Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Lusikka sopassa ja haarukka herkkupalassa, muttei veitsi suussa (eihän?!)

Aloittaja Amore, tammikuu 03, 2019, 20:50:45

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 8 Vieraat katselee tätä aihetta.

Hippi

Joo, taisi osua arveluni oikeaan.

Miksi margariineihin lisätään kovia rasvoja kuten kookosta ja sheaa tai palmua?
Pieniä määriä luonnostaan kovia kasvirasvoja on käytetty jo pitkään rasiamargariineissa tuotteen levitettävän rakenteen aikaansaamiseksi. Suomalaisissa margariineissa ja levitteissä ei ole kovetettuja kasvirasvoja, vaan niihin lisätään pieni määrä luonnostaan kovia kasvirasvoja oikeanlaisen rakenteen aikaansaamiseksi. Pelkästä rypsiöljystä valmistettava margariini on olomuodoltaan juoksevaa.


https://bunge.fi/kuluttajapalvelu/usein-kysytyt-kysymykset/
Tuohan on firma, joka keijuja tekee.

Minä kyllä käytän mieluummin sellaisia levitteitä, joissa on voita mukana, koska pidän voin mausta. Juurikin se parin rasian verran käyttämäni Keiju maistui jotenkin aika mauttomalle. Voitko noin sanoa? No, sanon kuitenkin, että eipä ollut hyvää ja lisäksi sen haju oli kummallinen ja alkoi jo toisen rasian kohdalla tökkiä pahasti. Sama oli Benecolissa, jota jonkin aikaa käytin. Tietyn kyllästymisasteen saavutettuaan sen haju alkoi olla hyvin epämiellyttävä.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Hayabusa

Hippi kyseli kukkakaalireseptejä. Valitettavasti joudun tuottamaan pettymyksen, sillä minä vetelen sitä ihan raakana. Jos haluaa epäterveellisemmän vaihtoehdon, niin jotain dippiä voi väsätä. Tietysti, joku keitetty tai höyrytetty kukkis voisulan kera on myös ihan ok.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Hayabusa - elokuu 29, 2023, 14:40:22
Hippi kyseli kukkakaalireseptejä. Valitettavasti joudun tuottamaan pettymyksen, sillä minä vetelen sitä ihan raakana. Jos haluaa epäterveellisemmän vaihtoehdon, niin jotain dippiä voi väsätä. Tietysti, joku keitetty tai höyrytetty kukkis voisulan kera on myös ihan ok.

Nämä kaikki hyviä, kuten myös klassikko: kukkakaali semmoisenaan uuniin, paahdetaan jokunen aika vaikka 175-200 astetta uunista riippuen. Voi syödä esim. dipin kanssa, lisukkeena, jne.

T: Xante

kertsi

Mun lempparitapa valmistaa kukkakaalia oli uunissa valmistettu:
kukkakaalia, herkkusieniä, kirsikkatomaatteja, Provencen yrtit, oliiviöljy.
Veikkaisin, että tuohon sopisi myös kuivahtanut vaalea leipä kuutioina tai siivuina, ja valkosipulikin.

Nykyään en närästyksen takia pysty tuota syömään, kun siinä on tomaattia.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

kertsi

Tuli sekoitettua helppo, terveellinen ja hyvänmakuinen leivänpäällinen näistä aineksista:
1 dl soijajauhe, 1 rkl fenkolin siemeniä (paljon), 2 tl rosmariinia (reippaasti), 1/2 tl timjamia (vähän), 1-2 tl balsamicoa, luomuoliiviöljyä kunnes sopiva koostumus.

Aiemmin olen tehnyt tuontapaista näistä aineksista:
soijajauhe, Provencen yrtit, valkopipuli, oliiviöljy
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

-:)lauri

Ostin näkkileipää. En muista montako vuotta siitä on, kun viimeksi söin näkkileipää. Iski viikolla näkkileipähimo aivan yllättäin. Kylläpä oli hyvä hankinta.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Hippi

^
Minulla on aina näkkileipää kotona ja useimmiten vielä kahta tai kolmea eri laatua. Mielestäni näin on aina ollut, sillä lapsiperheessä on vaikea ostaa tuoretta leipää sopivaa määrää, kun lasten mielihalut leivän suhteen saattaa vaihdella suuresti, joten leipä loppuu kesken tai sitä on liikaa. Näkkileivällä on ollut hyvä täydentää tarjontaa.

Aikoinaan tykkäsin hillittömästä siitä vanhan ajan ruutunäkkäristä, jossa oli vahvasti kuminaa. Nykyisin sitä ei enää kai valmisteta ollenkaan. En ainakaan ole onnistunut löytämään. Kuminalle maistuvaa on vain ns. varrasleipä, joka myös olisi hyvää, mutta sen ongelma on voitelun vaikeus. Röpelöinen pinta (johtuu leivän halkaisusta ennen kuivatusta) saa voita uppoamaan liian paljon vaikka miten olisi varovainen. Sileän puolen voitelu olisi kyllä mahdollista, mutta silloin se pitäisi syödä röpelöinen pinta kieltä vasten, mikä tuntuu ikävältä. Olen kyllä kokeillut. Varrasleipä toimii kyllä ilman voiteluakin, kun siitä taittaa pienen palan kerrallaan ja imeskelee sen pehmeäksi. Siinä tulee maku ainakin käytettyä viimeistä hippusta myöten.

Ruuduista en ole päässyt näkkärissä eroon siltikään. Oma suosikkini on ruotsalaisen Leksandsin ruutunäkkileipä ja saman firman kolminäkkäreistä jälkiuuniversio. Noista ensin mainittua minulla on aina kotona. Lisäksi on erilaisia kokeiluja aina, jos satun jonkun kiinnostavan huomaamaan. Esimerkiksi Vaasan valmistamat erilaisen näkkärin ohut -versiot oli kiva tuttavuus.

Voisin hyvin tulla toimeen ilman tuoreleipiäkin ja käyttää pelkkää näkkäriä. Usein käy niin, että tehdessäni iltapalavoileipää, taitan puolikkaan näkkärinpalan, voitelen sen ja napostelen herkutteluna samalla kun puuhaan niitä voikkareita.

Juuri eilen mietin, että olisiko jo liian aikaista aloittaa teenjuonti iltasella. Minulle kesä on teetön aika ja kesän lopulla alan odottelemaan sopivaa hetkeä teekauden aloittamiselle. Mikä onkaan nostalgisempi yhdistelmä kuin iso mukillinen kuuma teetä ja sen kanssa juustonäkkäreitä :)
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

kertsi

#1702
Jääkaapintyhjennys-soppa/muhennos, noin 3 litraa. Ruoanvalmistusmusiikkina auttoi suuresti tämä:
Stand By Me | Playing For Change Band | Live in Brazil

4 punajuurta siivuina, 3 porkkanaa siivuina, 3 perunaa siivuina, pieni sipuli (väh närästi, prkl), 1 chili, 10  viipaletta ohutta kevytmeetwurstia makua antamaan, pakasteseitä, nirkoisesti vettä (1,5dl?), kasvisliemikuutio, 2 tl fenkolinsiemeniä, 1 tl rosmariinia, 2 tl balsamicoa.  Juurekset ja vesi ja kasvisliemikuutio lisätään ensin. Sitten peruna, chili ja sipuli ja metukka. Viimeiseksi pakastesei ja yrtit. Lopuksi vielä vähän rosmariinia ja balsamicoa. Loppuvesi (0,5 dl?) imeytetään pieneen määrään perunamuusijauhetta (koska syvät kertakäyttölautaset ovat loppu tällä mökkireissulla).

Mainion makuista. Tosin tämä mökki on maaginen, kaikki omatekemäni maistuu täällä hyvältä.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

ROOSTER

Nyt on menossa sienisesonki, ilmankos joka ruokailussa tuppaa olemaan jotain sienekästä - ja hyvä niin. Helposti on löytynyt kanttarelleja, lampaankääpiä, vaaleita orakkaita ja suppilovahveroja riittävästi omaan tarpeeseen.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

-:)lauri

Laitoin kukkakaalin folioon ja uuniin. Mausteina on ihan vain rypsiöljyä, suolaa ja mustapippuria. Leikkasin ne lehdet irti ja laitoin nekin uuniin, josko nekin muistuisivat. 200 astetta ja tunti on alustava suunnitelma. Ainakin ne lehdet pitää kerätä pois aiemmin.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

-:)lauri

^
Niinhän siinä kävi, etten minä muistanut hakea niitä lehtiä pois uunista ajoissa, mutta muusta kukkakaalista tuli kyllä oikein hyvää. Oli siis eka 200 asteisessa uunissa folion sisällä tunnin ja siten vajaa parikymmentä minuuttia ilman foliota, jotta pinta sai hieman väriä. Olen etsinyt kasvisvaihtoehtoa kalkkunapaistille ja loimulohelle. Kukkakaali vaikuttaa ainakin vielä tällä hetkellä sellaiselta.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

kertsi

Mmm, mielenkiintoista ^.

Australian masterchefissä tekivät kerran jos toisenkin kukkakaalipihvejä, ensin voissa paistaen, sitten kai vielä uunissa. En löytänyt sellaista, mutta tämmöisen löysin, jossa siis mausteöljyllä sivelty paksu kukkakaaliviipale paistetaan parilapannulla muutaman minuutin. Lisukkeena kikherneitä (proteiinia) ja lehtikaalia, niin ikään parilapannulla. Ja vielä jugurtti-tahini-sitruunamehu-kastike, ja yrittiöljy.

Resepti
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Xantippa

Laiskin pastani ikinä.

Pihalta roskia viedessä muutama männynherkkutatti, ovat käsittämättömän siistejä tänä vuonna, isommatkin. Spagetti kiehumaan. Pannulle voita, pari valkosipulin kynttä ja yksi kevätsipuli varsineen, rippunen sormisuolaa ja tietty tatit pilkottuna. Viime hetkellä huomasin jääkaapissa jämät HK pepperonipaketista, sinne vaan.

Pasta ennätti kiehua juuri sopivaksi sieniä ja pepperonia paistellessa, kulhoon ja sienipaistos sekaan, päälle paloiksi revittyä Maasdem-juustoa (vai mitä se Lidlin on nimeltään, jota myydään siivuina) ja kulho 1 min 10 sek mikroon, jotta juusto sulaa.

Aikaa meni varmaan joku 15 min ja tulos oli aivan järkyttävän hyvä.

T: Xante

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - syyskuu 13, 2023, 16:20:40
Laiskin pastani ikinä.
...
Aikaa meni varmaan joku 15 min ja tulos oli aivan järkyttävän hyvä.

T: Xante

Joskus mielikuvitus ja rohkeus tuottavat parhaan tuloksen.

Itse olen tänään ruokarintamalla liikuskellut siellä wild-side-puolella. Olen syönyt perunaa porsaankielipunajuurikastikkeessa ja myöhemmin paistettuja nahkiaisia.

Lähipäivinä pitää mennä suppilosienestämään, esimakua on jo saatu.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

kertsi

Aivan liian hyvänmakuista ja jotenkin eleganttiakin ruokaa tuli tehtyä pikkukattilassa:
Kirjolohta-perunaa-kasviksia.

Vähän vettä (1 dl?)
2 pestyä perunaa ei ihan ohuina siivuina
1/2 munakoiso palasina

pieni loraus soijakastiketta
ihan vähän suolaa
1 tl sokeria
1 tl väkiviinaetikkaa
kierros mustapippurimyllystä
.... keitellään kunnes perunat vähän pehmenneet

1 chili saksitaan siemenineen kattilaan
2 nahallista kirjolohifileetä, nahkapuoli ylöspäin (Lidl)
2 lehtikaalin ruodit pilkottuna
... keitetään hiljalleen pari minuuttia, kunnes nahka irtoaa nätisti.
.... kuoritaan nahka pikkulusikan ja haarukan avulla, evä tulee mukana pois
... levy pois päältä

2  lehtikaalin lehtiosa pilkottuna
.... sekoitetaan vaan kuuman ruoan joukkoon

Tarjoillaan niin, että lautaselle tulee ensin fenkolia ja kesäkurpitsaa palasina, vähän oliiviöljyä päälle, ja sen päälle em. lämmintä ruokaa.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️