Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Lusikka sopassa ja haarukka herkkupalassa, muttei veitsi suussa (eihän?!)

Aloittaja Amore, tammikuu 03, 2019, 20:50:45

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 3 Vieraat katselee tätä aihetta.

Xantippa

Kiitoksia kaikille näistä vinkeistä, meillä on vain niin itselle mieluinen kattilapatteri, että sitä olisi sääli vaihtaa ja ne kaikki ovat samankaltaisia. Ehkä kuitenkin vain haen tekosyitä muutosvastarinnassani!

T: Xante

A.V. Vatanen

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - tammikuu 10, 2019, 20:30:46
Kiitoksia kaikille näistä vinkeistä, meillä on vain niin itselle mieluinen kattilapatteri, että sitä olisi sääli vaihtaa ja ne kaikki ovat samankaltaisia. Ehkä kuitenkin vain haen tekosyitä muutosvastarinnassani!

T: Xante

Iduktiolieden etu keraamiseen lieteen on vain alkunopeudessa, mutta en usko induktion nopeuden siunaukseen kulinarismissa. Pikemminkin sen kanssa häärätessä tulee helpommin "perinteistä muorin vellinkiä" - eikä ruuan valmistus minulla koskaan ole minuutista kiinni. Olen laittanut ruokia induktioliesillä, mutta en ole nähnyt mitään erityistä etua, mutta kironnut kyllä, että miksei levy lainkaan lämpiä......

AV.
Jos jotakin on, josta sanotaan: "Katso, tämä on uutta", niin on sitä kuitenkin ollut jo ennen, ammoisina aikoina, jotka ovat olleet ennen meitä. Ei jää muistoa esi-isistä; eikä jälkeläisistäkään, jotka tulevat, jää muistoa niille, jotka heidän jälkeensä tulevat.

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: A.V. Vatanen - tammikuu 10, 2019, 21:18:14
Lainaus käyttäjältä: Xantippa - tammikuu 10, 2019, 20:30:46
Kiitoksia kaikille näistä vinkeistä, meillä on vain niin itselle mieluinen kattilapatteri, että sitä olisi sääli vaihtaa ja ne kaikki ovat samankaltaisia. Ehkä kuitenkin vain haen tekosyitä muutosvastarinnassani!

T: Xante

Iduktiolieden etu keraamiseen lieteen on vain alkunopeudessa, mutta en usko induktion nopeuden siunaukseen kulinarismissa. Pikemminkin sen kanssa häärätessä tulee helpommin "perinteistä muorin vellinkiä" - eikä ruuan valmistus minulla koskaan ole minuutista kiinni. Olen laittanut ruokia induktioliesillä, mutta en ole nähnyt mitään erityistä etua, mutta kironnut kyllä, että miksei levy lainkaan lämpiä......

AV.

Joo, jossain loma-asunnossa olen muistaakseni moista käyttänyt, eikä se minuun silloin mitään wau-jälkeä jättänyt. Eli ehkä kumminkin pidän ennakkoluuloni ja jatkan keraamisella liedellä, sillä epäilen, että vanhat rautapyöryläni eivät kumminkaan saa kotona toisen kannatusta.

T: Xante

safiiri

Mehumaijaongelman olen induktion suhteen ratkaissut itse erillisellä perinteisellä siirrettävällä keittolevyllä. Mehumaijaa käytetään niin harvoin. Satuin itse sellaisen perimään, mutta eipä nuo paljoa maksa muutoinkaan. Sille on silloin tällöin muutakin käyttöä.

safiiri

Lainaus käyttäjältä: A.V. Vatanen - tammikuu 10, 2019, 21:18:14
Lainaus käyttäjältä: Xantippa - tammikuu 10, 2019, 20:30:46
Kiitoksia kaikille näistä vinkeistä, meillä on vain niin itselle mieluinen kattilapatteri, että sitä olisi sääli vaihtaa ja ne kaikki ovat samankaltaisia. Ehkä kuitenkin vain haen tekosyitä muutosvastarinnassani!

T: Xante

Iduktiolieden etu keraamiseen lieteen on vain alkunopeudessa, mutta en usko induktion nopeuden siunaukseen kulinarismissa. Pikemminkin sen kanssa häärätessä tulee helpommin "perinteistä muorin vellinkiä" - eikä ruuan valmistus minulla koskaan ole minuutista kiinni. Olen laittanut ruokia induktioliesillä, mutta en ole nähnyt mitään erityistä etua, mutta kironnut kyllä, että miksei levy lainkaan lämpiä......

AV.

Levyn ei induktioliedessä ole tarkoituskaan lämmetä.

Mutta induktiossa lämpötilä myös laskee saman tien, kun sen säätää pienemmälle. Ei tarvitse odottaa levyn jäähtymistä.

Hippi

Palautellaan tämä ketju välillä juurilleen, ruokaan :)


Olen kerrassaan kehno syömään kalaa ja vielä kehnompi laittamaan maukkaita kalaruokia muutamaa helppoa juttua lukuunottamatta. Kalan vierastaminen juontanee juurensa lapsuusaikaisesta kala-allergiasta. Kalaa kuitenkin pitäisi syödä sen terveellisyyden vuoksi ja siksi olen löytänyt oikotien onneen valmiista kalamurekepihveista ja kalakasvispihveistä, jotka ovat ihan kohtuullisen hintaisia ja makuisia. En sitten tiedä lopulta niiden tervellisyydestä, kun en tiedä miten ne on valmistettu. Kalapitoisuus niissä on kuitenkin korkea tuoteselosteen mukaan, joten ei ne nyt ihan vehnäjauhopullia ole.


Minulla oli pakkaus valmiita kalakasvispihvejä ja mietin, mitä niiden ohella laittaisin. Aiemmin olen noita samoja syönyt wokkivihannesten kera. Nyt oli kuitenkin tyrkyllä avattu ruokakermapurkki, jossa oli reilu desi jäljellä, joka pitäisi saada käytettyä ettei mene hukkaan.

Kehittyi seuraava resepti:

Lorautetaan oliiviöljyä pienehköön kasariin, lisätään pieneksi pilkottu keskivahva keltainen chili, muutama ruuvaus mustapippuria, puolisen teelusikallista Poppamiehen Carlic rub'ia ja pieni ripaus suolaa. Noita pyöritellään keskenään hetken aikaa ja sitten kaadetaan kerma joukkoon ja kiehautetaan sekoittaen. Puolitetaan kalakasvispihvit (5 kpl) kastikkeeseen. Kastiketta tulisi olla sen verran, että pihvinpuolikkaat vaivoin peittyvät. Kun kastike alkaa uudelleen kiehua, niin lämmön voi laittaa pienemmälle ja varovasti käännellä pihvit vielä niin, että päälimmäiset menee pohjalle kuumenemaan kunnolla.

Kun tuo oli tehty, tein kastikkeen hautuessa kannen alla vain tuoresalaatin jäävuorisalaatista, kurkusta, paprikasta, ananaksesta ja tomaatista. Lautasella laitoin salaattiin vielä pari ruokaluiskallista raejuustoa kastikkeeksi.

Tuosta tuli mainio kevyt mutta ruokaisa sunnuntailounas ja pihvikastiketta jäi vielä huomiselle toinen puoli.
Tukevampaa ruokaa kaipaava voi lisätä annokseen pari perunaa.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

kertsi

#51
Mäkin tein kalaa tänään. Olen viimeksi päässyt ruokakauppaan kaksi viikkoa sitten, joten kaikki ainekset ovat melkein loppu, varsinkin kasvikset, hedelmät ja maitotuotteet. Pakkasesta löytyi Pirkka seitipalaset (4 kpl), ja kuivakaapista ikiwanhaa quinoaa, joten nyt oli hyvä tekosyy käyttää se pois. Määrät ravisteltu mistä lie.

Melko elegantti kalasörsseli

Tässä järjestyksessä kattilaan:

1 rkl voita
1 sipuli suikaleina
1-2 rkl currya
mustapippuria myllystä
2 chiliä, siemenet ja kalvot pois
3 valkosipulin kynttä
(vähän vettä, jos meinaa palaa kiinni)
1/2 sitruunan mehu
400 g jäistä pakasteseitiä (ehti sulaa hetken tiskipäöydällä)
puristettu pesty luomusitruunanpuolikas laitetaan kiehumaan joukkoon ja otetaan lopuksi pois
1 prk kookosmaitoa ---> tuli aika luirua: mm. siksi:
3 rkl kuivattua ruohosipulia
2 rkl korianteria
1 rkl minttua
1-1,5 rkl mango chutneyta
1,5 rkl luomuketsuppia (ei ollut pureeta kotona)
1 punasipuli pienenä silppuna (ruokaa ei enää keitetä tämän lisäämisen jälkeen)
(0,5 tl suolaa)

Tästä tuli sen verran litkua, että söin sitä lusikalla syvältä lautaselta quinoan kera. Maku oli erinomainen.
Jos olisi ollut kotona, olisin ehkä heittänyt joukkoon garam masalaa ja jotain kasvista (pakastesoppajuurekset, parsakaali, palsternakka, porkkana).


Kookosmaito ja voi eivät ole järin terveellisiä, joten pitääpä tasoittaa tilannetta muilla aterioilla rypsiöljyn ja/tai oliiviöljyn avulla.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Hippi

Minä käytän chilin kokonaan.
Sadonkorjuun aikaan napsin kypsyneet emokasvista, huuhtaisen, kuivaan ja pistän pakkaseen kokonaisena. Satoahan tulee pitkän aikaa, joten keräilyn teen tosiaan sitä mukaa, kun kypsiä on jokunen tullut. Jotta ei tulisi kymmeniä pieniä nysäköitä, pakastan pienessä rasiassa ja kun laitan seuraavia rasiaan, kippaan jo pakkasessa olleet pakastepussiin edellisten lisäksi.

Käyttöön otan sitten pussista nopsasti valiten suurin piirtein sopivan kokoisen ja viipaloin sen huurteisena ohuiksi viipaleiksi. Vain pieni kanta menee jätteeseen. Etenkin tulisimmat laadut onkin helpompi juuri jäisenä viipaloida, niin hedelmästä nousevat huurut ei mene henkeen.

Tulisin osa on chilin sisällä sijaitseva valkoinen siemenliha, jota ei kannata hukkaan heittää :)
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

kertsi

Minäkin käytän kokonaisena joskus, varsinkin jos on isompi satsi ruokaa tekeillä. Nyt vaan piti käyttää jo vähän nahistuneet pois kuleksimasta, joten pistin kaksi. Se olisi ollut siemenineen ja kalvoineen liikaa tuohon em. kalakastikesatsiin.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Magdaleena



Heippa uudelle foorumille, muistuttaa kovasti Näkkäriä se hengettären Amien aikoina!

Taas kotona ja voi vähän rauhoittua pitemmän reissun jälkeen. Eilen saimme aamiaisella sellaista leivänpäällystä, että pakko kirjoittaa jonnekin ylös, ja tässähän on just sopiva paikka.

Tarvitaan 2 purkkia tonnikalaa, lusikallinen majoneesia, pieni onena, ja manteleita/saksanpähkinötä yms. maun mukaan.
Majoneesi sekoitetaan kalan nesteen kanssa. Paloittele omena ihan pikku kuutioiksi, vähän suolakurkun palasiakin saattoi olla mukana. Mutta parhaan makuelämyksen sai paistinpannulla öljytipan kanssa paahdetuista saksanpähkinöistä, pitää oikein vähän ruskistaa. Ohjeessa kuulemma olisi pitänyt olla manteleita.
Kannattaa kokeilla, itse ainakin kohtapian!

Vähän samalla reseptillä teen jo ikiajat perunasalaatin, sitä on kopioitu monellakin taholla usein onnistumatta  :D

"Live from the heart of yourself. Seek to be whole, not perfect." - Oprah Winfrey

kertsi

^ Kuulostaa herkulliselta. Itse olen tehnyt tonnikalamössöä, missä mm. majoneesia, valkosipulia ja varsiselleriä. On namia sekin.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

kertsi

Kulinaristinen ketju (!). Pistän tähän nyt tämän OFF TOPICIN, kun en koskaan muista tämän ketjun nimeä, ja totuin hakemaan jatkumollla vastaavaa ketjua sillä nimellä.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

kertsi

Ja sitten päivän innovaatioon.

Juotava salaatti-marja-smoothieshotti

1/2 kurkkua ja 1/2 kesäkurpitsaa
fenkolia reilu palanen
paprikaa (2 minipientä)
jäävuorisalaattia palanen
0,5 dl mustaviinimarjamehutiivistettä (10% sokeria)
200 g pakastemarjoja mustaherukka, punaherukka, valkoherukka
1,5 dl vettä, tai enemmän jos tulee liian tankeroa

Kasvikset pikotaan, ja ainekset surautetaan mikserillä hienoksi.
Tästä tulee noin litra, mikä on aivan liikaa. Parempi olisi tehdä vain neljänneslitra kerrallaan ja nauttia samana päivänä. Valkokaali ja valkosipulikin olisi varmaan sopinut tuohon.


Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Hippi

Makeanhimo yllätti eikä ruokakaupassa ollut tänään tarjolla tiettyjä irtomyynnissä olevia muffinisia eikä oikein mikään muu sitten viehättänytkään. Muistin, että kotona on pari Granny Smith omppua, joten otin niitä muutaman lisää tehdäkseni omenakakun.


Syksyisin tuskin kukaan välttyy lehtijutuilta, joissa kehutaan Omenakakku Sharlotkaa keinoksi käyttää kotimaisia omenoita. Hyvänä vaihtoehtoma noille kotimaisille on juuri Granny Smith omput.

Googlettamalla löytyy lukuisia reseptejä, jotka hiukan poikkeavat toisistaan. Yksinkertaisimmillaan ohje on "kolmen munan sokerikakkutaikina pilkottujen omppujen päälle vuokaan ja paistetaan 175 noin 45-50 minuuttia". Kakkutaikinasta on sitten eri versioita. Johonkin laitetaan leivinjauhetta, jossakin on lisänä myös rasvaa ja aineiden suhteetkin hiukan vaihtelevat. Taikina on kuitenkin hiukan paksumpaa kuin tavallisen sokerikakkupohjan taikina.

Tänään oli toinen kerta, kun tuota tein, enkä tälläkään kertaa lukenut ohjetta riittävän huolella ja vähän jouduin houkuttelemaan kakkua vuokasta irti. Olin hypännyt sen yli, että vuokaan olisi pitänyt laittaa voideltu leivinpaperi pohjalle. Tein kakun suoraan voidetuun ja jauhotettuun vuokaan ja siksi se hiukan tarttui kiinni. Pienet kauneusvirheet pinnalla saa kyllä peiteltyä kanellilla ja tomusokerilla.

Tänään tein tuon ylemmän linkin mukaisella ohjeella, mutta nyt löysin ohjeen Sharlotka, jossa omenapalat sekoitetaan taikinaan ja lisäksi taikinaa on maustettu sitruunalla. Huomiota kiinnitti myös sokerin vähäisempi määrä taikinassa. Tätä täytyy kyllä kokeilla, sillä pidän sitruunasta leivonnaisissa todella paljon, ja kun omenat sekoitetaan taikinaan, luultavasti kakku irtoaa vuokastakin helpommin, jopa ilman leivinpaperivirityksiä.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

urogallus

Kovaa pakkasta piti alkuiltapäivään asti, joten tyhjensin arkkupakastimen pihalle ja sulatin sen. Monenmoista vuosikertaa löytyikin...

Sulamaan otin omena-, raparperi- ja punaherukkamehua vakaana aikomuksenani valmistaa niistä siideriä.