Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Lusikka sopassa ja haarukka herkkupalassa, muttei veitsi suussa (eihän?!)

Aloittaja Amore, tammikuu 03, 2019, 20:50:45

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 3 Vieraat katselee tätä aihetta.

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: urogallus - tammikuu 19, 2019, 20:57:50
Kovaa pakkasta piti alkuiltapäivään asti, joten tyhjensin arkkupakastimen pihalle ja sulatin sen. Monenmoista vuosikertaa löytyikin...

Elintarvikemuseo?
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

urogallus

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - tammikuu 19, 2019, 21:15:37
Lainaus käyttäjältä: urogallus - tammikuu 19, 2019, 20:57:50
Kovaa pakkasta piti alkuiltapäivään asti, joten tyhjensin arkkupakastimen pihalle ja sulatin sen. Monenmoista vuosikertaa löytyikin...

Elintarvikemuseo?

Ei nyt sentään. Vanhimmat tuotteet olivat kyllä saavuttaneet kapinallisimman teini-iän.

urogallus

Töitä on ollut niukasti joten olen ehtinyt kokkailla. Torstaina tein mysliä pitkästä aikaa ja pitkäksi aikaa.

2kg kaurahiutaleita
500g kauraleseitä
3dl pellavansiemeniä
100g manteleita
80g hasselpähkinärouhetta
2 margariinipurkillista sokeroitua kirsikkamössöä (höyrymehun perskat vuosien takaa, löytyivät pakkasesta)
loraus nestemäistä hunajaa
3dl rapsiöljyä
1rkl kanelia
1rkl kardemummaa

Sekoitin kuiva-aineet 12 litran kulhossa. Mantelit rouhin veitsellä. Sitten lisäsin kirsikkamössön ja hunajan ja hämmensin. Lopuksi öljy sekaan useassa erässä välillä huolella sekoittaen. Valmis sotku paistettiin 150 asteessa uunissa aina vartin välein sekoittaen. Tästä määrästä tuli kolme pellillistä, joten kyllä tuossa koko ilta kului. Bonuksena taloon levisi suloinen kanelin & kardemumman tuoksu.

MrKAT

Entäs kun pakastin on kylmässä eteisessä? Talvella säästyy energiaa ja kesällä - no - kuluu eniten ja rajummin jos ei muista tuulettaa iltapäivän kuumuutta illan viileyteen ovi auki.
Eksoottisia pakasteitani:
  - punkki, joka puri minua, talletin että jos mulle käy sairaan köpelösti niin syyllinen (virus) löytyisi labrassa.
  - tinakengän palanen. Kotikemistin ajoiltani, olin jo unohtanut. Tarkoitus oli että se alkaisi "elää" kylmässä,
    tulisi kuuluisa tinarutto joka leviää ja tarttuu kuin virustauti. Se vaatii kylmyyden.

 
Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: MrKAT - tammikuu 20, 2019, 00:29:14
Eksoottisia pakasteitani:
  - punkki, joka puri minua, talletin että jos mulle käy sairaan köpelösti niin syyllinen (virus) löytyisi labrassa.
  - tinakengän palanen. Kotikemistin ajoiltani, olin jo unohtanut. Tarkoitus oli että se alkaisi "elää" kylmässä,
    tulisi kuuluisa tinarutto joka leviää ja tarttuu kuin virustauti. Se vaatii kylmyyden.

Tuo punkinpakastus on oikeasti hyvä idea. Pitääkin osastoida oma pakastin uudelleen. Luokat: Lihat, kalat, kasvikset, sienet, marjat, ruuanloput ja minua kaltoin kohdelleet eliöt.

Olet ainoa tietämäni ihminen joka yrittää levittää ruttoa.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Hippi

Lainaus käyttäjältä: urogallus - tammikuu 19, 2019, 21:55:57

Ei nyt sentään. Vanhimmat tuotteet olivat kyllä saavuttaneet kapinallisimman teini-iän.

Ihan oikeastiko?
Olen miettinyt, jotta pitäisikö muutamat vanhimmat vuosikertamarjat laittaa jo pois, kun narjoissakin väitteiden mukaan on se yksi vuosi, jonka jälkeen parasta ennen -päivä on mennyttä. Huoletta olen kyllä vanhempiakin käyttänyt, koska eihän ne pakkasessa pilaannu. En kyllä marjoissa ole huomannut edes makumuutosta.

Valmiissa ruoka-annoksissa olen kyllä ainakin yrittänyt pitää jonkinlaista kiertoa, jotta niistä ei tule pakastemuumioituja.

Nyt ei enää tule marjoja pakasetettua, kun on vain yksi pakastin.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

urogallus

Lainaus käyttäjältä: Hippi - tammikuu 20, 2019, 09:31:12
Lainaus käyttäjältä: urogallus - tammikuu 19, 2019, 21:55:57

Ei nyt sentään. Vanhimmat tuotteet olivat kyllä saavuttaneet kapinallisimman teini-iän.

Ihan oikeastiko?


Voi kyllä.

Lainaa
Olen miettinyt, jotta pitäisikö muutamat vanhimmat vuosikertamarjat laittaa jo pois, kun narjoissakin väitteiden mukaan on se yksi vuosi, jonka jälkeen parasta ennen -päivä on mennyttä. Huoletta olen kyllä vanhempiakin käyttänyt, koska eihän ne pakkasessa pilaannu. En kyllä marjoissa ole huomannut edes makumuutosta.


Taannoin oli asiasta mediassa juttua, ja kuulemma pakastemarjoissa C-vitamiinipitoisuus säilyy korkeana jopa vuosikymmeniä! Muutamassa vuodessa marjat alkavat kyllä nahistua ja rusinoitua, mutta varmaan soppa- ja piirakkakäyttöön sopivat silti.


Rasva pilaantuu helposti pakkasessakin. Esim. lohi ei virallisten ohjeiden mukaan säily kovin montaa kuukautta syötävänä.

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: urogallus - tammikuu 20, 2019, 09:38:35
Rasva pilaantuu helposti pakkasessakin. Esim. lohi ei virallisten ohjeiden mukaan säily kovin montaa kuukautta syötävänä.

On paljon elintarvikkeita joiden rakenne kärsii huomattavasti pakastuksesta. Esimerkiksi silakka on kuin eri kala pakastuksen jälkeen.

Puristettu omenamehu sopii hyvin pakastettavaksi, se taas ikäänkuin paranee.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Hippi

Yksinäiselle henkilölle monet kaupan leipäpakkaukset on liian suuria. Useimmiten tähän kitinään vastataan, että "laita puolet pakkaseen heti tuoreeltaan". Minusta leipään ja peruspullaankin tulee pakastuksessa outo sivumaku, joten harvemmin sitä tulee laitettua. Leivällä on myös taipumus tuohon pakastemuumioitumiseen, eli leivän kosteus erottuu lumeksi, jos unohtuu vähänkään pitemmäksi aikaa pakkaseen.

If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Kopek

Jos juuston pakastaa kokonaisena, se on sulattamisen jälkeen epämääräinen vetinen nihkeä klöntti, jos vähän liioitellaan. Joka tapauksessa se ei pakastamalla parane.

Mutta jos juustosta tekee juustoraastetta ja pakastaa sen, raaste säilyykin aivan kelvollisena.

Vältän eläinrasvojen kuten juuston käyttämistä, mutta joskus pizzaa tehdessä kuitenkin ripottelen sitä hyvin vähän pizzan pintaan. Ja tällöin olen käyttänyt pakastettua (vähärasvaisesta juustosta tehtyä) raastetta. Sitä on voinut raaputtaa haarukalla jäisenä rasiasta ja sirotella pizzan pintaan ja panna rasia sen jälkeen takaisin pakastekaappiin. Kaikkea ei siis tarvitse sulattaa kerralla.

Miksi ylipäätään olen kokeillut pakastaa kokonaisen juustonpalan? No, kaikenlaista tulee kokeiltua. Tässä tapauksessa syy taisi kuitenkin olla se, että kaksi ihmistä osti toisistaan tietämättä juustoa, ja sitä kertyi huusholliin niin paljon, että pakettien päivämäärien kanssa olisi alkanut olla ongelmia. Tällöin keksin kokeilla, voisiko toisen paketin pakastaa. Miten kävi, se käy ilmi tämän kirjoitukseni alusta. Roskiin taisi tuo juusto lopulta päätyä.

Hippi

Juustopaketin päivämäärään ei kannata tuijottaa. Jos paketti on ehjä, niin juusto säilyy hyvänä ja käyttökelpoisena todella pitkään tuon päivämäärän jälkeenkin. Jos juustoa kypsytetään kuukausitolkulla, niin miten se nyt yhtäkkiä tietyn päivän jälkeen olisi huonoa syötäväksi?

Olen jopa kuullut väitteen, että juusto olisi yksi niitä harvoja tuotteita, joista homeen voi veistää pinnalta pois vaaratta. En tuota nyt faktaksi sano, mutta tietääkö joku väitteen todenperäisyyttä?

Ostan juustot aina punalaputettuna, jos mahdollista. Näin tulee kokeiltua uusia makuja ja jopa vähän kalliimpiakin tuotteta raaskin ostaa hyvällä alennuksella.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

A.V. Vatanen

Lainaus käyttäjältä: Hippi - tammikuu 20, 2019, 10:52:20
Juustopaketin päivämäärään ei kannata tuijottaa. Jos paketti on ehjä, niin juusto säilyy hyvänä ja käyttökelpoisena todella pitkään tuon päivämäärän jälkeenkin. Jos juustoa kypsytetään kuukausitolkulla, niin miten se nyt yhtäkkiä tietyn päivän jälkeen olisi huonoa syötäväksi?
.......

Ostan juustot aina punalaputettuna, jos mahdollista. Näin tulee kokeiltua uusia makuja ja jopa vähän kalliimpiakin tuotteta raaskin ostaa hyvällä alennuksella.

Näin juuri. Kypsytetyissä juustoissahan päiväys on "Parasta ennen" - ei käyttöpäivä. Minäkin ostan aina - 30 % juustoja kun näen.

Kovat juustot eivät helposti homehdu pakkauksista poistettunakaan, kun säilyttää ne ilmavasti esim. tilavassa juustokuvussa. Ja jos juusto kuivaa hieman pinnasta ei sekään haittaa koska kuivat kannikat voi raastaa ruokiin.

Lisäksi kypsytetyissä juustoissa olevat valkoiset pilkut pinnassa eivät yleensä ole hometta vaan pintaan kiteytynyttä maidon kalsiumia tai rasvaisissa juustoissa vaaratonta rasvaa syövää hiivaa -  ja vihreän tai mustan homeenkin voi kovasta juustosta leikata pois kun leikkaa reilusti.

Ja juustoja pitää aina olla kaapissa. Kun kaapista löytyy hyvää juustoa, jotain pastaa ja mustapippuria (kuten aina pitää löytyä), niin aina voi tehdä todella herkullista Cacio e pepe -pastaa.

AV.
Jos jotakin on, josta sanotaan: "Katso, tämä on uutta", niin on sitä kuitenkin ollut jo ennen, ammoisina aikoina, jotka ovat olleet ennen meitä. Ei jää muistoa esi-isistä; eikä jälkeläisistäkään, jotka tulevat, jää muistoa niille, jotka heidän jälkeensä tulevat.

A.V. Vatanen

Lainaus käyttäjältä: kertsi - tammikuu 14, 2019, 17:37:01
Ja sitten päivän innovaatioon.

Juotava salaatti-marja-smoothieshotti

......
1,5 dl vettä, tai enemmän jos tulee liian tankeroa


Tankero tarkoittaa vaarallista - tarkoitat varmaan liian tönkköä.....

AV.
Jos jotakin on, josta sanotaan: "Katso, tämä on uutta", niin on sitä kuitenkin ollut jo ennen, ammoisina aikoina, jotka ovat olleet ennen meitä. Ei jää muistoa esi-isistä; eikä jälkeläisistäkään, jotka tulevat, jää muistoa niille, jotka heidän jälkeensä tulevat.

kertsi

Joo, tönkköä, tymäkkää tai jotain sen tapaista, liian paksua kuitenkin.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

safiiri

Lainaus käyttäjältä: kertsi - tammikuu 20, 2019, 12:28:46
Joo, tönkköä, tymäkkää tai jotain sen tapaista, liian paksua kuitenkin.

Tymäkkä tarkoittaa vahvaa, vahvan makuista. Tönkkö on paksua, jäykkää.