Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Lusikka sopassa ja haarukka herkkupalassa, muttei veitsi suussa (eihän?!)

Aloittaja Amore, tammikuu 03, 2019, 20:50:45

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 3 Vieraat katselee tätä aihetta.

kertsi

Lainaus käyttäjältä: Brutto - marraskuu 20, 2019, 15:09:20
Minä kaipaisin hyviä neuvoja spagetin syöntiin. Tein niin tai näin, koko naama on aina ketsupissa.
... paitsi jos sen pätkii. Silloin voi syödä spagettia niin, että muilla ei mene ruokahalu katsellessa.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

-:)lauri

Ostin joulukinkun ja laitoin sen jääkaappiin sulamaan. Ajatus oli, että ostan perjantaina myös kalkkunarullan ja että sitten söisi noita sekasin. Jotenkin tuntuu, että tää mun fleksaus ei ole sanottavasti vähentänyt mun lihan kulutusta.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Hippi - marraskuu 20, 2019, 14:46:11
Lainaus käyttäjältä: kertsi - marraskuu 20, 2019, 12:24:35
Lainaus käyttäjältä: Hippi - marraskuu 20, 2019, 08:28:48
Kuuluuko lusikka kiinteän ruuan syömiseen haarukan rinnalle ja jos, niin missä tilanteessa?

Spagetin syömisessä? (Itse kyllä pätkin spagetit lautasella veitsen avulla.)

No spagetin syönnissä olen nähnyt lusikkaa käytettävän aiemminkin ja se kai on ihan yleinenkin tapa. Spagettiahan ei pätkitä.

Mutta nuo makutuomarit, jotka siis ovat kai jotain kokkeja tai muita herkkusuita ihan ammatiltaan, käyttävät monenlaisissa ruuissa lusikkaa haarukan apuna.

Italialaiset sanovat halveksuen, että lusikkaa spagetin syönnissä käyttävät vain lapset. Silloin opettelin kiertämään spagetin haarukan ympärille haarukkaa pyörittämällä. Niksi on ottaa tarpeeksi suuri, mutta tarpeeksi pieni määrä spagettia. Ja tietenkään tällöin spagetti ei saa olla pätkittyä. Mutta joo, kyllä mä sen kotona pätkin jo kattilaan, silloin harvoin kuin kotona spagettia syön. En nimittäin erityisemmin pidä siitä, penne ja muut lajit ovat enemmän mieleeni.

Master chef tuomareiden olettaisin käyttävän lusikkaa sen vuoksi, että moneen ruokaan kuuluu olennaisena kastike, liemi, tms. jonka on tarkoitus korostaa annoksen makua. Tällöin maistelu ei täysmittaisesti pelkällä haarukalla onnistune. Eihän siellä olla pöytätapoja esittelemässä ;D

T: Xante

Muoksis: ja helppoahan se on italialaisilla, sillä yleensähän he eivät hölvää kastikkeiden kanssa kuten meillä, eli sitä on meikäläisittän vähän. Sama kuin pitsan päällisiissä.

kertsi

Hehe, katselin viikonloppuna Prismassa jättikalkkunaa, ja jostain syystä ajattelin Vihervasemmistoa ja joulukuisia kinkunpaisteluitaan. En sitten vielä ostanut kalkkunaa, kun oli niin paljon muuta. Mutta ehkä vielä käyn sen hakemassa. Saahan siitä julmetun monta ateriaa, ja voi suurimman osan laittaa pakkaseen.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

-:)lauri

Lainaus käyttäjältä: kertsi - marraskuu 20, 2019, 16:26:04
Hehe, katselin viikonloppuna Prismassa jättikalkkunaa, ja jostain syystä ajattelin Vihervasemmistoa ja joulukuisia kinkunpaisteluitaan. En sitten vielä ostanut kalkkunaa, kun oli niin paljon muuta. Mutta ehkä vielä käyn sen hakemassa. Saahan siitä julmetun monta ateriaa, ja voi suurimman osan laittaa pakkaseen.
Tarttee joo varmaan katsoa tuota pakastamisvaihtoehtoa.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

kertsi

Lainaus käyttäjältä: Hippi - marraskuu 20, 2019, 08:28:48
Toisaalla olen maininnut katsovani Master Chef Australia -ohjelmaa ihan into pinkeänä.
...

Toinen kysymys sitten on tuomareiden ruokailuvälineiden käyttöä koskeva. Useissa maisteluissa tuomareiden välineinä on lusikka ja haarukka, ei siis vetsi ja haarukka. Kuuluuko lusikka kiinteän ruuan syömiseen haarukan rinnalle ja jos, niin missä tilanteessa?
Nk. joku ehdotti, varmaan liittyy tuomarointiin. Tänään opin, että Thaimaassa haarukka ja lusikka ovat normisettiä oleva aterinvalikoima. Kohdassa 14:06 tässä Neljän tähden illallinen -ohjelmassa.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Hayabusa

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - marraskuu 20, 2019, 16:25:37
Muoksis: ja helppoahan se on italialaisilla, sillä yleensähän he eivät hölvää kastikkeiden kanssa kuten meillä, eli sitä on meikäläisittän vähän. Sama kuin pitsan päällisiissä.

Pitsassa pitää olla runsaasti päällisiä. Soossien osalta olen italialaisilla linjoilla. Meillä läträtään niitä liikaa ihan kaikessa. Tämä Suomen tauti on tarttunut etnisiin ravintoloihinkin. Esimerkiksi Suomen kiinalaisissa ravintoloissa ruoka-aineet upotetaan kastikkeisiin toisin kuin Kiinassa.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

-:)lauri

Jäi kalkkunarulla paistamatta, mutta kinkku oli jälleen aivan taivaallista. Pitänee paistaa kalkkunarulla huomenna, ettei mene hukkaan.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

ROOSTER

Kulinaristinen alamäkeni on alkanut, jyrkällä luisulla. Eilen söin italian suosituinta einesruokaa, saksalaista DR. Oetker pakastepizzaa, gluteenitonta tosin, ja tänään olen syönyt Hesburgerissa ja iltapalaksi höyrynakkeja.

Nyt tiedän mitä todellinen köyhyys ja kurjuus teettää. Onneksi on runssasti GT:tä liuottamaan pahan mielen. Pärjäillään. Olette hienoja ihmisiä. Minä olen tämmönen luuseri. Taidan mennä järveen...
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

ROOSTER

Eilen söin taas pizzaa ja keksejä.

Tänään jotain porsaan sisäelimiä.

GT on loppu mutta en mennyt järveen. Tuntuu hiukan paremmalta.

Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Hippi

Lainaus käyttäjältä: Hippi - marraskuu 20, 2019, 08:28:48
...... Master Chef Australia -ohjelma ....

Ensinnäkin perunamuusi. Sitä on tehty hienoon annokseen ja tuomarit sitä maistelevat ihan orkuissaan. Herkkuahan hyvin tehty muussi on, eikä se siellä varmaan ihan jokapäiväistä ole, sillä yksi kilpailija pilasi annoksensa sillä, että teki muussinsa koneella, jolloin siitä tuli limaista. Onko meidän arkiruoka itse asiassa tuolla pallon toisella puolella niin erikoista, että sitä hypetetään huippuherkkuna?

Äsken päättyneessä jaksossa vihdoin näin erään tuomareista valmistavan perunamuussin gourmetannokseen ja taidan nyt ymmärtää gourmetmuussin ja arkimuussin eron.

Hän valmisti muussin uuniperunoista, eli perunat kypsennettiin uunissa kuorimattomina ja sen jälkeen ne nopeasti halkaistiin ja painettiin sihdin läpi kuumana. Sen jälkeen lisättiin "jokunen nokare" voita, mikä minun silmiini näytti suunnilleen kolmannekselta perunan määrästä. Sitten loraus maitoa ja suolaa ja nämä sitten nopeasti pyöräytettiin yhteen sileäksi muusiksi ja kuumennettiin.

Olin muuten oikein otettu, että noin hieno kokki oli keksinyt saman muussaustavan, jota itse käytän, eli tuo sihdin läpi painaminen.

Tuo myös selittää erään asian, joka on vuosia sitten jäänyt pyörimään mieleeni. Vanhin tyttäreni ihmetteli, jotta miten minä teen perunamuussia niin usein, kun se on niin rasvaista. Sivuutin ihmettelyn, sillä kertaa vähän outona, sillä eihän tekemäni muussi todellakaan ole kovin rasvaista. Ilmeisesti tyttäreni oli nähnyt miehensä, joka on ravintolakokki, tekevän muussia kotona juurikin noilla Master Chef mittasuhteilla  :D


Sattuipas tämä nyt hauskasti, että olin jo ostanut huomista varten perunat, sillä tarkoitus on tehdä muussia. En kuitenkaan tällä kertaa tee gourmetannosta, vaan pitäydyn alkuperäisessä suunnitelmassani tehdä Hulkmuussia.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

kertsi

#461
Melkein kuulostaa pottuvoilta tuo ^. En kyllä tiedä, tuleeko siihen maitoa, mutta ihan tolkuttomat määrät voita kyllä.

Sihdin läpi painaminen (perunoiden siis) kuulostaa aika työläältä, jos vähänkään isompaa satsia tekee. Luultavasti ruåtsalainen potatispress eli perunasurvin voisi tehdä saman asian, mutta sutjakammin.



Tuolla tekee myös perunalunta, mikä on aivan mainiota jonkun vähän rasvaisemman tai raskaamman lihakastikkeen kanssa.

Pitääpä joskus kokeilla tehdä uunissa kuorimattomia pottuja ja käyttää tuota vähälle käytölle jäänyttä vempaintani, ja kokeilla toimiiko vekotin myös kuorimattomille perunoille.

Amerikkalaiset tekevät jouluisin bataatista muusia. He keittävät bataatit kokonaisina vedessä ja maustavat esim. appelsiininkuorella. Varmaan siitäkin tulisi maukkaampaa, jos bataatit kypsennettäisiin uunissa.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Hayabusa

Pottumuusin tekeminen on tarkkaa hommaa ettei mene liian löysäksi laittamalla siihen liikaa nestettä. Muusaajan pitäisi jättää varaperunoita, jos lipsahtaa muusi veteläksi.

Ja voita ei koskaan voi olla liikaa.  ;D

An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

kertsi

#463
Ai niin, tällainen käsikäyttöinen omenamylly tai sosemylly ainakin toimii, kun kerran toimii omenoillekin:

Tuollainenkin tästä huushollista löytyy. Enkä ole tehnyt omenahilloa kuin jokusen kerran vain. Joululaatikoihin tuollaista olen kyllä käyttänyt, mutta niitäkään en pitkiin aikoihin ole tehnyt.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Hippi

Minulla on tukeva sihti ja puukauhalla painelen ne potut siitä menemään. Ei ole mikään iso homma joku 2,5 kiloa perunaa muussata tuolla tavalla, jos on hyviä jauhoisia perunoita. Van Gogh esimerkiksi on erinomainen muussiperuna, vaikka se mainitaan yleisperunaksi. Rosamunda oli ennen, mutta minusta enää ei kovinkaan hyvä, vaikka se edelleen ratsastaa vanhalla maineellaan.

En hujauta kaikkea maitoa kerralla muussiin, koska eri kerroilla perunat vähän erilailla ottavat nesteen vastaan. Jos kuumennettua maitoa jää tähteelle maustan sen kaakaojauholla ja sokerilla ja nautin sen juomana, jos kuumalle maidolle ei ole ruuanlaitossa muuta käyttöä.

---

Nyt tuon ohjelman myötä opin ymmärtämään sen, miksi sitä gourmeeta on niin vähän lautasella. Voin käyttö on aika runsaskätistä ja lihastakin käytetään monesti vahvasti marmoroituneita osia, että ei niitä kovin suuria annoksia pystyisi syömään.

Mutta kyllä siinä menee järjetön määrä syötävää hukkaankin. Jonkin kastikkeen tekemisen käytetään iso kattilallinen erilaisia aineksia, joista keitetään liemi. Liemi muhittuaan siivilöidään ja keitetään kasaan maun tiivistämiseksi ja lopuksi siihen sitten lisätään valtava klöntti voita. Tuota sitten lirautetaan pienenä nauhana lautaselle. Mutta kaikki se siivilään jäänyt menee sitten roskiin :(

Mielenkiintoista tuo kyllä on, mutta eipä niistä paljoa omaan ruuanlaittoon evästä saa, sillä raaka-aineet ovat kovin erilaisia. Ehkä jotain punajuurta tai kurpitsaa voisi kokeilla ihan aterian aineksena, kun olen tottunut vain niihin iänikuisiin etikkasäilykkeisiin, joita ei tule muutoin käytettyä kuin rosollin osana tai salaatin mausteena.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️