Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Lusikka sopassa ja haarukka herkkupalassa, muttei veitsi suussa (eihän?!)

Aloittaja Amore, tammikuu 03, 2019, 20:50:45

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 11 Vieraat katselee tätä aihetta.

kertsi

#810
Normaaliakin herkullisempi peltiruoka:

Sitruunaista ja yrttistä broilerin koipireittä ja kasviksia pellillä

Otetaan kaikki ainekset jääkaapista huoneenlämpöön puoli tuntia ennen.
Voidellaan korkeareunainen pelti 1 rkl kookosrasvalla.

Vähän huolimattomasti huuhdotaan valmiiksi marinoituneesta broilerista (700g) enimmät mausteliemet pois.
Puristetaan broilerin päälle 0,75 sitruunan mehu (raastettu kuorikin olisi käynyt, mutta tuli käytettyä aiemmin muuhun).

Pilkotaan ja lisätään pellille:
1 sipuli
1 purjo
1 munakoiso
palanen valkokaalia
5 isoa herkkusientä

Sekoitetaan ja lisätään pellille:
1 iso tetra tomaattimurskaa
2 valkosipulin kynttä
tujua chiliä 0,5 tl
1 tl inkivääriä
2 rkl k. basilikaa
1 rkl k. salviaa

Kiertoilmauunissa 200 C 15 minuuttia, sitten noin 40 minuuttia ylä- ja alalämmössä 170 C. Uuni pois päältä tunniksi (hölötetään puhelimessa se aika, eli unohdetaan ruoka uuniin). Todetaan, ettei ole ihan valmista, joten käännellään kasviksia etteivät pala, ja laitetaan pelti takaisin uuniin. 20 minuuttia kiertoilma 200 C päälle, ja jätetään 15 minuutiksi vielä uuniin. Eli miedohkossa lämmössä pitkä aika uunissa, mikä teki kasviksista ja varsinkin kaalista erityisen maistuvaa (olisi voinut laittaa noin kolmanneksen isosta kaalista).

Aivan ihanaa, vaikkei edes sisältänyt suolaa.

Lisäys. Tuore tomaatti olisi ollut vielä parempi,ja varsinkin kirsikkatomaatti.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Hippi

Minulle maistuu tähän aikaan vuodesta keittoruuat. Tänään oli vuorossa siskonmakkarakeitto. Tästä on varmaan useampi vuosi, kun olen sitä viimeksi tehnyt, mutta edellisellä kauppareissulla tuli mieleen, että nyt on pakko saada.

En tähän koko reseptiä kirjoita, kun niitä on pilvin pimein netissä näistä tavallisimmista arkiruuista. Omani poikkeaa siinä, että laitan keittojuureksia huomattavasti enemmän kuin tavallisissa resepteissä on ja peruna on vain lisänä muiden juuresten joukossa.

Tällä kertaa aloitin valmistuksen saksimalla padan pohjalle puolikkaan paketin kalkkunapekonia ja sen päälle valmistin keiton tavalliseen tapaan. Mausteina suolan lisäksi käytin hyppysellisen chilijauhetta, carlic rubbia, kuivattua persiljaa, kasvis- ja lihaliemikuution sekä mustapippuria myllystä aika reippaasti.

Tuli erittäin hyvänmakuinen keitto ja tuo kalkkunapekoni oli hyvä oivallus. Siitä tuli makuun pientä savunmakua.

Olenkin pekonissa siirtynyt kokonaan kalkkunaan ja sitä minulla on aina pari pakettia pakastimessa. Vähärasvaisena se säilyy pakastettuna hyvin eikä maku eikä rakenne muutu. Pakastetusta saa näppärästi puolet otettua, kun napauttaa paketin jäisenä työpöydän reunaa vasten ja toisen puolen voi palauttaa pakastimeen. Puolikas riittää hyvin mausteeksi keittoihin tai laatikoihin, kun pekonin saksii pieneksi silpuksi.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

kertsi

#812
^
Pitääpä kokeilla kalkkunapekonia johonkin.

Itsellä tuppaa tätä nykyä siskonmakkarasoppa valmistua vallan ilman perunaa, pelkkiä juureksia ja sipuleita yleensä. Ja ilman suolaa, pelkkä kasvisliemikuutio (1 / 4 litran soppa Edit. siis 1 kuutio per 4 l soppa (ei 1/4 l soppa)), Yrttejä kyllä käytän suolan sijaan, usein persiljaa siskonmakkarasoppaan. Ja fenkolinsiemenet ovat ihana mauste nimenomaan tässä, ja lohisopassa, taittaa rasvaisuutta.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

kertsi

Herkkujälkkäri tänään:

sulatettuja mutta vielä kohmeisia pakastekirsikoita 1/2 pkt, puolitettuna (=tarkistus ettei kiviä)
1 rkl sokeria (puolikaskin olisi riittänyt, tai ehkä olisi voinut jättää kokonaan pois)
1-1,5 dl kreikkalaista jugurttia

(Kirsikoita oli 100-125 g.)
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Hippi

^^
En viitsisi nähdä vaivaa, että keittäisin vain yhden annoksen jotain soppaa. Tuskin edes osaisin niin vähää tehdä, kun olen aikanaan isolle porukalle kokkaillut. Tai ehkä ei nyt niin isolle, mutta isoimmillaan perheeni oli viisihenkinen ja suurimman osan aikaa kolmihenkinen. Meille ei ole koskaan ollut ongelma syödä useampana päivänä samaa ruokaa viikon aikana. Edellä kuvattua siskonmakkarakeittoä söin hyvällä halulla neljänä päivänä ja siinä välissä oli kerran jotain muuta vaihteluna. Periaatteessa olisin voinut tuosta pari annosta laittaa pakkaseenkin, mutta tällä kertaa en sitä tehnyt.

^
Olisi kiva keksiä joku lusikoitava välipala, joka ei perustu hapanmaitotuotteisiin. En saa viiliä, piimää tai jugurttia alas en sitten millään, vaikka olen useampaan kertaan yrittänyt opetella niitä syömään. Minusta ne ovat kuvottavia. Rahka menee jotenkuten, jos sen happamuuden saa häivytettyä muiden makujen alle. Se taas useinkin tarkoittaa melkoista sokerimäärää.

Erilaiset vanukkaat puolestaan on jo reseptiltään melkoisen sokerisia, joten melkein ainoksi jäisi kiisselityyppiset mehupohjaiset jälkiruuat, jotka ovat aika tylsiä.


Sitten päivän niksi.
Luin joku aika sitten, että myös valkosipulia voi pakastaa. Ainakin minulla on ongelma valkosipulin kanssa, että aina osa tuppaa kasvattamaan versoa ja laimentumaan, jos en riittävän nopeasti saa käytettyä pois. Niinpä kokeilin pakastamista. Irrottelin kynnet ja kuorin ne valmiiksi ja suljin tiiviiseen rasiaan ja nakkasin pakkaseen. Nyt kun otin sieltä pataruokaan käyttöön muutaman kynnen, niin olikin yllätys miten voimakkaasti maku tuli esiin ruuassa. Pakastimesta otetut kynnet vestin terävällä veitsellä mahdollsimman ohuiksi lähes läpikuultaviksi viipaleiksi. Ilmeisesti jäätyminen ja ohueksi siivuttaminen rikkoi solukon niin, että kaikki makuaineet liukenivat keitokseen toisin kuin tuoreena pilkotusta, joita en saa yhtä ohueksi leikattua.

Mielestäni nuo pakastetut olivat kyllä aivan samaa valkosipulia kuin olen tavallisestikin ostanut, joten siitä meilestäni ero ei ole johtunut.


Toinen niksi:
Kun on helvetin hyvä kokki ja tekee ison padallisen herkullista ruokaa, niin lähäs poikkeuksetta tekee mieli ottaa lisää, vaikka on syönyt jo riittävästi. Nyt olen ottanut tavallista pienemmän annoksen, ehkä vain 2/3 annosta ja kun sen olen syönyt, niin hyvällä omallatunnolla voin hakea hiukan lisää ilman ylensyönnin harmia :)
Tuo "santtsausongelma" on vain silloin, kun ruoka on juuri tehty ja sitä on otettavissa helposti lisää. Seuraavana päivänä samaan ongelmaa ei ole, sillä lämmitän vain yhden annoksen verran, jolloin santsaaminen vaatisi enemmän vaivaa.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

kertsi

^ Se mun soppa oli 4 litran soppa. (tai 3 litran)

Mulla harvemmin alkaa valkosipulit puskemaan vartta. Ehkä siksi, että tulee niitä käytettyä paljon. Säilytän huoneenlämmössä valkosipulia ja sipulia, taitavat säilyä paremmin sillä lailla.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

kertsi

#816
Ostan punaista lihaa nykyään harvoin, ehkä vain 1-2 kertaa kuussa. Ehkä siksi se maistuu erityisen herkulta. Tänään tällaista:

Otetaan aineksen lämpiämään puoleksi tunniksi, vars. jauheliha.
Pilkotaan ja suolataan munakoiso.

Puttanesca-vaikutteinen wokmättö kattilassa
oliiviöljyä
vähärasvaista naudan jauhelihaa
sipulia
isoja herkkusieniä muutama
maustepippuria, tähtianista, laakerinlehteä (ihana kombo tässä ruoassa)
valkosipulia, tuoretta inkivääriä, tuoretta chiliä
purjoa
munakoisoa (huuhdeltuna)
tomaattisosetta
muutama tomaatti
kalamataoliiveja hienonnettuja (=tarkistus, ettei ole kiviä)
(pakaste)parsakaalia (tämän jälkeen ei enää pahemmin keitellä)
tuoreksia (pikainen kuumennus vain)

Nautitaan täysjyväspagetin kanssa. (Ja mozzarella-emmenthalraasteen tai pecorinon kanssa.)

Puttanescaan kuuluu sipulia, chiliä, oliiveja ja tomaatteja. Nimi viittaa prosituoituihin, ja kyseinen tomaattikastike on jostain Italian (satama?)kaupungista lähtöisin.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Hippi

^^
Luinpas hauskasti väärin sen soppaviestisi. Tässä olen useampaan kertaan pyöritellyt päätäni ja ihmetellyt, mutta tullut siihen tulokseen, että mikäs siinä, jos joku osaa noin vähän (1/4 litraa) keitellä, niin mikä minä olen sanomaan siitä mitään :D

Minä olen pitänyt sipulit jääkaapissa, kun ei ole oikein hyvää paikkaa missä muualla pitäisin, etteivät loju ympäriinsä. Ilmeisesti siellä on kosteutta sen verran liikaa, että lähtevät aika nopeasti kasvamaan vartta. Tavallisen sipulin käyttö on jäänyt aika vähälle, vaikka ennen laitoin sitä vähän kaikkeen. Tietty sitten erikseen on sellaiset ruuat, joihin sipulia mätetään enemmänkin. Esimerkiksi perunasipulilaatikko on hyvää ja siihen sipulia uppoaa enemmänkin.

Valkosipulit kyllä tästä lähtien pakastan, koska ne valmiiksi kuorittuna on käyttövalmiit nopeasti eikä niitä tarvitse edes sulatella ennen siivuttamista.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

kertsi

#818
Lainaus käyttäjältä: Hippi - joulukuu 05, 2020, 18:28:48
^
Olisi kiva keksiä joku lusikoitava välipala, joka ei perustu hapanmaitotuotteisiin. En saa viiliä, piimää tai jugurttia alas en sitten millään, vaikka olen useampaan kertaan yrittänyt opetella niitä syömään. Minusta ne ovat kuvottavia. Rahka menee jotenkuten, jos sen happamuuden saa häivytettyä muiden makujen alle. Se taas useinkin tarkoittaa melkoista sokerimäärää.

Erilaiset vanukkaat puolestaan on jo reseptiltään melkoisen sokerisia, joten melkein ainoksi jäisi kiisselityyppiset mehupohjaiset jälkiruuat, jotka ovat aika tylsiä.

Kehitin ihan sinua varten (ja tietty itseänikin) seuraavanlaisen välipalan, josta riittää 2-3 kerraksi välipalaa, jos ei ole ahmatti niin kuin minä:

0,5 dl chian siemeniä (ovat huipputerveellisiä)
1,5 dl vettä (sekoitetaan chian siemeniin, annetaan olla 15 minuuttia, välillä sekoitellen)
1 kypsä banaani muusataan ja sekoitetaan em. puuroon
noin 1,3 dl pakastettuja mustaherukoita sekoitetaan joukkoon
noin 10 cm pala kesäkurpitsaa pieninä palasina tai rouheana raasteena, sekoitetaan mukaan.

(Jos käyttäisin suolaa, ihan hippunen voisi tehdä terää. Sokeria en tähän kaivannut.)

Ulkonäkö ei ole kaksinen, mutta maku oli herkullinen. Jäisistä marjoista tulee vähän sorbettifiilis. Tällä keinoin voi huijata itseään syömään kasviksia. Chian siemenistä saa omega-3:a (*)), eli on terveellistä. Kesäkurpitsa ei ole se maukkain osa kombosta, mutta menettelee, koska on aika miedonmakuinen.

*) pari tl tai rkl päivässä ehkä on ok määrä chian siemeniä, ja luulen, että puolta desiä ei kannata vetää joka päivä.

---
Muita välipaloja voisivat olla
- kaurapuuro lisukkeineen
- hedelmäsalaatti
- tuorepuuro - jos jollain on jokin herkullinen ja terveellinen resepti, lukisin mielelläni
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Kopek

Bataattiranskiksien valmistaminen.

Alkuvaiheet: Kuoriminen, viipaloiminen, öljyäminen, maustaminen, suolaaminen.

Paistaminen:

Vaihe 1.

https://i.ibb.co/B4q9Z7W/Screenshot-2020-12-13-at-13-35-18.png

Vaihe 2.

https://i.ibb.co/2394ggp/Screenshot-2020-12-13-at-13-35-33.png

Vaihe 3.

Tuotos kaadetaan roskikseen.

Pitäisi muistaa kurkistaa uuniin vähän useammin. Mutta eihän sitä muista, kun tietokoneella kirjoittaa.

kertsi

#820
Lohta uunissa

Vuoan pohjalle oliiviöljyä
Lohta isoina palasina ilman nahkaa
(ihan vähän suolaa)
mustapippuria, kurkumaa, fenkolinsiemeniä, chiliä
pakasteparsakaalia, puoliksi sulaneita
kauraruokaa (sis. rypsiöljyä)

Uunissa ehkä 45 minuuttia, ensin kiertoilma, sitten normiuuni 170 C.

Valkosipuli olisi sopinut, mutten viitsinyt säätää.

Nautittiin valmiin porkkanalaatikon kanssa, kera kurkun ja kirsikkatomaatin.

Lisäys. Tämä ehkei ollut niin hyvää enää seuraavana päivänä. Parsakaali oli liian löllöä, eikä tuo kauraruoka oikein päässyt oikeuksiinsa enää lämmittämällä.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Hippi

Taannoin kitisin siitä, että kaikki välipalatuotteet tahtovat olla jugurttipohjaisia, jotka aiheuttavat kurkussani ikävältä tuntuvan hissireaktion. Nyt sitten kokeilin ihan jotain muuta eli kaurapohjaista välipalatuotetta https://fazeraito.fi/tuotteet/fazer-aito-kauravalipala-mustikka/

Tuon mustikan lisäksi olen maistanut hillaversiota. Sen otin itse asiassa ensimmäisenä ja lievästi järkytyin, kun avasin purkin. Se oli kiiltävän harmaata sileää tutisevaa hiukan hyytelömäistä mössöä. Keräsin kuitenkin rohkeuteni ja maistoin. En sitä kyllä herkulliseksi mitenkään voi sanoa, mutta ei se suoranaisesti pahaakaan ollut ja kippo tyhjeni aika nopeasti. Tuossa mustikkaversiossa oli sentään mustikasta hieman väriä. Olisi se ensimmäinenkin kannattanut ehkä hämärässä syödä eikä kirkkaalla päivänvalolla :D

Jos tuosta nyt jotain hyvää haluaa sanoa, niin 150gr on juuri sopivan kokoinen annos ja energianmäärältään tuote on aika kohtuullinen noin 80kcal/100gr. Kaupassa pitää olla vain tarkkana, sillä hyvin samanlaisissa pakkauksissa myydään "kauraherkku"-versioita, joissa on ympättynä kookosrasvaa niin, että energiaa on noin 140kcal/100gr.

Nuo välipalat on aika miedon makuisia ja noihin ehkä voisi tottuakin.
Kissalle ei kelvannut, kun tarjosin.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

kertsi

^ Kaslinkin "Kauraruoka" on ollut aika hyvä kerman korvike ruoanlaitossa. Siinä on kyllä 15% rasvaa, mutta toisaalta ei tyydyttynyttä palmuöljyä. Siitä ehkä voisi tulla hyvä jälkkäri tai välipala? Esim. juurikin jäisten mustaviinimarjojen ja banaanin kanssa?

Itse tein eilen tällaista välipalaa, oli herkkua:

päärynää palasina
granaattiomenan siemeniä
sitruunan vastapuristettua mehua
hyvää oliiviöljyä vähän
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

kertsi

#823
En löytänyt (!) paistinpannuani, joten paistoin "kullanrapeita" kalafileitä (lisäys: uunissa). Onnistuin paistamaan niitä hieman liiankin rapeiksi (reunoiltaan palaneiksi), vaikka olin noudattavinani pakkauksen ohjeita. Mutta tulipas hyvänmakuisia kalanpalasia. Taidan tästä lähin aina valmistaa tuollaiset kalat uunissa.

Lisukkeeksi eilistä ihanaa ratatouillen tapaista. Tein tällä kertaa kera maggaran, jota ostan pari kertaa vuodessa (Kabanossia yleensä), ja noukin makkarat eilen ruoasta, joten oli tarvis jollekin proteiinille.
Tässä järjestyksessä isoon kattilaan, kasvikset ja maggara sopivasti pilkkottuna:

artisokan marinointilientä (sis. yrttejä, valkosipulia)
1 sipuli, 4 valkosipulin kynttä, 3 cm tuoretta inkivääriä, 4 tuoretta chiliä (puolet siemeniä jäljellä eli huolimattomasti putsattuja eli vähän tujuja)
1 pkt herkkusieniä
1 munakoiso
1 iso paprika
1 purjo
6 isoa tomaattia
1dl tomaattipyreetä
2 kabanossia
timjamia, salviaa, kynteliä, soijaa ihan vähän
valmiiseen ruokaan: 1 iso punainen paprika

Kypsensin eilen em. ruoan lisäksi rikottuja ohrajyviäkin hiilariksi.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

-:)lauri

Mäoon löytänyt k-marketista naposteluporkkanoita. Aimemmin olen ostanut napostelua vartien normiporkkanoita kun ne on n. 5 kertaa halvempia. Mutta koska noi naposteluporkkanat annostellaan sopivissa varttikilon paketeissa, olen nyt sitten ostellut niitä. Tiedättekö myykö joku kauppa joitain vastaavia tuotteita, joissa olisi muita juureksia naposteluannoksina? K-market myy valmissalaatteja, mutta ne on niin kallista huvia per kilokalori, että ostan edelleen mielummin raaka-aineet salaattia varten kuin valmiit annokset.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.