Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Lusikka sopassa ja haarukka herkkupalassa, muttei veitsi suussa (eihän?!)

Aloittaja Amore, tammikuu 03, 2019, 20:50:45

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 12 Vieraat katselee tätä aihetta.

Lenny

Tokkopa tuossa superperunassa niitä ravinteita ole merkittävästi enempää kuin tavallisessa perusperunassa. Sinänsä kyllä ilahduttavaa jos peruna palaa takaisin ruokapöytiin. Peruna koki kovan kolahduksen ameriikan propagandan, karppaushölynpölyn ja muun sellaisen takia. Minä en sitä koskaan niellyt, ja olen syönyt keitettyä perunaa todella paljon. Hyvää, halpaa ja erittäin terveellistä.
Lainsäädäntö ennen luontoa (Immanuel Kant)

Amore

Lainaus käyttäjältä: Hippi - helmikuu 25, 2021, 16:35:14
^
Tuosta maun muuttumisesta. Mansikat on niin pahoja, ettei niitä tule ostettua oikeastaan kuin yhden kerran kesässä vain todetakseen, että juu pahoja ovat.

Mansikat ovat jo vuosia olleet sydäntäni lähellä ja toistuvien karvaiden (kirjaimellisesti!) pettymysten takia makutarkkailun alla.

Kirjoitin iloisesta makukohtaamisesta Lusikka sopassa -ketjussa heinäkuussa.

LainaaOlen jo vuosia suosinut belgialaisia ja hollantilaisia mansikoita, koska ne ovat makuuni sopivasti miedon aromaattisia eivätkä niin ärhäkän hapokkaita kuin kotimaiset mansikat.

Lisäisin tähän, että espanjalaiset tuontimansikat kevät-kesällä eivät ole maistamisen arvoisia, sillä niissä ei ole kuin korkeintaan hieman heinän makua. Syys-talvikaudella myytävät egyptiläiset mansikat eivät myöskään ole kokeilemisen arvoisia. Belgialaiset ja hollantilaiset mansikat ovat meillä kaupoissa syksyllä. Ne ovat luultavasti kasvihuonesatoa. Olen ostanut niitä marraskuussakin.

LainaaVuosia sitten ostin kaupasta rasiallisen kiinteitä ja todella suuria mansikoita, joiden maukkaus oli ikimuistoinen. Niin ikimuistoinen, etten enää ole samoja löytänyt. Polkat ja muut tavalliset torimansikat jätän ostamatta. En saa niitä maistumaan edes hyvällä kylkiäisellä, jäätelöllä tai kinuskikastikkeella tms. Eilen tapahtui ihme. Näin K-kaupassa rasioihin pakattuja isoja mansikoita. Teki mieli ostaa niitä, mutta ylivertainen muistoni todella hyvistä mansikoista varoitteli, että saattaisin jälleen pettyä. Kävin kovan henkisen taiston ostopäätöksen äärellä. Päädyin ostamaan, koska epätietoisuus mansikoiden mahdollisesta maukkaudesta olisi jäänyt minua kalvamaan, ellen olisi antanut marjoille mahdollisuutta. Ja hurraa, mansikat olivat hyviä! Isoja, kiinteitä, mehukkaita ja makuprofiililtaan lempeitä. Joskus rahoilleen saa todella vastinetta.

Nuo isot ihanat mansikat olivat siis kotimaisia.

https://kantapaikka.net/index.php/topic,40.msg70314/topicseen.html#msg70314
All you need is Love

Toope

Lainaus käyttäjältä: Lenny - helmikuu 25, 2021, 17:07:13
Tokkopa tuossa superperunassa niitä ravinteita ole merkittävästi enempää kuin tavallisessa perusperunassa. Sinänsä kyllä ilahduttavaa jos peruna palaa takaisin ruokapöytiin. Peruna koki kovan kolahduksen ameriikan propagandan, karppaushölynpölyn ja muun sellaisen takia. Minä en sitä koskaan niellyt, ja olen syönyt keitettyä perunaa todella paljon. Hyvää, halpaa ja erittäin terveellistä.
Samaa mieltä tuosta. Pottuja tulee syötyä eri muodoissa paljon, koska on hyvä ruoka-aine. Tulee noita lanttuja ja nauriita tms. syötyä myös paljon, keitoissa ja uunipaistettuina. Halpaa ja hyvää. Uskoisin että terveellistäkin, kun en usko hiilihydraattien turmiollisuuteen. Kaikkea sopivissa määrin.

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Hippi - helmikuu 25, 2021, 16:35:14
^
Tuosta maun muuttumisesta. Mansikat on niin pahoja, ettei niitä tule ostettua oikeastaan kuin yhden kerran kesässä vain todetakseen, että juu pahoja ovat. Samoin monet hedelmät on nykyään niin kirpeitä, että suuta polttelee. Olen ajatellut, että kirpeys johtuu siitä, että ne vain ovat raakoja ja osaksi se on tottakin. Kun niitä kypsyttää pitkään ostamisen jälkeen kotona, niin niihin tulee kyllä makeutta lisää ja kirpeys taittuu.

Mutten miten suuri osuus noiden makujen muuttumisessa on itse asiassa makuaistin muuttumista? En nimittäin ole yksi miettinyt tuota, että "mikään ai maistu samalla kuin ennen".

Siitä on jo vuosia kun ostin viimeksi mansikoita, mutta en siis näemmä ole menettänyt yhtään mitään.

Olisikohan muutoksissa joskus kyse siitäkin että jostain syystä aletaan suosia eri lajiketta? Ostin viime vuonna useita kertoja tummia luumuja muovilaariin (tai mikä lie) pakattuna, ja ihan ok olivat. Nyt taannoin kun ostin jotain tummia luumuja, jotka eivät näytä yhtä siloisilta kuin aiemmin ostamani, niin jumalattoman kirpeitä ovat. Eivätkä parane vaikka niitä pitäisi huoneenlämmössä. Mätänevät näemmä vaan.

Lisäksi ostelin useita kertoja pienikokoisia päärynöitä ja olivat ihan ok. Myöhemmin kun ostin jättikokoisia päärynöitä, niistä tulikin aiemmilta vuosilta itselleni tuttu lievä allerginen reaktio, eli ärsyttivät suuta, toisin kuin nuo toiset päärynät.

Kerran olen onnistunut ostamaan jotain tosi hyviä porkkanoita. Olivat makeita. Jostain toisesta maasta, olikohan Tanskasta? En muista. Mutta usein porkkanoista tulee närästystä, joten en niitä juurikaan ostele, ja kaikki muut porkkanat ovat olleet suorastaan pahan makuisia verrattuna noihin yksiin ainukaisiin joita kerran sain nautiskella.

Minikokoisia tomaatteja tuli osteltua paljon. Erityisen hyviä olivat sellaiset mitkä Prismassa oli tituleerattu nimenomaan "makeiksi". Niitä on myyty irtotavarana. Mutta ovat paljon kalliimpia kuin muut. Ja kun viimeksi ostin, lössähtivät alta aikayksikön. Että enpä taida ostaa enää.

Amore

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - helmikuu 26, 2021, 12:21:09
Siitä on jo vuosia kun ostin viimeksi mansikoita, mutta en siis näemmä ole menettänyt yhtään mitään.

Torimansikat ovat kaikki muutamaa harvaa lajiketta; Polkaa, Senga Senganaa, Jonsokia ja ehkä vielä jotain muuta. Lajikkeet kypsyvät eri aikaan; Jonsok on varhainen lajike, Senga myöhäisempi. Itse en kelpuuta mitään näistä torimansikoista. Jos haluaa hyviä mansikoita, on oltava valppaana oikeaan aikaan kaudesta. Ja satokausi tietenkin vaihtelee sään mukaan. Jos on alkukesästä lämmintä, niin sato kypsyy nopeammin ja koko kausi saattaa jäädä lyhyeksi.

Nuo ostamani erittäin hyvät kotimaiset mansikat on helppo tunnistaa. Ne ovat erittäin suuria, kananmunan kokoisia tai jopa suurempia. Ja kypsyvät myöhään. Viime vuoden postaukseni on tehty 28.7.

Syksyllä myytävät belgialaiset ja hollantilaiset mansikat ovat myös helppo ratkaisu, pakkauksessahan lukee tuotantomaa.

All you need is Love

Toope

Olen kyllä tykännyt Polka-mansikoista... Meinaatko, etten tiedä paremmasta?

Hippi

Löysin viime viikolla omasta ruokakaupastani "Tuorekset" sarjan kukkakaali- ja parsakaalimurut alennuksella. Kun oli vain euron rasia, niin nappasin parsakaalimurut mukaan kokeeksi, kun oli tarkoitus tehdä pataruoka, johon tuo kävisi jatkeeksi. Käytän siis niitä pussipatoja, mutta niitä yleensä aina virittelen erilaisilla jämäkasviksilla ja mausteilla.

Mielestäni tuo oli oivallinen lisä ja nyt yritin etsiä mikä on tuotteen normaalihinta. Olin jo keksinyt kivoja ideoita käyttää noita, myös sitä kukkakaaliversiota. Nuo taitaa olla jotain jämäpaloista silputtu pieneksi rouheeksi, kun kokonaisesta kasvista on parhaat kukkapalat otettu muuhun käyttöön. Hyvää kasvikuituahan nuo ovat ja ihan maistuvaa oli padankin joukossa. Jos ei noiden hinta olisi järjetön, niin voisinpa ostaa toistekin.

Tämän näköinen tuote:


Mutta mistään kaupasta en tuota sitten löytänytkään ja moni googlettamalla löytynyt linkki johti poistetulle sivulle. Tuo oli oikeastaan ainoa löytämäni kuva, jonka pystyi linkittämään, mutta voi olla, että tuokin katoaa.

Jossain olin näkevinäni, että murujen piti olla tämän vuoden uutuustuote. Mutta onko ruokakaupassani sitten ollut joku koe-erä, jolla on menekkiä tutkittu ja nyt tuote on vedetty pois, jos menekki ei ole ollut riittävän hyvä? Eipä tuota ole kovin markkinoitu ja vahingossa tuohon jämäeräänkin törmäsin. Harmi, sillä sopivan hintaisena tuo olisi kyllä minulle kelvannut.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - maaliskuu 17, 2020, 15:08:20
Olen nyt vapaaehtoisessa eristyksessä ja kävin kiinni kotivaraan.

Tänään söin lounaaksi strutsipihvejä ja riisiä sekä salaattia juustonpaloilla ja katkaravuilla höystettynä.

Vielä menee hyvin.

Melkolailla vuosi sitten oli tilanne tuo.

Nyt varauduin kahden viikon totaalisulkuun ostamalla viitisen kiloa perunoita ja 12 purkkia hernekeittoa.

Ensin pitää olla peruselintarvikkeet hallussa, sitten tehdään gurmeeta mahdollisuuksien mukaan.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

kertsi

#893
Ostin vuosi sitten maailmanlopun tunnelmissa hätävaraa aivan liikaa. Olen yrittänyt tuhota varastojani syömällä ja lahjoittamalla eräälle pihille ystävälleni. Mutta aina sitä vaan riittää. Varsinkin pakkasta en ole onnistunut tyhjentämään, kun aina tulee ostettua lisää esim marjoja. Riisiä ja pastaa riittää varmaan vuodeksi, tai tällä tahdilla pidemmäksikin aikaa. Papuja, linssejä ja härkäpapurouhetta riittäisi muutamaksi kuukaudeksi.

Kaksi nötköttipurkkiakin ostin vuosi sitten, ja lauantaina kun olo rokotuksesta kuumeinen eikä jaksanut oikein kunnolla kokata, tein siitä maittavaa. En kyllä ollut juurikaan syönyt päivällä, joten ehkä siksikin maistui.

NÖTKÖTTIÄ JA KASVIKSIA KATTILASSA
1)
Oliiviöljyssä paistetaan pienessä kattilassa punasipuli ja 2 valkopipulinkynttä pienittynä. Lisätään 1/3 prk nötköttiä. Paistellaan. Lisätään pakastesoppajuureksia 1 pss, annetaan lämmetä. Lisätään plöräys ketsuppia ja ehkä 1,5 dl vettä ja kiehautetaan. Vatkataan joukkoon vähän Pirkka perunamuusijauhetta. Notkistetaan tilkalla kermaa.

Tuo siis illalla kl 20 ta 21, ja oli päivän ensimmäinen lämmin ateria. Maistui ehkä siksi hyvälle.

Kolmeen ateriaan tuo yksi purkki on riittänyt.

2)
Eilen kokeilin fenkolinsiemeniä ja kuivattua chiliä mausteeksi ja purjoa ja pakasteparsakaalia kasvikseksi. Ei oikein toiminut.

3)
Tänään palasin ruotuun, soppajuureksia, parsakaalia, ja mausteena mustapippuria. Ja valmiiseen ruokaan basilikaa. Ihan ok.

Mutta ei kyllä tee mieli pian uusia tätä kokemusta.

Ehdotuksia hyvistä nötköttiresepteistä otetaan vastaan.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Lognessa

Lainaus käyttäjältä: kertsi - maaliskuu 01, 2021, 16:35:46
Ostin vuosi sitten maailmanlopun tunnelmissa hätävaraa aivan liikaa.

Sama täällä, tullut näköjään ostettua kaupan vanhaa varastoa, kun yllättäen kasapäin on vanhentunutta.
Nyt uuden lockdowin edessä on mentävä hamstarushommiin.

Hippi

Eihän ruokakauppoihin menemistä kielletä, joten en tajua tuota hamstraamista. Lisäksi kaupat ovat kehittäneet tuota kotiin toimittamista niin, että ainakin omassa ruokakaupassani on melkein riesaksi asti noita keräilijöitä, menipä sinne mihin aikaan tahansa. Keräilijällä saattaa olla tusinan verran niitä toimituslaatikoita tätä varten kehitetyn kärryn kyydissä ja ne vievät melkoisesti tilaa käytäviltä.

Vuosi sitten muutaman pastapussin ja papupurkin ostin ylimääräistä, mutta itselläni on kotona aina kohtalaisesti "kaikkea tarpeellista", että tuoretuotteita  lukuun ottamatta pärjäsin melkoisen pitkäänkin käymättä kaupassa.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Hippi - maaliskuu 02, 2021, 08:28:59
... en tajua tuota hamstraamista.

Hamstraamisen himo tulee heti seksiin jälkeen himolistassa, vanhemmilla ihmisillä voi jopa olla ykkösenä. Ihmiskunta olisi tuskin säilynyt jollei olisi ollut sisäänrakennettua taipumusta yrittää selviytyä hamstraamalla. Huonommat ajat ovat aina tulossa jos on maha täynnä.

Lisäksi on tympeää mennä kauppaan vain huomatakseen, että lajitoverit ovat vieneet kaikki vessanpaperit ja nötkötit omaan kotiluolaansa. Siksi kannattaa hamstrata ja mieluummin ajoissa. Ainahan ne saaliit voi syödä, juoda ja pyyhkiä myöhemminkin, ei siinä mitään häviä.

Lisäksi kotiinkuljetuksessa ei vissiin tuoda olutta ja sipsit ovat aina väärää sorttia.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Hayabusa

Hippi on siis "hamstrannut" aina, joten ei tarvitse erityistä koronahamstrausta. Näinhän järkevät ihmiset ovat aina toimineet. Sen hätävaran pitäisi sisältää ihan normiruokaa, eli varaston kautta kierrätetään kuiva- ja purkkimuona. Vihannekset on sitten omassa prosessissaan.

Jos tulee ihan oikea sulku, niin kaljaosaston voinee hoitaa panomestari urogalluksen resepteillä. Tietysti parempi olisi aloittaa panoharjoittelut jo ennen lockdownia.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Hippi

^
Nyt kun tuon sanoit, niin noinhan se taitaa olla, että kädestä suuhun -eläjän mielestä olen hamstrannut, vaikka en sitä itse noin koe. Monesti ihmettelen naapurin lapsiperhettä, että heillä on loppu milloin mikäkin perustarvike keittiöstä, vaikka he käyvät autolla kaupassa. Ei ole siis siitäkään kiinni, ettei kaikkea saa kerralla tulemaan. Onneksi heillä on naapuri, jolla on "kaikkea" ja aina voi pyytää lainaksi.

Yksin eläjän on myös helppo tehdä pakkaseen valmiita annoksia. Eilen juuri pidin keittiöpäivän ja tusinan verran taisi tulla tehtyä pakastimeen sellaista valmista ja puolivalmista, että todella nopeasti saa koko aterian pienellä täydennyksellä.

Noissa vaan tosiaan kannattaa pitää silmällä, että tavara kiertää niin pakastimessa kuin kuivakaapissa.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

kertsi

#899
Mulla se vuosi sitten iskenyt hamstraushimo iski, kun kaverini, joka ei ollenkaan ole hamstraaja, soitti ja sanoi et kaupan hyllyt ovat tyhjät. Niin olikin. Haalin sieltä sitten semmoista, mitä sattui olemaan, esim ne kaksi purkkia nötköttiä. Tyhjät ja puolityhjät hyllyt jotenkin lietsoivat maailmalopun tunnelmia.

Tilasin myös pari laatikollista hävikkiruokaa MatSmartista kotiinkuljetettuna, tarkistaen, ettei ihan heti mene umpeen päiväys. Ei niistä monet vuotta kestä, joten olen alkanut urakalla niitä käyttämään. Keräsin kaikki paputetrat yhteen paikkaan ja totesin että niitä on rutosti. Asetin päiväysjärjestykseen niin että aloitan vanhimmasta. Onneksi pihille kaverilleni pystyi työntämään paputetroja ja MatSmartin täysjyväspaghettia, jota sitäkin on rutosti.

Varmaan pari kuukautta mennyt niin, että viikottaisessa kauppatilauksessa tilaan (maitotuotteiden lisäksi) vain 0-1 sorttia prodea, joko lohta tai kanaa, kun yritän käyttää kotivaraston paputetroja, kuivapapuja, mustia, vihreitä ja punaisia linssejä, härkisrouhetta, soijarouhetta, soijajauhoa, erilaisia siemeniä, pakkasen lihaa ja kalaa jne..

Tuo kauppatilausten varassa oleminen vuoden ajan on kieltämättä jotenkin heikentänyt varaston kiertoa. Tuli aina tilattua yli tarpeen kaiken varalta, varsinkin alussa, maailmanlopun tunnelmissa. Määrien hahmottaminen ei ole helppoa, kun ei näe ostoskärryn täyttöastetta.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️