Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Lusikka sopassa ja haarukka herkkupalassa, muttei veitsi suussa (eihän?!)

Aloittaja Amore, tammikuu 03, 2019, 20:50:45

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

urogallus

Lihalientä kannattaa tehdä kunnon satsi (=vähintään 5l kattilallinen!) kerralla. Riittää moneen soppaan...

Talvella tuli keitettyä, ja hyvää tuli. Ensin kiehumaan pari kiloa luita. Keitetään jokunen tunti, niin että luuydin alkaa pehmetä. Sitten lisätään lihat (mieluimmin sekä sikaa jotta nautaa, 5l kattilaan taisi mennä jotain 2kg yhteensä) ja keitetään vielä pari tuntia. Sitten luut voi koukkia pois; niistä aika suuri osa on liuennut liemeen. Lihalientä en ole maustanut muulla kuin maustepippurilla ja laakerinlehdillä, ne kun myös tykkäävät pitkästä keitosta ja niitä käytän muutenkin joka sopassa.

kertsi

Lihat kannattaa huuhdella ensin, laittaa sitten kylmään veteen, joka kuumennetaan hitaasti. Vaahto kuoritaan pois - tämä on mielestäni tärkeää sekä mauun kannalta että muistaakseni säilyvyydenkin kannalta. Ja vasta noin tunnin päästä lisätään juurekset ja mausteet. Keitellään hitaasti ja tasaisesti semmoiset 3-4 tuntia ainakin, jollei 20. Tässä pari reseptiä (mummon ja ravintolakeittiön), sis. mm. kananmunan valkuaisella kirkastamisen kahdella tavalla:
http://isoaidinreseptilla.blogspot.com/2013/04/kirkas-lihaliemi.html
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Sepe

Olen pari kertaa tehnyt keittoa Hipin ohjeen mukaan. Jos Hippi sallii, täydennän ohjetta:
-uunivaiheen voi tehdä edellisenä päivänä
-toisena päivänä voi, jos rasvaa on saostunut liemeen, kuoria rasvaa pois
-liha on karjalanpaistilihaa

wade

#243
Kiitos vinkeistä. Tulen huomioimaan. Kuulostaa hieman pahalta tuo useiden tuntien keittoaika: pitäisi päästä nukkumaankin tänään. Olin valmistautunut n. kahteen tuntiin, kasviksetkin lisäsin heti. Saas nähdä mitä tulee.

Kunnon luuliemisatsi onkin pitänyt keittää usein, mutta on jäänyt tekemättä. Minullakin on viiden litran kattila olemassa. Olen haaveillut myös Pho-liemestä, joka tehdään melko samalla tavalla mitä Urogallus kuvaa, mutta maustetaan hiillostetulla inkiväärillä ja sipulilla.

Lainaus käyttäjältä: Sepe - huhtikuu 08, 2019, 19:32:43
Olen pari kertaa tehnyt keittoa Hipin ohjeen mukaan. Jos Hippi sallii, täydennän ohjetta:
-uunivaiheen voi tehdä edellisenä päivänä
-toisena päivänä voi, jos rasvaa on saostunut liemeen, kuoria rasvaa pois
-liha on karjalanpaistilihaa
Tällaisissa resepteissä, joissa liha kypsennetään edellisenä päivänä ja jatketaan ruoan valmistusta seuraavana päivänä, olen pohtinut onko lihan useampaan kertaan lämmittäminen ongelma. Ensin kypsennettäessä liha. Seuraavana päivänä keitoksi keitettäessä. Kolmannen kerran, kun keittoa lämmitetään myöhemmin. Useamman kuin yhden kerran olen kuitenkin miettinyt, kuinka kätevää olisi kypsentää liha yhtenä päivänä ja tehdä keitto / kastike seuraavana.

Hippi

En ole huomannut moneen kertaan lämmittämisessä mitään ongelmaa. Nykyisinhän ei enää niin moneen kertaan lämmitetä ruokin kuin "joskus muinoin". Meilläkin kotona tehtiin tuollaista hitaammin valmistuvaa keittoa tmv iso kattilallinen kerralla ja sitä sitten lämmitettiin koko kattilallista aina seuraavaa ruokailua varten uudelleen. Nykyisin valmiin keiton voi ottaa lautaselle ja lämmittää mikrossa ja palauttaa kattilan (tai muun säilytysastian) takaisin jääkaappiin ennen kuin se ehtii lämmetä huoneen lämmössä.

Itse käytän aika paljon kaupassa valmiiksi grillattua broileria niin kastikkeisiin, keittoihin, pataruokiin kuin ihan vain siivottuna wokkivihannesten kera. Todella nopeita ruokia tulee. Joku minulle väitti, että kaupan grillistä saa vanhentuneita broiskuja, mutta en kyllä ole huomannut sen enempää maku kuin hajuhaittojakaan.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: kertsi - huhtikuu 08, 2019, 17:50:49
Ja sekin tuossa luki, että keski-ikäisiä, joilla olisi puutosta proteiinista olisi Suomessa nolla prosenttia. (Vanhuksilla proteiinista voi olla puutosta, jos ruokavalio on pelkällä puuro-, leipä- ja pullalinjalla.)

Joo, ei minulla ainakaan taida olla. Syön lähinnä lihaa, juustoa ja kananmunia. Kesällä menee myös kilon verran tuoreita herneitä ja talvella jokunen tomaatti. Ja sitten ne kasvikset mitä on kepabissa ja pizzassa. Leibää ja maitoa en käytä juuri ollenkaan.

Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

wade

#246
Teen pizzani nykyään kylmäkohottamalla taikinan. Olen kehunut tapaa monelle, mutta kynnys valmistautua pizzan tekoon jo muutama päivä etukäteen tuntuu melko suurelta ja koko ajatus vaivalloiselta. Mielestäni totuus on kuitenkin päinvastainen: taikinan tekoon menee yhtenä iltana 20 minuuttia. Se on käyttökelpoista viisi päivää, kauemminkin. Pizzaa voi siis paistaa vaikka viikon jokaisena päivänä. Kun taikinan tekemisen varsinainen vaiva on jo nähty, on itse pizzapäivän työ melko helppoa.

Taikina:
500g 00-vehnäjauhoja
3g kuivahiivaa
3,5 dl vettä
10g suolaa
10g oliiviöljyä

Jauhot ja hiiva yhdistetään. Suola liuotetaann. 10 %:in vesimäärästä. Lisätään n. 90 % vedestä jauhojen sekaan ja vaivataan huolella, n. 10 minuuttia. Lisätään loppu vesi, johon suola on liuotettu ja vaivataan n. viisi minuuttia. Lisätään öljy ja vaivataan vielä, kunnes öljy sekoittuu ja taikina on sileää.

Vaivaamisen voi tehdä käsin tai koneella.

Valmis taikina muotoillaan palloksi ja laitetaan suureen, oliiviöljyllä kevyesti öljyttyyn astiaan. Päälle kansi tai kelmu. Astia laitetaan jääkaappiin vuorokaudeksi.

Vuorokauden jälkeen taikina jaetaan palloiksi, jaan itse 500g taikinan kolmeen osaan. Muotoillaan uudestaan palloksi ja laitetaan kukin omaan pienempään öljyttyyn astiaansa. Päälle kansi tai kelmu ja jääkaapin alaosaan min. yhdeksi vuorokaudeksi. Paras tulos lienee, kun kokonaiskohotusaika on 2 - 3 vrk.

Pizzapäivänä pallot tulee nostaa hyvissä ajoin huoneenlämpöön, ainakin kaksi tuntia etukäteen, jotta ne ehtivät lämmetä. Hyvä tapa lyhentää taikinan herättelemistä ja lämmittämistä on myös lämmittää uuni 25 - 30 asteeseen ja laittaa taikinat uuniin. Kylmä taikina on hankalampi muotoilla.

Palloja ei kaulita vaan painellaan ja venytetään varovasti muotoonsa käsien ja jauhojen avulla.

Pizza nostetaan kevyesti öljytylle uunipellille ja venytellään vielä siinä muotoonsa. Paistaminen tapahtuu niin kuumassa lämpötilassa, kuin uunisi antaa. Tomaatti pohjalle, maltillisesti muita täytteitä, ensin paistetaan vajaa viisi minuuttia keskitasolla, sitten toinen mokoma ylätasolla. Paistoaika kuitenkin riippuu lämmöstä. Pizzaa kannattaa katsoa.

Hyvä tapa on myös se, että paistaa ensin pohjaa keskitasossa pelkän tomaattikastikkeen kanssa. Ennen ylätasolle nostamista pizza nostetaan työtasolle ja lisätään muut täytteet ja paistetaan ylätasolla. Näin pohjasta tulee ilmavampi, rapeampi. Paras tulos saadaan, kun pellin annetaan kuumeta uunissa ja pizza muotoillaan leivinpaperille. Tomaattikastikkeella valeltu pohja vedetään kuumalle pellille ja laitetaan uunin keskitasolle n. neljäksi minuutiksi. Poistetaan uunista, vedetään leivinpaperi pizzan alta pois, lisätään täytteet ja paistetaan ylätasolla n. 4 min.

Hayabusa

Waden pitsa ei kyllä ole mitään pikaruokaa. Hyvää sen uskon varmasti olevan. Oletko kokeillut laittaa taikinaan ruisjauhoja? Itse käytän pitsapohjassa puolet ja puolet vehnä- ja ruisjauhoja.

Oma pitsailu keskittyy viikonloppuihin. Aamulla taikina kohoamaan. Sitten lenkille tai asioitsemaan. Palattua lätyn levittäminen pellille, sekalaiset täytteet päälle ja uuniin. Luukun ikkunasta voikin sitten kuola valuen ihailla kypsymistä.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

kertsi

Kylmäkohottamalla saa julmetun hyviä pulliakin aikaiseksi. Esimerkiksi tällaisia rimbobullar-nimisiä ruotsalaisia leivonnaisia. Juuri tuota kyseistä reseptiä en ole kokeillut, mutta vastaavanlainen resepti minulla on tallessa jossakin.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

wade

Lainaus käyttäjältä: Hayabusa - huhtikuu 09, 2019, 23:03:31
Waden pitsa ei kyllä ole mitään pikaruokaa. Hyvää sen uskon varmasti olevan. Oletko kokeillut laittaa taikinaan ruisjauhoja? Itse käytän pitsapohjassa puolet ja puolet vehnä- ja ruisjauhoja.

Oma pitsailu keskittyy viikonloppuihin. Aamulla taikina kohoamaan. Sitten lenkille tai asioitsemaan. Palattua lätyn levittäminen pellille, sekalaiset täytteet päälle ja uuniin. Luukun ikkunasta voikin sitten kuola valuen ihailla kypsymistä.
https://ibb.co/t8m24L0 linkin takana on edellisen pizzaillan satoa, latasin kuvan tomaatti, mozzarella, rucolanverso) .

Ei tosiaan ole pikaruokaa. Mutta mielestäni prosessi on loppujen lopuksi hyvin yksinkertainen ja joustava - toki, pizzan valmistukseen on varauduttava etukäteen. Esim. eilen tein pizzataikinan ja laitoin sen jääkaappiin. Kysyimme puolisoni työkaverilta milloin tämä pääsee meille pizzalle: torstai-ilta sopii. Taikina odottaa kaapissa siihen saakka. Minulle hankalampaa on loppujen lopuksi se, jos päätän tehdä pizzaa tänään. Taikina olisi saatava leivottua ja kohoamaan saman päivän aikana.. tosiaan viikonlopun homma.

En ole koskaan yrittänyt tehdä pizzaa mistään muusta kuin vehnäjauhosta, karkeammasta tai hienommasta. Rukiisia piiraspohjia olen syönyt, ne ainakin ovat olleet maistuvia.

Vatupassi

Boullabaissen ja Ratatoulen yhdistelmäpata

ohje:

valmistusaika 3omin about,

1pieni kesäkurpitsa
1iso munakoiso
1punainen paprika
3rkl kalamata balsamicoa
3pientä valkosipulin kynttä
3-4ruokalusikkaa heinz ketsuppi tai voi korvata tomattipyrelle mitä kaapissa sattuu olemaan)*
3keltasipulia
kanaliemikuutio
4dlkiehuvaa vettä
1/2tlsuolaa
yrttipitoisia mausteita:basilka3tl,kumina2tl,timjamia2tl,jauhelihamauste1tl,muutama laakerinlehti
pataa keitellään levy nelosella n.25min.
Lisukkeeksi heivasin pataan:
keitettyä riisiä 1dl
180sulatettuja katkarapuja (s-market)
ja 1dl parsaporkkana pakastevihannessekoitusta!

kertsi

#251
Uunipunajuuria, ja muita juureksia, ohraa ja kikherneitä

Teinpä hyvää sapuskaa tänään (toisaalta olen hulluna punajuuriin ja kikherneisiin).
Oli tähteeksi jääneitä keitettyjä ohranjyviä, ja keksin tällaisen:
- oliiviöljyllä voideltuun lasivuokaan suupalan kokoisia paloja punajuuria ja bataattia. Ja vähän lanttua,
- vähän oliiviöljyä päälle, ja rosmariinia. 
- Kiertoilmauunissa ehkä 25-30  minuuttia 200 C, tai kunnes alkavat tuoksumaan valmiilta.
- Sillä aikaa sekoitetaan keitetyt ohrat, huuhdeltuja kikherneitä (nyt oli purkista), vähän oliiviöljyä, mustapippuria, balsamicoa, vähän raastettua parmesaania (pakkasesta) ja Provencen yrttejä,
- ja vielä 5-10 minuutiksi uuniin.

Valmistamiseen meni noin 10 minuuttia, uunissa sen ehkä alle 40 minuuttia.

Tarjoillaan rucolan, valkokaalin suikaleiden, kirsikkatomaattien, kurkun ja omenasiivujen kanssa. Tämän reseptin tahdon muistaa.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

ROOSTER

Kävin kalibroimassa makuaistiani syömällä pizzaa Puttes Bar&Pizzassa, kebabia Döner Harjussa ja huippu aasialaista ruokapaikassa jonka nimeä en muista.

Nyt voi taas arvostella ruokia. Ei saa esittää minkäänlaisia ruoka-arvosteluja jollei ole käynyt syömässä hyvin monessa tunnetusti maistuvia eineitä valmistavissa paikoissa. ( vrt. poliitikkojen arvostelu äänestämättä  ;D )

Oma Olivian kanani on ehdottomasti TOP-viidessä näin alkuvuoden aikana.

Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Hayabusa

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - huhtikuu 16, 2019, 17:38:56
Kävin kalibroimassa makuaistiani syömällä pizzaa Puttes Bar&Pizzassa, kebabia Döner Harjussa ja huippu aasialaista ruokapaikassa jonka nimeä en muista.

Eli pitkä lounas!  ;D
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Hayabusa - huhtikuu 16, 2019, 18:33:44
Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - huhtikuu 16, 2019, 17:38:56
Kävin kalibroimassa makuaistiani syömällä pizzaa Puttes Bar&Pizzassa, kebabia Döner Harjussa ja huippu aasialaista ruokapaikassa jonka nimeä en muista.

Eli pitkä lounas!  ;D

Juu. Tosi pitkä, meni monta päivää.  ;D
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS