Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Lusikka sopassa ja haarukka herkkupalassa, muttei veitsi suussa (eihän?!)

Aloittaja Amore, tammikuu 03, 2019, 20:50:45

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 12 Vieraat katselee tätä aihetta.

Hippi

Saahan niitä naposteluporkkanoita kaikista K ja S -ryhmien ruokakaupoista, jotka ne on ottanut myyntiin. Eli, on tietysti kiinni siitä, millaisen valikoiman kukin yksittäinen liike pitää tarjolla.

Noista naposteluporkkanoista en ostaisi niitä tuuman mittaisi pieniä porkkanoita, vaan niitä pidempiä pikkusormen paksuisia. Ne lyhyet töpöt on sorvattuja valmistuksessa hukataan syömäkelpoista ruokaa.

Osta lanttu tai tavallisia porkkanoita ja leikkele tikuiksi, niin siinä sinulle edullisempia naposteltavia.
Suippopaprikat on ihan kivoja renkaiksi leikattuna ja leivän päälle laitettuna vaikkapa kurkun ohella.

Itse olen luopunut kokonaan niistä salaatinlehdistä, sillä en vain niistä pidä ja tuntuvat aika turhalta syötävältä.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

-:)lauri

#826
^
Tuota hiukka itsekin pelkäsin. Voisin tosiaan ostaa lantun ja tavallisia porkkanoita ja dunaa niistä varttikilon annoksia ihan itse. Pitänee hankkia pieniä muovirasioita annoksia varten. Noi k-marketin verkkokaupan kautta tilattavat varttikilon porkkana-naposteluannokset ovat sellaisia, että niiden duunaamisessa on haaskattu raaka-aineita.

EDIT: paitsi että siellä näyttäisi olevan 200 gramman pusseissa niitä naposteluporkkanoita, joissa ei ole raaka-aineita haaskattu.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

ROOSTER

Tuli kerran ajeltua siellä missä porkkanat kasvavat, eli Laitilan seudulla. Tiedä sitten miten ne niitä porkkanoita sorvaavat mutta traktorikuormittain menee haljenneita, vinoon kasvaneita ja muista syistä hylättyjä ei-tuotantoon eli lähinnä eläinten ruuaksi. Luulisin porkkanan sorvauslastujenkin menevän saman tarkoitukseen. Varmaksi en tiedä.

Voisivat brändätä oman kananmunan siellä. "Ruokittu ainoastaan porkkanalastuilla, käyrillä kurkuilla, rupisilla perunoilla ja elintarviketeollisuuden vaatimuksia läpäisemättömällä kauralla"
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

ROOSTER

Aloin tässä miettimään. Suomessa syödään lanttua noin 6 miljoonaa kiloa vuodessa, valtaosa lähinnä joulun aikaan.

Loppujen lopuksi, esim lantun kohdalla hävikki on merkityksetöntä. Yhdeltä hehtaarilta puutarhaviljelijä saa 40 000 kiloa lanttua eli koko Suomen kulutus pystytään tuottamaan siis 150 hehtaarin alalla mikä on peltopinta-alastamme 0,006%. Sama taitaa koskea muitakin maassamme viljeltyjä juureksia ja avomaankasviksia.

Se, että pois heitetään tonnikalaa tai viinirypäleitä, on huomattavasti suurempi ympäristörikos.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

kertsi

Ihan lonkalta arveluni on, että porkkanaa syödään 50 kertaa enemmän kuin lanttua. Ja perunaa 5000 krt enemmän.

Noille pohdinnoille ravinnontuotannosta olisi parempi ketju tämä:
https://kantapaikka.net/index.php/topic,1598.0.html
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

ROOSTER

#830
Lainaus käyttäjältä: kertsi - tammikuu 09, 2021, 18:21:28
Ihan lonkalta arveluni on, että porkkanaa syödään 50 kertaa enemmän kuin lanttua. Ja perunaa 5000 krt enemmän.

Noille pohdinnoille ravinnontuotannosta olisi parempi ketju tämä:
https://kantapaikka.net/index.php/topic,1598.0.html

Ei osunut lonkka ihan kohdilleen. Arviosi 50-kertaisesta kulutuksesta tarkoittaisi noin 50kg/suomalainen kun tutkimuksen mukaan kulutus oli vuosituhannen vaihteessa luokkaa 11kg/suomalainen eli siis noin kymmenkertainen lanttuun nähden. Perunan kohdalla virhe oli vielä hitusen suurempi. Ei 5000-kertainen lanttuun nähden, vaan noin 25-kertainen.

http://www.pyhajarvi-instituutti.fi/porkkanatiedosto/porkkana/markkinat_kulutus/markkinat1.htm

Paljon tietoa suomalaisten ruokakäyttäytymisestä: https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/235324/Elintarvikkeiden_kulutus_kotitalouksissa_2016...pdf?sequence=1

Moderator saa siirtää nämä muihin osastoihin jos näkee tarpeelliseksi.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Hayabusa

Täällä popsitaan porkkanaa siihen tahtiin etteivät pikkuset napostelupussukat riittäisi mihinkään. Ei ehkä 50 kg vuodessa, mutta varmasti paljon enemmän kuin tuo keskiarvo. Menisiköhän lanttua porkkanakeskiarvon verran?
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

kertsi

Mun arviot meni ihan metsään. Väsynyt päivä tänään.

Itse korvaan perunan usein muilla juureksilla esim sopassa. Ja lanttua ja pokkanaa tulee joskus naposteltua palasina.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Hayabusa

Suomalainen lakutehdas on valittu maailman parhaaksi
Brittiläinen lifestylelehti Luxlife on valinnut Kouvolan Lakritsin vuoden 2020 parhaaksi lakritsin valmistajaksi.
– Vuonna 1995 meidät valittiin tv-ohjelmassa Suomen parhaaksi, joten nyt oli jo aika tulla valituksi maailman parhaaksi, veistelee Kouvolan Lakritsin toimitusjohtaja Timo Nisula.


Vaikka Kouvolan imago ei muuten ole erityisen hyvä, niin tuo laku on kyllä ehdottomasti parasta!
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

-:)lauri

^
samaa mielipuolta. He valmistavat ehdotomasti parhaan lakun. Myös heidän marmeladeista tykkään.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

ROOSTER

Tänään söin tähteitä.

Eilisestä jäi naudan paahtopaistia ja uuniporkkanoita, lämmitin ne ja lisäsin joukkoon 2dl kanttarelleja pakkasesta. Olisin laittanut jonkinlaisia valmisperunoitakin, mutta pakastin ei antanut sellaista saalista, vaikka kuinka tongin ja etsin.

Hyvä olikin, sillä en olisi jaksanut yhtään enempää, etenkin kun jälkiruuaksi oli vielä Toscakakkua ja Cafe Americanaa ja pari suklaakonvehtia. Olipa taas hyvää.

Nyt alan lämmittää tulisijoja ja nautiskella GT-juomaa.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

kertsi

Lainaus käyttäjältä: kertsi - tammikuu 04, 2021, 19:52:49
... paistoin "kullanrapeita" kalafileitä (lisäys: uunissa). Onnistuin paistamaan niitä hieman liiankin rapeiksi (reunoiltaan palaneiksi), vaikka olin noudattavinani pakkauksen ohjeita. Mutta tulipas hyvänmakuisia kalanpalasia. Taidan tästä lähin aina valmistaa tuollaiset kalat uunissa.

Tuon em. valmistavan  - uunipellillä, leivinpaperin päällä - kruunasi suolaton sitruunapippuri, jota ripottelin valmiiden palojen päälle. Paneroitujen kalafileiden valmistaja taisi olla Findus.

Tuon jälkeen olen valmistanut Pirkan vastaavia. Ensin lasivuoassa, leivinpaperin päällä. Ne jäivät pehmeiksi pinnaltaan, ei hääviä siis. Tänään sitten valmistin Pirkan kalafileet uunipellillä, ja rapeus oli paljon parempi. Ällistyttävän suuri ero, paistoastiasta riippuen.

Lisukkeena oli toissapäiväistä juuresvuokaa, jossa lanttua, palsternakkaa, punajuurta, tomaattia, valkosipulia, garam masalaa ja vettä. Jotain öljyä taisin laittaa vuoan pohjalle.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Hippi

Kylläpä nyt Iltalehden toimitus pienestä yllättyy :D

Kaalilaatikko pula-ajan tyyliin - testasimme lottien reseptin: "Oli yllätys"

Lukaisin ohjeen läpi ja omaan ohjeeseeni verrattuna erona vain, että omasta kaalilaatikostani puuttuu lipstikka ja meirami ja sipulin pilkon pienemmäksi, kun tuossa laitettiin sipuli renkaina. Harvassa ohjeessa on tuota kattilassa muhittamista, mutta mielestäni se on ihan must -juttu. Kaali muhiessaan menee  kasaan ja voi ottaa käyttöön oikean kokoisen uunivuoan. Sen tunnin uunisession jälkeen jätän vielä laatikon foliolla tai kannella peitettynä jälkilämpöön toiseksi tunniksi.

Minulla oli useamman vuoden riisi bannattuna kokonaan ja sen sijaan käytin juuri ohraa ja silloin tuli tuollainen kaalilaatikko opittua.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

kertsi

Itse tein toissa päivänä kevyt-kaalilaatikkoa.

Uunipellille väh öljyä (olisi voinut jättää pois)
Liotettua ja hyvin huuhdeltua täysjyväriisiä
Kaalia palasina (olisi voinut olla pienempänäkin)
sipulia, valkosipulia
currya
3 marinoitua broilerin koipireittä
paljon kok. herkkusieniä, huuhdeltuna
vettä

Hidas kypsytys uunissa, välillä jopa lämpö pois päältä.
Valmista ruokaa sekoitellaan kun broileri noukittu pois.
Jotain yrttimaustetta laitoin, taisi olla kynteli.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

kertsi

Em. kevyt-kaalilaatikon lisäksi tänään salaattia ja kivaa kalaa:

Pienen kattilan pohjalle:

loraus omenaviinietikkaa ja sesamöljyä
ihan väh kalakastiketta
1 iso chili, silputtuna suor kattilaan
Pala lohta, nahkapuoli ylöspäin

Valmistuu noin vartissa kannen alla.
Nahka on helppo kääriä haarukalla pois.
Herkullista!
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️