Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Lusikka sopassa ja haarukka herkkupalassa, muttei veitsi suussa (eihän?!)

Aloittaja Amore, tammikuu 03, 2019, 20:50:45

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 13 Vieraat katselee tätä aihetta.

ROOSTER

Nyt on valmisteilla iltapalaa vailla vertaa.

Löysin mäntykankaalta sienen joka näytti jo kaukaa männynherkkutatilta ja näin oletan sen olevan sellainen. Valmistan siitä kastikkeen, paistan viipaleet pannulla, lisään joukkoon 15%:sta ravintorasvaa, suolaa ja mustapippuria. Kaveriksi paistattelen eilisestä jääneet keitetyt perunat. Uunissa on kaupasta löytämäni punalappuiset porsaan kylkirivit (2kg) joille tein jo maustemarinadin AbuFuad kepabkastikkeen, worchestershiren, chiliketsupin, chiliöljyn, limelimsan ja ruokaöljyn lopuista. Sillä hivelen vielä muutaman kerran noita ribsejä, sen reilun parin tunnin aikana mitä uunissa muhivat 125 asteessa. Ruokajuomaksi olutta ja mukaan ehkä myös pala gluteenitonta paahtoleipää.

Jos lakkaan kirjoittelemasta palstalle, niin syynä lienee sienentunnistuksen metsäänmeno tai ylensyönnistä johtuva halkeaminen.

Aiemmin päivällä nautin nahkiaisia lounaaksi, kausi on näet taas alkanut. Aamupalaksi oli paahtoleipää jonka päällystin lopuilla vadelmahilloilla mitä löytyi sekä kahvia ja hillajogurtti.

On minulla omenatorttuakin ja jäätelöä - jälkkäriksi. Pieni pullo brändyäkin tuli hankittua - edistää ruuansulatusta ja antaa kivan olon, kohtuudella nautittuna.

Mainio päivä ruuan puolesta, harmitusta aiheuttaa ilmennyt auton jarrujen rohina, palat varmaan loppu. Mietin huomenna, vaihdanko itse vai vienkö korjaamolle.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Hippi

Eilen oli hävitettävänä puolikas kevytmaito, josta oli päivämäärä mennyt. Noita on aika usein, että ostan tuollaisen aina pitkällä päivämäärällä varalle, jos alkaa tehdä mieli vaikkapa kaakaota tai mannavelliä tmv. Niihin ei voi rasvatonta käyttää (makuasia).

Päätinpä kokeilla pinaattipannukakkua. Lettuja olen useinkin tehnyt, joten nyt oli pannarin vuoro. Hienonnettua pinaattia on aina varalla pakastimessa, sillä siitä saa aina jotain kivaa tehtyä nopeasti. Puoleen maitolitraan menee juuri se 150gr pinaattia. Nettiresepteissä jopa litran taikinaan, mutta itse pidän vähän tuhdimmasta pinaatin mausta. Normaaliin pannaritaikinaan verrattuna ei muuta eroa kuin, että laitoin kolme munaa ja mausteeksi suolan lisäksi valkopippuria.

Puolen litran taikina on hiukan hankala, kun sille pitää tehdä aina erikseen leivinpaperista puolen pellin kokoinen muotti, mutta hyvin sekin onnistuu nuppineulojen avulla. Olisi kiva, jos olisi puolikkaan pellin kokoinen pelti.

Oikein onnistunut paistos siitä tulikin. Oli naapurin pojatkin maistamassa ja hyväksi kehuivat. Pinaattiletut ovat poikien herkkua, joten silläpä tämäkin maistui puolukan kera.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Hippi - elokuu 16, 2021, 18:50:11
Normaaliin pannaritaikinaan verrattuna ei muuta eroa kuin, että laitoin kolme munaa ja mausteeksi suolan lisäksi valkopippuria.
...
Oikein onnistunut paistos siitä tulikin. Oli naapurin pojatkin maistamassa ja hyväksi kehuivat. Pinaattiletut ovat poikien herkkua, joten silläpä tämäkin maistui puolukan kera.

Hienoa kun on joku muukin kun tykkää valkopippurista. Olen luullut olevani lähes ainoa, tuttavapiirissäni ei juuri muut sitä käytä.

Olet tainnut ottaa ikäänkuin kummipojiksi noita naapurin poikia. Mikäli ovat vielä kasvuiässä, niin muistavat varmaan suurella lämmöllä, vielä vanhuksinakin, sitä kivaa naapurin tätiä.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

kertsi

Tänään opin Masterchef Australiasta, että ranskalaisessa keittiössä käytetään valkopippuria, mutta ei mustapippuria, ja italialaisessa keittiössä päinvastoin, vain mustapippuria.

Itse käytän melkein vain mustapippuria, paitsi graavilohessa, jossa käytän murskattua valkopippuria. En taida oikein pitää valkopippurin tuoksusta (tai lemusta).
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

ROOSTER

Tänään sienisaalista taas. Yksi kaunis kuusenherkkutatti (jonka paistoin ja lisäsin eiliseen kastikejämään) ja neljännes muovikassillista kanttarelleja.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

ROOSTER

LainaaAtria varoittaa: Tätä makkaraa ei pidä käyttää



Ei tulisi mieleenikään.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

kertsi

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - elokuu 17, 2021, 19:24:28
Tänään sienisaalista taas. Yksi kaunis kuusenherkkutatti (jonka paistoin ja lisäsin eiliseen kastikejämään) ja neljännes muovikassillista kanttarelleja.
Olen kade saaliisi määrästä.

Suosittelen sienikorin käyttöä kyllä (vaikka tuohon määrään ei yksi kori taitaisi riittää). Sienistä johtuvat ruokamyrkytykset johtuvat usein siitä, että sienet ovat liian kauan muhineet muovipussissa.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Xantippa

Eivät taida Roosterilla ennättää muovipussissa muhia, pannu varmaan kutsuu suoraan metsästä!

Itsellä on onni urjennut, sillä kyllä totinen tosi on, että laiskuus palkitaan. Kiitos huolettoman puutarhan hoidon, viimeisen olisiko 4 vuoden aikana on alkanut oma piha puskea tatteja, herkku- ja mäntytattia. Viime vuonna laitoin pakkaseen muistaakseni 11 annosta (pakkaan yhden muhennoksen/kastikkeen/tms verran annoskokoihin) ja koivunkantoa tuli parisen kymmentä annosta.

Odotan tältä syksyltä samaa, sillä alku on jo hyvä, tatteja pakkasessa 4 annosta ja koivunkantorypäs tulollaan. Viime vuonna tuli tosin 2 rypästä, mihin ei ehkä helteiden vuoksi tänä vuonna päästä.

T: Xante

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - elokuu 19, 2021, 07:48:53
Eivät taida Roosterilla ennättää muovipussissa muhia, pannu varmaan kutsuu suoraan metsästä!

Yleensä juu. Mutta viime syksynä tuli myös pakasteltua jonkin verran. Siksipä tämänpäiväinen sieniruokavalioni sisälsi suppilovahveromunakkaan, sienet olivat löytö pakastimesta. Samasta paikkaa löysin myös paketin artesaanigoudaraakamakkaroita.

Sienten maustaminen onnistui tällä kertaa mainiosti. Ehkä osasyy oli munakkaaksi pitkä muhimisaika pannulla, sienistä tuli kosteutta ja lisäsin vielä maitoakin. Makkaratkin valmistuivat sopiviksi, aiemmasta viisastuneena en kypsentänyt tummapintaiseksi.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

urogallus

Miksi pakastaa suppilovahveroita? Suppis on erinomaisen helppo kuivata, ja maku ei siitä ainakaan huonone.

kertsi

#1045
Löysin mökin pihalta(!) sadekuurojen välissä herkkutatteja. Tuossa odottavat ison kattilan phjalla n. 5-6 pienehköä.
Muita proteiineja: 1 kabanossi (ja muutama siivu metwurstia). Kananmuniakin on 4. Ja soijarouhetta puoli litraa. Purkillinen herneitä. Papupurkki.
Sipuleita yms.: Sipulia, purjoa, valkosipulia, tuoretta inkivääriä, tuoretta kurkumaa (nam).
Oliiviöljyä, ei-kylmäpuristettua Neito rypsiöljyä.
Kuivamausteina: chiliä, maustepippuria, mustapippuria, neilikkaa, korianteria,  kardemummaa, suolatonta sitrus-inkivääriä, suolatonta sitruunapippuria, mustapippuria.
Kuivayrttejä: oregaano, salvia, Provencale, fenkolinsiemen, rosmariini, (väh timjamia)
Juureksia: bataattia, perunaa.
(Kasvis: paprika, kurkku, kesäkurpitsa, 3 pientä tomaattia.)
Pastaa ja riisiä (molemmat täysjyvä).
Balsamicoa.
(Tummaa olutta ja punaviiniä, mutta näitä tuskin tarvitaan.)

Äkkiä ideoita!!!
(Aion ensin tiskata.)

Pastaa, vaiko riisiä, vaiko perunoita, vaiko bataatti (ei ole keli hiillosbataateille).

Italialainen (oliiviöljy, valkosipuli, salvia, timjami) varmaan toimisi parhaiten.
Toisaalta intialainenkin houkuttelisi, tai cross-kitchen.


Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Xantippa

Sepä taitaa olla ihan sama, mitä laittaa mökkipihan tuoreen tatin kanssa, ei voi olla muuta kuin hyvää!

Risotto on ehdoton suosikkini, mutta siihen ei taida olla sopivat aineet. On suosikki, vaikka Hibis aikanaan väitti, että menee tatit hukkaan - en ole samaa mieltä.

Itse aina paistan ensimmäiset tatit sipulin kera (voissa, jos sitä on, mutta erittäin harvoin on) ja syön munakokkelin ja ruisleivän kanssa. Munakokkelinhan voi myös maustaa vaikka italiaksi!

T: Xante

kertsi

Sepä se harmitus, kun ei ole sen enempää voita kuin parmesaaniakaan tai tuore-timjamiakaan (eikä valkoviiniäkään, joka olisi mainio tattirisottoon sekin, kera fondin).
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: urogallus - elokuu 19, 2021, 17:25:55
Miksi pakastaa suppilovahveroita? Suppis on erinomaisen helppo kuivata, ja maku ei siitä ainakaan huonone.

Varmaan siksi, että en ole tottunut käyttämään kuivattuja. Ei se piloille mene pakastettaessakaan.

Joskus olen kyllä harkinnut sienikuivurinkin hankkimista. Toistaiseksi olen ollut tyytyväinen pakastamiseen, onhan se myös jotenkin luonnonmukaisempi tapa - kerran jäätyneitä suppiloita voi poimia luonnosta syötäväksi mutta ulkona kuivuneista ei taida olla enää herkkuruuaksi.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - elokuu 19, 2021, 18:24:18
Lainaus käyttäjältä: urogallus - elokuu 19, 2021, 17:25:55
Miksi pakastaa suppilovahveroita? Suppis on erinomaisen helppo kuivata, ja maku ei siitä ainakaan huonone.

Varmaan siksi, että en ole tottunut käyttämään kuivattuja. Ei se piloille mene pakastettaessakaan.

Joskus olen kyllä harkinnut sienikuivurinkin hankkimista. Toistaiseksi olen ollut tyytyväinen pakastamiseen, onhan se myös jotenkin luonnonmukaisempi tapa - kerran jäätyneitä suppiloita voi poimia luonnosta syötäväksi mutta ulkona kuivuneista ei taida olla enää herkkuruuaksi.

Vaihteeksi olen taas kerran Roosterin linjoilla ruoka-asioissa ;D

Olen saanut kavereilta useasti kuivattuja suppiksia, mutta niistä monet purkit on vielä käyttämättä, pakkasesta sieniä tulee käytettyä lähes joka viikko. Kuivaaminen itsessään vaikuttaa hankalalta toimelta pakastamiseen verrattuna myös.

Ja eikö kuivatut sienetkin pidä liottaa ensin, ellei käytä kauan muhivassa padassa tms?

T: Xante