Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Lusikka sopassa ja haarukka herkkupalassa, muttei veitsi suussa (eihän?!)

Aloittaja Amore, tammikuu 03, 2019, 20:50:45

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 12 Vieraat katselee tätä aihetta.

-:)lauri

Toi on jonkinlainen jääkaappikinkku eli ei jäässä mutta viileä. Noh, ehkä mä laitan tuon nyt sitten vaan uuniin. Ei kai se makuun vaikuta, onko kinkku laitettu uuniin 20 asteisena vai 10 asteisena.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

kertsi

Sisälämpömittari vaan paksuimpaan kohtaan, ei luun lähelle.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Hayabusa

Kai VHP:llä on lampaan kinkku? Pääsiäinen ei ole sikailujuhla!
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

-:)lauri

Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

-:)lauri

Sisko lupasi tuoda lammasta mulle huomenna, jos onnistuu valmistamaan sen niin, ettei se maistu villasukalle.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Hippi

Tuli aika nostalginen olo, kun söin pannukakkua pelkän sokerin kanssa. Ei lapsuuden kodissani aina ollut hilloa letuille tai pannarille, joten ne syötiin sokerin kanssa.

Itse asiassa mietin, että taitaa tulla huomattavasti vähemmän sokeria siinä, kun sokerin ripottaa pinnalle. Silti tulee hyvä makea maku suuhun.

Huomasin, että oli taas puolikkaasta avaamattomasta maidosta päivämäärä mennyt viikko sitten. Piti sille keksiä käyttö, kun se oli ihan freesiä vielä. Pannukakku on aina hyvä ehdotus maidon käytölle 🙂
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

kertsi

Pikaruokaa puolivalmisteista, lohta ja pulverimuusia, ehkä 10-15 minuutissa:

Isossa kattilassa:
1 rkl rypsiöljyä (Neito)
1,5 purjoa (pesty, palasina)
1 pkt herkkusieniä putsattuja (ja kattilassa käsilastalla silputtuja)
(tilkka vettä, jos meinaa alkaa palamaan pohjaan)
1 pss soppajuureksia
(tilkka vettä)
1 pkt  (400 g?) lohta, nahka poistettuna ja annospaloihin leikattuna
mustapippuria
1/2 pkt varsiparsakaalia pilkottuna
1 pieni fenkoli pilkottuna
1 luomusitruunan kuori raastettuna
1/2 sitruunan mehu ja hedelmäliha (kun lohi on valmista)
rakuunaa (!) - sopii mainiosti purjon ja porkkanoiden kanssa (vielä paremmin sopisi, jos voita tai kermaa ruoassa)

Lisukkeeksi Pirkka perunamuusia maitoon, ja valmiiseen muusiin basilikaa ja paprikaa (jauhe). (Paprika ei tee muusita elegantin näköistä, mutta tuntui sopivan maullisesti.)

Suolaa oli ainoastaan perunamuusissa, eikä lisäsuolaa kaivannut tässä.
Alkupalaksi iso pala jäävuorisalaattia.

Olin vähän yllättynyt, kun ei tullut ylensyötyä, vaikka olikin herkullista ja jotenkin elegantin oloista. Fenkoli sopii mainiosti kalan kanssa, ja varsiparsakaalikin.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Xantippa

Vihanneslaatikon pohjalla pyöri muutama punajuuri ja maa-artisokka. Viipaloin ne vuokaan. Hetken mietin, olisiko niitä ensin pitää kiehauttaa, mutten millään viitsinyt. Viipaleiden väliin murustelin feta-juustoa (minkä vuoksi en lisännyt suolaa) ja pyöräytin vähän mustapippuria. Kermaa päälle ja uuniin.

Uunissa 170 astetta ja varmaan jokunen 50 min, en katsonut niin tarkkaan.

Hyvää tuli! Molemmat juurekset kun nyt ovat niin hyviä, että niitä sellaisenaan vaikka syö.

T: Xante

kertsi

Elisen lohen kanssa askarteluni johdosta muistin, että fileroimisveitseni on huonossa terässä ollut jo pitkään. En löytänyt parempaa kokkilaatuista teroitintani, joten jouduin vetelemään melkein vain postimerkin kokoisella pikkuteroittimella. Sekin kyllä huomattavasti paransi terän toimivuutta. Kunpa jaksaisi raivata keittiössä työpöytiä, saattaisi löytyä kaikenlaista hyödyllistä. Sunnuntaina löysin paistinpannuni. Ei silti, että sitä paljoakaan käytän, mutta nyt olen ostanut Panko-nmisiä japanilaisia korppujauhoja, ja mieleni minun tekevi rapeaksi paistettua kalaa. Jossain vaiheessa.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

ROOSTER

Jaaha, tein tänään muokattua mikroruokaa.

Atria Chicken Vindaloo ja lisäksi tölväisin mukaan purkinlopun paseerattua tomaattia ja puoli pussillista jääneitä katkaravunpyrstöjä. Olisin laittanut vielä edellisestä ateriasta yli jääneet pariisinperunat mutta ne olivat hävinneet jonnekin.

Ongelma oli lähinnä lämmitys ja lisääntynyt nestemäärä. Piti käyttää neljä kertaa mikrossa, ennenkuin oli passeli lämpöistä. Mutten oli aivan hyvää ja kelvollista laiskan ruuanlaittajan ruokaa.

Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Vatupassi

Perunaleivos -munkit

-3-4dlkeitettyä kuorittua perunaa
2tlvaniljasokeria
1tlleivinjauhetta
1muna
1,5sitruunankuori(pese sitruunat ensin harjan kanssa ja kuivaa!)
1,5dlvehnäjauhoa
0,5dltomusokeria
1/2tlsuolaa
ainekset sekoitetaan keskenään, pyöritellään taikinasta palloja noin 3-5cmhalkaisijalta, taikina ei juuttunut käsiin joten
et välttämättä tarvitse jauhoja pallojen pyörittelyyn!kuumenna valuraitaisessa wokkipannussa tai kattilassa öljyä kiehuvan kuumaksi.
paistetaan n.4,5dlrypsiöljyssä niin että pallerot ruskistuvat mukavasti käännetään nostetaan valumaan reikä kauhalla hetkeksi
vadille ja sokeroidaan laakealla vadilla.
-sokeroiminen kannattaa tehdä melko pian niin että munkit ovat viellä lämpöisiä.
-taikinasta tulee n.12-15kpl leivoksia.

Vatupassi

Simaa-Muscavadosokerilla
vettä n.3-4l
1pussillinen muscavadosokeria(n.400g)
1,5pestyn sitruunan kuori ja mehu
lisäksi 1limenkuori
pala raastettua inkivääriä
1/2tlkuivahiivaa
ainekset kiehautetaan paitsi hiiva joka lisätään n.+37asteiseen simaseokseen(annetaan käydä kannellisessa astiassa n.1vrk)
tämän jälkeen sima siirretään kylmään tekeytymään(parvekkeelle7, jääkaappiin,7 terasille?)
-huom.tässä välillä olen maistanut simaa ja huomasin ,että muscavadosokeri ei ole niin makea kuin fariinisokeri ja kun
tuota fariinisok.en kaupasta löytänyt korvasin sen edellä mainitulla, jos haluat lisätä makeutta, niin itse ajattelin lisätä
viellä joukkoon hieman hunajaa?

urogallus

Kävin ihan oikeassa lihakaupassa noutamassa parin kilon kimpaleen sian kylkeä. Tarkoitus on tehdä omaa pekonia.

Possu sai pintaansa vajaat 100 grammaa fariinisokeria ja 60 grammaa suolaa. Viikon ajattelin pitää sitä jääkaapissa välillä käännellen ja sitten savustaa hiljaisella tulella mutta kovalla savulla.

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: urogallus - huhtikuu 18, 2021, 19:59:52
Kävin ihan oikeassa lihakaupassa noutamassa parin kilon kimpaleen sian kylkeä. Tarkoitus on tehdä omaa pekonia.

Possu sai pintaansa vajaat 100 grammaa fariinisokeria ja 60 grammaa suolaa. Viikon ajattelin pitää sitä jääkaapissa välillä käännellen ja sitten savustaa hiljaisella tulella mutta kovalla savulla.

Arvostettava projekti. Luultavasti hyvin rauhallisesti ja pitkällä ajalla tulee erinomaista.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Toope

Lainaus käyttäjältä: urogallus - huhtikuu 18, 2021, 19:59:52
Kävin ihan oikeassa lihakaupassa noutamassa parin kilon kimpaleen sian kylkeä. Tarkoitus on tehdä omaa pekonia.

Possu sai pintaansa vajaat 100 grammaa fariinisokeria ja 60 grammaa suolaa. Viikon ajattelin pitää sitä jääkaapissa välillä käännellen ja sitten savustaa hiljaisella tulella mutta kovalla savulla.
Anna osoite, satun vierailemaan...