Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Lusikka sopassa ja haarukka herkkupalassa, muttei veitsi suussa (eihän?!)

Aloittaja Amore, tammikuu 03, 2019, 20:50:45

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 13 Vieraat katselee tätä aihetta.

kertsi

Pitäisi tuhota mangochutneyta purkki. Ideoita?

Olen laittanut sitä intialaiseen linssikeittoon ja kanapataan, mutta onkohan jotain muuta, mihin sopisi?
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

mikainen

Itse olen oppinut vasta pandemian myötä pitämään oikeaa varmuusvarastoa. Mietin sitä juuri eilen ja tulin tulokseen, että tykkään käydä kaupassa lähes päivittäin siihen liittyvien myönteisten muistojen vuoksi. Lapsena ja teininä yksi harvoista asioista joita isän kanssa tuli tehtyä yhdessä. Tutkia äidin tekemää kauppalistaa kauppojen käytävillä.

Lognessa

Varmuusvarastoihin ja hamstrauksiin - ensimmäisessä aallossahan ei tiedetty tulevasta mitään. Vessapaperia en ostellut, mutta kyllä kuivamuonaa/juureksia ja muuta pitkää päivää. Oli jopa kiva ajatus paluusta itseleivottuihin sämpylöihin ja muuhun niukkuuteen.

Toinen aalto meni niin, että aloin käyttää maskia, jonka jopa pesin. Muuttui pölyisen pumpuliseksi ja kerran aiheutti kaupassa yskänkohtauksen, josta hädin tuskin selvisin.

Nyt kolmannessa aallossa olen alkanut välttää kaupassakäyntiä. Siksi ne varmuusvarastot.

Nyt taisi mennä kirjoitus ohi tämän ketjun aiheesta.




Amore

Seuraan erään eläkeläisen herrahenkilön blogia. Hän kertoi tilanneensa kaupasta ruokakassin, mutta kasseissa oli tapahtunut sekaannus, minkä seurauksena hänelle tuotiim jonkun muun ostokset. Lähetti antoi hänen pitää kassin korvaukseksi erehdyksestä. Saajan harmiksi kassin sisältö oli aivan muuta kuin hänen tilaamansa lista. Kassissa oli mm. maksalaatikkoa, jauhelihaa ja makkaraa. Sekä namuja. Lähes päinvastaisia tuotteita kuin hänen tilaamansa kasvikset ja kana. Tilaajalle ei ollut mitään iloa kassista. Onneksi se kelpasi naapurille, joka ilahtui ruokayllätyksestä. Kukahan ne kasvikset sai ja joutuivatko ne roskikseen tai naapurille? ;D
All you need is Love

Vatupassi

Hasselpähkinä-kaurakeksit
1dlhasselpähkinää rouhittuna
1dl öljyä(rypsi)
2,5dlsokeria
1muna
2tlvanijasokeria
2 1/2 dl kaurahiutaleita
2dlvehnäjauhoa
1/4tlleivinjauhetta
ainekset sekoitetaan keskenään,
paisto sähköuunissa, ylä osa +200astetta,n14minuuttia

Toope

Lainaus käyttäjältä: mikainen - maaliskuu 02, 2021, 13:53:04
Itse olen oppinut vasta pandemian myötä pitämään oikeaa varmuusvarastoa. Mietin sitä juuri eilen ja tulin tulokseen, että tykkään käydä kaupassa lähes päivittäin siihen liittyvien myönteisten muistojen vuoksi. Lapsena ja teininä yksi harvoista asioista joita isän kanssa tuli tehtyä yhdessä. Tutkia äidin tekemää kauppalistaa kauppojen käytävillä.
https://yle.fi/uutiset/3-11822490
Mielenkiintoinen uutinen tosiaan, meillä ei Suomessa ole juuri varmuusvarastoja kriisitilanteen varalle, vaan ihmisten toivotaan hamstraavan itse koteihinsa safkaa...
LainaaViranomaisten mukaan elintarvikkeiden varmuusvarastointi olisi liian kallista. Sen sijaan viranomaisten ja useiden järjestöjen yhteinen "72 tuntia (siirryt toiseen palveluun)" -kampanja kehottaa kansalaisia varaamaan kolmeksi vuorokaudeksi ruokaa ja juomaa koteihin.
Tuo on toki järkevää ja perusvaatimuskin. Jokaisella tulisi olla jotain pastaa, riisiä ja pakastetavaraa ja eritoten kuivatavaraa aina muutamaksi päiväksi. Ihmetyttää toki hieman, että valtiolla on kovin puutteelliset varannot pahojen päivien varalle.

LainaaSuomen omavaraisuus ruuassa on noin 80 prosenttia, kun vastaava luku esimerkiksi Ruotsissa on noin 50 prosenttia. Kulutustavaroissa omavaraisuus on selvästi pienempi.
Omavaraisuus on hieno asia, mutta onko varustautumisemme kriisitilanteeseen riittävä?

Hippi

^
Jos valtiolla olisi valtavat ruokavarastot monenlaisille ruokatarvikkeille jossain omissa varastotilaoissaan, niin sinnehän ne vanhenisi. Kävisi kuin maskeille. Sen sijaan ne ovat noissa keskusliikkeiden varastoissa, joissa ne kiertää niin, että aina on freesiä tarviketta silloin, kun sitä tarvitaan. Valtio ylläpitää vain viljavarastoja ja olikohan vielä jotain muutakin.

Katsoin sen MOT ohjelman ja ainakin itse päättelin, että on syytä olla huolissaan enemmänkin siitä, että meillä ei ole enää omia rahtilaivoja tarpeeksi. Kun isompi kriisi tulee, niin tuonti loppuu. Ei siinä paljoa auta, että valtiolla olisi vanhettunutta makaronia ja näkkileipää varastoluolat täynnä.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Xantippa

Tässä tilanteessa oli hyötyä hamstraajasta, joka ei ikinä jätä ostamatta, jos saa kaksi kolmen hinnalla. Kun täälläkin hyllyt oli paljaana, siirryimme jo aikaisemmin hamstrattuun.

Tasaisesti on varastot täysinä pysyneet - sitä se taitaa tehdä, niukka lapsuus!

T: Xante

Hippi

Eilen tein uuden virityksen makuriisipuurosta ja käytin siihen aprikoosia, rusinaa ja sitruunaa.

Pilkoin haudutuskattilaan noin 15 kuivattua aprikoosia ihan pieneksi silpuksi ja raastoin yhden sitruunan kuoren joukkoon. Noin desin verran rusinoita ja kaksi desiä tummaa puuroriisiä. Vedenkeittimellä kiehautin hiukan reilun litran vettä, jonka nakkasin ainesten päälle ja hämmensin hautumaan hiljaisessa lämmöllä. Kun puuro alkoi muistuttaa puuroa, lisäsin hiukan suolaa ja jonkin verran sokeria sekä sitruunasta puristetun mehun. Kunnon sekoituksen jälkeen maistelua ja tarvittaessa vielä hiukan lisää sokeria.

Sokerin kanssa voi olla aika varovainen, sillä sitähän voi lisätä lautasella, jos tuntuu liian kirpakalta. Toisaalta sitruunan kirpakkuus tulee esiin vasta jäähtyessä, mutta rusinoista liukeneva makeus osaltaan kumoaa kirpakkuutta. Liikkuvia osia tuossa on siis aika paljon, joten onnistuminen voi olla aika onnen kauppaa, jos haluaa sitruunan vahvasti esiin. Helpompi olisi varmaan, jos laittaa vain puolikkaan sitruunan mehun tai sitruuna on kunnolla kypsynyt ennen käyttöä.

Makutuomareiden (7 ja 9v.) arviot hajosivat. Nuorempi mätti kaksi lautasellista puhumatta juuri mitään ja vanhemman mielestä puuro oli hiukan kirpakkaa hänen suuhunsa, joten hän kaatoi maito joukkoon, jonka jälkeen puuro oli hänen suuhunsa sopivaa. Omasta mielestäni puuro oli iloinen yllätys :)
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

ROOSTER

^
Eräänlaisia puuroja ovat myös testissäni olleet valmismätöt.

Vegan Pasanda  https://www.atria.fi/tuotteet/valmisruoka/mikroateriat/atria-350g-vegan-pasanda/

 

ja Chicken Rogan Josh  https://www.atria.fi/tuotteet/valmisruoka/mikroateriat/atria-350g-chicken-rogan-josh/



Annoskoot olivat sopivia. Maut yllättävän hyviä, molemmat 3,5/5. Ilman muuta hyvä hätäpäisen ruokahetken toimija.

Mutta se visuaalinen puoli - kumpainenkin läjä oli kamalan näköinen, ei korreloinut maun kanssa - mutta joo, niin se on mämmilläkin.

Kumpainenkin oli laktoositon ja gluteeniton, ei röyhtäilyttänyt rumasti tai pierettänyt. Suosittelen kiireiselle ja laiskalle makujen ystävälle.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

-:)lauri

Ostin kasvisjuustoa. Violife 200g savunmakuinen viipaloitu kasviperäinen juustovaihtoehto. Yllättävän hyvää vegetuotteeksi. Tosin sen verta voimakasmakuinen, että puolikas viipale yhdelle paahtoleivälle on max.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

kertsi

Eilinen pikaruoka oli tänään paljon parempaa. Ihmeellistä ja odottamattoman herkullista, vaikken tainnut edes valkosipulia laittaa, tai muutakaan sipulia.

Keitin pakastevihanneksia (soppajuureksia, ja herne-maissi-paprika) liemessä, jossa oli puolikkaan ison sitruunan mehu ja kuori, sesamöljyä, ihan vähän kalakastiketta, ihan vähän soijkastiketta, mustapippuria, pieni tilkka vettä. Kun kasvikset olivat sulaneet, lisäsin lohta kuutioina (400 g?), ja laskin lämpötilaa ja hauduttelin kypsäksi. Loppupuolella pilkoin saksilla joukkoon yhden ison chilin siemenineen.

Helpompaa kuin heinänteko (joka varmaankin on täyttä työtä auringonpaahteessa).

Tänään lastasin lämpimän annoksen päälle fenkolinsiivuja, hapankaalia ja purjorenkaita, jotka onnistuivat ylevöittämään koko aterian uudelle tasolle. Jos olisi tarjonnut jollekuulle toiselle ihmiselle, olisin ehkä lisännyt vielä jotain punaista esim retiisiä. Nyt vaan poilkoin menemään suoraa lautaselle.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

ROOSTER

Tänään oli aamupalaksi pekonikatkarapumunakasta, gluteenitonta näkkileipää voimariinilla päällystettynä, 3 desilitraa mustaa Saludo-kahvia ja verenpainelääkepilleri.

Asiallisen hyvä aamupala.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Hippi

Havahduin aivan äskettäin ruokakaupan tipunlihahyllyn äärellä, että nyt näyttää kana olevan kanaa eikö broileria. Olin hiukan hämmästynyt, kun en syytä tai toisesta ole huomannut tuota aikaisemmin. Onko se muuttunut milloin vai eikö aiemmin myyty broilerin paistisuikaleita ja rintafileitä jne? Nyt myydään kanan  paistisuikaleita ja rintafileitä jne,

Olen vaan napannut sisällön perusteella, mikä on näyttänyt hyvältä enkä ole etikettejä lukenut sen tarkemmin. Mutta nyt katsoin vähän laajemmaltikin, eikä enää broileria ollut lainkaan paitsi sitten grillattuna kokonaisia tai koipireisiä.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Hippi - maaliskuu 19, 2021, 14:26:43
Havahduin aivan äskettäin ruokakaupan tipunlihahyllyn äärellä, että nyt näyttää kana olevan kanaa eikö broileria. Olin hiukan hämmästynyt, kun en syytä tai toisesta ole huomannut tuota aikaisemmin. Onko se muuttunut milloin vai eikö aiemmin myyty broilerin paistisuikaleita ja rintafileitä jne? Nyt myydään kanan  paistisuikaleita ja rintafileitä jne,

Olen vaan napannut sisällön perusteella, mikä on näyttänyt hyvältä enkä ole etikettejä lukenut sen tarkemmin. Mutta nyt katsoin vähän laajemmaltikin, eikä enää broileria ollut lainkaan paitsi sitten grillattuna kokonaisia tai koipireisiä.

Kyseessä on sama ilmiö kuin lehmänlihassa, sitä ei enää myydä, on vain  nautaa tai hienommassa kuvailussa härkää, vaikka on kyse samasta eläimestä. Sanakikkailua.

Broiler on lihakana joka kasvatetaan erikseen juuri lihaa varten, jalostus on mennyt niin pitkälle että broilerien luut paukahtelevat halki nopean kasvun takia. Varsinainen, esim. kanakeiton aines, on munintansa lopettanut lintu. Niitä ei enää löydy tavallisena versiona koska ne ovat optimoidun munintaurakkansa jäljiltä niin laihoja ja lihattomia, että niitä ei huolita edes ilmaiseksi teurastamolle. vaan ne menevät ongelmajätelaitokselle polttoon.

Kaupasta löytyvä pakastekana on siis yleensä luomu tai tuontitavaraa. Helppo tunnistamiskeino on kolminkertainen hinta. Ainakin Prismassa muistan nähneeni kevätkananpoikia jotka ovat nuoria kanoja, hyviä mutta ei kanakeittoon joka vaatii vanhan, mieluummin rasvaisen ja lihavan, munintansa lopettaneen kanan.

Monelle broileriruokia valmistaneelle voi olla munijakanan ruaksivalmistus yllätys. Tunnin valmistusajan sijasta saatetaankin tarvita kolmin-nelinkertainen kypsyttämisaika.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS