Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Lusikka sopassa ja haarukka herkkupalassa, muttei veitsi suussa (eihän?!)

Aloittaja Amore, tammikuu 03, 2019, 20:50:45

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 14 Vieraat katselee tätä aihetta.

Hippi

^
Tarkoitatko, että koko peruna on syömäkelvoton, jos siinä on hiukkasen vihreää pinnassa?
Minä olen sen vain leikannut pois, käyttänyt muun osan ihan normaalisti. Hengissä olen vieläkin eikä ole edes mahanpuruja tullut niistä.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Hippi - joulukuu 08, 2022, 21:12:51
^
Tarkoitatko, että koko peruna on syömäkelvoton, jos siinä on hiukkasen vihreää pinnassa?

Kyllä. Tietysti "vähän vihreää pinnassa" on joustava käsite mutta suosituksen mukaan heitän pois, perunat ovat kuitenkin melko edullisia. Näyttää siltä, että pitää ostella vain paperipussissa tai irtolaarissa olevia. Muovipussi on yksi stana.

Olen ehkä hiukan yliherkkä tuollaisille pilaantumisille, tunnen kyllä ihmisiä poistavat leivästäkin vain homepilkun ja jatkavat syömistä, minä en taivu tuollaiseen. Samoin jos tuote on ylipäiväinen, haistaessa se tuntuu jostain syystä aina pilaantuneelta, vaikka ei sitä ilmeisesti todellisuudessa ole.

Saan usein mahanpuruja ruuista jotka toisilla eivät aiheuta mitään probleemeja. Olen siis ns. herkkävatsainen, reagoin psyykkisestikin enimmäkseen mahallani.

Ainoa tuote, jota syön mielelläni ylipäiväisenä on naudanliha. Se vain paranee. Toisaalta esim kala on jo ennen viimeistä käyttöpäivää usein pilalla. Keksit taas ovat ihan hyviä vielä pitkään "parasta ennen" ajan jo mentyä.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Hippi

#1472
^
Homeisen minkä tahansa elintarvikkeen kyllä heitän pois. Mutta jos esimerkiksi leivässä ei näy mitään epämääräistä, mutta se on jo turhan kauan odottanut syömistä, kierrätän sen paahtimen kautta.

Ihan estoitta käytän pitkäänkin yli-ikäiseksi menneitä, jos ei siitä haju tai makuvirhettä löydy. Joku ruokakermahan on sellainen, että kaupasta ostettuna sillä saattaa olla muutama kuukausi käyttöaikaa. Noita ostan varalle jääkaappiin aina muutaman, niin on sitten, jos satun tarvitsemaan. Joskus käyttötarvetta ei tulekaan pitkiin aikoihin ja silloin saattaa tuollainen olla jo toista kuukautta yli-ikäinen, mutta tarkastuksessa ihan freesiä. Tuollaisia "kestotuotteita" voi käyttää pitkänkin ajan päästä, mutta lyhytikäisissä ei ihan noin pitkästi. Pyrin kyllä siihen, että ei menisi yli-ikäiseksi, joten välillä käyn varastoja läpi ja järjestelen niin, että kiireemmin käytettävät tulee käytettyä pois.

Kyllä jatkossakin ne vihertävät kohdat leikkaan perunasta pois ja muun käytän.

Ei vielä koskaan ole minulle tullut mahatautia valmistamastani ruuasta. Ainoa mahatauti, joka minulla aikuisiällä on ollut, oli ekaluokkalaisen koulusta saaman tartunnan tuominen kotiin joskus viime vuosituhannella :)


Lisätään vielä Annasta "perunaprofessorin" lausunto https://anna.fi/ruoka/ruokajutut/vihrea-peruna
Kokonaan vihreä peruna kannattaa heittää pois
Entä jos perunoiden huomaa vihertyneen, onko siitä haittaa? Ainakin jos sipsipussista löytää vihreän perunalastun ja tekee siitä reklamaation valmistajalle, saattaa saada uuden pussin tilalle.

Vihreyden kanssa Rami Lilja ohjeistaa olemaan tarkempi kuin itämisen suhteen.

Vihertyneisiin perunoihin alkaa kehittyä solaniinia. Jos sitä syö suuria määriä, se on haitallista terveydelle. Vihreissä perunoissa on myös usein karvas maku.

– Kannattaa leikata vihertyneet osat pois. Jos koko peruna on vihertynyt, sitä ei kannata ollenkaan syödä.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Xantippa

Tällä kertaa olen Hipin linjoilla, vaikka yleensä olen Roosterin kanssa aivan samis, mitä ruokaan tulee :P

Olen aika huoleton ruuan käyttäjä, parempi puolisko on meillä tässäkin parempi, eli hän huolehtii paljon minua enemmän esim. kylmäketjuista ja vastaavista.

Olen kyllä leikannut leivästä hometta ja perunoiden värikin on saattanut olla tarkistamatta, ellei nyt koko pussi pilalla ole. Mutta olettaisin, että tässäKIN ihmisillä on erilaisia herkkyyksiä, eli kuka saa oireita ja kuka ei.

T: Xante

ROOSTER

^
^^
Ei haittaa vaikka olettekin hieman eri kannalla tässä asiassa.  :)

Jos tehtäisiin yhdessä eväsretki ja valmistettaisiin siellä ruokaa, niin ihan ilolla luovuttaisin teille homepilkulliset leivät ja vihreät perunat.  ;D ::)

En tiedä miksi massuni on niin herkkä. Varmaan usein on syynä se köyhän ainoa huvitus eli vilkas mielikuvitus. Päässäin syntyy sarjakuva jossa ilkeä solaniini yrittää myrkyttää metaboliaani ja homepilkut käyvät sotaa ruuansulattajamikrobien kanssa. Ratkaisu ongelmaan on sama kuin kaikissa väkivaltatilanteissa, yrittää välttää sellaisia jos vain mahdollista.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

-:)lauri

Lainaus käyttäjältä: kertsi - marraskuu 25, 2022, 15:11:24
Lainaus käyttäjältä: -:)lauri - marraskuu 24, 2022, 19:28:33
Tilasin puolikiloa (kaksi) bataattia, 1/3 kiloa ruusukalia ja kaksi valkosipulia. Mulla on myös persiljaa, oliiviöljyä, suolaa ja pippuria ja jotain lime-mehua. Juuri saapui kotiin nimittäin uusi uunin ja astianpesukoneen kestävä viiden litran ämpärini. Pääsen siis heti testaamaan tuota padan virkaa hoitavaa kattilaani.

No kuis kävi? Toimiko pata, ja tuliko hyvää?

Itse silmäilin eilen kaupassa pakastettuja pieniä joulukinkkuja, ja tulit sinä mieleen. En kuitenkaan ostanut. Milloinkahan viimeksi olen ostanut joulukinkkua, en edes muista.

Vasta nyt pääsin bataatin valmistamisen ja uuden kattilani kimppuun. Oli hyvää. 175 astetta ja 90 minuuttia saattoivat ruusukaalin ja bataatin suussa sulavaan muotoon. Jostain syystä jätin valkosipulin lisäämättä, mutta ensi kerralla lisään. Tämä annos olisi kaivannut kyllä enemmän suolaa, mutta annettakoon tuo pieni kauneusvirhe anteeksi sillä kattila suoriutui kyllä muutoin moitteetta tehtävästä. Muistin olla myös polttamatta näppejäni.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

kertsi

Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

MrKAT

Autotalliin kun auton toin iltapäivällä takaisin niin jo tallin ovea lähestyessä minä aistin ja ajattelin: "Nuuh, vasta tehdyn leivän tuoksua, nam nam. -- Miten ihmeessä? Jääkylmä talli tuoksuu tuoreelle leivälle??!!" Sitten muistin: Aamulla lähtiessä paukautinko oven kiinni liian lujaa mutta tuulilasin pesuneste putosi alas ja korkki oli särkynyt. (Luulin ensin että paine irrotti). Nostin sen hyllylle takaisin mutta hiekkaiseen lattiaan jäi alkoholia imeytyen siihen +lemuten.
   Mitä tekemistä tuulilasinpesunesteellä ja leivän aromilla on? Sitten välähti yhteys: hiivalla jolla tehdään leipää, tehdään myös alkoholia! Onko siis paistetun leivän arominen tuoksu (suureksi) osaksi alkoholeja?

Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

ROOSTER

Jos ottaa huomioon tämän:

Lainaus käyttäjältä: https://www.hs.fi/ruoka/art-2000009245745.html"Juusto on maitotuote ja hyvin arka sellainen. Se ottaa jääkaapista itseensä muita hajuja ja tuoksuja. Parhaimmillaan juustot kannattaa hankkia ehkä korkeintaan viikkoa aiemmin."

niin kuinka suuri juustonkulutus pitää olla taloudessa, että 1,2 kg:n arkijuusto tulee käytettyä viikossa? Vastaus on tietenkin 170grammaa päivässä.

Jos sitten ottaa huomioon myös tämän:

Lainaus käyttäjältä: https://yle.fi/aihe/artikkeli/2009/04/06/onko-juusto-terveellistaJuustoa syömällä saa luuston tarvitseman kalsiumin paremmin kuin kalsiumvalmisteista. Ravintoaineiden saannin kannalta sopiva päivittäinen juustoannos on 25 grammaa,

niin perheen koko, jotta pysyttäisiin suosituksissa, pitäisi olla 1,2kg:n pakkauskokoa ostettaessa 7 henkeä. Sopiva klöntti yhdelle hengelle olisi siis 175grammaa.

PS. Paljonko on juustoa annoksessa jos tilaa pizzeriassa Quattro Formaggion tuplajuustolla?
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS


Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Toope - joulukuu 14, 2022, 00:44:16
En ole koskaan oikein ymmärtänyt tämän ketjun ideaa... ::)

Minä en ole koskaan oikein ymmärtänyt näiden "en ymmärrä"-viestiesi ideaa. Mitä yrität meille esim. tällä viestilläsi kertoa?

T: Xante

Hayabusa

Lainaus käyttäjältä: MrKAT - joulukuu 10, 2022, 03:05:33
   Mitä tekemistä tuulilasinpesunesteellä ja leivän aromilla on? Sitten välähti yhteys: hiivalla jolla tehdään leipää, tehdään myös alkoholia! Onko siis paistetun leivän arominen tuoksu (suureksi) osaksi alkoholeja?

Kyllä kyllä! Ruuansulatuksessa leipä pilkkoutuu ja eiköhän siellä jotain käymistäkin esiinny. Joten syödessäsi leipää tulet nauttineeksi alkoholia!   :o
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Hayabusa

Lainaus käyttäjältä: Toope - joulukuu 14, 2022, 00:44:16
En ole koskaan oikein ymmärtänyt tämän ketjun ideaa... ::)

Hyvin yksinkertainen idea: vapaamuotoisesti kaikkea mahdollista kokkauksesta ja pöperöiden nauttimisesta.

Amoren aloituksessa asia sanoitetaan näin:
Lainaa
Maiskuttelua omien (ja ehkä toistenkin) ruokien ääressä, hyviä pöytätapoja unohtamatta.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Brutto

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - joulukuu 14, 2022, 07:42:18
Lainaus käyttäjältä: Toope - joulukuu 14, 2022, 00:44:16
En ole koskaan oikein ymmärtänyt tämän ketjun ideaa... ::)
Mitä yrität meille esim. tällä viestilläsi kertoa?

T: Xante

Toope haluaisi kovasti osallistua tähänkin ketjuun mutta ei vain löydä sopivaa lähestymiskulmaa. Otsikko on hieman monitulkintainen ja "veitsi suussa" saattaa viitata vaikka merirosvoihin.
"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare: crawling, slithering, along the edge of a straight razor and surviving."

Brutto

Hiilareita vältellessäni olen korvannut perunan kyssäkaalimuhennoksella ja pidän lopputulosta jopa perunamuusia parempana. Kukkakaalimuusikin menettelee mutta ei pärjää kyssäkaalille.

Lasagne-levyt korvaan kesäkurpitsalla ja spagetin shiratakilla.
"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare: crawling, slithering, along the edge of a straight razor and surviving."