Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Kuinka elää mahdollisimman halvalla

Aloittaja ROOSTER, maaliskuu 03, 2019, 21:45:36

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Hayabusa

Lainaus käyttäjältä: Kopek - elokuu 18, 2019, 13:02:42
Kysymykseen, miten elää mahdollisimman halvalla, vastaus on: Osta mahdollisimman vähän. Kuluta mahdollisimman vähän. Käytä tuotetta niin kauan kuin voit, ja jos mahdollista, keksi sille uusia käyttötapoja, joten siitä saa kaiken mahdollisen hyödyn irti.

Etenkin huonolaatuisen tavaran ostamista kannattaa välttää. Vanhan sanonnan mukaan köyhän ei kannata ostaa halpaa. Ei tietystikään kannata maksaa ylihintaa vaan hankkia tarkoituksenmukaisesti kestävää.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

safiiri

Lainaus käyttäjältä: Hayabusa - elokuu 18, 2019, 13:18:57
Lainaus käyttäjältä: Kopek - elokuu 18, 2019, 13:02:42
Kysymykseen, miten elää mahdollisimman halvalla, vastaus on: Osta mahdollisimman vähän. Kuluta mahdollisimman vähän. Käytä tuotetta niin kauan kuin voit, ja jos mahdollista, keksi sille uusia käyttötapoja, joten siitä saa kaiken mahdollisen hyödyn irti.

Etenkin huonolaatuisen tavaran ostamista kannattaa välttää. Vanhan sanonnan mukaan köyhän ei kannata ostaa halpaa. Ei tietystikään kannata maksaa ylihintaa vaan hankkia tarkoituksenmukaisesti kestävää.

Periaatteessa näin, mutta toisaalta ainakin itse usein käytän vaikkapa ihan halpisvaatteita hyvinkin vuosikausia aivan tyytyväisenä. Lopuksi vielä saatan kierrättää ne vaikkapa pikkumattojen materiaalina. Nykyään ei laatua edes usein erota hinnan perusteella ja kalliita heikkolaatuisia tuotteita on kaupan aika paljon. Hinta kun nousee trendikkään merkin myötä, vaikka laatu ei olisi kummoinen. Lopulta jonkun t-paidan laadukkuus on aika vaikeaa kaupassa varmuudella päätellä. Lisäksi tietenkin ani harvoin tarvittavine juhlavampien vetimien kestävyys on itse asiassa sivuseikka. Niiden käyttökerrat saattavat jäädä todella vähäisiksi, joten kehnompikin laatu riittää vuosiksi. Arkivaate ahkerasti käytettynä on se, jossa laadukkuus tosiaan on tarpeen.

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: safiiri - elokuu 18, 2019, 13:26:14
Nykyään ei laatua edes usein erota hinnan perusteella ja kalliita heikkolaatuisia tuotteita on kaupan aika paljon. Hinta kun nousee trendikkään merkin myötä, vaikka laatu ei olisi kummoinen.

Liikuskelin sellaisessa halpatavarakaupassa muutama vuosi sitten, en vaate- vaan muissa asioissa. Silmäilin kuitenkin alennusfarkkuja ja käteen osui sopivan kokoiset mustat farkut joissa oli tukevan näköinen vetoketju ja tosi paksu ja kova kangas, painavatkin olivat. Päättelin olevan sopivat ensin casual-käyttöön ja sitten work and pleasure puolelle.

Näin vuosien jälkeen täytyy todeta, että paras ostos pitkään aikaan. Sain kympillä älyttömän hyvät farkut ja Aasian lapset töitä. Win-Win.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

MrKAT

Lainaus käyttäjältä: safiiri - elokuu 18, 2019, 11:55:05
Lainaus käyttäjältä: MrKAT - elokuu 18, 2019, 03:27:53
Entä metsästys? Jumalattoman kalliita sorsia ja mehtoja?
Pyöräilevänä passimiehenä hirvenliha halvinta riistaa?
Kyllä sille hirvenlihalle pyöräillenkin hintaa tulee. ...
Ajomieheksi pääsee kyllä, mutta lihaa saavat yleensä vain ampujat.
Minä olen ehkä päässyt sitten kaikkein halvimmalla. Ei aseenkantolupaa, ei seurajäsenyyttä mutta hirvipeijaisiin pääsen syömään koska maanomistaja/kyläläinen. :D
Missä perussuomalainen törttöilemässä, siellä Jokisipilä puolustelemassa.
                    - Vanha turkulainen sananlasku (by Antti Gronow)

kertsi

#79
Tässä eräs hyvin rauhoittavia, kauniita ja mukavia videoita tekevä tai teettävä (nyk. 2 apulaista videoiden teossa) kiinalainen nainen vuoristoisesta Setsuaniin maakunnasta, joka käyttää ikivanhoja menetelmiä jokapäiväisessä elämässään: googlaa hänen nimellään Li Ziqi tai liziqi.
https://www.facebook.com/pg/cnliziqi/videos/?ref=page_internal

Varmaan voisi eläminen tulla edulliseksi, jos samaan tapaan alkaa kasvattamaan omaa ruokansa: kasvikset, marjat, hedelmät, viljan, juurekset, proteiineiksi palkokasveja, viljeltyä maapähkinää ja viljeltyjä sieniä jne. jne.. Ja jos pystyy, niin pitää elikoitakin ruoaksi, siipikarjaa, possuja, kaloja kalalammikossa tms.. Jos silkkimatojen kasvatus onnistuu Suomessa, niin sellaisia sitten, niin saa hienoja vaatteita ja talvella lämpimiä mattoja, täkkejä, lämpimiä nuttuja. Karitsoista villaa. (Suomessa voisi lisäksi kasvattaa pellavaa, hamppua yms. kangaskuiduksi, rasvapitoikseksi ruoaksi ja hamppua vaikka köysiksi.)

Tekee lihasvoimalla tai vesivoimalla kaiken, minkä pystyy, maltaiden jauhamisen (veivattava mylly), papujen jauhamisen (veivattava kivinen mylly), viljan erottelun akanoista ja roskista (veivattava härveli), ompelun poljettavalla ompelukoneella. Kasvisten kuivaus (katolla laakeassa korissa) ehkei onnistu Suomessa samalla tavalla kuin Kiinassa.

Kerää villejä yrttejä, sieniä, havupuiden oksia savustukseen, villihedelmiä, korimateriaaleja, ja viljelee vuoristometsissä puunpölkyissä sieniä (shiitake?). Kalastaa ja ravustaa. Viljelee bambua (vai liekö kasvaa ihan itsekseen?), ja tekee siitä taloja, aitoja - ainoana ostotarvikkeena naulat ja rautalanka. Tekee bambusta, pajusta, päreistä tms. monenmoisia koreja, räkkejä, keittiövälineitä, höyrystyskoreja ja ties mitä tarvekaluja. Ja käyttää valtavia bambunversoja ruokanakin tietysti (ja säilöökin niitä esim. hapattamalla).

Tekee kirjoitussiveltimet itse, tekee mustetta itse, tekee paperia itse, tekee uudenvuodenkoristeet paperista itse, puupiirroksia kaivertaa (ei selvinnyt mihin käyttää printtejä). Käyttää puuta ruoan valmistukseen tulta käyttäen. Valmistaa saviuunin itse. Tekee sokeriruo'osta sokeria. Hapattaa ties mitä kasviksia, ja eritoten chiliä. Ja kokkaa ruokaa ja leipoo leipiä ja leivonnaisia, joka näyttävät herkullisilta. Värjää kankaita itse luonnonmateriaaleilla.

Lisäksi ko. henkilö myy itse tekemiään säilykkeitä, chilitahnaa, hilloja, hunajasäilykkeitä, teelaatuja, ja kai vaatteitakin. (Videot auttanevat markkinoinnissa?)

Lisäys.
(En kyllä tiedä, saako henkilö palkkaa Kiinan valtion propagandakoneistolta videoiden tekoon ja apulaisten palkkaamiseen - silloin ne olisivat toisellakin tavalla tulolähde.)
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

safiiri

Lainaus käyttäjältä: MrKAT - elokuu 18, 2019, 14:26:25
Lainaus käyttäjältä: safiiri - elokuu 18, 2019, 11:55:05
Lainaus käyttäjältä: MrKAT - elokuu 18, 2019, 03:27:53
Entä metsästys? Jumalattoman kalliita sorsia ja mehtoja?
Pyöräilevänä passimiehenä hirvenliha halvinta riistaa?
Kyllä sille hirvenlihalle pyöräillenkin hintaa tulee. ...
Ajomieheksi pääsee kyllä, mutta lihaa saavat yleensä vain ampujat.
Minä olen ehkä päässyt sitten kaikkein halvimmalla. Ei aseenkantolupaa, ei seurajäsenyyttä mutta hirvipeijaisiin pääsen syömään koska maanomistaja/kyläläinen. :D

Toki pääsee, mutta ei saa omaan pakastimeen lihaa.

Amore

Lainaus käyttäjältä: safiiri - heinäkuu 09, 2019, 19:00:39
Lainaus käyttäjältä: Amore - heinäkuu 09, 2019, 16:27:36

Jos ei vain saa itse tehdyksi monipuolista ruokaa, niin kympin lounas voi olla edullinen tai ainakin kohtuullinen ratkaisu. Aika on rahaa. Toisten ihmisten työpanos voi olla hintansa arvoista.

Eikä aina kyse ole edes ajasta, vaan siitä, onko mahdollisuutta pilkkoa ja tehdä muuta ruuanlaittoa. Jos syöminen pitää hoitaa jossain, missä tarjolla on korkeintaan istuin ja pöytäkin jo on luksusta, niin on se valmiiksi pilkottuna ostaminen aika tarpeellista. Ehkä jopa hintansa väärti.

Ostin kaupan kylmäkaapista take-away-salaatin, joka maksoi melkein viisi euroa 300g. En suurin surminkaan olisi jaksanut tehdä mitään ruokaa itse ja nyt teki vielä mieli juuri salaattia. Annos oli maukas, mutta hieman jäi nälkä. Pari voileipää pitää vielä syödä lisäksi, ja jälkiruuaksi hedelmiä. Keräsin eilen omenia, joten taidan syödän niitä muutaman. Salaatti oli mielestäni todellakin hintansa arvoinen.
All you need is Love

Toope

Ruoanlaittoa osaavalle kympin lounas tai päivällinenkin on jo hirvitys. Kympillä saadaan kolme-neljä ateriaa.

Amore

Osaan laittaa ruokaa, mutta kun olen väsynyt, niin arvostan paljon pääsyä valmiiseen pöytään.
All you need is Love

ROOSTER

Tämä on oikeastaan sijoitusvinkki. Kun nyt raakaöljyn tynnyrihinta on tippunut alkuvuoden n. 70 dollarista noin 20 dollariin ja hinnanlasku on piakkoin siirtynyt polttoöljyyn, niin lieneisi järkevää ostaa sitä muutama sata litraa varastoon. Omiin tarpeisiin tai vaihdon välineeksi.

Itsellä kuluu nyt rahaa mihinkään kovin vähän, kun ei voi, eikä saisikaan, liikkua kovin laajalla säteellä ja ruokapaikat ovat kiinni. Syön vanhoja hätävarastoja ylipäiväyksen ehkäisemiseksi ja rahan säästämiseksi.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Karikko

^
Saattaa olla hyvinkin tarpeellista opetella tulemaan halvalla toimeen. Melko paljon tulee kaikenlaisia seurauksia, kun valtiot joka puolella ovat keskittyneet vetämään henkeä pelkästään sisäänpäin ja tuotannot on ajettu alas.

Eivät ne noin vain palaudu samalle tasolle vuosikausiin. Mahtaako kukaan tarvita uudenkaupungin autotuotantoakaan, kun sitä ehkä tulevaisuudessa käynnistetään.

Ihmisillä ihmiskunnilla on niskassaan totaalinen velkaongelma tulevaisuudessa, kun tämän hässäkän jälkiä siivotaan. Se tarkoittaa varmaan tuotteiden hintojen nousua melko jyrkästi, eikä ihmisillä ole varaa isompiin hankintoihin. Myös sijoitusvarallisuus supistuu ainakin alkuunsa merkittävästi ja pienet osakesäästäjät menettävät roponsa.

a4

Tulee katseltua nykyään kaikkea pöpökammoisen turvalaseilla.
ROOSTERin rahaongelmasta, eli sen törsäämisen vaikeudesta, tuli mieleeni Roope Ankka aamu-uinnillaan rahasäiliönsä kolikkomeressä. Niin pihi ukko ettei varmasti ole pessyt niitä kolikoitaan.
Kolikoit vain lentelevät säiliössä.
Kesällä sitä varmaan katselee inhoten puolialastomia naisia. Ainakin jos tulevat liian likelle.
TURVAVÄLI!

Kopek

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - maaliskuu 27, 2020, 11:29:52
Tämä on oikeastaan sijoitusvinkki. Kun nyt raakaöljyn tynnyrihinta on tippunut alkuvuoden n. 70 dollarista noin 20 dollariin ja hinnanlasku on piakkoin siirtynyt polttoöljyyn, niin lieneisi järkevää ostaa sitä muutama sata litraa varastoon. Omiin tarpeisiin tai vaihdon välineeksi.

Bensan hinnassa näyttää olevan isoja eroja, jopa yli 17 senttia litralta. Vetääkö nyt joku välistä jossakin, vai vanhoja toimituksiako myydään vanhalla hinnalla ja uusia uudella. En osaa sanoa.

Jos kulut kertyvät kiinteistä maksuista kuten viihdeliittymistä ja hyötyliittymistä ja tilauksista ja sähköstä ja vakuutuksista ja veroista ja käyttömaksuista ja muusta tällaisesta, ne juoksevat entiseen malliin, vaikka muuten elämänmeno hiljenisikin. Näitä "näkymättömiä menoja" kertyy helposti aika paljon, joten vaikka säästäisi kauppareissuilla, se ei vielä oleellisesti muuta kokonaiskuvaa. Eli rahaa menee.

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: a4 - maaliskuu 27, 2020, 15:54:33
Kesällä sitä varmaan katselee inhoten puolialastomia naisia. Ainakin jos tulevat liian likelle.
TURVAVÄLI!

En usko. Tuskin se koronavirus sentään niin vaarallinen on, että tuollaisia oireita aiheuttaisi.

Puolialaston nainen on niin ihastuttava kapistus, että sellaista katselevat mielellään sekä lapset että aikuiset, niin miehet kuin naisetkin. Kokoalastomuus on sitten jo ehkä hieman eri asia.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

a4

#89
Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - maaliskuu 27, 2020, 16:23:41
Lainaus käyttäjältä: a4 - maaliskuu 27, 2020, 15:54:33
Kesällä sitä varmaan katselee inhoten puolialastomia naisia. Ainakin jos tulevat liian likelle.
TURVAVÄLI!

En usko. Tuskin se koronavirus sentään niin vaarallinen on, että tuollaisia oireita aiheuttaisi.

Puolialaston nainen on niin ihastuttava kapistus, että sellaista katselevat mielellään sekä lapset että aikuiset, niin miehet kuin naisetkin. Kokoalastomuus on sitten jo ehkä hieman eri asia.
Sieltä saapui realismi.
Eli viimeistään kesällä korona ryntäilee(ehheheh!) ilkosen vapaasti koko Suomessa. Tähän ei taida kovat piipussa armeijan panssarivaunutkaan auttaa.
Vaadin tasa-arvon vuoksi puolialastomia miehiä kesäisille turuille ja toreille!
Lapissa on kyllä tautisen lyhyt kesä.