Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Lusikka sopassa ja haarukka herkkupalassa, muttei veitsi suussa (eihän?!)

Aloittaja Amore, tammikuu 03, 2019, 20:50:45

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 9 Vieraat katselee tätä aihetta.

TSS

Graavaako kukaan täällä itse lohta? Minä olen ruukannut, mutta aina siihen liittyy kysymysmerkkejä.. Suurin kysymys liittyy graavilohen säilyvyyteen: lisääkö graavaaminen lohifileen säilyvyyttä, eli siirtääkö se paketissa lukevaa viimeistä käyttöpäivää? Aattona emme syö kotona, joten graavilohi pitäisi olla valmista joulupäivänä. Jos esimerkiksi löydän kaupasta vain fileen, jonka viim. käyttöpäivä on 25.12., graavaan sen perjantaina ja laitan vakuumiin valmistumaan ja avaan sen vakuumista joulupäivänänä, onko se enää tapaninpäivänä syötävää? Eli viivästyttääkö suolaus kalan pilaantumista?




kertsi

Oi, itse graavattu on parasta. Siitä on vuosia, kun viimeksi graavasin. Aina kaivan esiin ex-anoppini reseptin, sokeria, suolaa ja mortellissa vähän rikottua kokonaista valkopippuria.

Itse graavaisin lohen heti, antaisin ässehtiä suolan kanssa jääkaapissa vuorokauden, ja sitten heittäisin pakkaseen. Ottaisin sen pois pakkasesta ehkä 12(-24?) h ennen kuin olisi tarkoitus tarjoilla se. Hieman kohmeisena se on helpoin leikata hyvin ohuiksi siivuiksi. Pakastaminen (> 2 vrk?) varmistaa, että mahdolliset loiset kuolevat.

Nykyään suositaan kevyempää suolaamista, ja lyhyempää graavausaikaakin kuin aiemmin, ilmeisesti sushi-boomin ansiosta, ja koska se suola ei niin terveellistä ole sekään.

Luulen, että suolaus, varsinkin tönkkösuolaus kyllä pidentää säilymisaikaa. Ehkä sokerisuolauskin.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

kertsi

Ex-anopin perua on myös piparjuurikastike graavilohelle. Alkuperäisessä reseptissä on puolet kermaviiliä ja puolet majoneesia, piparjuurta, suolaa, sokeria, (etikkaa? sitruunaa? en muista), pippuria, sinappia. Itse olen käyttänyt Turun sinappia. Muutama joulu sitten pilasin kastikkeen valitsemalla Hellmansin majoneesia, ei tullut hyvä soosi, ei. Olen tuunaillut alkuperäistä reseptiä moneen kertaan. Viimeksi taisin käyttää kermaviilin sijaan tai lisäksi creme fraichea.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

TSS

Lainaus käyttäjältä: kertsi - joulukuu 21, 2022, 14:55:28
Oi, itse graavattu on parasta. Siitä on vuosia, kun viimeksi graavasin. Aina kaivan esiin ex-anoppini reseptin, sokeria, suolaa ja mortellissa vähän rikottua kokonaista valkopippuria.

Itse graavaisin lohen heti, antaisin ässehtiä suolan kanssa jääkaapissa vuorokauden, ja sitten heittäisin pakkaseen. Ottaisin sen pois pakkasesta ehkä 12(-24?) h ennen kuin olisi tarkoitus tarjoilla se. Hieman kohmeisena se on helpoin leikata hyvin ohuiksi siivuiksi. Pakastaminen (> 2 vrk?) varmistaa, että mahdolliset loiset kuolevat.

Nykyään suositaan kevyempää suolaamista, ja lyhyempää graavausaikaakin kuin aiemmin, ilmeisesti sushi-boomin ansiosta, ja koska se suola ei niin terveellistä ole sekään.

Luulen, että suolaus, varsinkin tönkkösuolaus kyllä pidentää säilymisaikaa. Ehkä sokerisuolauskin.

Tuota pakastamisvaihtoehtoa en olekaan tullut ajatelleeksi. Näinköhän graavautumisprosessi tapahtuu optimaalisesti jäätyneenä..? Oletko itse tehnyt graavia pakastamalla? Graavilohi on kyllä itselleni yksi tärkeimpiä herkkuja joulupöydässä :)

kertsi

Ei ku siis ensin vuorokauden graavaus jääkaapissa, vasta sitten jäätyminen. Arvelisin, että vuorokausi riittäisi, kun nykyäänhän jotkut graavaa vain 6 tuntiakin.

En ole kokeillut pakastimessa graavausta, mutta juuri kuvatunlaista menettelytapaa kylläkin, jossa ensin graavataan, ja vasta sitten pakastetaan.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Hippi

^
Paitsi, että jos lohi on tuotantoketjun jossain vaiheessa ollut jo pakastettu, sitä ei saa pakastaa uudelleen. Tai ei kai kukaan estä, mutta ei siitä hyvää tule.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

TSS

Lainaus käyttäjältä: kertsi - joulukuu 21, 2022, 16:48:36
Ei ku siis ensin vuorokauden graavaus jääkaapissa, vasta sitten jäätyminen. Arvelisin, että vuorokausi riittäisi, kun nykyäänhän jotkut graavaa vain 6 tuntiakin.

En ole kokeillut pakastimessa graavausta, mutta juuri kuvatunlaista menettelytapaa kylläkin, jossa ensin graavataan, ja vasta sitten pakastetaan.

Olen yleensä tehnyt sellaisen ohjeen mukaan, jossa käsketään graavata 2-3 vuorokautta... Tosin kaksi on aina ollut varsin riittävää. Todennäköisesti tuo yhden vuorokauden graavaus jääkaapissa ja loput pakkasessa olisi myös aivan riittävä... Tämä on aina vähän tällaista arpomista ja suolan määrä myös, katastrofi on kyllä liian suolaton graavi. Tähän mennessä olen kyllä aina onnistunut, mutta tapsaan asti riittävä viimeinen käyttöpäiväys tuottaa kyllä hieman harmaita hiuksia, kun moni menee vanhaksi jo ennen sitä.

MrKAT

#1507
Lainaus käyttäjältä: Hippi - joulukuu 18, 2022, 18:14:41
Onko pannu pesty milloin viimeksi?
En muista tarkalleen, mikä on vähän huono merkki. Muttei hirmu kauan sitten.
Se tarjoussuodatinkahvi alkoi maistumaan ihan kelvolle kun älysin jättää kahvin laimeaksi, joten se paha aamukahvi oli ehkä vain liian vahvaa. Nyt se on jotain 35-40% Teidän normaalien kahvista (1,7-2 mittaa per 5 kupillista).
  Nyt on ongelma, että  herkullista Juhla Mokka Silkkistä "sinkku"kahvia ei tahdo löytää enää mistään, viimeisen paketin ostin äskettäin ja hylly jäi tyhjäksi. Toisessa kaupassa ei sitä ole ollut kuukauteen pariin. Se muuten maistui vahvanakin hyvältä. Se ei ole edullista kahvia jos kupin hinta on sitten 2-3 x vs normaali. :D

Se tarjous-JuhlaMokka on tietysti optimiterveellistä jos juomani 6-10 kuppia päivässä onkin oikeasti normaali-ihmisten 2-3 kuppia päivässä. :D
Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

kertsi

#1508
Lainaus käyttäjältä: TSS - joulukuu 21, 2022, 17:32:49
Olen yleensä tehnyt sellaisen ohjeen mukaan, jossa käsketään graavata 2-3 vuorokautta... Tosin kaksi on aina ollut varsin riittävää. Todennäköisesti tuo yhden vuorokauden graavaus jääkaapissa ja loput pakkasessa olisi myös aivan riittävä... Tämä on aina vähän tällaista arpomista ja suolan määrä myös, katastrofi on kyllä liian suolaton graavi. Tähän mennessä olen kyllä aina onnistunut, mutta tapsaan asti riittävä viimeinen käyttöpäiväys tuottaa kyllä hieman harmaita hiuksia, kun moni menee vanhaksi jo ennen sitä.

Pikaisen googlauksen mukaan suosittelevat 1 pv tai 2-4 pv tai 6 tuntia, tai mitä tahansa. Ota tuosta sitten selvää.

Suolan määrää voi vakioida punnitsemalla kaiken. Esim. Jääkellarin lohi vaikuttaa aika varmalta menetelmältä. Siinä keitetään suolaliemi, jolloin lopputuloksen vakuutetaan olevan tasaisempi. Tässä ohjeessa 2 vrk:
https://www.mtvuutiset.fi/makuja/reseptit/resepti/jaakellarin-lohi-henri-alenin-ohje/8314184
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

kertsi

Lainaus käyttäjältä: Hippi - joulukuu 21, 2022, 17:15:00
^
Paitsi, että jos lohi on tuotantoketjun jossain vaiheessa ollut jo pakastettu, sitä ei saa pakastaa uudelleen. Tai ei kai kukaan estä, mutta ei siitä hyvää tule.
Ei kai sitä tuoreena kalana silloin myytäisi, eihänhänhän?
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Hippi

If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

kertsi

Tätä Uunirosollia pitää joskus kokeilla, ehkä jo tänään tai tällä viikolla:

https://www.k-ruoka.fi/reseptit/uunirosolli?fbclid=IwAR0Q20hfkGYnaLXfrAFB2OytQAGh9Xkq5TRkbkxIaGxti6370Qkhko0RjDw

Närästää jotkin reseptin ainekset. Ehkä ilman sipuliakin tulee maukasta? Ja kastike ilman herkkukurkkua, omenaa ja kaprista? Jos laittaisi kastikkeeseen vaikka etikkaa ja sokeria ja suolaa ja sinappia, ehkä varsiselleriä (ehkä tuoretta chilä)?

Mantelikalaakin tekisi mieli:
https://kotiliesi.fi/resepti/mantelikala/
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Socrates

Valion luumurusinakeitto + riisipuuro on älyttömän hyvää.
Kävelevä kremppakertymä

MrKAT

Graavilohta valmiiksi suolattuina pakkauksissa, olen tupannut leikkaamaan 4-6 viiltoa, ja pakastamaan, ja ottamaan sitten palasia aamupuuroon. Siis aiemmin tein, nykyään sitä korvaa halvempi paistettu lohi.

McVities'n Ginger Nuts eli inkiväärikekseihin olen tykästynyt, sopivan mieto jälkipolte (siksi kannattaa nauttia hitaasti kahvissa kastettua) ja jouluna huomasin vielä että täytekaakkupalan kermavaahdon kanssa vieläpä erittäin herkullista.

Tokmannissa iso 30 keksin paketti maksaa 1 €.
Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

Hippi

Halvoissa ulkomaisissa kekseissä vaan on (minun mielestäni) vikana, että monet niistä on tehty kokonaan palmuöljyyn. Niin nuokin:



Mieluummin ostan kotimaisia, joissa rasvana on rypsiöljy tai auringonkukkaöljy joko kokonaan tai suurempana osana rasvasta. Tietty ne maksavat enemmän, mutta kaikkea ei voi saada yhdessä paketissa.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️