Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Lusikka sopassa ja haarukka herkkupalassa, muttei veitsi suussa (eihän?!)

Aloittaja Amore, tammikuu 03, 2019, 20:50:45

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 8 Vieraat katselee tätä aihetta.

urogallus

Liotusaika riippuu sienilajista. Jotain tattia kannattaa liotella useampi tunti tai vaikka yön ylikin. Suppilovahveron tai mustatorvisienen voi lisätä suoraan ruokaan valmistuksen yhteydessä, varsinkin jos ne ovat jauheena kuten ne minulla yleensä ovat.

Suppilon ja torven kuivaaminen on helppoa. Sen kun vain repäisee sienen puoliksi ja asettaa leivinpaperin päälle uunipellille. Seuraavana aamuna voi kääntää sienet, ja 24 tunnin perästä rupeavat olemaan kuivia. Ihan huoneenlämmössä, ilman mitään kuivurihärpäkkeitä.

Tatti kannattaa leikata 4-5 millin siivuiksi, että se kuivuu. Sekin kuivuu huoneenlämmössä, mutta fiksumpaa voi olla käyttää kuivuria, niin tulee valmista nopeammin.

Itse suosin sienten kuivaamista siksi, että sieniaikaan minulla alkaa olla pakastimet täynnä kalaa ja marjoja.

kertsi

Kuivatut sienet voi murustella kämmenellä tai morttelilla, ja ihan kelpo murkinaa niistä tulee. Varsinkin suppiksista.

Italialainen ystäväni tekee risottoa kuivatuista tateista (boletus edulis) niin, että liottaa niitä kuumassa vesijohtovedessä (en suosittelisi, ei ole terveellistä, koska putkista irtoaa kuparia ja ties mitä). Ihanaa risottoa tekee sillä lailla, kera parmesaanin ja valkoviinin ja voin.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

kertsi

Lainaus käyttäjältä: kertsi - elokuu 19, 2021, 17:32:31
Löysin mökin pihalta(!) sadekuurojen välissä herkkutatteja. Tuossa odottavat ison kattilan phjalla n. 5-6 pienehköä.
Muita proteiineja: 1 kabanossi (ja muutama siivu metwurstia). Kananmuniakin on 4. Ja soijarouhetta puoli litraa. Purkillinen herneitä. Papupurkki.
Sipuleita yms.: Sipulia, purjoa, valkosipulia, tuoretta inkivääriä, tuoretta kurkumaa (nam).
Oliiviöljyä, ei-kylmäpuristettua Neito rypsiöljyä.
Kuivamausteina: chiliä, maustepippuria, mustapippuria, neilikkaa, korianderia,  kardemummaa, suolatonta sitrus-inkivääriä, suolatonta sitruunapippuria, mustapippuria.
Kuivayrttejä: oregaano, salvia, Provencale, fenkolinsiemen, rosmariini, (väh timjamia)
Juureksia: bataattia, perunaa.
(Kasvis: paprika, kurkku, kesäkurpitsa, 3 pientä tomaattia.)
Pastaa ja riisiä (molemmat täysjyvä).
Balsamicoa.
(Tummaa olutta ja punaviiniä, mutta näitä tuskin tarvitaan.)

Äkkiä ideoita!!!
(Aion ensin tiskata.)

Pastaa, vaiko riisiä, vaiko perunoita, vaiko bataatti (ei ole keli hiillosbataateille).

Italialainen (oliiviöljy, valkosipuli, salvia, timjami) varmaan toimisi parhaiten.
Toisaalta intialainenkin houkuttelisi, tai cross-kitchen.


Ainakin tuoksuu jo lupaavalta.

Täysjyväspaghettia kera "kastikkeen", jossa:

1 kabanossi pienennettynä
herkkutatteja (ja yksi pieni limanuljaska putsattuna),
sipulia, valkosipulia, t. inkivääriä, t. kurkumaa, 1/2 pientä purjoa,
1 pieni bataatti, 4 pientä perunaa,
chiliä, mustapippuria,
1,5 dl tummaa soijarouhetta,
vettä

Kun "soosi" valmis, ajattelin lisätä salviaa ja rosmariinia. Ja spaghettiiin hyvää oliiviöljyä.

Pahoin pelkään kyllä, että tuore kurkuma, chili yms. peittävät tattien hienostuneen hajun/maun.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

kertsi

#1053
^ Ei peittänyt ainakaan kokonaan.
Tuore kurkuma on ihanaa, ihanaa. Nam.

Lisäsin annoksen päälle vielä salaattisiemeniä.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Hayabusa

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - elokuu 19, 2021, 18:05:09
Itse aina paistan ensimmäiset tatit sipulin kera (voissa, jos sitä on, mutta erittäin harvoin on) ja syön munakokkelin ja ruisleivän kanssa. Munakokkelinhan voi myös maustaa vaikka italiaksi!

Tatit voissa paistettuna on ihan parasta! Periaatteessa voisi vetää ihan sellaisenaan, mutta jotain simppeliä, kuten juuri kaivettuja pottuja voi laittaa kylkeen. Jälkkärisksi jotain marjaisaa.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Hayabusa - elokuu 20, 2021, 09:17:32
Lainaus käyttäjältä: Xantippa - elokuu 19, 2021, 18:05:09
Itse aina paistan ensimmäiset tatit sipulin kera (voissa, jos sitä on, mutta erittäin harvoin on) ja syön munakokkelin ja ruisleivän kanssa. Munakokkelinhan voi myös maustaa vaikka italiaksi!

Tatit voissa paistettuna on ihan parasta! Periaatteessa voisi vetää ihan sellaisenaan, mutta jotain simppeliä, kuten juuri kaivettuja pottuja voi laittaa kylkeen. Jälkkärisksi jotain marjaisaa.

Samaa mieltä ja tässäkään vuodet eivät ole veljekset: jonain vuosina näkee, että kohta ne nousevat ja ennättää hankkia voin, toisena tupsahtavat yllärinä eteen. Toisaalta useana vuonna olen kyllä fuskannut ja syönyt näin vasta toisen tai kolmannen tatin, jotta ennätän voikaupoille.

Munakokkeli on muodostunut partneriksi sen vuoksi, että en ole oikein perunan, edes uuden, intohimoinen ystävä. Näin ollen tattiaikaan olen jo uutta perunaa syönyt vähän niinkus omiksi tarpeiksi, joten vaihtelua jo kaipaan. Kokkelin teen ihan perinteisesti, lisään vain suolaa, mutta kylläkin ripottelen päälle runsaasti ruohosipulia.

Tässä makuelämyksessä on aina minulle aimo annos haikeutta, sillä kesäähän siinä hyvästellään.

T: Xante


Vatupassi

Helpoin ja takuuvarmin Paisti -Ikinä#

-joutsenmerkitty:1kg100gpäälle,
-tryffelillä ja punaviinillä maustettu "valmispaisti uuniin:ekat puolit tuntia n.125, ja sen jälkeen n+200 vähän vajaa
40minuuttia, paistui hyvin ja keskeltä oli aavistuksen rosee"jos haluat täyskypsän iske mittari, lihaan
itsellä ei ollut mittaria tavallinen sähköuuni(ei siis kierto-ilma).
-sen kans keitety potut
-jaoin lihan kahteen osaan, lopusta lihasta saa vaikka :lihakastikkeen viellä, esim.stroganoffia tai pizzanpäällysiä,
-ja liha oli siis naudan paahtopaistia, olin ostanut sen vuosi sitten stocmannin herkusta:tarjouksesta!
ja eikun syömään!

ROOSTER

Olen hieman murheisna miesnä kun tuli alle 100% suoritus ruuanlaitossa tänään.

Tein sellaisen virheen, että ostamastani naudan kuvepalasta tuli liian kypsä. Olisin tykännyt enemmän jos olisi ollut sisältä enemmän punainen. Ruskistin sen ensin pannulla öljy/voi-seoksessa n. 1,5 minuuttia per puoli. Suolasin, pippuroin ja laitin voinokareitten kera pannussaan uuniin 200 asteeseen vartiksi. Ensi kerralla lyhennän aikaa...

Lisukkeena oli ilmajokelaisen perunasorvarin tuottamia pariisinperunoita jotka paistoin samalla pannulla sillä välin kun nauta oli jäähdyttelemässä. Onnistuivat hyvin vaikka perunoiden oikea suolaus ja pippurointi onkin minulle  vaikeaa. Vai pitäisikö tässä sanoa vaikiaa.

Jäkiruuaksi on uuden sadon karviaisia muutama kourallinen. Laiskana (tehokkaana) syön ne marjan röntitkin (jotkut sanovat tupsuiksi, mikähän lienee virallinen nimi), harjaavat mukavasti suolten seinämät.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Hippi

^
Nytpä löytyi meistä eroa, kun olen ihmetellyt, että monissa jutuissa ollaan aika samiksia oltu. Minua kuvottaa, jos lautaselta löytyy raakaa lihaa. Joskun nuoruusvuosina tuli käytyä kerran oikein ravintolassa syömässä silloisen puolisoni kanssa ihan ilman mitään syytä. Tilattiin jotkut annokset, joihin kuului pihvi. Olisikohan ollut ihan pippuripihvi. Kun sitten iskin välineet pihviin, niin siitä tirahti jotain punaista litkua pitkin lautasta. Pyysin kypsän pihvin. Kun paranneltu annos tuli, niin ei se kovin paljon parempi ollut, mutta reunoja sain siitä syötyä ja suurin osa pihviä jäi syömättä, kun mielestäni se oli raakaa. Sen koommin en ole naudanlihapihviä syönyt. En edes ole itse tehnyt.

Mutta sitten tuo karviaisten perkaaminen. En ole ikinä kuullut, että kukaan niitä tupsukkeita poistaisi marjoista. :)
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Hippi - elokuu 22, 2021, 15:05:05
Nytpä löytyi meistä eroa, kun olen ihmetellyt, että monissa jutuissa ollaan aika samiksia oltu.

...

Mutta sitten tuo karviaisten perkaaminen. En ole ikinä kuullut, että kukaan niitä tupsukkeita poistaisi marjoista. :)

;D

Ollaanhan silti vielä samiksia. Ruokailuun liittyvät asiat eroavat ihmisillä ehkä muita mielipiteitä useammin. Esim. ihmisen jonkun mielipiteen muokkaus voi onnistua helpommin kuin hapansilakan syömiseen totuttaminen.

Tuossa karviaisasiassa ollaan taas samoilla linjoilla.

btw. Jotkut sanovat tupsuja kannoiksi. Siis ei kanto, vaan kanta.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Hippi

Kantahan on se, millä marja on kiinni pensaassa. Ihan samalla tavalla kuin omenassa oleva tikku on kanta :D
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Vatupassi

#1061
Syntisen Hyvä, Suklaamustikkasacher:korona-ajan "kiusauksiin"###

muunneltu versio:Teresa Välimäen kokkaus ohjelmasta löytämästä sacher-ohjeesta))))

pohja:
2dljuokseva versio laktoositon florajuokseva margariini


4munaa
2dlsokeria
2,5vehnäjauhoa
2tl leivinjauhetta
5rkl.tummaa pirkka kaakaojauhetta

sokeri ja munat vaahdotetaan, lisätään ,ensin jauhot ja lopuksi rasva
paistaminen pelillä kääretortun tapaan 10-15min +200 astetta

Vatupassi

jatkoa mustikka-Sacher -ohjeeseen:

täyte 1:mustikoita 2,5dl +puollikas banani , mustikat sulatetaan mikrossa jos jäisiä banani muussataan sekaan
makeutta antamaan ,2dl sokeria(sokerin voi korvata hunajalle), lisä makua vaniljasta laitoin n,1rkl
marjaseos tulee kahden halkaistun käärötorttulevyn väliin, kostutukseen käytin 1/2dlananasmehua

suklaisen täytteen varasin kokanaan kakun päällyseen, eli 2täyte:
1/2dlhunajaa+2oog sulatettua suklaata+2,5 turkkilaista (tai bulgarianjugurttia)
suklaa sulatetaan mikrossa ja jäähdytetään ennen kuin se lisätään jugurtin ja kaakaojauhon sekaan!
päälle levitetään aavistuksen verran lämpöinen täyte niin se on notkeana helpompi sivellä päälle ja koristeeksi
laitoin nonparellia!
söimme kakkua heti puolet pakastin, kakun kanssa olin keittänyt teetä tuoreesta inkivääristä!

urogallus

Muikkusäilykkeet umpioituivat ongelmitta. Tein siis 7 puolen litran lasipurkillista säilykettä. Leikkasin pienehköt (n. 15 cm) muikut 3-4 kappaleeseen ja survoin niitä hillosuppilon läpi tölkin täydeltä. Jokaiseen tölkkiin meni muikunpalojen seuraksi 3 maustepippuria, kymmenkunta käärmeenlaukan siementä, suolaa ja ruokalusikallinen rypsiöljyä. Mausteet lisäsin kolmessa erässä, öljyn lisäsin lopuksi kalamassan keskelle pistettyyn reikään.

Keitin tölkkejä kattilassa reilut 2 tuntia ja annoin jäähtyä hitaasti. Ensimmäisen kerran tein umpiomuikkua kaksi vuotta sitten. Jääkaapissa tavara säilyy ainakin sen 2 vuotta, viimeinen ensimmäisen erän tölkki kun tyhjeni pari viikkoa sitten. Ennen tölkin avaamista kannattaa tarkistaa, että kansi on lommolla sisään päin - muuten voi olla luvassa ainutkertainen makuelämys.

kertsi

^ Käärmeenlaukka (ru skogslök) on minulle aivan tuntematon. Itsekö keräät siemeniä?
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️