aika on rahaa. Toisten ihmisten työpanos voi olla hintansa arvoista.
All you need is Love

safiiri

Lainaus käyttäjältä: Amore - heinäkuu 09, 2019, 16:27:36
Lainaus käyttäjältä: Hippi - heinäkuu 09, 2019, 15:25:58
Lainaus käyttäjältä: Amore - heinäkuu 09, 2019, 15:16:44
Nykyisinhän on noita salaattipöytiä monissa marketeissa. Valikoima on runsas.

On runsas, mutta jos puhutaan edullisesti elämisestä, niin aika suolainen hinta minusta on noin 15 euroa kilolta. Siinä ei kannata sipulia, porkkanaa, kaalia tms halpaa ainesta kauhoa kippoon, vaan vain niitä tuotteita, joiden kilohinta on mahdollisimman lähellä tuota 15 euroa ja muut ostaa irtona ja pilkkoa itse.

Tiedän kyllä, mikä on keskustelun otsikko, mutta vastasin suoraan Lennylle, jonka kommentti käsitteli vain ulkona syömisen terveellisyyttä. Sekin on tapauskohtaista, minkä kokee edulliseksi. Jos ei vain saa itse tehdyksi monipuolista ruokaa, niin kympin lounas voi olla edullinen tai ainakin kohtuullinen ratkaisu. Aika on rahaa. Toisten ihmisten työpanos voi olla hintansa arvoista.

Eikä aina kyse ole edes ajasta, vaan siitä, onko mahdollisuutta pilkkoa ja tehdä muuta ruuanlaittoa. Jos syöminen pitää hoitaa jossain, missä tarjolla on korkeintaan istuin ja pöytäkin jo on luksusta, niin on se valmiiksi pilkottuna ostaminen aika tarpeellista. Ehkä jopa hintansa väärti.

kertsi

#53
Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - maaliskuu 03, 2019, 21:45:36
Halvalla elämisen vinkkejä aina tarvitaan.

Tässä ruokapuoleen liittyvä:
...
Tämän lisäksi vielä muutama asumisen ja liikkumisen halpaneuvo, niin elämä alkaa olla suorastaan yltäkylläistä.
Jos voi valita itse asuinpaikkakunnan (esim. jos on eläkeläinen, tekee töitä netissä tms.), niin tässäpä edullinen asunto:
https://asunnot.oikotie.fi/myytavat-asunnot/j%C3%A4ms%C3%A4/14913134
6 000 €  34,5 m²
Jämsä 1h+k
Yhtiövastike 103,50 € / kk
Asunnon jälleenmyyntiarvo lienee kyllä olematon, mutta jos tuossa pystyy asumaan esim. 10 vuotta ilman julkisivu-, putki- tms. remppaa, niin asumiselle tulee hintaa (6000/10)/12 + 103,50 = 153,50 €/kk. Jos isoihin remppoihin on aikaa vielä tuotakin enemmän, kulut ovat tuotakin vielä pienemmät.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Hippi

^
Viimeisen kymmenen vuoden aikana esitteen mukaan taloon ei ole tehty mitään isompia remontteja. Tosin, aika vaikea on päätellä, mitä tuo usein toistunut sana "korjaus" pitää sisällään. Mutta 1961 rakennetussa talossa pitäisi olla vähintäänkin olla suunnitteilla linjasaneeraus. Yleensä noissa myynti-ilmoituksissa on mainittu oleellisimmat tulossa olevat saneerauskohteet ja tästä se puuttui.

Tämä oli mielenkiintoinen poikkeus ja ilmeisesti kirjattu yhtiöjärjestykseenkin:
Taloyhtiössä muuta: Osakkeenomistaja vastaa myös kylpyhuoneiden seinä- ja lattiapinnotteiden kunnostuksesta ja uusimisesta, vaikka ne toimisivatkin rakenteen ainoana vesi/kosteuseristeenä.

Yleensähän vesieristeet on taloyhtiön vastuulla ja eristeen pettäminen menee taloyhtiön vahingoksi. Tässä se näyttää olevan osakkaan vastuulla ja vielä niin, että kylpyhuoneessa on tuo riskirakenne.
Kylppäriin ei näyttäisi mahtuvan pesukonetta eikä yhtiön tiedoissa mainittu pesutupaa. No, halvalla ei kaikkea voi saada :)

Pitäisin tuota kohdetta riskisijoituksena, joka voi tulla odotettua kalliimmaksi.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

kertsi

#55
Lainaus käyttäjältä: Hippi - maaliskuu 04, 2019, 18:41:49
Monet sanovat säästävänsä sillä, että kotona jo miettii ruokalistan ja kirjoittaa ostoslistan ja pysyy siinä tiukasti. Kaupan tarjouslehtisessä, jos sellainen kotiin tulee, ei välttämättä ole kaikkia tarjouksia. Näin ollen voi käydä niin, että joku edullinen tarjous jää käyttämättä sen vuoksi, että se ei ole juuri sillä kerralla päätynyt ostoslistalle.

Halvemmalla voi päästä, jos ruokalistan lopullisesti päättää vasta kaupassa sen mukaan, mitä sattuu saamaan hyvällä alennuksella.
Itse en koskaan tee viikkosuunnitelmaa, tuskin päiväsuunnitelmaakaan. Kaupasta ostan sitä, mitä tekee mieli, tai mikä on tarjouksessa ja ok. Ostaessani ei aina ole selkeää kuvaa, mitä aion raaka-aineesta valmistaa. Poikkeuksen tekevät purjo (ja selleri tai palsternakka usein) - jos niitä ostan, niin usein ostan samalla jotain, josta tehdä soppaa.

Joskus harvoin katson etukäteen tarjoukset, ja valitsen kaupan sen mukaan, mutta yleensä en viitsi. Ruokakaupan valinta kyllä nostaa ruokakulujani paljon, sillä K-supermarket on sopivasti matkan varrella kun tulen salilta, ja se on vähän semmoinen rikkaiden kauppa. Perusruoka-aineet, varsinkin hevi, ostan Lidlistä kyllä. Prismassakin voisin käydä, sielläkin olisi edullisempaa kuin supermarketeissa.

En nyt väittäisi tätä "erikoiseksi" säästövinkiksi, mutta minulle onkin ihan tavallista käyttää luovuutta ruoanlaitossa:
Virven, 32, ja hänen miehensä ruokakauppalasku on vain 60 euroa viikossa – apuna erikoinen säästöniksi
Ruokalaskusta voi pihistää muutoinkin kuin seikkaperäisillä kauppalistoilla. Virve Fredman säästää käyttämällä luovuutta.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

kertsi

Lainaus käyttäjältä: Hippi - heinäkuu 11, 2019, 08:15:16
^
Viimeisen kymmenen vuoden aikana esitteen mukaan taloon ei ole tehty mitään isompia remontteja. Tosin, aika vaikea on päätellä, mitä tuo usein toistunut sana "korjaus" pitää sisällään. Mutta 1961 rakennetussa talossa pitäisi olla vähintäänkin olla suunnitteilla linjasaneeraus. Yleensä noissa myynti-ilmoituksissa on mainittu oleellisimmat tulossa olevat saneerauskohteet ja tästä se puuttui.

Tämä oli mielenkiintoinen poikkeus ja ilmeisesti kirjattu yhtiöjärjestykseenkin:
Taloyhtiössä muuta: Osakkeenomistaja vastaa myös kylpyhuoneiden seinä- ja lattiapinnotteiden kunnostuksesta ja uusimisesta, vaikka ne toimisivatkin rakenteen ainoana vesi/kosteuseristeenä.

Yleensähän vesieristeet on taloyhtiön vastuulla ja eristeen pettäminen menee taloyhtiön vahingoksi. Tässä se näyttää olevan osakkaan vastuulla ja vielä niin, että kylpyhuoneessa on tuo riskirakenne.
Kylppäriin ei näyttäisi mahtuvan pesukonetta eikä yhtiön tiedoissa mainittu pesutupaa. No, halvalla ei kaikkea voi saada :)

Pitäisin tuota kohdetta riskisijoituksena, joka voi tulla odotettua kalliimmaksi.
Ilman muuta riskisijoitus. Ja juu, huomasin nuo asiat itsekin (lukuunottamatta pesukonejuttua), mutten tullut maininneeksi. Säästö"vinkkini" oli hieman kieli poskella tehty.

Itselläni on suurin piirtein tuon kokoinen kylppäri, ammeen levyinen. Siihen kyllä mahtui pesukone, sellainen päältä täytettävä kaponen. Putki/kylppärirempassa amme poistettiin, ja sen sijaan tuli suihkuseinä (lasiovinen). Nyt on normikokoinen iso pesukone ja kuivausrumpu.

Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

kertsi

#57
Eräs ystäväni muutti melko lähelle asumaan. Hänellä on tarkoitus asua alle 10 vuotta asunnossa, kunnes lapsensa on käynyt koulun loppuun. Tiedossa ei ole isompia remppoja vielä, mutta kylppärirempan hän teki itse kylppärin huonon kunnon vuoksi. Muuten asunto on omasta mielestäni vähän kulahtanut, ja kortteli 60-lukulainen ja vähän ankea omaan kortteliini verrattuna. Omassa kortelissani oli samanaikaisesti myynnissä noin 30 neliötä pienempi asunto, jossa lapselle ei olisi ollut omaa huonetta, ja asunto oli noin 45 000 € kalliimpi. Vertailimme näitä kahta keskenään. Ystäväni valitsi isomman ja edullisemman. Hän teki hyvän ostoksen varmaankin, luultavasti tulee jopa tekemään voittoa kun myy asunnon ennen putkiremppaa. (Putkirempatusta asunnosta ei usein saa putkirempan kuluja takaisin, varsinkin jos myy heti putkirempan jälkeen.)

Itse en olisi itselleni valinnut hänen valitsemaansa asuntoa, enkä kortteliakaan, mutta asia tietty olisi toisin, jos olisi pakko, ja jos olisi lapsi, eli tarve lisähuoneelle.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

kertsi

Lainaus käyttäjältä: Hippi - maaliskuu 07, 2019, 09:20:28
Kampaajalla tai parturissa käynti kannattaa ajoittaa keskipäivän tienoolle ja käyttää sitä isoa ketjuliikettä. Keskipäivän aikoihin selviää likimain puolella hinnalla. Esim. muuna aikana 109,90 hintaisen palvelun saa 59.90 eurolla. Ketjuliikkeen normaalihinnat ovat ihan vertailukelpoiset yksityisiin nähden, joten tuo hiljaisen ajan alennus on ihan todellinen alennus.

Tietysti, jos sakset pysyy omassa tai puolison käsissä, niin selviä vieläkin halvemmalla ja hiusvärejä saa jokaisesta marketista, joten näppärillä ystävillä säästää pitkän pennin.
Itse säästin nuorena opiskelijana niin, että menin parturiin leikkauttamaan tukkani. Mainostivat jotain älyttömän halpaa hintaa. Jälki oli kyllä mitä sattui. Itse leikkasin mieheni ex-hiukset (omia en kyllä ilennyt edes tuolloin). Nykyisin käyn luottokampaajalla leikkauttamassa tukkani. Hinta taitaa nykyään olla yli 40 euroa kerta. Pitkää tukkaa ja polkkatukka kyllä tarvitsee harvemmin leikkauttaa verrattuna lyhyeen.

Joskus on käynyt mielessä vetää koneella sängeksi, varsinkin sellaisina aikoina, jolloin treenaa paljon. Ja mökillä, jossa tukanpesu on työlästä. Mutta luulen, että näyttäisin aivan kaamealta sänkitukaisena.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

kertsi

Lainaus käyttäjältä: safiiri - heinäkuu 09, 2019, 19:00:39
Lainaus käyttäjältä: Amore - heinäkuu 09, 2019, 16:27:36
Lainaus käyttäjältä: Hippi - heinäkuu 09, 2019, 15:25:58
Lainaus käyttäjältä: Amore - heinäkuu 09, 2019, 15:16:44
Nykyisinhän on noita salaattipöytiä monissa marketeissa. Valikoima on runsas.

On runsas, mutta jos puhutaan edullisesti elämisestä, niin aika suolainen hinta minusta on noin 15 euroa kilolta. Siinä ei kannata sipulia, porkkanaa, kaalia tms halpaa ainesta kauhoa kippoon, vaan vain niitä tuotteita, joiden kilohinta on mahdollisimman lähellä tuota 15 euroa ja muut ostaa irtona ja pilkkoa itse.

Tiedän kyllä, mikä on keskustelun otsikko, mutta vastasin suoraan Lennylle, jonka kommentti käsitteli vain ulkona syömisen terveellisyyttä. Sekin on tapauskohtaista, minkä kokee edulliseksi. Jos ei vain saa itse tehdyksi monipuolista ruokaa, niin kympin lounas voi olla edullinen tai ainakin kohtuullinen ratkaisu. Aika on rahaa. Toisten ihmisten työpanos voi olla hintansa arvoista.

Eikä aina kyse ole edes ajasta, vaan siitä, onko mahdollisuutta pilkkoa ja tehdä muuta ruuanlaittoa. Jos syöminen pitää hoitaa jossain, missä tarjolla on korkeintaan istuin ja pöytäkin jo on luksusta, niin on se valmiiksi pilkottuna ostaminen aika tarpeellista. Ehkä jopa hintansa väärti.
Pilkkomisessa harjaantuminen kyllä auttaa paljon. Itse olin nuorena opiskelijana suurkeittiössä töissä, ja (mm.) sen ansiosta olen todella nopea pilkkomaan.

Usein kyllä fuskaan, esimerkiksi pakastekasviksia tulee käytettyä usein. Ja "salaatin" teossakin fuskaan usein - kuorittu kokonainen porkkana tai pala lanttua, pala valkokaalia, kesäkurpitsaa, kurkkua, (kasvis)fenkolia, kokonaisia kirsikkatomaatteja tai tav. tomaatteja jne. (kaikki pestyjä tietty).  Telkkaria katsellessa ihan hyvin voi sellaista sormiruokaa rouskutella. Hinta on vain murto-osa 15 €/kg -hinnasta.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️