Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Lusikka sopassa ja haarukka herkkupalassa, muttei veitsi suussa (eihän?!)

Aloittaja Amore, tammikuu 03, 2019, 20:50:45

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: kertsi - helmikuu 02, 2020, 00:39:34
Pienikikn määrä balsamicoa tai varsinkin riisiviinietikkaa tekee huimia asioista salaatissa. Muita mausteita hapokkuuden lisäksi oliiviöljyn kanssa voisi olla vaikka basilika, timjami (hintsusti), kynteli, chili, inkivääri (tuore, pilkottu tai raastettu), piparjuuri *), (ja sinappi, josta itse en niin välitä). Suolaakin jotkut laittavat, itse en.

Ja ne salaattiaineet itsessäänkin voivat olla "mausteita", esim. tammenlehväsalaatti, rucola, oliivit, valkosipuli, salaattisipuli, salottisipuli, purjo, krassi, fenkoli (kasvis), varsiselleri, paprika, kirsikkatomaatti, saksanpähkinä, avokado, aurinkokuivatut tomaatit.

Kokeiles Norma joskus thaibasilika-tonnikalaa. On herkkua lähes millaisessa salaatissa tahansa.

*) piparjuuri sopii majoneesi, kermaviili ja creme fraiche -pohjasten kastikkeiden kanssa, mutta en tiedä miten käyttäytyy oliiviöljyn kanssa. Pitäisi oikeastaan kokeilla, se kun kun on niin herkkua.

Söin nautinnolla basilikatonnikalaa joskus ammoin, mutta se merkki mitä kiskoin kitaani lopetettiin. On joku muukin vastaava tuote vissiin nykyään, mutta ei ole yhtä hyvää. Toinen basilikatuote jota käytän paljon on mozzarella-basilika-kastike jonka heitän sikanaudan sekaan.

Laitoin eilen oliiviöljyyn basilikaa maustepurkista, mutta en maistanut oikein mitään. Lieneekö mausteeni väljähtynyt vanhuuttaan, kun on saattanut samat mausteet virua hyllyllä herranjestas varmaan vaikka toistakymmentä vuotta. Sen verran harvoin niitä tullut käytettyä. Pitäisi varmaan uusia öpaut koko hyllyllinen.  :P Mutta oliiviöljy vaikka ihan sellaisenaan taitaa olla minulle parempi vaihtoehto salaatissa kuin etikkaiset viritelmät. Tykkään kyllä salaattikastikkeista, ei siinä mitään, mutta kun on noin yliherkkä vatsa...

kertsi

#511
Tässä se ihanan makuinen:


Mulla on tapana käyttää vanhaksi meneviä tai menneitä mausteita leivässä. Esimerkiksi semmoinen leivinjauheella nostatettu paistinpannuleipä oli herkkua, mihin tuli kurkumaa (reippaasti) ja timjamia, ja kananmunaa. Ostan usein jättipakkauksia kurkumaa. Ja timjamiakin kerran ostin ison pakkauksen, ja sitä riitti aivan liian kauan aina vaan. Muitakin mausteita ostan isoja pakkauksia vaihtelevasti, esim. basilikaa, oreganoa, kanelia, currya.

Paistinpannuleivästä sitten päästään leivän ja pannarin eroon. Jauhon määrä ei ole erottava tekijä. Paistinpannuleipään voi tehdä melko löysän juoksevan taikinan, semmoisen kauhalla annosteltavan. Leipään ei yleensä laiteta kananmunaa, joten omasta mielestäni kananmuna on erottava tekijä. Ja se, että yleensä leipään laitetaan enemmän kokojyvää. Puuroonkaan ei yleensä laiteta kananmunaa, joten ei se kyllä mikään leivän ja pannarin välimuoto ole. Puuro on "leipää", jota ei paisteta vaan keitetään.


Onko joku tehnyt ruisjauhoista marjapuuroa? Vinkkejä?

Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Vatupassi

Seafood-Risotto-Munakoisolla:

350gmeren-eläviä löytyy pakaste-altaasta (haluamiasi tämä oli "lajitelma)(sulatus kylmässä vedessä 20min omassa pakkauksessaan,
muovin sisässä)
1iso sipuli
50gkirnuvoita
1/2dlvalkoviiniä
ripaus kurkumaa, sitruunapippuria,ja jauhelihamaustetta
tuoretta persiljaa ja tilliä koko ruukku"molempia
(varsista voi tehhä vaikka tilli lihan jos et halua käyttää ihan kaikkea)
1kokonainen valkosipuli jolla voidellaan "pannu ennen paistamista(tuoreet yrtit ja valkosipulin voi muutenki lisätä ihan loppu vaiheessa)
1/2-rklsuolaa kuitenki maun mukaan
edellisenä päivänä keitettyä riisiä n.3dl
tilkka vettä
kaikki kumotaan valkosipulilla ja voilla vuorattuun pannuun kypsymisjärjestyksessä
sipuli,munakoiso,mausteet,valkoviiniä,riisiä, persiljaa,ja tilliä silppuna, kiehautetaan niin että munakoisot pehmenee n.5-10min.
viimeseksi lisätään tähän äyriäiset joiden kypsymis-aika on 2min.tämän ruuan kanssa sopii valkosipuli patonki ja viini ku nenä päähän!


MrKAT

Eilen söin semmoista että tuli olo kuin pilvellä kellisi, kevyt olo, "teräsmies", lihaksissa ei paina mitään.
Oli tullut syömisen himo ja otin epänormaaliin ruoka-aikaan eli klo 19 pakastimesta 3 kalapuikkoa, lämmitin mikrossa ja söin. Kevyt "pilvellä" olo tuli 1,5 h syömisestä. Näin on tapahtunut ennenkin mutta 2 h syömisestä, nyt nopeammin.
  Myös yöunet jäi vähiin, koska ei väsyttänyt, olin alkuyön  virkeä "duracell-pupu". Mihinkä sitä vertaisi? Ei ainakaan kannabikseen. Amfetamiiniin, ekstaasiin? Jokin ainesosa irtosi kalapuikoista ohutsuolessa?
"Voi poikaseni, niin vähällä tiedolla leikkaajat ja potkijat luulevat hallitsevansa maailmaansa" - Kaarle Suuri somea seurattuaan
Suureen typeryyteen tarvitaan toopemaisen tyhmiä (moderoitavia) persuja.

Hippi

Lainaus käyttäjältä: MrKAT - helmikuu 07, 2020, 22:57:49
Oli tullut syömisen himo ja otin epänormaaliin ruoka-aikaan eli klo 19 pakastimesta 3 kalapuikkoa, lämmitin mikrossa ja söin. Kevyt "pilvellä" olo tuli 1,5 h syömisestä. Näin on tapahtunut ennenkin mutta 2 h syömisestä, nyt nopeammin.

Olin pudota pyllylleni, kun luin, että MrKat syö kalapuikkoja, noita itse perkeleen pilaamia kalatuottteita. Se jauhon ja rasvan muodostama kuorrute olisi siedessävä, jos sisältöä olisi enemmän, mutta kun kalapuikoissa kalan makukin jää vain tuoksun tasolle. Kalaa niissä on himppasen verran yli puolet, tuskin kolmannesta.

Odotan jännityksellä milloin kuulemme pakastimesta kaivetun 10 soiroa ranskanperunoita :P
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Hippi

Elovena-neito on pettänyt minut ja olen kiukkuinen!

Kuten toisaalla olen maininnut, niin kovalla vaivalla olen opetellut syömään aamupuuroa ja vieläpä ilman sokeria. Puuroon lohturuokana kuuluu sokerikuorrute ja iso voisilmä, mutta jokaiselle aamulle en  sitä halua, ettei lohturuuan idea katoa.

Koska aamulla en halua alkaa keittelemään mitään, niin olen päätynyt käyttämään niitä valmiita annospusseja, joiden sisältä kipataan lautaselle ja kiehuva vesi siihen päälle tai vaihtoehtoisesti kylmä vesi ja minuutiksi mikroon. Tuo on juuri sellainen vaiva, johon viitsin aamuisin käydä saadakseni suuhunpantavaa.

Olen käyttänyt marjoilla maustettuja Fazerin Alku pikapuuroja ja jotenkin siitä sitten johdin ajatuksen, että puuroaineksiin ei kuulu lisätty sokeri, mutta näyttääpä kuuluvan. Eilen ostin Elovenan vadelmalla höystetyn puuroaineksen ja siinä sitten olikin lisättyä sokeria. Tämän huomasin vasta, kun odottelin puuron valmistuvan mikrossa ja siinä odotellessa luin pakkauksen tarkemmin.

Nyt tutkin noita puuroaineksia tarkemmin ja huomasin, että Pirkankin puuroissa joissain on sokeria ja joissain ei. Olin jo ajatuksissani karsinut pois kaikki ne, joissa on jotain "toffeenmakuista" tai suklaalla maustettua, mutta joihinkin marja- ja hedelmäpuutoaineksiin näytetään laitettavan sokeria. Tuon kyllä olisi voinut jättää syöjän tehtäväksi :(
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

kertsi

#516
Itse teen kaurapuuroa luomukaurahiutaleista joko mikrossa tai kattilassa, ilman sokeria tai suolaa, ja lopuksi sulatan pakkasesta siihen marjoja. Syön puuron usein jugurtin ja pähkinöiden kanssa, tai jos niitä ei ole, niin sitten oliiviöljyä, maitorahkaa tms..
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Kopek

Ajattelin liittää tähän kuvan lautasesta, jossa on vihanneksia ohraryynejä ja mitä kaikkia siinä on. Sitten muistin, että kännykkäkuvista tallentuu paikkatietoja. En halua, että sentään osoite näkyy. Joten olkoonpa kuva.

Lautasella oli höyrytettyjä perunalohkoja ja parsakaalin paloja sekä keitettyjä ohraryynejä. Seassa oli jokunen gashew-pähkinä ja sitruunamehua ja soijakastiketta ja liraus oliiviöljyä. Olikohan vielä muuta.

Ruokailuani voisi oikeasti kuvata paremmin sillä, mitä lautasella ei ole. Sillä ei ole ns. punaista lihaa tai lihatuotteita kuin korkeintaan äärimmäisissä poikkeustapauksissa, joita on ehkä kerran tai pari vuodessa. En ole siis mikään absolutisti tässäkään asiassa. Itse en osta enkä valmista, joten kyseessä ovat "jossakin tarjotaan" -tyyppiset tilanteet, joissa en viitsi tehdä asiasta numeroa.

Kalakin on lihaa, ja sitä voin "vapaaehtoisesti" käyttää. En muista, milloin viimeksi. Vuoden mittaan... mitähän nyt sanoisin... 10 kertaa? Vai 15 kertaaa? Vai peräti 20 kertaa? En ole laskenut.

MrKAT

Lainaus käyttäjältä: Hippi - helmikuu 08, 2020, 08:22:15

Olin pudota pyllylleni, kun luin, että MrKat syö kalapuikkoja, noita itse perkeleen pilaamia kalatuottteita. Se jauhon ja rasvan muodostama kuorrute olisi siedessävä, jos sisältöä olisi enemmän, mutta kun kalapuikoissa kalan makukin jää vain tuoksun tasolle. Kalaa niissä on himppasen verran yli puolet, tuskin kolmannesta.

Odotan jännityksellä milloin kuulemme pakastimesta kaivetun 10 soiroa ranskanperunoita :P
:D En minä maun takia niitä syökään vaan ravinnon takia ja "lääkkeenä". Ja muuten olen usein bruukannut kuoria lusikalla sitä kuorrutetta ½:een, roskiin.(Koska aamuisin rasvainen tökkinyt ja epäilyttää). Valkuais-% on kuitenkin korkea, sanoisin että halvimpia proteiineja mitä kaupasta saa.

"Voi poikaseni, niin vähällä tiedolla leikkaajat ja potkijat luulevat hallitsevansa maailmaansa" - Kaarle Suuri somea seurattuaan
Suureen typeryyteen tarvitaan toopemaisen tyhmiä (moderoitavia) persuja.

kertsi

#519
Lainaus käyttäjältä: MrKAT - helmikuu 11, 2020, 01:58:31
Lainaus käyttäjältä: Hippi - helmikuu 08, 2020, 08:22:15

Olin pudota pyllylleni, kun luin, että MrKat syö kalapuikkoja, noita itse perkeleen pilaamia kalatuottteita. Se jauhon ja rasvan muodostama kuorrute olisi siedessävä, jos sisältöä olisi enemmän, mutta kun kalapuikoissa kalan makukin jää vain tuoksun tasolle. Kalaa niissä on himppasen verran yli puolet, tuskin kolmannesta.

Odotan jännityksellä milloin kuulemme pakastimesta kaivetun 10 soiroa ranskanperunoita :P
:D En minä maun takia niitä syökään vaan ravinnon takia ja "lääkkeenä". Ja muuten olen usein bruukannut kuoria lusikalla sitä kuorrutetta ½:een, roskiin.(Koska aamuisin rasvainen tökkinyt ja epäilyttää). Valkuais-% on kuitenkin korkea, sanoisin että halvimpia proteiineja mitä kaupasta saa.

Ei ne mitään terveysruokaa kyllä ole. Niissä on valkoista vehnäjauhoa, perunajauhoa tai muuta höttöhiilaria. Ja jos en väärin muista, niin joissakin on jopa palmuöljyä, joka on tyydyttynyttä rasvaa.

Oletko laskenut kilohinnan kalalle kalapuikoissa?

Eikö esim. Lidlin pakastesei tai -turska tai muu kala ei ole halvempi? Entä silakat? Prismassa halvin pakastesei maksaa näköjään 7,48 €/kg, mutta taitaa niitä olla halvempiakin.  Itse arvelisin, että mm. linssit, herneet ja soijarouhe ovat sieltä halvimmasta päästä proteiineja, ja ehkä maitorahkakin? Ja lihatuotteista sikanauta, joka ei kyllä ole terveellinen paitsi kovin nälkiintyneelle ihmiselle, kun onhan se parempi kuin ei mitään. Broilerin koipireidet ovat myös aika edullisia usein, ja himpun verran terveellisempiä kuin sikanauta.

(Maitorahka ehkei ole proteiininlähteenä kylläkään mikään huippu tämän mukaan: Luulitko, että rahka on hyvä proteiinin lähde? –Tässä ovat todelliset proteiinipommit
Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen listauksen mukaan ykköselintarvike proteiinimäärältään on liivate. Siinä proteiinipitoisuus on on 85,6 g / annos (annospaino 100g).

Mutta kuka nyt liivatetta syö?

Muita hyviä proteiininlähteitä ovat soijapavut (35,9 g/annos/annospaino 100g). Suhteellisen samoihin proteiinipitoisuuksiin päästään nahkoineen marinoidussa, uunissa kypsytetyssä, broilerissa, vähärasvaisissa juustoissa, grillatussa naudanlihapihvissä, poronlihassa, ultrakevyessä meetvurstissa ja naudan jauhelihassa.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

Mikäs rasvaisissa juustoissa estää pääsemästä messeviin protskulukemiin? Vai mainostettiinko tuossa taas vähärasvaisuutta, vaikka se ei ole ollenkaan enää itsestäänselvää että nimenomaan rasvaa pitäisi ravinnossa välttää?

Hippi

Vilkasin tuosteselosteen Valion Polar juustoista, jossa on montaa eri rasvapitoisuutta.

"Täyteläinen" näyttää tältä:

Energia kJ   1491 kJ
Energia kcal  359 kcal
Rasva             28 g
josta tyydyttynyttä    17 g
Kertatyydyttymättömät rasvat     6,2 g
Monityydyttymättömät rasvat     0,5 g
Hiilihydraatit0 gjosta sokereita     0 g
Proteiini                                   26 g
Suola                                    1,30 g

Kun taas 5%:n kumijuustossa on esim. enegiaa vain puolet yllä olevasta ja rasvaa sen 5gr, joten proteiinille jää tilaa enemmän ja sitä on 34gr sadassa grammassa.

If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

MrKAT

Lainaus käyttäjältä: kertsi - helmikuu 11, 2020, 11:29:55
Lainaus käyttäjältä: MrKAT - helmikuu 11, 2020, 01:58:31
:D En minä maun takia niitä syökään vaan ravinnon takia ja "lääkkeenä". Ja muuten olen usein bruukannut kuoria lusikalla sitä kuorrutetta ½:een, roskiin.(Koska aamuisin rasvainen tökkinyt ja epäilyttää). Valkuais-% on kuitenkin korkea, sanoisin että halvimpia proteiineja mitä kaupasta saa.

Ei ne mitään terveysruokaa kyllä ole. Niissä on valkoista vehnäjauhoa, perunajauhoa tai muuta höttöhiilaria. Ja jos en väärin muista, niin joissakin on jopa palmuöljyä, joka on tyydyttynyttä rasvaa.

Oletko laskenut kilohinnan kalalle kalapuikoissa?
Edullisimmasta päästä proteiinilähteitä, jota on kätevä syödä, on kalapuikot. (Olen syönyt ns. jäätelöpuikkoinakin eli kylmiltäänkin suoraan pakastimesta suuhun. Missi Lolan kanssa olemme ehkä kalapuikkofaneja. ;D )
Tuoreimmassa ostoksessani eli Pirkka-kalapuikoissa proteiinia 13g/100g, jossa on rasvana rapsiöljy. Tästä saan että se on yhtä edullista kuin maitorahka eli eurolla saa 30 grammaa proteiinia.
  Päivittäisessä kp-annoksessani on ehkä 5-7 g vehjäjauhoja ja 10-15 g rapsiöljyä.  Joka terveellismpi kuin 1 ainut 20 gramman palmuöljyinen halpa Fourre-täytekeksi /d, joka sekään ei tuhoa terveyttä!
"Voi poikaseni, niin vähällä tiedolla leikkaajat ja potkijat luulevat hallitsevansa maailmaansa" - Kaarle Suuri somea seurattuaan
Suureen typeryyteen tarvitaan toopemaisen tyhmiä (moderoitavia) persuja.

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: kertsi - helmikuu 11, 2020, 11:29:55
Lainaus käyttäjältä: MrKAT - helmikuu 11, 2020, 01:58:31
Lainaus käyttäjältä: Hippi - helmikuu 08, 2020, 08:22:15

Olin pudota pyllylleni, kun luin, että MrKat syö kalapuikkoja, noita itse perkeleen pilaamia kalatuottteita. Se jauhon ja rasvan muodostama kuorrute olisi siedessävä, jos sisältöä olisi enemmän, mutta kun kalapuikoissa kalan makukin jää vain tuoksun tasolle. Kalaa niissä on himppasen verran yli puolet, tuskin kolmannesta.

Odotan jännityksellä milloin kuulemme pakastimesta kaivetun 10 soiroa ranskanperunoita :P
:D En minä maun takia niitä syökään vaan ravinnon takia ja "lääkkeenä". Ja muuten olen usein bruukannut kuoria lusikalla sitä kuorrutetta ½:een, roskiin.(Koska aamuisin rasvainen tökkinyt ja epäilyttää). Valkuais-% on kuitenkin korkea, sanoisin että halvimpia proteiineja mitä kaupasta saa.

Ei ne mitään terveysruokaa kyllä ole. Niissä on valkoista vehnäjauhoa, perunajauhoa tai muuta höttöhiilaria. Ja jos en väärin muista, niin joissakin on jopa palmuöljyä, joka on tyydyttynyttä rasvaa.

Oletko laskenut kilohinnan kalalle kalapuikoissa?

Eikö esim. Lidlin pakastesei tai -turska tai muu kala ei ole halvempi? Entä silakat? Prismassa halvin pakastesei maksaa näköjään 7,48 €/kg, mutta taitaa niitä olla halvempiakin.  Itse arvelisin, että mm. linssit, herneet ja soijarouhe ovat sieltä halvimmasta päästä proteiineja, ja ehkä maitorahkakin? Ja lihatuotteista sikanauta, joka ei kyllä ole terveellinen paitsi kovin nälkiintyneelle ihmiselle, kun onhan se parempi kuin ei mitään. Broilerin koipireidet ovat myös aika edullisia usein, ja himpun verran terveellisempiä kuin sikanauta.

(Maitorahka ehkei ole proteiininlähteenä kylläkään mikään huippu tämän mukaan: Luulitko, että rahka on hyvä proteiinin lähde? –Tässä ovat todelliset proteiinipommit
Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen listauksen mukaan ykköselintarvike proteiinimäärältään on liivate. Siinä proteiinipitoisuus on on 85,6 g / annos (annospaino 100g).

Mutta kuka nyt liivatetta syö?

Muita hyviä proteiininlähteitä ovat soijapavut (35,9 g/annos/annospaino 100g). Suhteellisen samoihin proteiinipitoisuuksiin päästään nahkoineen marinoidussa, uunissa kypsytetyssä, broilerissa, vähärasvaisissa juustoissa, grillatussa naudanlihapihvissä, poronlihassa, ultrakevyessä meetvurstissa ja naudan jauhelihassa.


Syön yleensä järvikalat itse valmistettuna, mahdollisimman tuoreena. Ymmärrän, että kaikilla ei ole tähän mahdollisuutta. Silloin on hyvä vaihtoehto kotimainen uutuus - järvikalapuikko !

Rutilus on myös paneloitu gluteiinittomasti. Sopii niillekin joiden vatsaa normikalapuikko vääntää.

Lainaus käyttäjältä: https://apetit.fi/tuotteet/apetit-kotimainen-jarvikalapuikko-200-g/Suomalainen SÄRKI (Rutilus rutilus) 55 %, pyydetty nuotalla tai rysällä, rypsiöljy, suomalainen laktoositon kuohuKERMA, suomalainen peruna, gluteeniton paneeraus (riisijauho, kikhernejauho, maissitärkkelys, suola, dekstroosi, muunnettu maissitärkkelys), suomalainen EmmentalJUUSTO, suomalainen perunahiutale, MUNANVALKUAISjauhe, hernekuitu, sitruunamehutiiviste, jodioitu suola, mustapippuri. Kotimaisuusaste 83 %.



Uskoisin, että tarvittaessa on kalastaja myös helposti jäljitettävissä.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

MrKAT

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - helmikuu 11, 2020, 18:48:57
Lainaus käyttäjältä: https://apetit.fi/tuotteet/apetit-kotimainen-jarvikalapuikko-200-g/Suomalainen SÄRKI (Rutilus rutilus) 55 %, pyydetty nuotalla tai rysällä, rypsiöljy, suomalainen laktoositon kuohuKERMA, suomalainen peruna, gluteeniton paneeraus (riisijauho, kikhernejauho, maissitärkkelys, suola, dekstroosi, muunnettu maissitärkkelys), suomalainen EmmentalJUUSTO, suomalainen perunahiutale, MUNANVALKUAISjauhe, hernekuitu, sitruunamehutiiviste, jodioitu suola, mustapippuri. Kotimaisuusaste 83 %.



Uskoisin, että tarvittaessa on kalastaja myös helposti jäljitettävissä.
Että siihenkin piti mennä sotkemaan kermaa ja juustoa. Kierrän varmaan kaukaa..
"Voi poikaseni, niin vähällä tiedolla leikkaajat ja potkijat luulevat hallitsevansa maailmaansa" - Kaarle Suuri somea seurattuaan
Suureen typeryyteen tarvitaan toopemaisen tyhmiä (moderoitavia) persuja.