Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Lusikka sopassa ja haarukka herkkupalassa, muttei veitsi suussa (eihän?!)

Aloittaja Amore, tammikuu 03, 2019, 20:50:45

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 5 Vieraat katselee tätä aihetta.

Hippi

Onhan Toope kymmenellä viestillä osallistunut tähänkin ketjuun ennen kuin heräsi ihmettelemään ketjun tarkoitusta.



Mielenkiintoista, että sanotaan, ettei rasvaton maito maistu millekään. Kuitenkin se vaikuttaa kauran omakuun oleellisesti.

Kun kävin salilla, pakottauduin syömään kaurapuuron aamulla. Se onnistui, kun hautasin puuron sokerilla makeutetun kuningatarmössön alle. Veteen keitetty kaurapuuro ei muuten suostunut menemään alas.

Nyt elämäntaparemontin vuoksi aloin aamupalalla taas syömään ja aloitin syömisen maitoon keitetyllä kauravellillä. Koska kotona ei ollut muuta kuin rasvatonta maitoa, käytin sitä, vaikka kevytmaito olisi kyllä parempaa. Tämä keitos menee jokseenkin hyvällä halulla alas ja ilman sokeriakin. Tosin pienen voisilmän laitan, kun aamupalassa ei muuten ole rasvaa (paitsi kananmunassa).

Tuota ihmettelen kovasti, miten kaurapuurossa oleva puistattava maku katoaa ja maku muuttuu pehmeäksi ja melkeinpä makeaksi, kun nesteenä käytetään "mautonta" maitoa.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

kertsi

#1486
^
Itse lisään veteen keittämääni suolattomaan kaurapuuroon joko pakastemarjoja sulamaan tai jotain hedelmää. Niistä tulee makeutta ja vitamiineja ja flavonoideja. Nykyään en ikäväkseni voi moniakaan hedelmiä syödä närästyksen takia, mutta banaani nyt ainakaan ei aiheuta oireita. Jos ei ole muuta kotona, saatan joskus laittaa muutamia kuivahedelmiä, lähinnä aprikooseja tai luumuja (rusinoistakin saan oireita nykyään, joten niitä harvemmin on kotona, ja ne ja kuivatut karpalotkin häviävät "karkkeina" turhan nopeasti).

Sen lisäksi lisään jonkin sortin pähkinöitä, manteleita muutaman ruokalusikallisen. Joskus chian, pellavan, hampun, kurpitsan siemeniä jonkun teelusikallisen. Voisilmän sijaan saatan joskus harvoin laittaa teelusikallisen neitsytoliiviöljyä, jos olen ollut vähällä rasvalla, ja varsinkin jos en viimeaikoina salaatissa ole syönyt oliiviöljyä tai jos olen muuten saanut vähänlaisesti rasvaa ruoasta edellisinä päivinä. (Muutaman kerran olen iltapalaksikin tehnyt kaurapuuroa, ja jos on kova nälkä eikä muuta ole kotona, tai jos haluaa herkutella, laittanut sokeria ja voita. Mutta tämä on harvinaista, ja siis lähinnä vain herkuttelua. Viimeksi itsenäisyyspäivänä, kun en ollut saanut aikaiseksi mennä kauppaan, eikä ollut paljon mitään kotona.)

Pähkinöistä ja siemenistä saa hyvien rasvojen lisäksi kuitua ja proteiinia. Varsinaseksi proteiiniksi lisään mitä sattuu olemaan kotona, esim. maustamatonta jugurttia, raejuustoa, maitorahkaa (tai maitoa). Terveellisin olisi jugurtti tai muu hapatettu ja rasvaton maitotuote. Lasketaankohan maitorahka hapatetuksi tuotteeksi? Jos ei ole kotona maitotuotteita, lisään jotain proteiinipitoista kuivamuonaa kuten soijarouhetta sellaisenaan tai soijajauhoa. (Härkistä en ole vielä tohtinut kokeilla, mutta se ehkä vaatisi sen, että keittäisi pari minuuttia puuron joukossa? En tiedä, miten sopisi maullisesti)
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Hippi

^
Sen vuoden ajan, kun tein veteen kaurapuuron, niin laittelin juuri jotain siemeniäkin siihen ja sen marjamössön, mutta sekään ei piettänyt kokonaan sitä, että puuro oli aika pahaa. Samoin suoraan pakkasesta sulatetut marjat on happamia ilman sokeria, ainakin minun makuuni.

Maitoinen kauravelli sen sijaan on jopa ilman sokeria makeahkoa, mikä minua ihmetyttää. Tuo saanee nyt kelvata yhdeksi "ateriaksi". Tosin ajattelin vielä tehdä niin, että vaihtelen spelttimannan kanssa. Keitän aina sen puolen litran maitoannokseen ja siitä syön kolme tai neljä kertaa toistaiseksi.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Brutto

"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare: crawling, slithering, along the edge of a straight razor and surviving."

Hippi

Jo lapsena olin hyvin huono syömään ja etenkin maistamaan mitään uutta. Vasta oikeastaan ensimmäinen pidempiaikainen työpaikkani opetti minut syömään, kun ruoka oli ilmaista (=ruokaedun verotusarvon hinnalla, josta ei voinut kieltäytyä), sitä tuli edes maisteltua ja useimmiten hyväksi todettua.

Söin äsken lounaan, jonka arvioin näin:
Tämä oli minusta oikein maukas. Ei ollut hottia, mutta muuten hyvän makuinen. Ainoa vaan. että tuo on kahden annos ainakin minulle, joten jouduin sen jakamaan kahdelle lautaselle ja toinen sitten menee huomenna. Saa sitten nähdä, millainen se on, kun nuudelit on lionnu liian kauan.
https://www.k-ruoka.fi/kauppa/tuote/nongshim-pikanuudeli-120g-kimchi-8801043157742
kolmen minuutin keittäminen tuossa kyllä on.


(Likkojeni kanssa vaihdellaan Mesessä vinkkejä, jos jotain helppoa ja nopeaa löytyy.)

Tuota linkkiä hakiessani googlen listalle tuli erikseen kysymyksiä Kimchistä. Luulin sen olevan vain tuotenimi tmv. enkä siihen aikaisemmin kiinnittänyt mitään huomiota, mutta nyt kaivoin esiin vielä, mitä on Kimchi.
Kimchi on korealainen fermentoimalla kiinankaalista valmistettu lisäke, joka sopii monen aasialaisen ruuan seuraksi. Se säilyy jopa kuukauden, mutta hapattamisesta johtuen sen aromi muuttuu voimakkaammaksi. Kimchiä voi käyttää lisukkeena sellaisenaan tai sitä voi lisätä vaikkapa riisiruokiin.

Tuon jos olisin nuudelit ostaessani lukenut, niin olisi pakkaus jäänyt kauppaan. En totisesti olisi ostanut jotain hapatettua kiinankaalia :D

Muutenkin suhtaudun melko ennakkoluuloisesti aasialaisiin ruokiin etenkin nyt, kun on nähnyt paljon korealaista ruokatorielämää, ruuanlaittoa ja raaka-aineita. Ehkä välttämättä ei aina kannattaisikaan lukea tuoteselosteita, vaan maistella reippaasti. Mistäs sitä maistamatta tietää, miten hyviä ne kaikki limaiset ölliäiset on :D
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Hayabusa

Tänään olisi ollut mahdollisuus syödä ensimmäinen joululounas. Väistin sen ja menin viereiseen paikkaan. Sielläkin oli semi-jouluista: rosollia ja sienisalaattia, taisi olla vielä jotain sillijuttuakin, jota en ottanut. Oikeastaan rosolli ja sienisalaatti ovat joulupöydän parasta antia. Pari pientä kinkun siivua sinappihunnun kera ja nokare lanttulaatikkoa riittää minulle.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

kertsi

Itse tykkään hapankaalista, jota on "kimchinäkin". Veikkaan, että sillä ei paljon ole oikean kimchin kanssa tekemistä, vaan on ripoteltu kuvattua chiliä vaan hapatettavan kaalin joukkoon..
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

kertsi

Lainaus käyttäjältä: Brutto - joulukuu 14, 2022, 12:32:44
Pensasmustikat sopii kaurapuuroon hyvin antamaan makeutta.

Hyvä, kun mainostit, kun olin juuri popsimassa aamiaispuuroa banaanin, pähkinöiden ja jugurtin kera, ja olin autuaasti unohtanut, että jääkapissa oli pensasmustikoitakin, joita tosi harvoin ostan, kun ovat niin tyyriitä. Tälläsin niitä puuron sekaan, ja hyvältä maistuivat.

Kyllä ne vähän happamia ovat, vaikkakaan ei yhtä happamia kuin metsästä kerätyt. Mikähän siinä on, että pakkastettaessa marjat happamoituvat? Pakastemustikoita tulee siitä syystä ehkä eniten syötyä puuron joukossa, puolukat ovat liian happamia usein. Ja vadelmia pitäisi keittää, ainakin ulkomaisia (jonkin maksamadon takia), jolloin ne kai happamoituvat entisestään?
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Hippi

Enimmäkseen norovirusta vadelmien keittämisellä pyritään torjumaan. En löytänyt tietoa, että niistä maksamatoa olisi tullut. Taulukossa olleet pari hepatiitti A:ta on myös viruksia.
https://www.ruokavirasto.fi/elintarvikkeet/ohjeita-kuluttajille/turvallisen-kayton-ohjeet/ulkomaiset-pakastemarjat/

https://fi.wikipedia.org/wiki/Maksamadot
Tuossa nyt ei erityisesti marjoista puhuttu enkä jaksanut etsiä, kuoleeko nuo miten pian joutuessaan isännän kehon ulkopuolelle.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

kertsi

En minäkään löytänyt hausanoilla "maksamato marjat" tai "levermask bär" mitään hyvää linkkiä. En sitten tiedä, olisiko tämä sama asia:
Myyräekinokokki (koirista, ketuista, jyrsijöistä tarttuva?)

Taisi olla jokin ruotsalainen lehtijuttu siitä, että nyt maksamatoa on löytynyt Ruotsistakin, ja sikäläiset kotimaiset marjatkin kannattaisi keittää.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

MrKAT

Ei. Ikinä. Enää. Tarjouskahvia suodatinjauhettuna. Vaikka. Saisi. Puoleen. Hintaan.

Luulin aamula jo, että onkohan minulla korona kun oli niin pahhaa.
Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

Hippi

Jos olet ostanut Prisman tarjouksesta vaaleapaahtoista Juhla Mokkaa, niin ymmärrän kitinän. Minä ostin (ja ostan aina) tummapaahtoista, joka on hyvää. Mutta eihän tarjouskahvi ole yhtään sen kummempaa, jos on ehjä ja kova pakkaus, päivämäärää jäljellä ja on sitten samaa merkkiä, jota on muulloinkin käyttänyt, että on tuttua.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

MrKAT

Joo, mutta ei taida tummapaahtoinen pelastaa koska sekin maistui marraskuussa jo alusta lähtien pahalta, että loppuosa piti viskata poies: https://kantapaikka.net/index.php/topic,40.msg153515.html#msg153515
Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

Hippi

If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

kertsi

Tosiaankin.
- tummapaahto (itse suosin kyllä Lidlin Bellarom espressoa)
- Pannun ja tratin pesu
- suodatinpussin huuhtelu sisältä ja ulkoa !
- kannu tiskipöydälle aluksi (viilentää sen)
- kannun sijaan koneessa esim. muovisen jäätelöpakkauksen kansi, sen päällä muki joka kerää mahdolliset tipat
- ota aluksi kannu pois eli tippalukko "päällä", valuta mukillinen vettä, sitten sähköt pois päältä,
- anna kahvin ässehtiä 1-2 min tratissa !
- vasta sitten laita kannu paikalleen
- kannu koneeseen ja sen avulla tippalukko auki
- kannu otetaan heti pois, ettei tule palaaneen makuista.

Kyä lähtee. On nimittäin hyvää.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️