Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Lusikka sopassa ja haarukka herkkupalassa, muttei veitsi suussa (eihän?!)

Aloittaja Amore, tammikuu 03, 2019, 20:50:45

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 3 Vieraat katselee tätä aihetta.

kertsi

#210
Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - maaliskuu 09, 2019, 20:39:37
Lainaus käyttäjältä: safiiri - maaliskuu 09, 2019, 20:11:57
NO me keiteltiin lihaliemi ensin lihaisista luista yön yli haudutellen. Hirveä kokolihana muhittaen.
...
Toki aina siitä jotain tulee, kun vain tekemään ryhtyy...

Kyllä matala lämpötila, pitkä muhiminen ja luuydin tekee lihaan sellaisen maun, ettei sitä jauhelihalla helposti kiinni saa.

Taidan yrittää jotain muuta.
Ainahan voi keitttää lihaliemen jonkun muun eläimen (lihaisista) luista, esimerkiksi porsaan. Ja lisätä loppupuolella esim. sipulia, porkkanaa, selleriä, pippuria, laakerinlehteä, sieniä liemeen. Ja pitkän muhimisen jälkeen siivilöidä liemi kastikkeeseen. Makua vahvistaa, jos luut ja juurekset käyttää ennen keittämistä ensin uunissa ruskettumassa.

Liemeen sitten lisätään tomaattipyree, sokeriripaus, hapokkuutta, jeeraa tai mitä siihen nyt haluaakaan, ja keitellä vielä varttitunnin.
(Tässä vaiheessa kastikkeessa keittämällä voisi tehdä hirvipyoryköitä?)
Kasvikset voi lopuksi soseuttaa ja tehdä täten suurusta.
Ja lopuksi jotain yrttiä, ehkä timjamia tai persiljaa.

Valmista lientä voi pakastaa jääpalapusseissa, on sitten kätsy ottaa vain tarvittava määrä seuraavien kastikkeiden teossa.

https://www.hk.fi/lihakoulu/lihakoulun-blogi/aito-lihaliemi-onnistuu-myos-koto

(Tuosta ohjeesta poiketen keittelen kyllä niitä luita siinä liemessä koko haihduttamalla tiivistyksenkin ajan.)
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Hippi

Olen nyt koittanut vähentää makeutusaineiden käyttöä, kun sitä on parjattu tutkimattomaksi ja jopa epäilty terveydelle vaaralliseksi. Tosin onhan noita vuosikymmeniä jo käytetty, joten kai siitä nyt pitäisi olla jotain selvää näyttöä olemassa. Kuitenkin vain epäilyistä olen nähnyt kirjoituksia.

Teessä käytän makeutuksena hiukan hunajaa, mikäli sen maku käy yhteen kulloisenkin teen kanssa. Kaikkiin (jotkut makuteet) ei sovi, vaan makeutuksen pitää olla neutraalia.

Olen nyt löytänyt korvikkeen laittilimuille. Se syntyi tänään, kun janoissani menin jääkaapille, enkä osannut päättää haluanko vissyä vai mehua. Halusin sitten molempia. Lirautin isoon lasiin hiukan sokeroitua marjamehua ja veden sijaan kaadoin lasin täyteen vissyä. Yllätyksekseni juoma oli aivan erinomaista. Mehu, jota käytin, on kaupan mehua, jonka laimennussuhde on 1+7. Käytän mehua vain noin puolet ohjeen mukaisesta annostuksesta, sillä se ohjeen mukaisena olisi aivan liian makeaa minun makuuni.

Kesäisin tulee käytettyä myös "makuvissyjä", joissa ei ole lisättyä makeutusta lainkaan.

Mikähän siinä on, että nuo kuplajuomat vievät janon paljon paremmin kuin pelkkä vesi?

Minulla on hiukan ongelmia juomisen kanssa, sillä aika harvoin tunnen tarvetta juoda. Monesti käy niin, että alkaa iltapäivästä särkeä päätä ja sitten huomaan, että olen taas unohtanut juoda riittävästi. Aamukahvi ja lounaalla juotu maito ei kanna iltapäivään asti aina. Pitäisi keksiä joku vähäenerginen ja niin herkullinen juoma, että sitä tekisi mieli vähemmälläkin janontunteella.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Xantippa

Kokeilepa Hippi makeahkoa jääteetä (persikka, mango) liraus lasin pohjallle ja vissyä päälle. Tällä meni itselläni edellinen hellekesä!

Valmis jäätee taitaa olla tyyriinpuoleista, mutta toisaalta sitä ei tarvita paljon, on sen verran makeaa. Meille on jostain kulkeutunut myös soda stream, joka kyllä surahti puutarhassa aika usein.

T: Xante

Hippi

Heh, minulla on useinkin kylmää teetä, sillä harrastan erilaisia makutee -juomia. Niistä enemmän on tuolla teeturinoissa.

Minä vihjaan puolestani ehkä parhaasta janojuomasta ikinä, eli Hibiscus https://teetuokio.chaya.fi/hibiscus-tee-terveellinen-raikastus-syksyyn/

Tuo on hapokas ja se on omiaan sammuttamaan janoa.  Yllättäen jopa lapset sitä juovat, vaikka minusta se on melkein kuin laimeaa punkkua, jota en osanuut arvata lapsen suussa maistuvaksi.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

kertsi

Jääteetä ei ole vaikea tehdä itse (Hippi jo ennätti itse kommentoimaan samaa). Sen kus vaan tekee vahvaa teetä (Earl Grey on ihanan makuista, mutta sitä ei isoina määrinä voi nauttia bergamotin takia), jäähdyttää sen, lisää sitruunasiivuja (ei liian pitkäksi aikaa, ettei tule karvaaksi) ja sokeria (ei terveellistä) ja jäitä tarjoiluun. (Ja jos haluaa siitä boolin, lisää pommacia ja tummaa rommia.) 

Itse en kivennäisvesiä juurikaan käytä suolan takia, mutta jos välttämättä haluaa kivennäisvettä käyttää, ja hakee jotain terveellistä, niin näistä aineksista voi syntyä hyvää:

porkkanamehu (valmiina esim.K-Suopermarketista tai itse puristettu)
raastettua tuoretta inkivääriä
ripaus kurkumaa
kivennäisvettä
(Tuo oli perin elegantti alkudrinkki eräällä sunnuntaipäivällisellä, jonka ystävilleni tarjosin kerran. Saattaa olla, että laitoin myös sitruunamehua vähän joukkoon. En löydä enää sen reseptiä netistä. *)

Kivennäisveden voi korvata esimerkiksi sitruuna- tai appelsiinituoremehulla (tai vedellä?), niin tulee vielä terveellisempää. Tomaattimehustakin varmaan tulisi mukavia mocktaileja.
Tai miten olisi sangria (alkoholittomasta) punaviinistä ja appelsiinista?


*) tässä toinen resepti:
INKIVÄÄRI-PORKKANAMOCKTAIL
2 kpl

2 dl porkkanamehua
0,5 tl raastettua inkivääriä
1 lime
1 dl kivennäisvettä

tarjoiluun ripaus kurkumaa, sellerinvarsi ja jäitä

Viipaloi lime ja survo limen puolikkaat lasin pohjalle. Lisää nokare raastettua inkivääriä laseihin. Täytä lasit jäillä. Kaada päälle porkkanamehua ja kivennäisvettä. Viimeistele ripauksella kurkumaa ja sellerinvarrella.

Löytyy sivulta MEZE-LAUTANEN, jolla kivan oloisia (vege ja muita) reseptejä illanistujaisiin.
---
Hippiä voisi ehkä kiinnostaa esim tämä chilinen juoma (lähde):
(suola tai varsinkaan himalajansuola ei ole kovin terveellistä)

TULINEN TUOREPURISTETTU TOMAATTI-PAPRIKA-SELLERIMEHU
2 annosta (~4 dl)

4 kypsää tomaattia
2 sellerin vartta
1 punainen paprika
1 punainen chilipalko siemenineen
1/2 lime
pieni kourallinen tuoretta basilikaa
hieman himalajansuolaa ja rouhittua mustapippuria
(jääpaloja)
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Hippi

Jos kesällä hikoilee paljon, niin ainakin minun elimistöni huutaa suolaa. Kivennäsivedessa se tulee nesteen kera, kun muuten söisin todennäköisesti metwurstia tai suolattuja pähkinöitä.

Mutta onhan olemassa myös suolaton kivennäisvesi:
Ainesosat: Vesi, hiilidioksidi, magnesiumsulfaatti, kaliumbikarbonaatti, kalsiumkloridi, kaliumsitraatti.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Xantippa

Joo olen toki itsekin tehnyt erilaisia jääteeversioita ja muita juomia, mutta joskus vaan haluaa päästä helpommalla. Ymmärsin siis väärin, että kysyttiin nopeaa janojuomaa.

Nimittäin jos oikeasti on jano, en kyllä viitsi alkaa porkkanoita puristelemaan :)

T: Xante

kertsi

Joo, kyllä kovilla helteillä minullekin maistuu kivennäisvesi. Vaikka usein vedänkin palan silliä ja vettä päälle sen sijaan.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

kertsi

Resepti miten saada sokerihumala helposti.

Mene kauppaan nälkäisenä.
Unohda ostaa ruoka-ruokaa (vain kasviksia ja hedelmiä).
Osta valmiita kolmiovoileipiä (tonnikala).
Bongaa erikoistarjouksesta (2,88€) pakastettuja pikkupullia.
Bongaa erikoistarjouksesta (1,59€/2 prk) vispikermaa.
Täydennä mantelimassalla ja vadelmahillolla.

Kotona paista pullat (ilman sokeria päällä) ja syö sillä aikaa kolmioleivät.
Vispaa kerma (1 prk) sillä aikaa kun pullat jäähtyvät.
Väsää laskiaispullia, joissa sekä vadelmahilloa että mantelimassaa ja kermavaahtoa.
Väsää vielä vähän lisää.
Ja sitten vielä yksi.
Ja vielä yksi.
On muuten sottaista puuhaa, nämä pullat.

Nyt tekisi mieli mennä vatsansa viereen köllimään, röyh, mutta kun ei voi (refluksitaipumus).
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

ROOSTER

Eräs lempiruokani, tosin vain silloin tällöin, on kaalikääryle (sav. kualkiäryle).

Törmäsin tarkoituksella kyseistä herkkua koskevaan artikkeliin. Koska siinä on kaikille ihmisille, erityisesti ruuan rakastajille, tärkeää knoppitietoa pubivisaa varten, laitan linkin yleiseen jakoon.  https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/kantri/artikkeli-1.221544

Kyseinen artikkeli yhdistää historiaa, ruokakulttuuria, yrityselämän käänteitä, huumoria, sukutarinaa, maatalouden piirteitä ja liiottelua sellaisena mixinä, että ei voi olla tulematta hyvälle tuulelle ja viisastua hieman.

Itse toki syön vain äitini tekemiä kaalikääryleitä.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

ROOSTER

Mikä kumma siinä on, että juustoihin tulee hirveä himo. En voi mennä sellaiseen ruokakauppaankaan missä on hyvä juustotiski, tulen melkein hulluksi ja pyörin eestaas osaamatta päättää. Haluaisin ne kaikki mutta kilo juustoa päivässä ei liene suositeltava dieetti. Melkein kaikki juustot menee, mutta ne voimakkaimmat ja rasvaisimmat on parhaita.

Tänne jos joutuisi, niin varmasti pyörtyisi:



https://www.aljazeera.com/indepth/inpictures/indians-saving-italy-traditional-cheese-industry-181219153130114.html
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

ROOSTER

Ruokakermasta

Lainaus käyttäjältä: https://www.ts.fi/uutiset/talous/4526139/Finnwatch+loysi+useita+epakohtia+thaimaalaisilta+tehtailta+joilta+tulee+ainesosia+Valion+ruokakermoihin+ja+mehuihinFinnwatch on havainnut useita työelämän oikeuksiin liittyviä ongelmia Valion alihankintaketjuissa Thaimaassa. Selvitys perustuu siirtotyöntekijöiden haastatteluihin kahdella Valion käyttämällä tehtaalla. Tehtailta tulee esimerkiksi sakeuttajia, joita käytetään osassa Valion ruokakermoista ja mehutiivisteitä.

...

Finnwatchin mukaan alihankintaan liittyvät ihmisoikeusriskit on arvioitu puutteellisesti, minkä lisäksi vastuullisuusauditointien laadussa on parannettavaa.

Valio kommentoi raporttia tiistaina kertomalla, että se on jo ryhtynyt toimiin tilanteen korjaamiseksi.

Tehtaalla ilmeisesti käsitellään merilevää ja puunkuorta, jotka ovat sakeuttamisaineiden lähteenä käytettyjä.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

-:)lauri

Ajattelin tehdä tänään tai huomenna pekonikanamunaburgereita. Kokeilin kuukausi sitten sellaisella reseptillä, että burgerisämpylän puolikas, ketsuppi, sinappi, kurkkusalaatti, pari tomaattisiivua, chilimajoneesi, kolme siivua pekonia, kanamuna ja cheddar juusto. Mainio resepti sydän- ja verisuonisairauksia ajatellen.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

-:)lauri

Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

ROOSTER

Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS