Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Lusikka sopassa ja haarukka herkkupalassa, muttei veitsi suussa (eihän?!)

Aloittaja Amore, tammikuu 03, 2019, 20:50:45

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 13 Vieraat katselee tätä aihetta.

Toope

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - tammikuu 17, 2023, 10:47:35
Jotain ulinaa on ollut ns. tietosivuilla että missään nimessä ei saa mennä jättämään viljoja pois ruokavaliosta. Mutta kai sen nyt pöljempikin tajuaa että eihän sitä gluteenia ole kuin vehnässä, rukiissa ja ohrassa. Jäähän kaikenlaista jäljelle.

Ainoa varsinainen ongelma on että gluteenittomat tuotteet ovat kalliita, ja gluteenittomista jauhoista tehdyt tekeleet murenevat helposti. En oikein itse myöskään ole kokenut kaurajauhojen sopivan oikein yhtään mihinkään. Makeisiin leivonnaisiin paras vaihtoehto onkin gluteeniton vehnäjauho. Pitsapohjaan käy näemmä peruna, riisi ja tattari sekaisin...
Täytyy sanoa, etten leipoisi ihan noilla ohjeillasi. Kaurahan on erinomainen leivässä, ei aina yksin, mutta osataikinana. Kauraleipä tuoreena on liki parasta vaaleaa leipää. Makeisiin leivonnaisiin normaali vehnäjauho, ei gluteeniton, sopii hyvin. Eri sekoitusjauhot ovat kyllä usein hyviä ja kokeilemisen arvoisia.

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Toope - tammikuu 21, 2023, 18:41:55
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - tammikuu 17, 2023, 10:47:35
Jotain ulinaa on ollut ns. tietosivuilla että missään nimessä ei saa mennä jättämään viljoja pois ruokavaliosta. Mutta kai sen nyt pöljempikin tajuaa että eihän sitä gluteenia ole kuin vehnässä, rukiissa ja ohrassa. Jäähän kaikenlaista jäljelle.

Ainoa varsinainen ongelma on että gluteenittomat tuotteet ovat kalliita, ja gluteenittomista jauhoista tehdyt tekeleet murenevat helposti. En oikein itse myöskään ole kokenut kaurajauhojen sopivan oikein yhtään mihinkään. Makeisiin leivonnaisiin paras vaihtoehto onkin gluteeniton vehnäjauho. Pitsapohjaan käy näemmä peruna, riisi ja tattari sekaisin...
Täytyy sanoa, etten leipoisi ihan noilla ohjeillasi. Kaurahan on erinomainen leivässä, ei aina yksin, mutta osataikinana. Kauraleipä tuoreena on liki parasta vaaleaa leipää. Makeisiin leivonnaisiin normaali vehnäjauho, ei gluteeniton, sopii hyvin. Eri sekoitusjauhot ovat kyllä usein hyviä ja kokeilemisen arvoisia.

Kukaan ei käske luopumaan tavallisesta vehnäjauhosta, jos gluteeni ei ole ongelma.

Olen kokeillut useampaan makeaan leivonnaiseen ja pitsapohjaan kaurajauhoja. En tykännyt mistään niistä. Pitsan pohjaa oli lopulta pakko paiskata kompostiin. Kauraleipä on jees, kaurakeksit myös, ja kaikkein parasta ovat sellaiset mitkä lie kaurapikkuleivät joita laitetaan itse uunissa, ovat valmiina lehtimäisiä eli ohuita. Ja joku kauraomenapaistos oli ihanaa.

Mutta ei enää ikinä kauraa kakkuun, lettuun tai pitsaan. Kaurapuuron maku ei ole sitä mitä kaipaan letuilta tai pannukakulta.

Toope

Makunsa kaikilla. Oma faijani lisäsi bolognesekastikkeeseen ketsuppia... ::) Tosin hänen loppuvaiheessaan...

MrKAT

Syökö kukaan tai onko kuinka yleistä/harvinaista nauttia suklaata jääkaappikylmänä? (Säilyttää jääkaapissa ja sieltä palasia aina välillä ottaa, koska on herkullisempaa kuin huoneenlämpöisenä).
Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: MrKAT - tammikuu 22, 2023, 22:35:23
Syökö kukaan tai onko kuinka yleistä/harvinaista nauttia suklaata jääkaappikylmänä? (Säilyttää jääkaapissa ja sieltä palasia aina välillä ottaa, koska on herkullisempaa kuin huoneenlämpöisenä).

Ei suositella suklaan säilyttämistä jääkaapissa.

https://readcacao.com/how-to-store-chocolate/

Mutta ei sitä ole laissa kiellettykään.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Hippi

Minusta jääkaappikylmä suklaa ei ole herkullisempaa kuin huoneenlämpöinen. Kovaksi kohmettunut suklaa ei maistu paljon millekään ennen kuin se on lämmennyt suussa pehmeäksi mössöksi. Joskus kesähelteillä on suklaalevy laitettava hetkeksi viilenemään, että siitä voi taittaa paljoa sotkematta itseään ja että se ylipäätään taittuu irtipoikki eikä veny ja väänny.

Ainoa, jonka olen joutunut säilyttämään jääkapissa, oli tyttäreni minulle tekemä rommirusinatäytteinen suklaa. Mutta sekin oli siksi, että se kesti huoneenlämpöä aika huonosti.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Hippi

Nyt kun olen opetellut syömään kaksi ruuaksi nimitettävää ateriaa päivässä, niin päivällisen paikalla olen syönyt useimmiten kuppikeiton ja voileivän. Yritin kaupasta etsiä vaihteluksi kirkasliemistä pussikeittoa, mutta eipä ole kuin Mexicana ja ranskalainen sipulikeitto,  jotka ei oikein ole suosikkeihini kuuluneet. Lähinnä olisin kaivannut kana-nuudelikeittoa, mutta se on hävinnyt kokonaan sekä Knorrilta että Blå bandilta. En ole varma oliko molemmilla, mutta nyt ei ole, eikä ole myöskään kauppojen omilla merkeillä. Tuosta pettyneenä tein sitten oman viritelmän, jota nyt on muutamaksi päiväksi.

1 grillattu broilerin koipireisi siivottuna luista (nahkasta, suonenpätkistä ja rasvasta) ja pilkottuna aika pieneksi silpuksi
1 kanaliemikuutio
1 kasvisliemikuutio
1 pussi keittojuureksia
1-1,5 dl tummia rakettispagettia
1 litra vettä (kuumennettu vedenkeittimellä)
1-1,5 keskivahvaa chiliä silputtuna
kurkumaa, carlic rub -- tai muitakin mausteita maun mukaan

Chilisilppu pyöritellään kattilassa öljytilkassa ja lisätään mausteet joukkoon. Sen jälkeen tipunpalaset, juurekset, ... jne sekä vesi. Kun vesi alkaa kiehua, lisätään spagetit ja annetaan kiehua välillä sekoittaen muutaman minuutin. Sen jälkeen voi virran katkaista ja keiton jättää lämpimälle levylle muhimaan.

Koska keitot on poikkeuksetta lämmitettynä parempia, tein tuon jo puolilta päivin ja tarkoitus on sitä syödä vasta iltapäivällä, niin maku saa tekeytyä kunnolla. Tuokin keitto on varsinainen pikaruoka, kun valmistui muun keittiöpuuhailun ohessa. Työläin osa oli koiven siivoaminen.
Tuo voisi olla ihan kiva myös kinkkusuikaleista tehtynä ja kanaliemikuutin voi silloin vaihtaa lihaliemeen.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

kertsi

#1567
^
Aika paljon suolaa tuosta tulee kahden liemikuution (ja valmiiksi maustetun?) broilerin takia. Tietty, jos tuossa on esim. koko viikon suola-annos, tai jos vuorokaudessa syö vain mukillisen tuollaista, ei se niin paljon liene.

Itse teen aika suolatonta tai vähäsuolaista ruokaa verenpaineen takia, ja soppaa teen teen usein 5 litran kattilassa niin, että soppaa tulee noin 3-4 litraa (osa pakkaseen). Tuohon määrään lisään yhden kasvisliemikuution. Turhan usein ei soppaa tule tehtyä, kun itselläni jarruttaa se, että vaadin yleensä itseltäni, että pilkon itse kasvikset/juurekset. (Noita pakastejuureksia yms. käytän kyllä erilaisiin patoihin.)

En muista tehneeni juurikaan kanakeittoa, ja tuosta reseptistäsi saan ehkä kimmokkeen tehdä joskus. Jos ei muuten jaksa, niin sitten pakastevihanneksista. En tiennytkään, että on olemassa tummaakin rakettispaghettia.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

kertsi

Kekkasin uuden nopean hiilarilisukkeen: mikrossa kuvun alla bataatin palasia ja palsternakan palasia. Se innovaatio oli tuo palsternakka, jota rakastan, ja jota yleensä ostan soppaa varten.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Hippi

^^
Mielestäni alkaa olla jo melkein kaikille makaroneille ja spageteille myös tumma vastine samoin kuin nuudeleille on täysjyväversio.

Se tuossa ohjeessani jäi sanomatta, että ihan tuota keittoa varten sen grillatun koiven ostin, sillä jostain naturellista suikaleista tehtynä se lihan suutuntuma keitossa on ... miten sen nyt kuvaisi epämiellyttävän narskuva. Mutta voi toki sen koiven tai rintapalan ostaa raakanakin, mutta valmistaa sen uunissa, niin siitä kyllä tulee hyvä. Arvelen, että noin 4-5 annosta tuosta keitosta tulee, eli sen verran suola jakautuu eri päiville. Minulla ei ole suolasta ongelmaa ja tuohon en kyllä suolaa lisännyt enää. Yleensä, jos laittaa napakan chilin, niin suola jää kyllä vähemmälle.

Näköjään on olemassa suolatonta kasvisliemijauhetta, vaikka minusta kuvan perusteella tuo on enemmänkin rouhetta.

Löytyy ihan kaupastakin https://www.s-kaupat.fi/tuote/knorr-liemikuutio-zero-salt-kasvis-8x9g/8710522940587
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

ROOSTER

Kaikille, paitsi kala-allergikoille, sopiva mainio kalapyörykkä.

Lainaus käyttäjältä: https://apetit.fi/tuotteet/apetit-sarkisen-kalapyorykat-240-g-1/Monikäyttöiset, runsasproteiiniset ja erityisesti lapsille maistuvat Särkipyörykät ovat laktoosittomia ja gluteenittomia ja sisältävät runsaasti D-vitamiinia. Särkisen kalapyörykät sisältävät 30 % kotimaista särkeä ja lisäksi mukana on MSC- sertifioitua seitä. Pyörykät on maustettu laktoosittomalla kermalla ja valkopippurilla. Tuote on Sydänmerkkituote. Särjen pyynti on oleellisessa roolissa järviemme hoitokalastusta ja kunnostusta. Pyörykät valmistuvat paistinpannulla tai uunissa 10-15 minuutissa. Herkullinen, terveellinen ja vastuullinen valmisruoka.

laktoositon gluteeniton kananmunaton runsasproteiininen

Sopivan mauton myös useimpien lasten makuun. Itse lisäilen valkopippuria ja onhan lisukkeissa yleensä joku kastikekin. Mainio ja nopea ruokaeinespulla.

Hieno uutuus, ainakin minulle. Pitänee kokeilla jonkun sopivan kastikkeen kanssa, saattaa alkaa näin muistuttaa erästä joskus saamaani erinomaista kalamureketta.

Olisiko kastikereseptiehdotuksia?
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

kertsi

^
Valkokastike, jossa keitettyä kananmunaa?
Ja/tai tilliä, tai ruohosipulia? (Miten lie toimisi rakuuna+voi+pieni happamuus esim. sitruunasta?)

Tai kermaviilikastike? Esim. tillillä, etikalla, suolalla ja sokerilla maustettu.
Tai piparjuurella+sinapilla+etikalla+suolalla+sokerilla (kera majoneesin, jos oikein haluaa herkutella).
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

kertsi

Kun "halavalla sai", tuli ostettua iso parsakaali. Enkä edes tykkää parsakaalista, vaikka (pakasteena) käytänkin sitä jos jonkinlaisiin pataruokiin. Ideoita, miten valmistaa maukasta siitä? Voita on kotona ja kananmunaa, ja rasvatonta maitoa ja oliiviöljyä, chiliä ja valkosipulia.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: kertsi - tammikuu 25, 2023, 19:56:30
Tai piparjuurella+sinapilla+etikalla+suolalla+sokerilla (kera majoneesin, jos oikein haluaa herkutella).

Tässä voisi olla sitä jotakin. Wasabi-tyylinen etikkainen soosi majoneesilla. Kokeilen varmasti joskus.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Hippi

Lainaus käyttäjältä: kertsi - tammikuu 25, 2023, 20:01:51
Kun "halavalla sai", tuli ostettua iso parsakaali. Enkä edes tykkää parsakaalista, vaikka (pakasteena) käytänkin sitä jos jonkinlaisiin pataruokiin. Ideoita, miten valmistaa maukasta siitä? Voita on kotona ja kananmunaa, ja rasvatonta maitoa ja oliiviöljyä, chiliä ja valkosipulia.

En kyllä noin vähillä aineksilla keksi mitään, mikä voisi olla hyvää. Mutta iso parsakaali kannattaa jakaa niin, että leikkelee nyt "tupsut" erikseen käytettäväksi. Varsiosan on monesti puiseva ikääntyneellä parsakaalilla, joten se kannattaa rouhia karkeaksi raasteeksi tai teholeikkurilla huristaa rouheeksi ja käyttää sitä kypsennettynä "riisinä" jonkun hyvän kastikkeen kanssa. Minusta parhaiten käy joku tavallinen ruskea kastike, esim pippurinen jauhelihakastike.

Tupsut sitten voi käyttää höyrytettynä lisukkeena kuten tavallisesti, mutta jonkun muun ruuan kanssa.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️