Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Lusikka sopassa ja haarukka herkkupalassa, muttei veitsi suussa (eihän?!)

Aloittaja Amore, tammikuu 03, 2019, 20:50:45

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 4 Vieraat katselee tätä aihetta.

kertsi

Toinen ruåttalainen klassikko on Flygande Jakob.
(Kypsää) broileria, suolapähkinöitä, kuohukermaa, mietoa chilikastiketta, banaania. Uunissa. On herkkua, ja niin ikään epäterveellistä suolaövereiden ja kuohukerman takia.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: kertsi - lokakuu 10, 2021, 15:40:59
Toinen ruåttalainen klassikko on Flygande Jakob.
(Kypsää) broileria, suolapähkinöitä, kuohukermaa, mietoa chilikastiketta, banaania. Uunissa. On herkkua, ja niin ikään epäterveellistä suolaövereiden ja kuohukerman takia.

Täytyykin laittaa tuota joku kerta. Tutustuessani netissä tuohon Jaakoppiin törmäsin hauskaan tietoon mätitahnasta:

Lainaa"Abba lanseerasi nykyisen Kallen mätitahnan vuonna 1954. Koska erityisesti lapset pitivät etukäteistestien perusteella mätitahnasta, sai sinikeltaista tuubia koristaa kuva Abban johtajan 6-vuotiaasta pojasta, Kallesta. Yhtiön mukaan Kallelle luvattiin palkkioksi ilmaista mätitahnaa koko elämänsä ajan ja toimitukset saapuvat yhä säännöllisesti hänen ovelleen Norrtäljeen." (Kära Sverige, Cozy Publishing, 2018) [TUULI LINDGREN]
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

MrKAT

Ruisleipä on parhaimmillaan paitsi herkkua - myös terveellinen laihdutuskeino. Kuten Vaasan Ohut Herkku.
Se korvaa lihottavat sokeriset epäterveelliset keksit ja kaakut. Ainakin nyt kun maha on oppinut sietämään ruista.
Missä perussuomalainen törttöilemässä, siellä Jokisipilä puolustelemassa.
                    - Vanha turkulainen sananlasku (by Antti Gronow)

Hippi

#1098
^
Nuo ohuet ruisleivät on kyllä herkullisia, mutta niissä piilee vaara lihoa. Leipä itsessään on ohut ja jos syö lukumääräisesti saman verran kuin söisi jotain paksumpia palaleipiä, niin vaara on ehkä kampitettu.

Mutta kun ne ovat niin ohuita, että eivät vie nälkää ja lisäksi vielä ovat hyviä, niin niitä saattaa helposti syödä useampia. Mutta tässä tulee sitten se vaara. Leivän määrä saattaa pysyä jokseenkin samana kuin paksumpia palaleipiä syödessä, mutta päällysteitä tulee syötyä useamman leivän edestä. Jos päällysteenä käyttää jotain rasvalevitettä ja leikkelettä, niin siinä tuleekin sitten jo enemmän energiaa kuin paksumman leivät syömisestä. Yleensä nuo ohuet palat ovat vielä kuivakkaita, jolloin halkaistu sisäpinta on erittäin karkea ja siihen saa upotettua voita tai muuta levitettä melkoisen määrän aivan huomaamatta.

Väittäisin melkein, että joku ruis Real olisi edullisempaa syötävää painonhallinnan kannalta. Se on täyttävää ja sen pinta on sileä, joten siihen ei vahingossa saa upotettua rasvaa kovin paljon ja toisekseen, leipä on kosteahkoa, joten se ei niin paljoa rasvaa edes vaadi. Lisäksi jyvissä on paljon kaikkea hyvää :D


Pakko on vielä laittaa jälkilisäyksenä, että pötypuhetta tuo, että joku ruisleipä korvaisi keksin tai jonkun makean leivonnaisen. Ihan samaa hapatusta on, kun ihmiselle, jonka tekee mieli karkkia, sanotaan "otapa tuosta karkin sijaan porkkana, ihan yhtä hyvää". Ei ole. Porkkana ei tee makeanhimolle yhtään mitään.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Xantippa

 ^

Tässäkin asiassa auttaa tietty tapoihin piintyneisyys: laitan aina saman verran leikkelettä leivälle, oli alusta mikä hyvänsä. Eli siinä mielessä ei väliä, vaikka olisi herkullisempaa Vaasan ohutta, josta pidän myös siemenien vuoksi. Realista en tykkää, liian makeaa minun makuuni.

Ja kyllähän nyt kunnon metwurstiruisleipä aina makeat voittaa!

T: Xante

Hippi

^
Mutta siinä pitää tyytyä kappalemääräisesti yhtä moneen voikkariin, mutten tulee niitä päällysteitä ahmittua ainakin itselläni. Siksi tukevampi leipä alle, niin uskoisin, että energiaa tulee nautittua lopulta vähemmän.

Minulla on juuri menossa metukan loppuun syönti ja sitä myöten kesän päättäjäiset. Kesällä helteillä sallin itselleni metukan syömisen, kun muuten tulee suolan puutosta. Nyt kävi niin, että ostin kaksi pakettia ja heti perään loppuivat helteet. Nyt on muutaman viikon päästä päivämäärä menossa, joten pakkosyönnillä ollaan. Siinä on itsehillintä koetteella, sillä ei olisi mikään ongelma avata paketti ja noukkia viipaleet yksinkappalein suuhun ilman lisukkeita. Tuon vuoksi metukan ostamisen olen sallinut itselleni vain hellevaraksi. :D
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Xantippa

^

Aaa, juu, tuohon taas auttaa laiskuus: en koskaan viitsi väkertää enempää kuin max pari leipää! Tosin syön leipää aika vähän. Jos on "kunnonruokapäivä", en syö kuin ehkä aamupäivällä yhden, jos taas ruoka muutoin on vähän mitä sattuu, saattaa mennä leipää iltasella myös.

Metukasta en luovu, mutta ehkä olen jo nuoruudessa syönyt osani suoraan paketista, että siihen ei enää kiusausta tule.

Salami onkin sitten eri juttu, sitä jos kaapissa on, menee parissa päivässä sellaisenaan!

T: Xante

Amore

Olipa herkullinen tuoksu rappukäytävässä illansuussa kun käväisin lähikaupassa. Joku naapuri on valmistanut lihamureketta tai uunipaistia, sellaista ihan perinteistä kunnollista liharuokaa ilman eksoottisia mausteita. Teki mieli soitella ovikelloja ja kutsua itsensä syömään. Vielä kun olisi saanut perunamuusia lihan kanssa, niin :P.
All you need is Love

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - lokakuu 10, 2021, 15:58:49
Lainaus käyttäjältä: kertsi - lokakuu 10, 2021, 15:40:59
Toinen ruåttalainen klassikko on Flygande Jakob.
(Kypsää) broileria, suolapähkinöitä, kuohukermaa, mietoa chilikastiketta, banaania. Uunissa. On herkkua, ja niin ikään epäterveellistä suolaövereiden ja kuohukerman takia.
Täytyykin laittaa tuota joku kerta.

Noniin. Testattu on.

Oli hyvää, mutta tällä kertaa tuli hieman liian makeaa minulle. Ensi kerralla taidan laittaa makean chilikastikkeen sijasta ihan normia. Tein sen myös paistamalla ensin koipireisiä uunissa, jatkossa työajan säästämiseksi taidan ostaa valmiin grillatun broilerin ja nyppiä lihat siitä. Nyt koko prosessiin meni (ilman kaupassa käyntiä) melkein pari tuntia. Olen tietysti jo lähtökohtaisesti hidas, laiska ja saamaton.

Ehkä tuossa voisi käyttää myös sieniä...
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

ROOSTER

Annan täydet pisteet Pepe Willbergin puolisolle Pauliina Visurille:

Lainaus käyttäjältä: https://www.iltalehti.fi/tv-ja-leffat/a/77828548-4a11-40ff-91f0-1617ea8edf4eAina kun menen ravintolaankin, niin otan oman puolukkahillon mukaan, koska kaikkialla ei ole puolukkahilloa, Pauliina toteaa.

– Esimerkiksi, jos syön maksaa, niin minulla pitää olla puolukkahilloa, hän jatkaa.

Respect !
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

kertsi

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - lokakuu 13, 2021, 10:50:49
Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - lokakuu 10, 2021, 15:58:49
Lainaus käyttäjältä: kertsi - lokakuu 10, 2021, 15:40:59
Toinen ruåttalainen klassikko on Flygande Jakob.
(Kypsää) broileria, suolapähkinöitä, kuohukermaa, mietoa chilikastiketta, banaania. Uunissa. On herkkua, ja niin ikään epäterveellistä suolaövereiden ja kuohukerman takia.
Täytyykin laittaa tuota joku kerta.

Noniin. Testattu on.

Oli hyvää, mutta tällä kertaa tuli hieman liian makeaa minulle. Ensi kerralla taidan laittaa makean chilikastikkeen sijasta ihan normia. Tein sen myös paistamalla ensin koipireisiä uunissa, jatkossa työajan säästämiseksi taidan ostaa valmiin grillatun broilerin ja nyppiä lihat siitä. Nyt koko prosessiin meni (ilman kaupassa käyntiä) melkein pari tuntia. Olen tietysti jo lähtökohtaisesti hidas, laiska ja saamaton.

Ehkä tuossa voisi käyttää myös sieniä...
Kiva.
Sen muutaman kerran kun olen tuota kokeillut, on minulla ollut valmiina ostettu paistettu tai grillattu broileri. Chilikastikkeesta en kuolemaksenikaan muista, millaista olen käyttänyt. Ruotsalaiset kyllä tykkäävät laittaa sokeria ällön paljon ruokaan kuin ruokaan, mutta tässä tuo banaani jo tuo makeutta, varsinkin jos on kypsä.

Sienet voivat sopia tai sitten ei ollenkaan. Joskus olen jonkun ruoan pilannut ruoan sienillä. Sen sijaan pekoni voisi sopia (mihinkäs ei sovi):
https://www.tasteline.com/recept/flygande-jakob-2/
Tuossa väitetään, että chilikastikkeen voi korvata ketsupilla, mikä varmaan on vielä makeampaa kuin chilikastike.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Hippi

^^
Tuosta "puolukkahilloa käsilaukussa" -jutusta tuli mieleen, eräs toinen puolukkaan kovasti mieltynyt.

Aikanaan tein omin kätösin kaikki vauvanmössöt, jotta eivät totu liian sileäksi ajettuu ruokaan, vaan alusta asti jo pientä karkeutta piti sietää eineessä. Siihen maailman aikaan ei suhtauduttu yhdistelmään vauva ja maksa niin kielteisesti kuin nykyisin. Keskimmäisen mussukkani erityinen herkku oli jauhemaksa-vihannesmössö ja siihen tietysti kuului lisukkeena puolukkasurvos. Survos oli melkoisen tymäkkää, sillä laitoin siihen aika minimaalisesti sokeria taittamaan happamuutta. Taisinpa sitten tarjota puolukkaa myös jonkun lihamössön lisukkeenakin, sillä hyvin pian tyttö oppi, että tietty purkki piti olla pöydässä, kun käytiin syömään. Se oli ikään kuin merkkinä, että tänään on juhlapäivä ruokapöydässä.

Lopulta tuo sitten kävi vaatimaan puolukkaa kaikkeen ruokaan. Yritin suostutella kalasopan syömään ilman, mutta eihän se kelvannut. Pieni pullea sormi osoitti tomerasti jääkaappia, että siltä on haettava unohtunut oleellinen osa ateriaa.

Vielä kouluikäisenä tuo mätti puolukkaa lautaselleen melkein minkä ruuan kanssa tahansa, mutta ei enää sentään keittoruokiin.

En tuota missään vaiheessa asettanut kyseenalaiseksi enkä mitenkään rajoittanut, sillä olen vähän sillä kannalla, että vauvat ja pienet lapset syövät vähän sen mukaan, mikä tuntuu heistä hyvältä ja uskon, että puolukoiden happamuus tuntui vatsassakin hyvältä ja tarpeelliselta.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Hippi - lokakuu 14, 2021, 12:30:40
Lopulta tuo sitten kävi vaatimaan puolukkaa kaikkeen ruokaan. Yritin suostutella kalasopan syömään ilman, mutta eihän se kelvannut. Pieni pullea sormi osoitti tomerasti jääkaappia, että siltä on haettava unohtunut oleellinen osa ateriaa.

Ihanaa  ;D  Luultavasti puolukka on hirmu eduksi kaikkien hyvinvoinnille. Napero sai hyvän lähtökohdan terveelliseen elämään.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

ROOSTER

Ennenvanhaan oli kioskeja joista myytiin pelkkiä nakkeja ja ketsuppia+sinappia sai kaupan päälle. Historiaa:

Lainaus käyttäjältä: https://www.lansivayla.fi/teemat/4297462 Kuopion torille haettiin nakkimakkarain myyntilupia ainakin jo 1930-luvulla. Lupia myös myönnettiin, mutta niitä jouduttiin vähentämään järjestyshäiriöiden takia. Joillain paikkakunnilla makkaran myyminen kiellettiin kokonaan, historian väitöskirjatutkija Pirjo Ovaskainen kertoo.

Olisi jo silloin kannattanut kieltää nakkien syönti klo 22 jälkeen, sillä se aiheuttaa väkivaltaa. MOT.

Toinen pikaruoka on pizza. Minulla on gluteeniton vaihe menossa mutta olen pizzan ystävä. Toistaiseksi en ole löytänyt juurikaan syötävää no-gluteenipizzaa. Paitsi ihan viime aikoina, kun törmäsin Moilasen Tropicanaan. Ihme sinänsä, sillä en tykkää pekonista pizzassa ja inhoan ananasta mutta mutta, ei käy kiistäminen - ihan syötävä. Hakkaa mennen tullen Alfredoilta ja Oetkereiltä silmänpohjat rikki.

Suosittelen kokeilemaan.

Pizzaväkivalta on harvinaista ja sitä harrastavat lähinnä lätynpaistajat keskenään, kilpaillessaan reviireistä.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Hippi

If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️