Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Lusikka sopassa ja haarukka herkkupalassa, muttei veitsi suussa (eihän?!)

Aloittaja Amore, tammikuu 03, 2019, 20:50:45

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 11 Vieraat katselee tätä aihetta.

Hayabusa

^Joulusillit! Paniikki... ;)

Silli on kyllä hyvää, mutta kovin suolaista. Eli kohtuus sillin syönnissäkin. Toki jouluajan pieni herkuttelu sallitaan.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

ROOSTER

#1441
^
Jos sillissä on esim. 6% suolaa ja sitä syö perunan kanssa, niin 5xperunaa silliin nähden jos syö, niin kokonaissuolaisuus keskimäärin on 1%, mikä on lanttulaatikon kanssa samaa luokkaa.

Minulla on muutama extremesuolainen herkku. Pahin taitaa olla anjovispizza aurajuustolla ja säilykepikkukapriksilla.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

-:)lauri

Ostin banaanin ja kolme persimonia. Kaksi persimonia ajattelin syödä sellaisenaan mutta yhden laitan banaanin ja hedelmäsäilykepurkin sisällön kanssa vaniljarahkan sekaan.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

-:)lauri

Viime kerralla join rahkan kanssa kokista. Se oli huono yhdistelmä. Maha meinas räjähtää. Nyt virheestä viisastuneena pidän porejuomat kaukana. Nyt pystyy jopa nauttimaan tästä hedelmärahkasta.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

MrKAT

Outoa nostalgiaa. Valion omena-kaneli profeel rahka aromiltaan nenässä toi tänään mieleeni lapsuudesta isän tai sedän sätkätupakkarouheen.
  Tää ei ole eka kerta, joku kanelissa on ennenkin tuonut tupakan jauheet mieleen. Mutta ei kanelipullat tuo sitä, se on jokin yhdelmä. Miksi se tuo? Oliko jo muinoin tupakkarouheet kanelilla maustettuja vai mistä kyse?
Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

Kopek

Lainaus käyttäjältä: Hippi - lokakuu 04, 2022, 14:40:23
Kyllä harmitti, että juuri kun olin lykkäämässä taideteosta uuniin, tajusin unohtaneeni katkaravut, jotka juuri tätä paistosta varten eilen kävin ostamassa. Juustoraastekin puuttui, kun sen taas unohdin eilen ostaa, mutta viipaloin hiukan emmentalia, jotka sommittelin paistoksen päälle paistamisen loppuajaksi.

Tästä tuli mieleeni se, että pakastan juustoraastetta ja oliiveja pizzaa varten. Raastan Polar-juustoviipaleen pakastepurkkiin ja panen purkin pakastekaappiin. Kun tarvitsee ripotella raastetta pizzan päälle, sen voi tehdä jäisenä. Rapsii vain haarukalla. Sen jälkeen purkki takaisin pakasteeseen.

Olivien pakastamisen syy on se, että ne eivät säily avatussa lasipurkissa kuin vähän aikaa. Pakasteesta niitä voi ottaa pizzaan tarvittavan määrän ja jättää loput seuraavaa kertaa varten.

Sellainen huomion arvoinen seikka näissä menetelmissä on, että kun jäistä juustoraastepalaa rapsuttaa haarukalla, siitä kyllä irtoaa raastetta niin kuin pitääkin, mutta sitä tahtoo lennellä vähän sinne ja tänne. Jos tämä haitaa, raaputtelun voi tehdä syvässä astiassa, esimerkiksi kattilassa, josta ripottelee raasteet pizzaan.

Kokeilin joskus aikoinaan pakastaa kokonaisen juustonpalan, mutta se ei ollut erityisen hyvä idea. Juusto muuttui vetiseksi tai jotenkin muuten epämiellyttäväksi. Kokeilusta on jo kauan, joten en muista enää aivan tarkkaan, mikä oli ongelma. Juustoraasteen sen sijaan olen huomannut säilyvän moitteettomana pakasteessa vaikka kuinka pitkään.

kertsi

^
Ehkä kandeis kokeilla irtopakastusta: pakastettava asia kuten juustoraaste laitetaan tarjottimelle tms. isolle pinnalle, ja pakastetaan, ja vasta sen jälkeen laitetaan pussiin tai pakastusrasiaan.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Hippi

^
Tuo on toimiva menetelmä myös kaikissa kappaletavarana pakastettavissa, joiden haluaa pysyvän erillään, esimerkkinä itse tehdyt lihapullat. Kerran mokasin, kun pakkasin lihapullat pakastepussiin ja vielä aika tiiviisti. Niissähän oli sen verran kostettua, että jäätyivät kiinni toisiinsa. Aika pitkään jouduin moukaroimaan pussia, että sain irti ne tarvitsemani viisi lihapullaa. Jouduin vielä laittamaan toisen pussin lihapullamöykyn päälle, kun alkuperäinen tuli moukaroitua rikki. Seuraavalla kerralla ymmärsin jo pakastaa pallerot irtonaisina ja pakata vasta jäätyneinä.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Hippi

Aikaisemmin olen usein ostanut kaupan grillitipua kylmätiskiin pakattuna, mutta K-supparista nuo katosivat ehkä vuosi sitten. Kyselin niiden perään ja sain vastaukseksi, että ne menevät kaupaksi lämmintiskistä eikä niitä enää jää pakattavaksi. Prismassa kysyin samaa ja sieltä sain vastauksen, että heillä ei ole pikajäähdytintä, jolla ne saisi pidettyä myyntikelpoisena. Veikkaan, että K-supparissakin tämä olisi ollut oikeampi vastaus. Kummassakin nimittäin jämät myydään pakattuna lämmintiskistä.

Pitkästä aikaa ostin tuollaisen valmiiksi pakatun. Luulin siinä olleen koipireisiä, mutta olikin pieni kokonainen tipu, mikä oli iloinen yllätys. Perkasin tipun tarkasti ja pilkoin lihat sopiviksi paloiksi. Kuumensin runsaasti mausteita öljyssä ja kippasin tipunpalat joukkoon. Mausteena oli jotain intialaista sekoitusta, jota terästin vielä chilillä ja kurkumalla. Perään pari kahden desin ruokakermaa (10%) huuhteluvesineen. Tein pienen vehnäjauhosuuruksen ja lisäsin vielä vettä hiukan. Siltikään lihat ei ihan uineet kastikkeessa, mutta peittyivät hyvin. Yleensähän tuollaista kastiketta syödään riisin kanssa, joten kastiketta ei tarvita kovin paljon. Keittelin kastiketta kymmenisen minuuttia ja tarkistin maun ja lisäsin suolaa.

Tarjosin kastiketta itselleni valmisriisin (täysjyvä) ja mustaherukkahyytelön kera. Oli taas järjettömän hyvää ja vähällä vaivalla. Tai olihan siinä tipun perkaamisessa oma vaivansa, mutta kastike syntyi nopeasti.

Minusta tuo grillatusta tipun lihasta tehty on paljon parempaa kuin käyttäen raakaa tipua, joka tuntuu aina jäävän kummallisen narskuvaksi, vaikka olisikin ihan varmasti kypsää. Niillä on ihan erilainen suutuntuma. Minua on aina ellottanut Master Chef -kisoissa ne liharuuat, joissa lähestulkoon veri valuu lautaselle ja liha on selvästi minun silmin katsottuna keskeltä raakaa.

Muistan joskus muinoin ravintolassa, kun piti mennä "syömään hyvin", niin tilaamani kypsä pihvi valui punertavaa nestettä lautaselle. Sanoin tarjoilijalle, jotta eihän tämä kypsä ole. Pihvi vietiin takaisin keittiöön ja tuotiin kypsempi tilalle, mutta en siitäkään saanut syötyä kuin vähän reunoja. Minulle ei tuota mitään ongelmaa syödä kahdesti kypsennettyä, sillä raaka liha on yököttävää.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

-:)lauri

Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

MrKAT

K-kaupan Pirkka timanttisämpylät on hyvin herkullisia ja edullisia (á 0,39). Valitettavasti kohtaamme harvoin, edellisestä kerrasta on jo viikkoja, ehkä siksikin ne maistuivat nyt erityisen herkullisilta. Tuppaan siivuttamaan ne ylhäältä alas kuin tomaatin eli tulee monta piensiivua per sämpylä ja syön niitä Floran kera.

Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

Hippi

Oletko laskenut, miten paljon rasvaa tulee syötyä enemmän tuollaisen siivutuksen seurauksena kuin mitä söisit ihan tavallisesta halkaistun sämpylän kanssa?
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

ROOSTER

Tänään aamulla oli paistettu muna, gluteenitonta vaaleaa Schär-paahtoleipää aprikoosihillolla peitettynä, Porokylän Rehti tattari-teffileipää runsaalla Oivariinilla ja Serrano-kinkkusiivuilla. Juomaksi 3 kuppia mustaa kahvia. Nyt on virtaa klenkkailla (luupiikki).

Koska täällä saa varmaankin mainostaa, niin erinomainen tuote:


https://porokylanleipomo.fi/fi/tuote/rehti-tattari-teffleipa-400g/
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

ROOSTER

Eilen oli mahti ruokapäivä.

Tein valtavan suppilovahverokermapippurikastikkeen ja keitin jättiläisperunoita. Söin niin paljon kuin maha veti sillä oli niin hyvää.

Muutaman tunnin kuluttua vaimo toi yllätyksenä valtavan kepabin. Söin senkin melkein kokonaan, oli hyvälaatuinen.

Tänään taitaa vastavuoroisesti olla tarjolla kebun jämät.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Xantippa

Minä tein pitkästä aikaa ihan perinteistä uunikanaa: isoja kanan rintafileitä, sormisuolaa, valkosipulia, mojo pimentoa (joku Espanjasta ostettu chili/paprikaseos), herkkutatteja ja kermaa.

Kyllä se maistui uunijuuresten kanssa!

T: Xante