Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Lusikka sopassa ja haarukka herkkupalassa, muttei veitsi suussa (eihän?!)

Aloittaja Amore, tammikuu 03, 2019, 20:50:45

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 5 Vieraat katselee tätä aihetta.

Hippi

Piti tänään jotain aivan muuta lounaaksi tehdä, mutta huomasin, että vuoroaan odottaneet tipun suikaleet olivat pian tavoittamassa päivämääränsä, joten lounaalle päätinkin ne tehdä pois jaloista. Taisivat olla rintafilesuikaleita tmv. pintamaustettuja chilillä (300gr). Hetken miettiminen, jotta mitä tekisi mieli sellaista, johon tuon voisi käyttää, mutta aikaa ei menisi.

Pikatipumössö:
Öljyä pannulle hiukkasen ja siihen chiliä muhimaan maun mukaan valittu tulisuus. Itse käytin keskivahvaa, kun sitä oli pakastimessa, mutta jauhekin käy. Tipusuikaleet pannulle pyörimään ja niitä paistellessa mausteita lisää esim. Thai Red, kurkuma, suola. Tuolla pärjäsi hyvin. Kun tiput vaikuttaa kypsiltä, pannulle valmisriisipussillinen (2 annosta/pussi). Minulla oli joku kasvisriisi ja se istui annokseen hyvin. Noita pyörittelin hetken ja sitten lorottelin ruokakermaa niin, että pannulla olevasta tuli "mössö", kun annoin sen kuumentua kunnolla. Parin desin kermasta jäi vähän tähteelle, kun en halunnut siitä kovin vetelää.

Jaoin annoksen kahtia, puolet lautaselle ja toinen puoli kippoon huomista odottamaan. Siinä voi lämmittäessä käyttää kerman jämän, koska riisillä on taipumus imeä kaikki neste, joten huomenna tuo on kuivakkaa.

Erittäin onnistunut pikaruoka.

Ruokaa valmistaessa napsin rasiallisen miniluumutomaatteja suuhuni ja ne sai tällä kertaa toimittaa tuoreannoksen virkaa, sillä annos oli aika iso. Olisi ehkä pitänyt ottaa vain kolmannes yhteen annokseen, mutta riisin määrä ohjasi sen nyt jakamaan vain kahtia.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

MrKAT

#1186
^Minulle tuli riisikammo kun ovat pannulta pomppineet pois kuin popcorniit ja olen saanut kiroten puhdistaa hellaa.

Kaipailin pari kk sinkkukahvia. Pienempi pakkaus ->ei vanhene niin nopeasti loppujauhot. Sattumalta löysin uutuuden: Pikku Juhla Mokka silkkinen 270g, kun tarkoitus oli vain saada makuvaihtelua.


Jauhojen tuoksu on erikoinen, hyvä. Kahvina (rasvattoman eila-maidon kanssa) ei maussa niin suurta eroa kuin tuoksuna mutta silti selvästi parempaa kuin taviskahvi, ei niin tunkkainen eikä kitkerä eli oikein hyvää on!  N. 40% kalliimpaa kuin normaali juhlamokka per kg. (Koitan vähän säästää annostelussa ja kahviveden dl-määrissä mutta toivottavasti en joudu ojasta allikkoon kun täten vanhentuneisiin loppujauhoihin tullaan kohta yhtä pitkän ajan kuluttua kuin isolla pakkauksella!)

Jk. Jahka tuohon kyllästyn niin sitten tuon ohessa on myös Pikku Juhla Mokka samettinen jossa luvataan suklainen aromi! Lisäksi myös perus Pikku Juhla Mokka, kaikki nää uutuudet sinkkukoossa eli 270g.
Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

Hippi

^
Ei minulla tuossa pomppinut yksikään jyvänen pannulta. Jos se nyt pelottaa, niin voihan sen kerman lisätä heti riisien perään, kun tuossa ne riisit vain kuumennetaan eikä niitä tarvitse paistaa kunnolla.


Minulla puolen kilon kahvipaketti kestää ehkä noin viikon. Enpä ole tullut sitä tarkkailleeksi. Lisää ostan aina, kun sitä on tarjouksessa, sillä parasta ennen päivä on sen verran pitkällä, että ei haittaa, vaikka varastossa olisi useampi kilokin. Juuri nyt joulun alla sitä on jokaisessa kaupassa tyrkytetty. Varasto täytyy vaan pitää järjestyksessä, että tavara kiertää eikä mikään paketti jää vanhenemaan.

Kahvin hintakin on muuttunut ja sen myötä kahvitarjoukset käyttämissäni kaupoissa. Aikaisemmin Juhla Mokkaa sai tarjouksesta jopa 3pkt/9euroa, mutta nykyisin näyttäisi olevan 2pkt/7euroa yleisin tarjous. Poikkeuksena tästä on Prisma, jossa yhden paketin hinta on 3euroa ja max. 2 pkt / asiakas.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Hayabusa

Minun täytyy tunnustaa epäisänmaallisuuteni kahvin suhteen. Arvid Nordqvist on mielestäni parempaa kuin Paulig. Erityisesti tummapaahtoinen maistuu.

Suomalaisista tumma kenialainen uppoaa myös.  ;D
https://wilsoncoffee.fi/
Juu, Wilson on se juoksija.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Hayabusa - joulukuu 20, 2021, 08:11:06
Suomalaisista tumma kenialainen uppoaa myös.  ;D
https://wilsoncoffee.fi/
Juu, Wilson on se juoksija.

Päässyt kokonaan livahtamaan ohi ostoskäden. Pitää kokeilla.

Noista bulkimmista kaffeista tähän mennessä taitaa Mundo ja Brazil sopia minulle parhaiten. Silti olen huomannut kaapissa olevan kolme pakettia Juhlamokkaa - syytän siitä Hipin mainitsemaa tarjoushinnoittelua. Toinen peruskahvi mitä usein löytyy on Saludo. Niin ja sitten Pirkan Luomu ja Kultakatriina Luomu.

Noita kun tuo tuliaisiksi meille niin ei mene kierrätykseen, vaan käyttöön.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Hippi

^^
Jos ihmiselle kelpaa aamukahviksi hyvin eilinen kahvi mikrossa lämmitettynä, niin turha on haaskata rahaa parempiin kahveihin, kun en niissä juurikaan eroa huomaa. Saludoa sentään en pysty juomaan. Rajansa kaikellla.

Mutta mietinpä, jotta miksi tuo Mr.KAT ei osta murukahvia. Sehän on hyvä ratkaisu vähän kahvia juovalle.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

MrKAT

^Vai vähän... ;D ;D ;D
2/3 pannullinen on helpompi juoda kuin joku murujuttu, jossa pitäisi rampata jatkuvasti mikrolla lämmittämässä se kuppi.

Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

Hippi

^
No, oletin sinun juovan kahvia vain vähän, kun sitä pikkupakettia kiittelit.
Eihän puolenkilon paketti miksikään mene viikossa. En ainakaan minä huomaa siitä makujen karanneen, kun paketin viimeisiä puruja olen juomassa.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

-:)lauri

Valmistin ja söin juuri kansainvälisen kilpailuluokan salaatin: jäävuorisalaattia, kurkkua, tomaattia, kevätsipulia, herneitä, maissia, fetaa ja tomaatti-chili-salaattikastiketta.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

kertsi

^
Hyvä idea, taidanpa nappaista tuosta lounasidean itselleni. Fetaa ei ole, mutta savulohta on. Tomaatti-chili-kastikettakaan ei ole, mutta tuovat kauppatilauksessa mm. kermaviiliä, joten jonkinlaisen sellaisen saa kyllä aikaiseksi.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

MrKAT

Joulun ongelma: Vuoden arkina ja pyhinä on tullut jo testattua mitkä on parhaat herkut ja niitä (keksejä ja pikkukaakkuja) tulee syötyä vähän liiankin taajaan.
   Sitten jouluna levätään, luntakaan ei tule joten ei tule liikuntaa eikä hevosennälkää. Ja maha on kohtuu täysi.
Tutut jouluherkut kahvihetkeen kuten piparkakku maistuu puulta tai joku lakkarulla vähän makeammalta.
(Paras herkku tällä hetkellä on Pullava-kardemummapulla, arkinen herkku sekä minttusuklaalevy).
   Arkina, arkipyhinä on jo kaupasta tullut testattua mitkä herkut toimii ja pihiys estää tuhlaamasta kalliimppiin ja outoihin. Pihi moodia ei saa otettua pois, ja jos kokeilee jotain testaamatonta uutta "herkkua" se onkin usein lievä tai paha pettymys. Odotusarvot liian korkeita.
   Täytekakku omatekoisena olisi suuri herkku, mutta ei se mahaan mahtuisi muiden herkkujen sekaan. Ja se olisi kuitenkini liian iso syötäväksi näin eristyskoronan aikaan. Olen onneksi oppinut juhlapyhilksi olemaan tekemättä täytekaakkua. Yllätän sillä itseni ja lähimmäiseni joskus arkena 2-3 kert. per vuosi, usein synttäreillä.
Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

Vatupassi

välipäivien kanttarelli pasta:

:)
-kourallinen kuivattuja kanttarellia tai (märkiä purkista)
-4dl vehnänalkio simpukkamakaroonia
-1iso sipuli
-1dl keitettyä jämäriisiä
-1valkosipulin kynsi
-herbmaresuolaa

-kiehauta 7min simpukkamakarooni suolalla, öljyllä ja puolikkaalla valkosipulilla maustetussa vedessä
Bon Apetit!
-kuivattujen kanttarellien seuraksi keitettyä vettä 2dl
-lisää myös silputut sipulit ja toinen puoli valkosipulin kynnestä
-keitetään niin kauan että vesi ja öljy ovat pehmentäneet kanttarellit mukavan tuhdiksi seokseksi
pannulla, jos makaroonit ovat viellä aavistuksen napakoita, voi lopuksi tehdä niin että yhdistää makaroonit
sieni seokseen tietenkin niistä on ensin kaadettava vesi kokonaan pois!ja hämmentää niitä vielä hetkisen kattilassa.

Amore

Ostin jouluksi paketin (n. 500g) valmiiksi paistettua ja viipaloitua joulukinkkua. Vielä oli muutama viipale jäljellä. Päätin tehdä uunissa kypsytettyjä kinkkurullia. Sivelin viipaleet ketsupista (minulla on tällä hetkellä aika makeaa ketsuppia) ja piripiristä tehdyllä soosilla ja sen päälle vielä sinapilla (Turun punainen). Sitten levitin siivulle hyvin ohuita sipuliviipaleita ja hyvin ohuita tomaattiviipaleita. Ripottelin näiden päälle kuivahtanutta basilikaa ja savupaprikajauhetta. Käärin kinkkuviipaleet täytteineen rullalle. Arvioin paistoajaksi n. 30 minuuttia 200 asteessa. Kinkussa on sen verran rasvaa, että arvelin rullien kestävän paistamisen kuivumatta. Tavoitteena oli kuitenkin, että täytteen tomaatti ja sipuli kypsyisivät ja antaisivat kinkulle omaa makuaan.

Kinkkurullien kanssa nautin pestokastikkeella silattua spagettia ja spagetiksi perunankuorimaveitsellä leikattua keitettyä porkkanaa. Maustoin kaupan pestokastikkeen lisäämällä siihen valkosipulia, blenderissä hienonnetun tomaatin jämän ja tilkkasen tuoretta appelsiinimehua.

Kinkkurullat onnistuivat erinomaisesti. Piripiriä ja tulisuutta olisi voinut olla enemmänkin, sillä kinkun rasvaisuus kesytti piripirin melkein olemattomiin. Kaiken kaikkiaan kinkkurullista ei lainkaan tullut mieleen jouluruoka, mikä oli tarkoituskin. Myös tuunattu pestokastike toimi loistavasti spagetin kanssa. :P :P :P
All you need is Love

ROOSTER

^
Kaikki ohjeet ja vihjeet mitä maukasta joulukinkun jäänteistä voi vielä valmistaa, ovat enemmän kuin tervetulleita. Vähentää ruokahävikkiä.

Meilläkin nautittiin koottuja tähteitä eilen. Kokoelmaan kuului mm. uunissa paistettu broilerin kopipireisi ja ryynimakkara sekä porsaan ulkofilepihvi ja savulohen jämä. Kaiken kaikkiaan on hankala varata juuri sopivasti ruokaa kun väkeä tulee 2-6 henkeä - luultavasti. Kun onnistuu välttämään kovan hävikin, niin voi olla tyytyväinen.

Tämänjouluisen kulutustutkimuksen perusteella kinkkua voi edelleen pienentää mutta graavikalaa ja tuorejuustoa lisäillä. Rosollia kului yllättävän paljon myös. Pienryhmämme jouluruokavalion kehityssuunta lienee samansuuntainen kuin koko väestön. Leipäpuolella uutuutena oli tattarilimppu jonka arvosanaksi annan hyvä+.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Hippi

Jos kinkkua on reilusti jäljellä ja pakastimessa on tilaa, niin urakalla keittämään hernesoppaa. Siihen saa helposti haudattua hyvän kimpaleen kinkuntähteitä. Minulla on vuoden hernesopat jo pakkasessa.

Tuossakin voi tehdä pientä virittelyä niin, että ostaa pienen kimpaleen savupotkaa tai kylkeä ja sillä maustaa osan. Potkan ostaminen vaatii kyllä jo hyvin varustetun palvelevan lihatiskin. Sillä mitä ainakin olen pyytänyt sirkkelöimään potkan reilun sentin paksuisiksi viipaleiksi.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️