Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Lusikka sopassa ja haarukka herkkupalassa, muttei veitsi suussa (eihän?!)

Aloittaja Amore, tammikuu 03, 2019, 20:50:45

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 13 Vieraat katselee tätä aihetta.

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: safiiri - elokuu 16, 2020, 06:28:22
Kesäkurpitsan kasvattaminen on palkitsevaa, sillä homma hoituu jotakuinkin itsekseen ilman oikeastaan minkäänlaista hoitoa ja kasvustot ovat komeat. Ongelmana on vain se, että satoa tulee liikaakin, vaikka taimia ei olisi istuttanut kuin pari hassua. Yhden taimen istuttaminen taas ei tuota kurpitsan kurpitsaa, sillä silloin ei ole koskaan kukkivalla kukalla kaveria kukassa samaan aikaan.

Tarttis keksiä miljuuna helppoa tapaa hyödyntää kesäkurpitsasatoa.

Laita pizzan pohjaksi.

T: Xante

kertsi

#676
^ Tosiaankin, kesäkurpitsa pitsanpohjana on loistojuttu, parhaimman makuinen koskaan syömäni pitsa sisälsi pohjassa:

raastettua kesäkurpitsaa
kananmunaa
pecorinoa
(vähän vehnäjauhoja?)

Pohja paistetaan ensin n. 10 minuuttia. Sitten tällätään täytteet ja paistetaan lisää.

---
Olen laittanut kesäkurpitsaa vaikka mihin:

patoihin
keittoihin
salaatteihin
viilivälipalaan (!) tomaatin, hedelmien, marjojen, myslin, pähkinöiden kanssa (jokin kombo näitä)
jälkiruokasoppaan(!) marjakiisseliin
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

safiiri

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - elokuu 16, 2020, 09:45:56
Lainaus käyttäjältä: safiiri - elokuu 16, 2020, 06:28:22
Kesäkurpitsan kasvattaminen on palkitsevaa, sillä homma hoituu jotakuinkin itsekseen ilman oikeastaan minkäänlaista hoitoa ja kasvustot ovat komeat. Ongelmana on vain se, että satoa tulee liikaakin, vaikka taimia ei olisi istuttanut kuin pari hassua. Yhden taimen istuttaminen taas ei tuota kurpitsan kurpitsaa, sillä silloin ei ole koskaan kukkivalla kukalla kaveria kukassa samaan aikaan.

Tarttis keksiä miljuuna helppoa tapaa hyödyntää kesäkurpitsasatoa.

Laita pizzan pohjaksi.

T: Xante

Pahus vain, kun en oikein ole kummoinen pizzan ystävä. No tänään suunnitteilla kesäkurpitsamoussaka. Siihen menee kilo kesäkurpitsaa.

Amore

Kesäkurpitsalasagne? Pastan tilalla kesäkurpitsaa, mutten vakioainekset.
All you need is Love

ROOSTER

Kurpitsa ja raparperi ovat kamalia puutarhakasveja koska ne ovat satoisia mutta kelpaavat vain ei-juuri-mihinkään. Niitä sitten yritetään pakkosyöttää perheenjäsenille ja vieraillekin jotka saavat vielä mukaansa pari purkkia omatehtyä kurpitsapikkelsiä ja raparperihilloa, jotka menevät todennäköisesti roskiin uudessa sijoituskodissaan.

Sen verran voin joustaa, että syön pari kertaa vuodessa raparperikiisseliä.

Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Hippi

Raparperi on tosiaan aika hankala kasvikunnan tuote. Mansikka-raparperikeitto menettelee, mutta ei siihenkään kovin paljoa tuota hapanta saa dumpattua ilman melkoista sokreimäärää. Silloin, kun vielä töissä saatettiin tilata neukkaripullat, jokakeväinen riesa oli "päivän hapan".; eli jonkinlainen kakkutaikinaneliö, johon oli piilotettu happamia yllätyspaloja, jotka vetivät naaman irveen.

Minulla on pakastimessa useampi rasia, kasaankiehautettua raparperia, kun ystävällisiltä tutuilta on niitä varsia tullut enkä ole aina raaskinut viedä niitä suoraan biojätteeseen. Olen miettinyt, mihin ne saisi käytettyä, sillä sekin vähäinen tila pakastimessa olisi tarpeen hyötykäyttöön.


Kesäkurpitsa sitten. Joskus sitä olen haudannut erilaisiin ruokiin silloin, kun lapsia piti opettaa syömään vihanneksia muka monipuolisesti. Nyttemmin olen siitä luopunut kokonan, sillä en siitä makua onnistu löytämään. Varmaan en sitä osaa käyttää oikein, kun sen suutuntuma on aina jotenkin niljakas. Kuka haluaa syödä jotain mautonta niljakasta?
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

kertsi

#681
Grillattuna kesäkurpitsa oli makoisaa. Itketin suolassa poistaen vetisyyden ja puristelin vielä talouspaperissa kuivaksi, laitoin vain pippuria pinnalle.
Muina ruokalajeina oli mausteinen tulinen ja tomaattinen jauhelipata, grillattuja pinaattilättyjä ja esikeitettyä maissia, salaattia.

Voisikohan kesäkurpitsaa kuivata sopivan ohuina siivuina? Kasviskuivurissa tai uunissa alhaisessa lämpötilassa. Voisi sitten pitkin talvea käytellä kourallisen silloin tällöin. Tai niitä voisi ehkä syödä sipseinä, jos maustaa ne yrteillä ja suolalla. http://parastapuutarhasta.blogspot.com/2014/08/jarkee-vai-ei-kesakurpitsojen.html
https://kuntoplus.fi/terveellisia-resepteja/terveelliset-valipalat/kesakurpitsasipsit

Entä pikkelöinti? Tässä italialainen: http://www.sweetfoodomine.com/reseptit/lisukkeet/italialaisittain-maustettu-sailotty-kesakurpitsa/

Hapattaminen esim. chilin, porkkanan ja kiinankaalin kanssa?
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

safiiri

#682
Lainaus käyttäjältä: Amore - elokuu 16, 2020, 13:00:48
Kesäkurpitsalasagne? Pastan tilalla kesäkurpitsaa, mutten vakioainekset.

Se on jotakuinkin ihan sama kuin tuo kesäkurpitsamoussaka. Moussakassa vain kesäkurpitsa korvaa munakoison, kun se lasagnessa korvaa pastalevyt. Tällä hetkellä moussakani on uunissa kypsymässä. Grillattu kesäkurpitsa on ihan vakiojuttu keittiössämme. Vähän balsamikastiketta päälle vielä niin hyvää on. Mutta rajansa silläkin, kuinka paljon sitä jaksaa syödä.

Raparperi muuten on myös hyvää grillattuna. Se ei edes ole mikään jälkkäri, vaan sopii vaikka grillatun lihan kylkeen. Raparperimehua - tai raparperimansikkamehua - olen tehnyt myös. Mutta mä diggaan kaikkea hapanta, joten jos raparperin happamuus on se no-no niin mua ei kandee kuunnella. Raparperihillokin on hyvää. Raparperipiirakkaa laitan aina alkukesästä, kun ei vielä oikein muuta satoa ole käytettävissä.

Vatupassi

Tonnikalakasvispasta, seuraavat ainekset

1/2kesäkurpitsaa
1/2paprikaa
pieni munakoiso
1prk.tonnikalaa öljyineen
1valkosipulinkynsi
1prk.tomaattimurskaa
mausteita,ripaus mustapippuria,ripaus currya,timjamia,
balsamicoa 1rkl.
2isoa sipulia
keitin kasaan pilkottuina olleet kasvikset tomaattimurskan ja mausteitten kanssa n.25min
tarjosin tumman keitetetyn spagetin kanssa, spagetit yleensä katkaisen keskeltä kahtia kun laitan kiehuvaan veteen ovat
sitte helpompaa syätävää lautasella!(päälle valmiisen annokseen voi lisätä vähän mieleistään juustoa! bon apetit!

kertsi

^ Voi olla, että kokeilen jotain tuon tapaista huomenna, kun pitäisi hukata puolikas iso kesäkurpitsa johonkin, ennen kuin menee vanhaksi. Toisen puolikkaan hukkasin mainiolla tavalla tänään, kun en viitsinyt kokata:
- hernesoppaa lämmitettynä
- loppuvaiheessa pilkottuna purjon vihreää osaa
- valmiiseen soppaan (Turun vahvaa) sinappia
- kesäkurpitsaa pilkottuna.
En ole aiemmin muistaakseni tuolla lailla jatkanut hernesoppaa, ja kesäkurpitsa maistui makealta. Tuli vähän niin kuin salaattia siinä samalla.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

ROOSTER

Availin tänään  kuohuvaa punaviiniä  pullon.

Pitää ostaa varastoon, saattaa olla mainio bile- ja pizzajuoma.

En tiedä sopiiko kurpitsa-purjohernekeiton kanssa mutta kokeilkaa!
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

urogallus

Lainaus käyttäjältä: urogallus - huhtikuu 22, 2020, 12:13:35
Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - huhtikuu 18, 2020, 11:24:26
Lainaus käyttäjältä: urogallus - huhtikuu 12, 2020, 19:42:59
Onko ihmisillä kokemusta mahlan käytöstä muuna kuin juomana?

Ei ainakaan minulla ole. Siitä voisi ilmeisesti keittää siirappia.

Se on keitetty. Olipahan homma; 11,5l mahlaa kutistui kymmentuntisessa keitossa melkein sadasosaan. Jäljelle jäi 1,5dl tummanpunaruskeaa lientä. Pitänee kokeilla sitä vaikkapa vaniljajäätelön kanssa.

Nyt on kokeiltu. Todella tuhdin makuista, paljon vaahterasiirappia vahvempaa. Mutta koivun mahlassa lienee sokeria paljon vähemmän kuin sokerivaahteran mahlassa, joten sitä muuta on koivusiirapissa vastaavasti enemmän.

Hyvää.

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: urogallus - elokuu 20, 2020, 20:06:04
Lainaus käyttäjältä: urogallus - huhtikuu 22, 2020, 12:13:35
Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - huhtikuu 18, 2020, 11:24:26
Lainaus käyttäjältä: urogallus - huhtikuu 12, 2020, 19:42:59
Onko ihmisillä kokemusta mahlan käytöstä muuna kuin juomana?

Ei ainakaan minulla ole. Siitä voisi ilmeisesti keittää siirappia.

Se on keitetty. Olipahan homma; 11,5l mahlaa kutistui kymmentuntisessa keitossa melkein sadasosaan. Jäljelle jäi 1,5dl tummanpunaruskeaa lientä. Pitänee kokeilla sitä vaikkapa vaniljajäätelön kanssa.

Nyt on kokeiltu. Todella tuhdin makuista, paljon vaahterasiirappia vahvempaa. Mutta koivun mahlassa lienee sokeria paljon vähemmän kuin sokerivaahteran mahlassa, joten sitä muuta on koivusiirapissa vastaavasti enemmän.

Hyvää.

Kiva tietää. Parhaimmat elämykset tulevat usein kun näkee hiukan enemmän vaivaa. Koivujahan Suomessa riittää.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

kertsi

Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - elokuu 20, 2020, 18:53:13
Availin tänään  kuohuvaa punaviiniä  pullon.

Pitää ostaa varastoon, saattaa olla mainio bile- ja pizzajuoma.

En tiedä sopiiko kurpitsa-purjohernekeiton kanssa mutta kokeilkaa!

Ensimmäistä (?) kertaa totean, että olen makuasioissa Roosterin kanssa eri mieltä. Lambrusco on niitä harvoja viinejä, johon en mielelläni koske. En tiedä, mikä siinä pirskahtelevaisuudessa yhdistettynä makeaan punaviiniin vain...stoppaa. Ei.

T: Xante