Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Pitäisikö Isis-vaimojen saada palata Suomeen?

Aloittaja Amore, maaliskuu 07, 2019, 21:29:04

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Xantippa

Niin, ISIS-miehiähän (ei ole eritelty, ovatko ISIS-aviomiehiä) on tullut Euroopan maihin takaisin ilman sen kummempia mediakohuja. Suomeenkin. Eli ovat saaneet palata Suomeen ihan ilman ihmettelyjä. Supo ja muut asiaan kuuluvat viranomaiset ovat hoitaneet homman.

Nythän siis oikeastaan kyse ei ole siitä, saako palata, vaikka jostakin syystä juuri näiden naisten kohdalla tälläinen kysymys on nostettu esiin.

Varsinaiset kysymykset siis ovat, mitä tehdään:

1) leirillä olevien lasten kanssa
2) leirillä olevien lasten vanhempien kanssa

Tästä näyttää olevan useampia mielipiteitä.

T: Xante

-:)lauri

#631
Lainaus käyttäjältä: Sepe - kesäkuu 25, 2019, 14:41:59
Vihervasemmisto on nyt tuomassa ISIS-sotilaatkin Suomeen: perheet on tuotava pois.
Laitapa tähän näytille lause, jonka merkityksen tuollaiseksi päättelit ja anna perustelut, miksi lauseeni juuri tuota tarkoittaa.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Sepe

Lainaus käyttäjältä: Vihervasemmisto - kesäkuu 25, 2019, 15:41:20
Lainaus käyttäjältä: Sepe - kesäkuu 25, 2019, 14:41:59
Vihervasemmisto on nyt tuomassa ISIS-sotilaatkin Suomeen: perheet on tuotava pois.
Laitapa tähän näytille lause, jonka merkityksen tuollaiseksi päättelit ja anna perustelut, miksi lauseeni juuri tuota tarkoittaa.
Tämä edellyttää sisälukutaitoa:

Lainaus käyttäjältä: Vihervasemmisto - kesäkuu 25, 2019, 13:02:36
Tosin se vanhempien ideologia lienee syy sille, miksi hallitus ei ole laittanut ulkoministeriötä jo noutamaan perheitä leireiltä pois.

Vanhan konservatiivin sanastossa perhe sisältää myös aviomiehen.

-:)lauri

#633
Lainaus käyttäjältä: Sepe - kesäkuu 25, 2019, 15:46:18
Lainaus käyttäjältä: Vihervasemmisto - kesäkuu 25, 2019, 15:41:20
Lainaus käyttäjältä: Sepe - kesäkuu 25, 2019, 14:41:59
Vihervasemmisto on nyt tuomassa ISIS-sotilaatkin Suomeen: perheet on tuotava pois.
Laitapa tähän näytille lause, jonka merkityksen tuollaiseksi päättelit ja anna perustelut, miksi lauseeni juuri tuota tarkoittaa.
Tämä edellyttää sisälukutaitoa:

Lainaus käyttäjältä: Vihervasemmisto - kesäkuu 25, 2019, 13:02:36
Tosin se vanhempien ideologia lienee syy sille, miksi hallitus ei ole laittanut ulkoministeriötä jo noutamaan perheitä leireiltä pois.

Vanhan konservatiivin sanastossa perhe sisältää myös aviomiehen.
Kerrotko vielä, mitä tekemistä hallituksella taikka ulkoministeriöllä on kanssani? Vai onko niin, että et ymmärtänyt kirjoittamaani lausetta? Ainakaan minä en ymmärrä, missä kohtaa tuossa lauseessa sanottaisiin, että minä olisin tuomassa tänne ketään? Kunhan totean näkemäni asian laidan hallituksen/ulkoministeriön kannalta.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Sepe

^Eivät varmaan halua olla missään tekemisissä kanssasi. Ajatus perheen tuomisesta on sinun eikä viranomaisten.

-:)lauri

Lainaus käyttäjältä: Sepe - kesäkuu 25, 2019, 15:51:33
^Eivät varmaan halua olla missään tekemisissä kanssasi. Ajatus perheen tuomisesta on sinun eikä viranomaisten.
Voisitko nyt hieman perustella. Tuossa ei ole kerrassaan mitään järkeä vaikka perheiden roudaaminen olisikin minun ajatukseni. Missä kohtaa lukee niin, että minä kannattaisin tässä tapauksessa kyseistä ajatusta?

Kuinka medialukutaidoton sinä ihan oikeasti olet?

Siksi toisekseen perheiden roudaaminen ei ole minun ajatukseni vaan Suomen laki velvoittaa hakemaan suomalaiset kotiin ellei muut painavat syyt kyseistä operaatiota estä. Siksi aasian tsunamionnettomuudesta vuonna 2004 ulkoministeriö roudasi erikoislennoilla suomalaiset perheet ja muut suomalaiset takaisin Suomeen. Usko huviksesi, ettei se ollut minun ajatukseni, vaan Suomen lain ajatus.

Nyt tuota perheiden roudaamista ei voida välttämättä toteuttaa, sillä voi olla aito uhka, että Isis-perheiden roudaaminen aiheuttaa vaaratilanteen täällä kotimaassa muille suomalaisille. Ymmärrätkö? Ja minä vain oletin tuossa kirjoitelmassani, että nyt hallituksessa/ministeriöissä pohditaan sitä mitä tässä tilanteessa voidaan tehdä sillä Isis-sotilaat ovat tai ainakin voivat olla turvallisuusuhka mutta lapset tulisi voida pelastaa.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Juuli

#636
Ensin hämmästyin kauhiasti. Senjälkeen mietin jotta kyllä voidaan ottaa naiset ynnä miehet takaisin jos ja kun tässä röpeltäessä tuleekin turpiin. Tiesivät lähtiessä jotta veräjä on auki Suomeen kun eivät suostuneet muunoppiset eivätkä oikein samanoppisetkaan alistumaan vaikka miten julmia teroristeja oltiin.Teot senmukaiset.
Siispä riittää pulasta pääsyyn kun vaatii että on päästävä Suomeen, rakkaaseen kotimaahan takasin.
Ehdottomasti, ehdottamasti. Ehdottomasti. 
.

Hayabusa

Lainaus käyttäjältä: Vihervasemmisto - kesäkuu 25, 2019, 16:07:13
Siksi toisekseen perheiden roudaaminen ei ole minun ajatukseni vaan Suomen laki velvoittaa hakemaan suomalaiset kotiin ellei muut painavat syyt kyseistä operaatiota estä. Siksi aasian tsunamionnettomuudesta vuonna 2004 ulkoministeriö roudasi erikoislennoilla suomalaiset perheet ja muut suomalaiset takaisin Suomeen. Usko huviksesi, ettei se ollut minun ajatukseni, vaan Suomen lain ajatus.

Kannattaisi tarkistaa faktat. Ei mene ihan noin. Siellä lakiopuksessa lukee: "voi avustaa" ynnä muuta ehdollista.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Renttu

^
Täh?

Laki ei todellakaan velvoita hakemaan ketään kotiin. Sitä paitsi niillähän on se koti nyt mennyttä, yrittivät perustaa sen ihan väärin keinoin ja opein, aikaan ja paikkaan. Toivottavasti paikalliset viranomaiset keksivät, mitä heidän kanssaan kannattaa tehdä. Varsinkin Pohjoismaista saapuneet ämmät ovat olleet niitä kaikkein pahimpia.

-:)lauri

#639
Lainaus käyttäjältä: Hayabusa - kesäkuu 25, 2019, 21:02:50
Lainaus käyttäjältä: Vihervasemmisto - kesäkuu 25, 2019, 16:07:13
Siksi toisekseen perheiden roudaaminen ei ole minun ajatukseni vaan Suomen laki velvoittaa hakemaan suomalaiset kotiin ellei muut painavat syyt kyseistä operaatiota estä. Siksi aasian tsunamionnettomuudesta vuonna 2004 ulkoministeriö roudasi erikoislennoilla suomalaiset perheet ja muut suomalaiset takaisin Suomeen. Usko huviksesi, ettei se ollut minun ajatukseni, vaan Suomen lain ajatus.

Kannattaisi tarkistaa faktat. Ei mene ihan noin. Siellä lakiopuksessa lukee: "voi avustaa" ynnä muuta ehdollista.

Tuo tulkitaan kyllä velvoittavana apua tarvitsevien suomalaisten kohdalla ellei ole painavia syitä olla tuota tekemättä. Lain henki on turvata suomalaisten turvallisuus ja sitä lähtökohtaa tuossa on tähän asti käytetty, joten tarkastahan tosiaan ne faktat.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

-:)lauri

#640
Tuosta päivitettyä tietoa isis-perheiden tilanteesta. Suomella ei ole tällä hetkellä mahdollisuuksia roudata sieltä ketään pois ja siinäkään tapauksessa, että mahdollisuus avautuisi, lapsia ei ilmeisesti saataisi tuotua pois jos lasten huoltajat eivät siihen suostu. Muuutenkin suunnitteilla on viedä isis-taustaiset oikeuteen ja se oikeudenkäynti olisi parempi käydä tuolla Lähi-idässä paikan päällä, eli isis-vaimot eivät kaiketi ole ainakaan hetkeen tulossa sieltä minnekkään ja jos tuomio sitten joskus tulee, eivät ehkä koskaan. Tuomioistuinta joka isis-taustaisten sotarikoksia tutkisi ei vain ole vielä edes perustettu. Eli ilmeisestikään tässä ei oikein ole millään Euroopan valtiolla speksit selvillä, että miten isis-perheiden kanssa toimitaan.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Xantippa

#641
Huomautan edelleen, että juuri tällä hetkellä, kun kauhistelemme näitä kamalia ämmiä, ISIS-miessotilaita palaa kaiken aikaa tasaisena virtana Eurooppaan. Myös Suomeen.

Kuten turvapaikanhakijoina, myös sotilaina miesten on helpompi palata ihan itsekseen kotimaahansa, ei roiku lapsilauma helmoissa, näetsen.

Tämäkin tietty nähdään ongelmana, mutta ei nähtävästi niin suurena ongelmana kuin mitä nämä ämmät ovat.

T: Xante

Muoksis. keskustelua muuallakin seuranneena itse asiassa tässä ongelman muodostavat lapset. Jos niitä ei olisi, todennäköisesti myös ISIS-Ämmät voisivat hipsiä muina naisina takaisin. Muutaman muksun kanssa matkan järjestäminen on vähän hankalampaa.

Ongelma on siis siinä, että vaikka kaikki tajuavat, että lapset ovat viattomia oloíhinsa, näiden ämmien saama julkisuus estää heitä auttamasta.

Juuli

  Minulle tulee näistä päänpeittämisistä mieleen sähkötuoli-myrkkyteloitukset. Siinä oli seinällä erinäisiä vipuja mistä huppupää veteli. Lopuksi otti hupun pois ja nainenhan sieltä ilmestyi. Nyt on kielletty tämä video netissä.
Samantyylistä toimintaa liene näilläkin huppupäillä havaittu.

Kopek

Petteri Orpo Helsingin Sanomien mukaan:

"Suomen ei pidä auttaa Isis-vaimoja palaamaan. En tunne mitään sympatiaa niitä kohtaan, jotka ovat vapaaehtoisesti lähteneet Suomesta palvelemaan terroristijärjestöä. Lasten kohdalla pitää harkita tapauskohtaisesti", Orpo kirjoitti.

Amnestyn Suomen puheenjohtaja Frank Johansson Helsingin Sanomien mukaan:

AINOA tapa välttää syyllistymästä kansainvälisen oikeuden rikkomiseen on tuoda sekä lapset että aikuiset takaisin al-Holin leiriltä Syyriasta Suomeen. Näin sanoo Suomen Amnestyn toiminnanjohtaja Frank Johansson.

Professori Matti Rimpelä Yle uutisten mukaan:

Tamperelaisen professorin mukaan vastaavia tapauksia on varmasti tutkittu jo Suomessa ja pelisääntöjen pitäisi olla kaikkien tiedossa. Hänen mukaansa on huolestuttavaa, että lasten oikeuksien soveltaminen ja tunteminen ovat alkeellisella tasolla.

– Tämä osoittaa, että järki tahtoo kadota, kun ryhdytään demonisoimaan ihmisiä.

YK:n sopimus velvoittaa, että lasten etu on ensisijaista. Rimpelän mukaan Isis-lasten etu vaatii, että heidät tuodaan kotiin.

Professori: Äitien uhka voidaan hallita
Mitä Suomen pitäisi tehdä Isis-äideille?

– En osaa pitää kymmentä naista kauhean suurena vaarana Suomen turvallisuudelle. Kyllä Supo pystyy heitä seuraamaan, Rimpelä sanoo.


.......

Kuten olen monta kertaa eri yhteyksissä maininnut, kannatan pehmeiden arvojen politiikkaa ja siihen kuuluvaa liberaalia lainsäädäntöä, laajoja yksilönvapauksia, poliisivaltiokehityksen torjumista, lieviä rangaistuksia rikoksista, rangaistusseuraamusten oikeudenmukaisuutta ja yleistä inhimillisyyttä. Isis-vaimojen ja lasten tapauksessa olen siis samaa mieltä kuin edellä mainittu professori.

Totta kai mietin myös asian toista puolta, kun siitä on niin paljon julkisuudessa varoiteltu, eli mahdollista terroritekojen lisääntymisen riskiä. Omasta turvallisuudestani en niinkään ole huolestunut, mutta olisihan se aika katkeraa, jos olisin ehdottanut, että isis-vaimot ja lapset pitää kotiuttaa Suomeen, ja myöhemmin oma lapseni tai lapsenlapseni kuolisi isis-taustaisen paluumuuttajan tekemässä terrori-iskussa. Ehdotan siis kyseessä olevien ihmisten palauttamista, mutta samalla myös huolehtimista siitä, että heistä ei muodostu uhkaa turvallisuudelle.

https://yle.fi/uutiset/3-10849538

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000006154855.html

Xantippa

Kumpi kuitenkin on todennäköisempää: ISIS iskee maahan, joka pyrkii estämään ISIS-lasten ja -vaimojen takaisin kotimaahansa pääsyn, vaiko maahan, joka ei näin tee?

Emme me ole turvassa ISIS-iskuilta sillä, että koohkamme kymmenestä naisesta. Varsin, kun samaan aikaan miehiä marssii huoletta maahan.

T: Xante