Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Lusikka sopassa ja haarukka herkkupalassa, muttei veitsi suussa (eihän?!)

Aloittaja Amore, tammikuu 03, 2019, 20:50:45

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Hippi

^
Olenkohan muistanut kertoa, että noista tulee aivan mainio vispipuuro. Eikä nyt kovin paljon kuitujakaan mene hukkaan, jos siivilöi ja huuhtelee mehun ne kuoren. On ne niin ohuet. Kannattaa käyttää tummia mannaryynejä tekipä vispipuuron mihin menuun hyvänsä. :)

Vispipuuroon tulee aina sokeriakin. Ainakaan minä en koskaan tee kokonaan ilman sokeria. Käytetystä makuaineesta sitten riippuu minkä verran on tarpeen. Yleensä laitan sokerin vasta sitten, kun puuro on muuten keitetty valmiiksi. Silloinkin alkuun laitan tietoisesti liian vähän ja varsinaisen loppuun maustamisen teen siinä vaiheessa, kun vispaaminen on jo lähes valmis ja puuro hailakkaa. Silloin voi jo hyvin päätellä, minkä verran puuro kaipaa makeutta lisää. Kuuman puuron maistelu ei oikein anna kuvaa siitä, miltä puuro maistuu kylmänä. Hailakasta se jo onnistuu ja loppuvispauksessa sokeri vielä asettuu tasaisesti kokonaisuuteen.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Hayabusa - syyskuu 30, 2022, 10:48:53
^Minulla flunssan alku on syömättömyyden aikaa. Siinä vaiheessa, kun alkaa ruoka maittamaan, tietää taudinkulun olevan voiton puolella.

Minulle on isoäiti sanonut, että ruoki vilustumista, näännytä kuume nälkään. Ja näin se itselläni toimii, kun on vilustunut "saankohan flunssan"-olo, syön mausteisia ruokia, joissa mielellään on paljon inkivääriä, sekä juon teetä. Sitten varsinaisesti kuumeessa ei mikään muu kuin uni maistu.

T: Xante

-:)lauri

Söin kaksi laskiaiskorvapuustia. Olipas rikollisen hyvää. Tosin tuo annos oli kyllä aavistuksen verran liian iso sillä nyt puolisentuntia ahmimisen jälkeen olo on hieman ällö.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

kertsi

No just. Nyt alkoi tehdä mieli vispipuuroa (ei ole muuta puolukkaa kuin klimppinä survosta puoli litraa pakkasessa). Ja korvapuusteja. Ja laskiaispullia. Hmph.

Mustikoita on kotona, ja olen viikon vetkuttelun jälkeen saanut pestyä piirakkavuoan edellisen mustikkapiirakan jäljiltä (ensimmäinen vuosikausiin muistaakseni, ja kaverin FB-kuvan innoittamana, yllytyshullu kun olen). Viimeksi laitoin vehnäjauhoa+ruisjauhoja, ja se oli yllättävän hyvää, vaikka unohdin nostatuksen hiivan tai leivinjauheen avulla. Ei ollut kananmunaa, laitoin soijajauhoa ja miedonmakuista Neito-rypsiöljyä. Päälle klikkasin nokareita maitorahkaa, joka oli vaniljasokerilla mautettu. Eli melkein terveellistä.

Nyt olisi kotona kananmunaa, kaurahiutaleita, uutta vaniljasokeria.... hm....
Ehkä piirakkavuoan voisi vuorata leivinpaperilla. Ei jäisi sitten lojumaan tiskialtaaseen viikoksi se vuoka.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Hippi

Lainaus käyttäjältä: Hippi - syyskuu 03, 2019, 12:43:24
Jollain aikaisemmalla foorumilla olen kehunut Pitsapannukakkua ja nyt on pakko kehua uudelleen.

Kun tuostakin kehusta on jo kolme vuotta, niin kehunpa taas kerran, nimittäin luulenpa, että tuossa on samalla se edellinen kerta, jolloin olen tuota herkkua tehnyt. Ajatus syntyi jollain kauppareissulla ja se jäi niin tiukasti kielen päälle, että pakko nyt oli tehdä, että pääsen ajatuksesta eroon. Tuossa linkitetyssä viestissä on koko uunipellillisen kokoisen pannarin ohje, mutta nyt tein pienemmän, koska pakastimessa on ruuhkaa.

Tällä kertaa oli 28x28 pyrexvuoka, jossa on korkeahkot n.5cm reunat paistoastiana, joten sovitin ainesten määrän vähän pienemmäksi kuin uunipellilliseen. Tosin epähuomiossa tonnikalan määrää en pienentänyt, joten tulipa kalaisaa.

Kyllä harmitti, että juuri kun olin lykkäämässä taideteosta uuniin, tajusin unohtaneeni katkaravut, jotka juuri tätä paistosta varten eilen kävin ostamassa. Juustoraastekin puuttui, kun sen taas unohdin eilen ostaa, mutta viipaloin hiukan emmentalia, jotka sommittelin paistoksen päälle paistamisen loppuajaksi.

En kyllä muistanutkaan, miten täyttävää tuo on, sillä vajaan neljänneksen tuosta leikkasin lautaselleni ja ähkytäyteen tulin. Vähempikin olisi riittänyt.

Ananasta en laittanut, vaikka olisi kyllä tuohonkin sopinut :D


Jännä, miten pulpahtelee mieleen noita herkkuja, joiden tekemisestä on jo kauan. Toinen, joka on pyörinyt mielessä, on lihapiirakkalevy. Se oli oikea hitti, kun tytöt olivat vielä kotona. Eli voitaikinalevyjen (pakasteena ostettu) väliin reippaasti maustettu jauheliha-kananmuna-riisimössö. Mutta vaikka miten tekisi mieli, niin tuskin tuota alan väsäämään yksin syötäväksi, kun taikinakuori on kyllä melkoinen energiapommi. Toinen vaihtoehto tuohon olisi kaalipiirakka. Mutta vannomatta paras :)
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

ROOSTER

Täällä mennään vahvasti sienilinjalla.

Eilen oli potanteille suppilovahverokastiketta ja tänään oli kanttarellikastikkeen vuoro. Tosin joukkoon eksyi yksinäinen piikkinen blondi eli vaalea orakas.

On tämä mukavaa. Eilinen jälkiruoka oli mansikkakääretorttua ja kahvi, tänään kahvi ja porkkanajugurttikakkua.

Aamiainen kuitattu molempina päivinä 8 minuutin munalla ja keksillä.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: -:)lauri - syyskuu 24, 2022, 17:23:03
Mitkä lämpiminä normaalisti nautitut ruoka-aineet muuttuvat salaatiksi kylminä? Ainakin kana ja makaroni, mutta onko muita?

Peruna?



Perunasalaatti on nimityksenä ihmeellinen.

Lainaus käyttäjältä: https://www.atria.fi/tuotteet/valmisruoka/salaatit/forssan-400g-perunasalaatti/Ainesosat: huom! ukrainan sodan aiheuttaman raaka-ainepulan vuoksi pakkaukseen painettu ainesosalista poikkeaa tässä ilmoitetusta. pakkauksessa ilmoitettu raaka-aine muunnettu maissitärkkelys on korvattu raaka-aineella muunnettu perunatärkkelys. koskee pakkauksia, joissa viimeinen käyttöpäivä on 8.7.2022 jälkeenperuna (56 %), majoneesi (rypsiöljy, vesi, etikka, kananmunankeltuainen, sokeri, muunnettu maissitärkkelys, jodioitu suola, säilöntäaineet (kaliumsorbaatti, natriumbentsoaatti), maltodekstriini, mausteet (sinapinsiemen, valkopippuri)), kurkku, säilykekurkku (kurkku, makeutusaine sakariini, aromit (mm. sinapinsiemen)), sipuli

Kannattaa myös huomioida, että Vorssassa Ukraina kirjoitetaan ukraina. Muitakin kirotusvihreitä ja huolimottomuksia näkyyolevan. Tai sitten shift ja välilyöntinäppäimet ovat olleet toimimattomia.

Suomalaiselle elintarviketeollisuudelle voisi ehdottaa kanaperunamakaronimajoneesisalaatin valmistukseen ottamista, ehkä vielä ripauksella palvikinkkua. Siinä tosimiehen ruokaisa salaatti.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

kertsi

^
Nyt muistuikin mieleen, miksi perunasalaatti ei ole uponnut pitkään aikaan: sisältää raakaa sipulia ja kurkkua, jotka molemmat aiheuttavat mulle närästystä ja refluksia. Nimimerkki toissa yönä en nukkunut mm. refluksin takia.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Hippi

K-supparini on poistanut Pirkan perunasalaatin kevytversion myynnistä, mutta onneksi Prisman hyllyssä on Kotimaista -sarjan vastaava tuote. Minusta se on ihan kiva lisuke tuoreannokseen kylkeen lautasella eikä se nyt niin holtiton energiapommi ole, jos sitä kohtuudella käyttää :)
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Hayabusa

Minä annan ääneni Lidlin perunasalaateille. Niille kilon neliskanttisissa purkeissa myytäville. Niissä on eri sooseja, joten luulisi löytyvän itse kullekin sopiva maku.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

kertsi

^
Se Lidlin kevytversio perunasalaatista kuutionmallisessa tötsässä ei ole omasta mielestäni herkkua.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

ROOSTER

On ollut erikoisherkkujen loppuviikko. Eilen söin nahkiaisia ja tänään oli savumuikkujen päivä.

En ollut ihan varma mikä punaviini sopii muikkujen kanssa joten teinkö suurenkin etikettivirheen nauttiessani Duas Uvasia? Valkoviinit eivät meikäläiselle oikein putoa. Ne on närästyksen aihe ja maistuvat keskentekoisilta. Juodaan kun muuta ei ole saatavilla.

Lainaus käyttäjältä: ALKONuorekas, tumman marjaisa tuoksu josta voi erottaa mustaherukkaa, karhunvatukkaa, luumua, mausteisuutta ja maanläheisiäkin aromeita. Melko täyteläinen maku toistaa tuoksun aromit. Viinissä on lisäksi paahteista, savuistakin mausteisuutta ja karpaloa. Jäntevät tanniinit tuovat viiniin napakkuutta. Kokonaisuus jättää hieman suuta supistavan, savuisen paahteisen jälkivaikutelman.

Tavoitteeni on ollut syödä kaksi kertaa viikossa kotimaista kalaa, mutta onko nahkiainen laskettavissa kalaksi?
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Hippi

Kyllä wikipedia sen kalaksi väittää, vaikka minusta se on liero.

Nahkiainen (Lampetra fluviatilis) on ympyräsuisiin kuuluva leuaton kala, joka nousee loppukesällä tai syksyllä merestä jokiin kutemaan.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Hippi - lokakuu 15, 2022, 19:08:48
Kyllä wikipedia sen kalaksi väittää, vaikka minusta se on...

Hieno juttu. Ei tarvinnut tinkiä kahdesta kalapäivästä.

Syön noita muutaman kerran sesongissa. Sisältää runsaasti A-vitamiinia. Saattaa tosin olla, että minulla ei ole A-vitamiinipuutosta kun tykkään maksasta, porkkanasta, nahkiaisista ja kananmunista.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

-:)lauri

Tilasin k-marketista silliä huomiseksi. En ole tänä vuonna juurikaan syönyt silliä. Menneinä vuosina ahmin sinappisilliä niin paljon, että tuli stoppi. Nyt kuitenkin vaikuttaa siltä, että silli uppoaisi jälleen. Tilasin Jalostajan perinteistä sipulisilliä, Abban valkosipulisilliä ja Jalostajan marinoitua sinappisilliä.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.