Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Lusikka sopassa ja haarukka herkkupalassa, muttei veitsi suussa (eihän?!)

Aloittaja Amore, tammikuu 03, 2019, 20:50:45

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 12 Vieraat katselee tätä aihetta.

Hippi

Minä käyttäisin puolukkasurvosta enkä hilloa. Hillot ovat liian makeita ainakin minun makuuni ja kerran jouduin pikasulattamaan puolukoita ruokani joukkoon, kun olin sen hillolla "pilannut". Siitä tulikin sitten oikeastaan aika hyvää.

Puolukkahilloa olen ostanut nuoria ruokavieraitani varten, joiden suuhun survos taas on hiukan liian hapanta.
Puolukkahillo on erinomaista vaniljajäätelön lisukkeena.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Hayabusa

^Ehdottomasti survosta!

Lautaselle voi myös laittaa suolakurkkuviipaleita, tai jos oikein hienostelee, -suikaleita.

Itse leikkaisin maksan ohuiksi siivuiksi ja paistaisin pannulla.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Hippi - toukokuu 28, 2021, 12:55:33
Minä käyttäisin puolukkasurvosta enkä hilloa. Hillot ovat liian makeita ainakin minun makuuni ja kerran jouduin pikasulattamaan puolukoita ruokani joukkoon, kun olin sen hillolla "pilannut". Siitä tulikin sitten oikeastaan aika hyvää.

Puolukkahilloa olen ostanut nuoria ruokavieraitani varten, joiden suuhun survos taas on hiukan liian hapanta.
Puolukkahillo on erinomaista vaniljajäätelön lisukkeena.

Miten olisi kompromissi? Puolukkahilloa (malli IKEA, koska on jo olemassa) ja pakkaspuolukoita joukkoon? Pelkkä survoskin on hyvää, mutta mielestäni liian hapanta maksan kanssa. Olen siis kieleltäni nuori.  ;D
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Hayabusa - toukokuu 28, 2021, 13:12:39
^Ehdottomasti survosta!

Lautaselle voi myös laittaa suolakurkkuviipaleita, tai jos oikein hienostelee, -suikaleita.

Itse leikkaisin maksan ohuiksi siivuiksi ja paistaisin pannulla.

Suolakurkku on hyvä lisä, tai oikeastaan maustekurkku tällä kohtaa, koska sitä löytyy jeekaapista. taidan laittaa kylkeen - hienoksi pilkottuna, koska se on hienompaa.

Ajattelin pilkkoa maksan pieniksi kuutioiksi ja tehdä kastikkeen. Paistettu maksa on jo vähän niinkuin eri ruoka mielestäni, erittäin hyvä toki.

Syön aina välillä pelkkää siivuina paistettua maksaa ja jätän perunat ja puolukat kokonaan pois. Pakasteherneet vaan on lisukkeina tällöin. Nyt on tarkoitus tehdä oikein ateria, oi jospa kelpaisi muillekin.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

ROOSTER

Olipa elimellisen hyvää!

Ainoa mistä voi moittia, oli lievä kitkeryys välillä, mikä saattoi johtua valkopippurijauhekasaantumista. Huippukokki olisi varmaan ajanut kastikkeen blenderin läpi, jotta koostumus olisi ollut täysin homogeeninen. Maku oli siis kohdillaan mutta toteutukseni oli rustiikkinen maalaismalli. Kun joskus teen tuotetta ämpärillisen jotain juhlia varten, tiedän miten kannattaa toimia.

Puolukka oli nyt siis sekoite pakastemarjaa ja hilloa - hyvä ratkaisu. Lisukekurkkukin oli kooste pieniksi pilkotuista maustekurkuista ja tuorekurkusta.

Perunien keitto oli paljon oletettua vaikeampi ja aikaavievämpi. Kuorin kymmenkunta perunaa, lisäsin teelusikallisen suolaa kiehuvaan veteen ja sinne molskautin maapäärynät. Yllätys oli, että yleisohjeen 15 minuutin sijasta kypsensin niitä yli 20 min. ja silti olivat kovia eli puoliraakoja sisältä. Lisäkypsennys vielä 5 min ja tulos oli ok. Voiko lajikkeissa olla näin suuria eroja kypsymisajassa? Vesihän on aina avoimessa kattilassa kiehuessaan 100asteista. Jos mahdollista, teen ensi kerralla muusin, vaikka se onkin pyhäpäivän juhlaeinestä.

Nyt tuli siis syötyä tuote jossa oli 400g maksaa, varmaan 40g voita, kuusi perunaa, 1,5 dl puolukkaa ja 1 dl kurkkua. Juomana joltain jäänyttä lightlimsaa puoli litraa. Söin kaiken ITE koska maistui ja muita ei näkynyt paikalla.

Seuraavaksi keittelen kahvia.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Hippi

Kyllähän eri perunalajikkeet kypsyy eri tavalla ja lisäksi pottujen koko vaikuttaa kypsymisaikaan. Olen joskus törmännyt perunoihin, jotka pinnalta alkoivat jo hajoilla, mutta keskusta pysyi raakana.

Jonkun kerran on peruna(viipale)laatikko jäänyt osittain raa'aksi tunnin paistolla, kun oli kohdalle osunut tuollainen hitaasti kypsyvä lajike. Kyllähän se tuli syötyä, kun lautasella ennen ruokailua sitä mikrotin.

Siitä onkin aikaa, kun olen kokonaisia perunoita keittänyt kattilassa. Nykyisin pesen perunan oikein hyvin ja viipaloin lautaselle ja sitten mikroon. Jossain välissä lisään lautaselle muut kuumennusta odottavat ja jatkan annoksen kypsennystä. Nuo "muut kuumennettavat" useimmiten ovat pakastimen aarteita, jotka on omin kätösin joskus tehty ja laitettu odottamaan käyttöä. Normaalin arkilounaan valmistukseen harvoin käytän vartti enempää.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

kertsi

Kuinkahan monta kuukautta (tai viikkoa) pärjäisi sillä määrällä A-vitamiinia, joka on 400 grammassa naudanmaksaa?
Eli 4 *19 674.2 µg = 78 696,8 µg.

A-vitamiinin saantisuositus on miehillä 900 mikrogrammaa RE päivässä ja naisilla 700 mikrogrammaa RE päivässä. En jaksa penkoa, mitä tuo RE on. Olisikohan 100 g naudanmaksaa noin 19 kertaa miehen päivätarve, ja siksi 400 grammassa noin 76 päivän tarve, eli noin 2,5 kuukautta riittäisi elimistössä A-vitamiinia, vaikkei söisi yhtään mitään A-vitamiinipitoista? Jos taas söisi normiruokaa, jossa on A-vitamiinia, ehkä tuo 400 gramman maksa-annos nostaisi A-vitamiini ylenmääräiselle tasoille vuosiksi?
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: kertsi - toukokuu 28, 2021, 17:47:44
Kuinkahan monta kuukautta (tai viikkoa) pärjäisi sillä määrällä A-vitamiinia, joka on 400 grammassa naudanmaksaa?
Eli 4 *19 674.2 µg = 78 696,8 µg.

A-vitamiinin saantisuositus on miehillä 900 mikrogrammaa RE päivässä ja naisilla 700 mikrogrammaa RE päivässä. En jaksa penkoa, mitä tuo RE on. Olisikohan 100 g naudanmaksaa noin 19 kertaa miehen päivätarve, ja siksi 400 grammassa noin 76 päivän tarve, eli noin 2,5 kuukautta riittäisi elimistössä A-vitamiinia, vaikkei söisi yhtään mitään A-vitamiinipitoista? Jos taas söisi normiruokaa, jossa on A-vitamiinia, ehkä tuo 400 gramman maksa-annos nostaisi A-vitamiini ylenmääräiselle tasoille vuosiksi?

Hui sentään.

En kuitenkaan syö jääkarhun maksaa (mikä on TOSIvahvaa) enkä ota lisäravinteita, joten uskon että ei tuollaisesta määrästä muutaman viikon välein ole haittaa.

Sitäpaitsi, näen yöllä paljaana paremmin kuin huonolla pimeänäkölaitteella ja silmänvalkuaiseni ovat vitivalkoiset.

Tuo laskemasi annos 80 000 mikrogammaa on 80milligrammaa eli vielä huomattavasti vähemmän kuin :

Lainaus käyttäjältä: wikiKerta-annokset, jotka ovat yli 200 mg RE aikuisilla tai yli 60–100 mg RE lapsilla, voivat aiheuttaa akuutin A-hypervitaminoosin. Toistuvat 30 mg RE/vrk annokset voivat myös johtaa lyhyessä ajassa myrkytykseen. Oireita ovat pahoinvointi, oksentelu, lihasten koordinaatiohäiriöt ja aivo-selkäydinnesteen paineen kasvusta johtuvat oireet, kuten päänsärky, huimaus ja näön sumeus. Jos annos on pieni, oireet voivat mennä ohi 1–2 päivässä. Hyvin isoin annoksin ilmenee myös ruokahaluttomuutta, väsymystä ja heikkoutta,

Eli alle kilon maksan syömällä tuskin aikuinen mies aiheuttaa akuuttia A-hypervitaminoosia itselleen. Saattaa tosin olla, että ei kannata tänäpäisen kaltaista satsia syödä joka perjantai, vaikka mieli tekisi. PitkäaikaisA-vitamiiniarvo voi alkaa tapittaa.

Millähän laboratoriotestillä tuon arvon saisi selville, maksanee varmaan jonkun kympin edim. Synlabilla, jossa pääsee testiin ilman lääkärilähetettä.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

kertsi

#983
^
https://www2.synlab.fi/laboratoriokasikirja/tutkimuskuvaukset/a-vitamiini-seerumista-paastotilassa-1113-fs-a-vit/

A-vitamiini on rasvaliukoinen kai, ja siksi se kertyy elimistöön.

A-vitamiinisaannin turvallinen yläraja aikuisilla retinolina tai retinyylipalmitaattina on 3 000 µg/vrk (3 mg/vrk) Suomen valtion ravitsemusneuvottelukunnan mukaan.  https://fi.wikipedia.org/wiki/A-vitamiini#Saannin_yl%C3%A4rajat


Maksa ja munuaiset ovat eräänlaisia kehon ongelmajätelaitoksia, niihin kai kertyy kaikenlaista ei niin terveellistä, lääkejäämiä, raskasmetalleja yms..
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

MrKAT

Sukulainen söi usein maksalaatikko ja kärsi jatkuvista päänsäryistä.. kunnes tuli maksalaatikko kohu: sisältää liikaa A-vitamiinia.
Sukulainen jätti maksalaatikot syömättä sen jälkeen. (Ja vitamiinipuoskarit raivostui. Muistaakseni maksalaatikon A-vitamiini-havainnon+kohun teki Marina Heinonen, oisko väitöskirjassaan, nyt  hän on ruokaturvallisuuden proffa ja EFSAn tieteellinen asiantuntija).

Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

Hippi

Siinä "äitien tekemässä" maksalaatikossa 400 grammassa on 16% eli 64 grammaa sian-, broilerin- ja naudanmaksaa, joten tyhjästä on kohu tullut. Ainakin minulle tuosta rasiasta riittää kahdeksi ateriaksi.

Hiukan eri mittasuhteet kuin ROOSTERin tämän päivän kevyessä kenttälounaassa :D
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

MrKAT

Lainaus käyttäjältä: Hippi - toukokuu 28, 2021, 22:28:49
Siinä "äitien tekemässä" maksalaatikossa 400 grammassa on 16% eli 64 grammaa sian-, broilerin- ja naudanmaksaa, joten tyhjästä on kohu tullut. Ainakin minulle tuosta rasiasta riittää kahdeksi ateriaksi.
Niin NYT. Se on eri asia mitä oli yli pari dekadia sitten. Kohun ansiota oli, että sianrehusta kuulemma poistettiin A-vitamiini.
Sen jälkeen A-vitamiinitasot aleni maksalaatikossakin. Eläinten "terveyttä" ja "tuotantotuloksia voitiin parantaa" hormonien lisäksi ns. luonnollisilla vitamiineilla. Mutta kun se kerääntyykin vaikkapa maksaan eikä kukaan huomaa tutkia koko ketjua ja riskejä niin voi voi... onneksi joku neropatti huomasi.

Suurien pitoisuuksien todettiin johtuneen siitä, että erityisesti Etelä-Suomessa kotieläinten ravintoa oli yleisesti täydennetty suurilla A-vitamiiniannoksilla uskoen sen parantavan eläinten terveyttä ja tuotantotuloksia. Ketään ei siinä vaiheessa ollut huolestuttanut se, että A-vitamiini kertyisi eläinten maksaan ja joutuisi sitä kautta ihmisen ravintoketjuun. Kun perusteeton eläinten vitaminointi lopetettiin, sian ja naudan maksan A-vitamiinipitoisuudet palasivat nopeasti normaaleiksi.
- lääkärilehti Duodecim 2006
Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

Hippi

^
Okei tuota en kyllä tiennyt. Muistan kyllä kohun, mutta ei se meidän perheen ruokavalioon vaikuttanut mitenkään, sillä maksaa (palasina tai jauhettuna) en laittanut kovin usein. Ehkä vain kerran kuukaudessa, jos sitäkään. Maksalaatikko sen sijaan oli kyllä lasten herkkua, mutta siinä maksan määrä oli kyllä silloinkin hyvin vähäinen, joten tuskin siitä nyt kovin vakavia vaurioita on päässyt syntymään.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

ROOSTER

Huolestuneille voin kertoa, että vointini on hyvä, nukuin kohtalaisesti eikä päätä särje. Ehkä minulla on luontaisesti kova A-tarve. Viime aikoina on tosin aika paljon kutittanut joka puolelta kehoa. Ajattelin, että syömäni särkylääkkeet ovat sen aiheuttaneet. Voi se tietysti olla myös maksavikaa tai syöpä - ehkä kuitenkin allergiaa...

Vitamiinien lisäily eri tuotteisiin on hyvinkin kaksiteräinen miekka, sillä saadaan ehkä nopeastikin paikattua kansan vitamiinipuutoksia mutta yliannostuksen ja sen haittavaikutusten riski on aina olemassa.

Ainakin fluoria on lisäilty juomaveteen, seleeniä eläinrehuihin, D-vitamiinia maitoon jne. Minä olen yrittänyt olla käyttämättä kaikkia noita. Maidossahan ei yleisestä luulosta huolimatta ole D-vitamiinia muuta kuin pakkaamossa lisättynä. Kala taitaa olla niitä harvoja ruoka-aineita mistä sitä löytyy luontaisesti. Kun terassilla nauttii auringonpaisteessa kuhaa ja juo maitoa, on päivän tarve tyydytetty.

Tuo maksalaatikkokohu aikoinaan taisi mennä vähän överiksi, sekin. Taisipa joku ehdottaa, että maksalaatikkoa saisi ostaa vain reseptillä.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

-:)lauri

Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.