Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Lusikka sopassa ja haarukka herkkupalassa, muttei veitsi suussa (eihän?!)

Aloittaja Amore, tammikuu 03, 2019, 20:50:45

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 5 Vieraat katselee tätä aihetta.

urogallus

Kermainen sienikastike voisi toimia. Sieniksi kannattanee valita loivemman makuisia, eli mieluummin ei korvasieniä eikä kanttarelleja.

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: urogallus - tammikuu 18, 2020, 13:28:48
Kermainen sienikastike voisi toimia. Sieniksi kannattanee valita loivemman makuisia, eli mieluummin ei korvasieniä eikä kanttarelleja.

Kaappien kätköissä on kuivattuja suppilovahveroita ja purkillinen säilöttyjä sekasieniä (parembi ennen 2015). Kermasienisoosi kuulostaa hyvältä, vaimo ei suostu juurikaan kyllä sieniä syömään, hänelle voisi sulattaa kastikkeeksi ruokalusikallisen Juustoportin kirnuvoita.

Loivemman tuntuman voinee saada käyttämällä vähemmän sieniä ja enemmän kermaa.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

kertsi

Ihan simppeli kermaviilikastikekin on hyvää paistetun kalan kanssa. Esim. mausteena tuoretilli tai pakastetilli, suola, sokeri, etikka. (Tillin sijaan tai lisäksi esim. piparjuuri toimii, ja kermaviilistä voi osan korvata majoneesilla.)

Remoulade-kastikekin toimii, esim. tällainen: https://anna.fi/reseptit/remoulade-kastike
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

kertsi

#498
Beurre Blanc on klassinen kalakastike. Siihen tulee törkeä määrä voita, joten ei erityisen terveellistä. (Vaikka tosin jos rasvaisen kalan paistaa (eikä esim. hellävaraisesti höyrytä), siitä häviävät hyvät rasvahapot, joten terveellisyys ei liene olennainen silloin? Tosin ei kermaviili tai majoneesikaan ed. postauksessani ole mitään terveysruokaa.)

En ole tätä soosia itse koskaan tehnyt, joten en tiedä, onko tämän englanninkielisen videon ohjeet aivat oikeaoppiset:
Beurre Blanc - Classic French Sauce Recipe by Video Culinary
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

ROOSTER

^
Kalasta tuli ok, paitsi että lisäämäni valkopippuri oli jotenkin kitkerää. Jätin kastikkeen tekemättä.

Nyt on taas toivoa, että suomalaiset oppivat myymään ja valmistamaan laadukkaita elintarvikkeita, hyvään hintaan.

Lainaus käyttäjältä: https://www.mtvuutiset.fi/makuja/artikkeli/suomalaiskauppoihin-vyoryy-nyt-ennennakematon-peruna-jota-huippukokitkin-ylistavat-maailman-parhaaksi-aivan-huikea-maku/7698032#gs.tvhwe4Knuuttila aloitti pitkäjänteisen työn, jossa selvitettiin ensinnäkin, mitä kauppaketjut, kuluttajat ja keittiömestarit oikeastaan haluavat.
...
Perunoiden laatua ja makua ovat ylistäneet kaikki tuotetestaajista huippukokkeihin. Vuosi sitten kun peruna lanseerattiin Saksassa, sillä toteutettiin tasting.

– Meidän nuorin testaaja oli 90-vuotias ja vanhin 102-vuotias. Tämä 102-vuotias tuotiin pyörätuolilla ja lapsenlapsi oli mukana. Kun rouva maistoi perunaa, niin hänelle valui kyynel poskelle. Nainen kertoi lapsenlapselleen, että tämä on se peruna, minkä minä söin pikkutyttönä. Se peruna, jonka isä kasvatti. Että hän edelleen muistaa sen maun. Silloin tuli kylmät väreet, että taisimme onnistua maussa.

Kas näin. Oikeanlaista markkinointia.

Ja viljelytekniikkaa.

LainaaSyntyi ajatus, että pellot muokattaisiin sellaisiksi, että niissä kaikissa voitaisiin käyttä samaa viljelytekniikkaa. Tekniikka voitaisiin kopioida useamalle tilalle niin, että tuottajia voisi olla vaikka kuinka paljon – ja lopputuloksena saataisiin huippulaadukasta perunaa. Knuuttilan mukaan Lilja oli avainasemassa oikeanlaisen tuotantotavan kehittelyssä.

– Kymmenen vuotta sitten aloimme tehdä pohjaa sille, miten tätä peruna tuotetaan. Muokataan maata, että voimme palata juurille. Käytämme nykytekniikkaa niin, että voimme mennä ajassa taaksepäin ja saada olosuhteet samanlaisiksi kuin sata tai parisataa vuotta sitten. Haetaan ne aidot maut sieltä.

Homma alkoi pikku hiljaa toimimaan, kun Knuuttila tiimeineen alkoi ymmärtää, miten maa käyttäytyy ja miten perunaa pystyy lannoittamaan muiden kasvien avulla. Perunaa alettiin viljellä pelloilla, jotka olivat jääneet vuosiksi hoitamatta ja muokattiin nyt ikään kuin alkuperäiseen loistoonsa.

– Sivutuotteena tuli muutama muu juttu: Perunan maku oli aivan huikea. Tajuttiin testeissä myös, että vitamiinit ovat tosi korkeat. Se mikä tärkeintä, niin tuotantotapa osoittautui sellaiseksi, että se on vähintään hiilineutraali, ellei jopa hiilinegatiivinen.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Xantippa

Tänään tulee vieraita, joille teen toivottua ruokaa: ranskalaista pataa. Pata on muuten perinteinen (valkosipulia, sipulia, herkkusieniä, hillosipulia, porkkanaa ja sisäpaistia), mutta jääkaapissa sattuu olemaan kermapinaatin jämät, heitin ne sekaan. Mausteissa fuskaan myös vähän, rouhitun mustapippurin ja suolan lisäksi laitan kokonaisia viherpippureita. Laakerinlehteä en laita, kun en oikein siitä tykkää.

Lisukkeeksi hunajauunilantut ja lohkoperunat + salaatti.

Jälkkäriksi on vain juustoa, olen surkea jälkkäreissä, kun en oikein makeasta tykkää. Yleensä ymmärtävät tuoda itse, jos ovat sitä vailla.

T: Xante

MrKAT

#501
Missä on pannukakun ja hiivattoman leivän rajapyykki?
Eli jos muutan ainesosia 1 kerrallaan niin milloin pannukakkua alkaa voi kutsua leiväksi, vai onko se jo?

Viimeksi:
Käytin paljon täysjyväisiä ohra- ja vehnäjauhoja ehkä yht. 0,3-0,5 L , vain 1 munan, oliivi+rypsiöljyä 50g ja 2,5-3,5 dl maitoa jotka sekoitin. Paistoin leivinuunissa paistinpannussa. Viimeksi laitoin leivinjauhetta 2-3 hyppysellistä mutta aina en käytä. Sokeria ja suolaa en lisää koskaan.

Käytin tätä pannaria osittain "vähäsuolaisena leipänä" pääruuan kanssa,  kun taas kahvihetken ääressä voitelin vadelmahillolla jolloin se oli "pannarina".
Missä perussuomalainen törttöilemässä, siellä Jokisipilä puolustelemassa.
                    - Vanha turkulainen sananlasku (by Antti Gronow)

Hippi

Leipää voi tehdä ilman kohotusaineita tai niiden kanssa, jopa ohutta rieskaa tehdään molemmin tavoin. Yleensä leivässä ei ole munaa, mutta ainakin joissain riesoissa sitä käytetään sideaineena. Mutta onko rieska sitten leipää vai ei? Pannukakkuresepteissä en taas yleensä ole nähnyt kohotusainetta käytettävän ja yleensä siinä käytetään vain vehnäjauhoa, mutta toisaalta pannukakkuun voi haudata puuron tai vellin jämät kätevästi.

Nykyisin käytän tavallisessa pannukakussa kauraleseitä korvaamaan osan vehnäjauhoista. Se ei muuta rakennetta eikä vaikuta edes suuremmin makuun, jos ei niitä nyt tolkuttomasti käytä. Aiemmin korvasin osan vehnäjauhoista grahamjauhoilla, jolloin pannukakusta tuli aika tiivistä. Tämä taas toimi hyvin myös suolaisena leivän korvikkeena, mutta sanoin sitä silti pannukakuksi.

Pannukakku voi toimia myös ruokana. Muistaakseni jossain tämän ketjun alkupuolella olen kertonut pitsapannukakusta, joka on todella herkullista, joskin niin tuhtia, että pitää varoa syömästä liikaa. Ohjeita siihen löytyy myös netistä. Vaatimattomampia muunnoksia on erilaiset nakkipannukakut ja omenapannukakut, joissa uunipellille taikinan joukkoon sommitellaan halutut mykyset.

Pannukakku taipuu moneksi ja jos leivän ja pannukakun väliin haluaa jonkun rajaviivan vetää, niin löytyisikö se taikinan tekotavasta ja siitä, miten paksua se on. Pannukakussa taikinan ainekset vispilöidään sekaisin ja taikina on juoksevaa, että se kumotaan paistinalustalle, johon se itsekseen leviää tasaisesti. Leipä taas vaivataan tai vähintäänkin sekoitetaan jollain tukevammalla välineellä kuin vispilällä ja leipä leivotaan haluttuun muotoon tai taputellaan paistinalustalle.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

ROOSTER

Olen tehnyt usein Olivian kanaa, mikä on kanaa smetanassa ja välillä Lyonin kanaa joka on kanaa punaviinietikassa, mutta amerikkalainen kloorissa uitettu kana on vielä kokeilematta.

Lainaus käyttäjältä: https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000006390202.htmlKloorikana noussut kiistakapulaksi Britannian ja Yhdysvaltojen kauppasopimusneuvotteluissa

Kun olen käynyt kaikki kanareseptit läpi, siirryn luultavasti ankkoihin ja hanhiin.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

kertsi

Ketodieettimäistä todella maukasta ja jotenkin elegantin makuista salaattia, jossa aivan liikaa rasvaa eikä juurikaan hiilareita:

1,5 dl Härkistä
1 dl vuohenjuustoa kuutioina (valmiskuutioita)
15 saksanpähkinää
1 rkl hyvää neitsytoliiviöljyä
1 rkl valkoista balsamicoa
0,5 tl vahvaa chiliä reippaasti
salaattisekoitusta reippaasti
jäävuorisalaattia
kurkkua
kirsikkatomaattia
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

Tässä juuri funtsailin että salaattikastikkeet ovat turhan etikkaisia vatsalleni. Osin sen takia se salaatin syöminen sitten aina hiipuukin. Pitäisi varmaan kokeilla oliiviöljyä, mutta chilikin on sitten taas vatsalleni usein kauhistus, vaikka suu tykkäisikin. Mitähän maustetta oliiviöljyyn oikein ropsaisisi... Basilikaa?

kertsi

#506
Pienikikn määrä balsamicoa tai varsinkin riisiviinietikkaa tekee huimia asioista salaatissa. Muita mausteita hapokkuuden lisäksi oliiviöljyn kanssa voisi olla vaikka basilika, timjami (hintsusti), kynteli, chili, inkivääri (tuore, pilkottu tai raastettu), piparjuuri *), (ja sinappi, josta itse en niin välitä). Suolaakin jotkut laittavat, itse en.

Ja ne salaattiaineet itsessäänkin voivat olla "mausteita", esim. tammenlehväsalaatti, rucola, oliivit, valkosipuli, salaattisipuli, salottisipuli, purjo, krassi, fenkoli (kasvis), varsiselleri, paprika, kirsikkatomaatti, saksanpähkinä, avokado, aurinkokuivatut tomaatit.

Kokeiles Norma joskus thaibasilika-tonnikalaa. On herkkua lähes millaisessa salaatissa tahansa.

*) piparjuuri sopii majoneesi, kermaviili ja creme fraiche -pohjasten kastikkeiden kanssa, mutta en tiedä miten käyttäytyy oliiviöljyn kanssa. Pitäisi oikeastaan kokeilla, se kun kun on niin herkkua.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

MrKAT

#507
Lainaus käyttäjältä: Hippi - tammikuu 27, 2020, 07:27:35
Leipää voi tehdä ilman kohotusaineita tai niiden kanssa, jopa ohutta rieskaa tehdään molemmin tavoin.
...
Pannukakku taipuu moneksi ja jos leivän ja pannukakun väliin haluaa jonkun rajaviivan vetää, niin löytyisikö se taikinan tekotavasta ja siitä, miten paksua se on. Pannukakussa taikinan ainekset vispilöidään sekaisin ja taikina on juoksevaa, että se kumotaan paistinalustalle, johon se itsekseen leviää tasaisesti. Leipä taas vaivataan tai vähintäänkin sekoitetaan jollain tukevammalla välineellä kuin vispilällä ja leipä leivotaan haluttuun muotoon tai taputellaan paistinalustalle.
Asia on selvä, että raja on hiukan epäselvä. ;D Mutta tuo vaivaamisen ja muodon ero minullekin tuli mieleen sittemmin.
  Kaurahiutaleita olen itsekin lisäillyt joskus. Mutta koska tietynlaiset paistetut kaurakeksit tuoksuu inhottaville niin en ole uskaltanut paljoa panna.
  Unohdin mainita. Aiemmin laitoin hirssijauhoa mukaan, se toi omanlaisensa makusäväyksen mutta en ole nyt kaupastani sitä löytänyt.
Missä perussuomalainen törttöilemässä, siellä Jokisipilä puolustelemassa.
                    - Vanha turkulainen sananlasku (by Antti Gronow)

urogallus

Leipä ja pannukakku eivät ole rajanaapureita. Välissä on puuro.

Peruspannaritaikinaan tulee n. 0,4dl jauhoja yhtä nestedesilitraa kohden. Leipätaikinaan tulee 2-2,2dl. Koostumus on siis "hieman" erilainen.

Puuroon tulee jauhoja/hiutaleita karkeasti saman verran kuin pannariin, mutta puurosta puuttuu munat.

Hippi

Minusta puuro kuuluu eri sukuhaaraan, etten sanoisi eri rotuun siitä huolimatta, että puuronkin voi kyllä valmistaa uunissa ja puuron jämiä voi käyttää sekä rieskaan että pannukakkuun.

Mutta sitten pääsemme mielenkiintoiseen todella rajanvetokysymykseen. Missä menee puuron ja vellin raja?

Jos tarjolla ei ole mehukeittoa puuron oheen, niin harvoin teen puurosta niin tönkköä kuin se ohjeen mukaan pitäisi tehdä, vaan jätän sen melkoisesti löysemmäksi. Muutoin viimeiset lusikalliset, jotka lautasella jo ehtivät vähän jäähtyä, tarttuva kitalakeen klönttinä.

Flunssaisen lohturuokaa taas on maitoon keitetty kaura- tai mannavelli. Mutta jos sen tekisi pakkauksen ohjeen mukaan, niin se olisi pelkkää luirua litkua. Niinpä teen sen aina sakeammaksi kuin ohjeessa neuvotaan.

Näin ollen, jos tarjoan puuroa tai velliä, niin ruokailija välillä voi itse päättää kumpaa hän syö oman tottumuksensa mukaan. Minä itse kyllä tiedän kumpaa olen keittänyt :D
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️