Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Lusikka sopassa ja haarukka herkkupalassa, muttei veitsi suussa (eihän?!)

Aloittaja Amore, tammikuu 03, 2019, 20:50:45

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 14 Vieraat katselee tätä aihetta.

Hippi

Heinzillahan on montaa eri ketsuppia, joten oletko varma, että olet ostanut juuri samaa kuin "aina ennenkin". Originalin ja 50% vähemmän sokeria versioiden etiketit on aika saman näköisiä, joten erehtymisvaara on ilmeinen.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Hayabusa

^Muutama vuosi sitten uutisoitiin, että Israelissa Heinzin tuotetta ei saa kutsua ketsupiksi, koska siinä ei ole tarpeeksi tomaattia! Ja kun tuotesisältöjä vertaa niin tosiaan, tomaatin määrässä Heinz häviää monelle halpamerkille.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Hippi

Kun olen laiska etsimään omaan suuhun sopivaa ketsuppia, niin miksaan sen kahdesta kaupan ketsupista:

http://www.felix.fi/tuotteet/Ketsupit/hellfire-ketchup-500-g
Tomaattisose 71 %, sokeri, muunnettu tärkkelys, suola, viinietikka, etikka, mausteet (mm. cayennepippuri, chili, korianteri, mustapippuri, paprika, valkosipuli), luontainen aromi.

https://meira.fi/fi/maustaminen/ketsupit-ja-sinapit/meira-ketsuppi
Tomaattisose (80 %), sokeri, etikka, jodioitu suola, luontaiset aromit (maustepippuri- ja valkopippuriuute) ja inkivääri.
tai
https://www.k-ruoka.fi/kauppa/tuote/pirkka-tomaattiketsuppi--730g-6410405120526
espanjalainen tomaattisose 85 %, glukoosi-fruktoosisiirappi, muunnettu perunatärkkelys, suola, happamuudensäätöaine (E260, E330), aromi.

Joista ensin mainittu on liian tymäkkää jopa minun makuuni ja jompikumpi jälkimmäinen on sellaisenaan hyvää vain makaroonilaatikon mausteeksi. Noita laitan noin 50-50 ja siitä tulee aivan erinomaista.

Aika vähän tulee ketsuppia yleensä käytettyä, joten en kanna huolta sen sisältämistä terveydelle turmiollisista ainesosista.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

urogallus

Tänään tein läskipannukakkua.

5dl maitoa
2 munaa
1dl puolikarkeita vehnäjauhoja
1dl ohrajauhoja
n. 120g pekonia
rippunen valkopippuria

Leikkelin pekonit palasiksi ja ruskistin ne. Voitelin vuoan ja kaadoin pekoninpalaset pohjalle. Lorautin päälle taikinan ja ripottelin valkopippurijauhetta päälle. 40 minuuttia 225 asteessa. Nautin hyvän (happamanpuoleisen) hillon kanssa.

Hyvää tuli. Pitää jatkossa kokeilla enemmänkin ruokapannukakkujen tekoa.

ROOSTER

^
Oliko silti vielä hernekeittoa? Mansikkahilloa ei läskipannukakku varmaankaan kaipaa.

Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

urogallus

Ei makeaa mahan täydeltä. Läskipannukakku on itsessään pääruoka.

Tosin voisihan sitä tehdä torstaispecialin, eli lorauttaa taikinan sekaan puolet hernekeittoa.

Hippi

Pannukakku on hauska paistos, sillä sen resepti sietää venytystä mihin suuntaan tahansa. Aikaisemmin varmaan tässäkin ketjussa olen kehunut pitsapannukakkua. Siihen löytyy netistäkin monia ohjeita.

Mutta normaalisti teen pannukakun nykyisin niin, että pellilliseen, eli 8dl maitoon, korvaan osan vehnäjauhoista (3,5dl) kauraleseillä (1dl). Kauraleseistä tulee pannukakkuun hiukan makeaan taittava makuvvivahde. Toinen vaihtoehto on korvata osa vehnäjauhoista grahamjauhoilla (noin 1,5dl). Tällöin pannukakku ei kupruile jostain syystä ja siitä tulee melkoisen tiivis, mutta kylmänä se toimii sitten leivän korvikkeena, kun sipaisee siihen voita ja leikkelettä päälle.

Pannukakkuun voi myös haudata puuron tai vellin jämiä kätevästi. Se sietää myös pakastamisen, joten makeanhimoon niitä on hyvä pitää pakkasessa varalla :)
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

kertsi

Tulipas hauskasta lohisoppaa tehtyä.

Lisätään kypsymisjärjestyksessä:
- vettä, 1 kasvisliemikuutio / 5 litraa soppaa, 10 maustepippuria, 1,5 rkl fenkolinsiemeniä
- paljon porkkanaa, sitten lanttua, selleriä, vähän bataattia
- sipuli, purjo, punakaalia
- reilusti lohta (>1 kg?) paloina
- 1/4 appelsiinin kuorta
koska maku tässä vaiheessa oli vähän pliisu suolattomuuden takia:
- Kalamauste sitrus-inkivääri (uusi tuttavuus, lupaava)
- 1 dl vispikermaa
- 1 dl tilliä (pakaste, Lidl)

Nautitaan Delikates-täysjyvänäkkärin kanssa, 2 viipaleella Beceliä, ja 2 viipaleella chili-hummusta (Baba). Jäähdytetään kylmävesihauteessa.

Appelsiininkuori, maustepippuri, fenkoli ja selleri ja muut juurekset ja sipulit olivat loistokombo lohen kanssa, ja chili-hummus.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

ROOSTER

Huomenna taitaa olla porsaanmaksaa ja bratwurstia. Kasviksena voisin ottaa jonkun sortin perunaa.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Hippi

Toisaalla olen maininnut katsovani Master Chef Australia -ohjelmaa ihan into pinkeänä. Nyt kun on päästy jo melkein loppusuoralle niin parikin juttua on kiinnittänyt huomiotani.

Ensinnäkin perunamuusi. Sitä on tehty hienoon annokseen ja tuomarit sitä maistelevat ihan orkuissaan. Herkkuahan hyvin tehty muussi on, eikä se siellä varmaan ihan jokapäiväistä ole, sillä yksi kilpailija pilasi annoksensa sillä, että teki muussinsa koneella, jolloin siitä tuli limaista. Onko meidän arkiruoka itse asiassa tuolla pallon toisella puolella niin erikoista, että sitä hypetetään huippuherkkuna?

Toinen kysymys sitten on tuomareiden ruokailuvälineiden käyttöä koskeva. Useissa maisteluissa tuomareiden välineinä on lusikka ja haarukka, ei siis vetsi ja haarukka. Kuuluuko lusikka kiinteän ruuan syömiseen haarukan rinnalle ja jos, niin missä tilanteessa?
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

kertsi

Lainaus käyttäjältä: Hippi - marraskuu 20, 2019, 08:28:48
Kuuluuko lusikka kiinteän ruuan syömiseen haarukan rinnalle ja jos, niin missä tilanteessa?

Spagetin syömisessä? (Itse kyllä pätkin spagetit lautasella veitsen avulla.)
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

kertsi

Taannoisesta ruokien säilytykseen liittyvästä keskustelusta.

Pidempiaikainen säilytys teräsastioissa voi olla siitä syystä huono idea, että teräksestä irtoaa rautaa, ja se voi olla joillekin haitallista. (Tai hyödyllistä, jos on vegaani, jos on nainen jolla runsaat kuukautiset tms. eli riskissä raudanputosanemiaan.)

Rautaa voi joskus saada liikaa (Potilaan lääkärilehti)
Jos rauta­tab­let­teja tai mui­ta rauta­pi­toisia tuot­teita käy­tetään kohtuul­li­sesti, on epä­to­den­nä­köistä, et­tä rau­taa imey­tyisi suolis­tosta sii­nä mää­rin, et­tä ilmaan­tuisi rau­dan kerty­mä­sairaus.

Näin on kui­tenkin esi­tetty tapah­tuvan Af­rican iron overload -sai­rau­dessa. Kes­ki- ja Ete­lä-Af­ri­kassa valmis­tetaan olutta teräs­tyn­ny­reissä, ja liuke­ne­mi­sesta joh­tuva rauta­pi­toisuus on lä­hes 100 mg lit­raa koh­ti. Kun tä­tä rauta­pi­toista olutta juo­daan teras­si­tahtiin, eli toista­kym­mentä lit­raa päi­vässä, sai­rastuu osa rau­dan kerty­mä­sai­rauteen.

Täs­säkin tapauk­sessa taus­talla lie­nee kui­tenkin geneet­tinen häi­riö, min­kä ta­kia rau­taa imeytyy yli­määrin vain osalla ihmi­sistä. Il­man täl­laista altis­tusta on rau­dan kerty­minen epä­to­den­nä­köistä.


---
Sen enempää muovi kuin vanha posliini tai ulkomailta tuotu tuliaiskeramiikka eivät sovellu pitkäaikaissäilytykseen, listaa Evira, joka suosittelee lasiastioita siihen tarkoitukseen.  https://yle.fi/uutiset/3-10109486

Itse juuri raaskin heittää vanhan muovisen taikina/vatkauskipponi pois, kun ostin uuden ja sievän tilalle.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

kertsi

#447
Ostin etnokaupasta uutta/uudenlaista Ras el Hanout -mausteseosta *), ja se vaikuttaa tuoksun perusteella aivan hurmaavalta, paremmalta kuin K-supermarketista aiemmin ostamani (joka kyllä sekin loppuu nopeasti).

Uskallauduin kokeilemaan ensimmäistä kertaa itse tekemääni mausteöljyä: Neito rypsiöljyä, basilikaa, sitruunan kuorta hienonnettuna. Haju ei ole kaksinen (liikaa basilikaa?), mutta maku mitä mainioin (piti oikein maistaa teelusikan kärjellä notta uskaltaako käyttää).

Päätin käyttää kohta vanhaksi menevää chiliä reippaasti, koska ostin etnokaupasta uutta hottia kamaa.

Maapähkinätkin ovat menossa vanhaksi.

(Aloita riisin liotuksella **). )

Luetelluista aineksista tuli Hurmaavaa KasvisPapuWokkia, pannulle tässä järjestyksessä (pilkoin kaikki pilkottavat suoraan vaan wokpannulle, kun kerran itselleni vain tein, eikä haitannut, että oli vähän krouvimpaa):

- mausteöljyä (basilika, sitruunankuori, rypsiöljy)
- 1 sipuli (annetaan ottaa vähän väriä)
- tuoretta valkosipulia, t. kurkumaa 4 cm, t. inkivääriä 2 cm
- chiliä reippaasti 1-1,5 rkl
- mustapippuria pari kierrosta myllystä (kurkuma imeytyy paremmin)
- Ras el Hanoutia 2 rkl
- pakastewokvihanneksia 1/2 kg?
- 1,5 dl punakaalia suikaleina
- 1/2 pkt varsiparasakaalia
- mustapapuja 1 tetra, huuhdeltuja
- balsamicoa
- ihan vähän (1rkl?) luomuketsuppia (siinä on vähän sokeria, jota en muuten ilennyt laittaa ruokaan)

**) Liotetaan täysjyväriisiä, heitetään liotusvesi pois, keitetään väljässä suolavedessä. loppuvesi heitetään pois.

Annos kootaan näin:
- riisiä
- wokia
- kuorimattomia maapähkinöitä

Hitsin hyvää.


*) Ras el Hanout 70g
A traditional Moroccan spice blend with a reputation for being the premium of spice blends. Ras el Hanout is loosely translated as 'top of the shop' and is meant to represent the very best the spice merchant has to offer. Ras el hanout has a spicy, yet floral fragrance with a robust flavour. It has over 20 different spices including paprika, black, long and cubeb pepper, ginger, cumin, coriander, cassia, turmeric, fennel, allspice, green and brown cardamon, nutmeg, bay leaf, rose buds, orris root, lavender, saffron, cloves, mace, caraway, galangal and cayenne pepper. Ras el hanout will add an aromatic flavour to chicken and vegetable tagines. It will give a spicy taste that will compliment most dishes.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Hippi

Lainaus käyttäjältä: kertsi - marraskuu 20, 2019, 12:24:35
Lainaus käyttäjältä: Hippi - marraskuu 20, 2019, 08:28:48
Kuuluuko lusikka kiinteän ruuan syömiseen haarukan rinnalle ja jos, niin missä tilanteessa?

Spagetin syömisessä? (Itse kyllä pätkin spagetit lautasella veitsen avulla.)

No spagetin syönnissä olen nähnyt lusikkaa käytettävän aiemminkin ja se kai on ihan yleinenkin tapa. Spagettiahan ei pätkitä.

Mutta nuo makutuomarit, jotka siis ovat kai jotain kokkeja tai muita herkkusuita ihan ammatiltaan, käyttävät monenlaisissa ruuissa lusikkaa haarukan apuna.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Brutto

Minä kaipaisin hyviä neuvoja spagetin syöntiin. Tein niin tai näin, koko naama on aina ketsupissa.
"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare: crawling, slithering, along the edge of a straight razor and surviving."