Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Perussuomalaisten muodonmuutos?

Aloittaja Muisto Keijo Kullervo, maaliskuu 13, 2019, 10:18:13

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 6 Vieraat katselee tätä aihetta.

safiiri

Lainaus käyttäjältä: Kopek - toukokuu 28, 2019, 18:28:30
Lainaus käyttäjältä: Xantippa - toukokuu 28, 2019, 15:43:16

Juuri se on väitteessäsi pielessä: väität, että koiran omistajuus voi perityä, vaikka itse asiassa artikkeli väittää, että kiintymys koiraan voi periytyä.


Itse asiassa omistajuus voi periytyä helpommin kuin kiintymys. Jos koiran omistaja kuolee, sukulaiset perivät koiran, eli omistajuus periytyy. Mutta periintyykö kiintymys, se on eri asia.

Hesarin tekstissä puhutaan sekä omistajuuden peritymisestä että kiintymyksen periytymisestä. "Koiran omistajuuden periytyvyys oli miehillä 51 prosenttia ja naisilla 57 prosenttia", lehden sivulla lukee.

Sovitaan, että kiintymys periytyy, joten päästään (eipä taideta päästä) eroon tästä sanojen kääntelystä ja vääntelystä. Mikä periytyy ei nimittäin ole asian ydin vaan se, että Helsingin Sanomien artikkelissa ylipäätään väitetään jonkin henkistä laatua olevan ominaisuuden olevan perinnöllinen.

Edelleenkään käyttäytymisen piirre ei nyt vain ole henkinen ominaisuus. Niillä varmasti on yhteys toisiinsa, mutta ensin pitäisi EDES osata laatia hypoteesi siitä, millainen henkinen ominaisuus / ominaisuuksien yhdistelmä on sen koiran omistamisen taustalla, joka sitten johtaa koiran hankkimiseen. Nyt olet aika surutta laittamassa yhtäläisyysmerkit hyvin spesifin käyttäytymisen ja jonkin toistaiseksi nimeämättömän henkisen ominaisuuden välille. Ilman edes aavistusta siitä, onko kyseessä useiden henkisten ominaisuuksien tietynlainen yhdistelmä (jonka taustalla sitten saattaa olla genetiikkaa). Vähän liian yksioikoista ollakseen millään tavalla ymmärrystä yhtään mistään lisäävää.

Lisäksi teet huomaamattasi oletuksen, että älykkyyden periytyminen tai yhteys geeneihin oltaisiin jotenkin kieltämässä. Minusta näin ei ole, mutta kylläkin ollaan epäileväisiä sen suhteen, voiko älykkyyden periytyvyydestä vedellä johtopäätöksiä vaikkapa eri väestöryhmien geenien "huonoudesta" tai sukutaustan perusteella päätellä vaikkapa koulutuksen tarjoamisen järkevyyttä jollekin yksilölle. (Tätähän jo Suomessa testailtiin aikoinaan kansalaiskoulu - oppikoulu -jaolla.) Älykkyys ominaisuutena ei edes ole mitenkään täysin ymmärretty ja älykkyyteen johtavien tekijöiden suhteen taputeltu juttu. Itse asiassa se vaikuttaa olevan aika moniulotteinen ominaisuus, joka vaihtelee jopa yhdellä yksilöllä olosuhteiden ja elämäntilanteen mukaan (esim. huoli toimeentulosta laskee yksilön älykkyyttä).

Kuten Tuottavuusloikka jo muistuttikin, on myös ihmisen ominaisuuksien tai potentiaalin ja käyttäytymisen yhteys huomattavasti monimutkaisempi kuin tuo behaviorismin malli, jossa käyttäytymisestä suoraan voitaisiin päätellä ihmisen ominaisuudet ja käyttäytymisen tuottaneet syyt. Ilman muuta jossain määrin käyttäytyminen paljastaa yksilöstä jotakin. Joskus yhteys on selkeän yksinkertainen. Mutta hyvin usein se onkin paljon monimutkaisempi ja moniulotteisempi. Ihminen ei nyt sitten kuitenkaan ole vain automaatti, johon kolikon työntämällä saa purkkapallon - aina ja ennustettavasti. Vaikka joskus juuri noin tapahtuukin.

Kopek

Kirjoituksessani muutama päivä sitten kerroin kuinka Yhdysvalloissa musta uutisankkuri Don Lemon herätti huomiota ja joissakin piireissä myös närkästystä esittäessään viiden kohdan ohjelman, mikä mustien pitäisi hänen mielestään toteuttaa taistelussaan rasismia vastaan. Ensimmäinen kohta oli se, että miesten pitäisi hillitä isättömien lasten siittämistä maailmaan, koska se on yksi perussyy sille, miksi mustat syrjäytyvät ja ajautuvat ongelmiin.

Kerroin myös, että Britanniassa herätti huomiota ja kritiikkiä samanlainen mielipide, jonka esitti Times lehden kolumnisti Rod Liddle. Hänen artikkelinsa oli otsikoitu "Half of black children do not live with their father. And we wonder why they're dying". Liddle käsitteli siinä mustien nuorten synkkiä rikostilastoja ja väkivaltaisia kuolemantapauksia. Rod Liddlen viesti oli sama kuin Don Lemonin. Isättömyys lisää huono-osaisuutta ja rikollisuutta.

Tilastojen ja tutkimukset osoittavat, että niin Yhdysvalloissa kuin Britanniassakin mustat miehet ovat kaikista etnisistä ryhmistä vähiten uskollisia aviomiehiä ja perheenisiä. Huomattavan moni heistä jättää äidin ja lapset etsiessään uutta rakkautta.

Mustien perhetilannetta on tutkittu paljon Yhdysvalloissa ja havaittu, että mustien miesten käytöksestä johtuva perheiden hajoamisen trendi on jatkunut jo yli sata vuotta. Erityisesti tämän ilmiön nosti julkisuuteen sosiologi Daniel Patrick Moynihan vuonna 1965 julkaistussa raportissaan, "The Negro Family: The Case For National Action", minkä jälkeen kehitys on jatkunut samanlaisena näihin päiviin asti.

Yhteen kohtaa Moynihanin johtopäätöksissä kannattaa kiinnittää huomiota (professori S. Craig Watkinsin analyysi 1998):

"Also, the report argued that the matriarchal structure of black culture weakened the ability of black men to function as authority figures."

Mustien kulttuurin matriarkaalinen rakenne on paljastava havainto, koska se kuvaa mustien kulttuuria myös heidän alkuperäisessä kotimaanosassaan Afrikassa. Sille on tyypillistä, että päävastuu lapsista on äidillä ja sukulaisverkostolla.

THE POWER OF CULTURE: A Review of the Idea of Africa's Influence on Family Structure in Antebellum America, Antonio McDaniel, University of Chicago, 1990 (Wikipedian mukaan):

"Patterns seen in traditional African cultures are also considered a source for the current trends in single-parent homes. As noted by Antonio McDaniel, the reliance of African-American families on kinship networks for financial, emotional, and social support can be traced back to African cultures, where the emphasis was on extended families, rather than the nuclear family."

Amerikkalaisessa mustien perheessä äiti on usein lapsista huolehtiva perheen pää kuten afrikkalaisissakin, ja isän merkitys on vähäisempi. Isä tulee ja menee milloin vankilaan, milloin muiden naisystäviensä ja lastensa luokse, milloin minnekin. Tällainen kuva välittyy niin monista eri lähteistä, että se pitänee paikkansa. 

Jo Martin Luther King kiinnitti huomiota mustien perhetilanteen muuttumiseen (Wikipedian mukaan):

"Martin Luther King Jr. spoke candidly about the black family, spelling out the ''alarming'' statistics on ''the rate of illegitimacy,'' the increase in female-headed households and the rise in families on welfare.  The black family, King asserted, had become ''fragile, deprived and often psychopathic.''"

New York Timesin vanhassa artikkelissa syyksi mustien miesten isän roolin hylkäämiselle esitetään mm. työttömyyden lisääntymistä ja ghettokulttuuria.

"The macho role cultivated in the ghetto makes it difficult for many black men, unable to earn a respectable living, to form households and assume the roles of husband and father. "

Toisaalta esitetään epäily, voiko köyhyys ja työttömyys yksistään olla syy siihen, että mustat miehet eivät sitoudu olemaan perheenisiä. Maailmassa on nimittäin paljon köyhyyttä, ja silti perheinstituutio on kestänyt.

"Neither poverty nor cyclical unemployment alone could have had this impact. After all, poverty afflicts most of the world's people. If economic and social hardships could in themselves destroy family life, the family could not have survived as the basic human unit throughout the world."

https://www.nytimes.com/1985/06/02/magazine/restoring-the-traditional-black-family.html

Koska mustien miesten vähäinen perheuskollisuus ja isän roolista lipeäminen on suuri yhteiskunnallinen ongelma maassa, jossa sosiaaliturva ei ole pohjoismaisella tasolla, on tietysti etsitty keinoja, jotta kierre voitaisiin katkaista. Ensin on kuitenkin tiedettävä syyt. Sille, miksi ilmiö alkoi yleistyä erityisen voimakkaasti juuri 1960-luvulla, on esitetty syyksi mm. sitä, että tuolloin yhteiskunnan hyvinvointipalvelut kehittyivät, ja samaan aikaan heikosti koulutetuille mustille miehille sopivat työpaikat vähenivät, mikä johti heidän työttömyysasteensa pysyvään nousemiseen. Wikipedia:

The American economists Walter Williams and Thomas Sowell argue that the significant expansion of federal welfare under the Great Society programs beginning in the 1960s contributed to the destruction of African American families. Sowell has argued that "the black family, which had survived centuries of slavery and discrimination, began rapidly disintegrating in the liberal welfare state that subsidized unwed pregnancy and changed welfare from an emergency rescue to a way of life."

There are several other factors which may have accelerated decline of the black family structure such as 1) The advancement of technology lessening the need for manual labor to more technical know-how labor; and 2) The women's rights movement in general opened up employment positions increasing competition, especially from white women, in many non-traditional areas which skilled blacks may have contributed to maintain their family structure in the midst of the rise of the cost of living.


Edellä esitetyt selitykset ovat siinä mielessä uskottavia, että myös Suomen kaltaisissa maissa on ollut näkyvissä saman tyyppinen ilmiö. Hyvinvointiyhteiskunnan kehittyminen on johtanut siihen, että lasten äiti ei enää välttämättä tarvitse isää perheeseen. Yhteiskunta huolehtii. Ei ole pakko olla naimisissa niin kuin menneinä vuosikymmeninä, jolloin avioeroja paheksuttiin, eikä yksinhuoltajaäitien maine ei ollut paras mahdollinen. Aviomies ja lasten isä – olipa hän millainen juoppo tai lurjus tahansa – pidettiin kuvassa mukana muodon vuoksi, jos ei muuten. Nyt ei tarvitse. Mies saa lähteä.

Lopetan kirjoituksen tällä kerralla tähän. Seuraavalla kerralla tarkastelen afrikkalaista perhejärjestelmää, josta löytyy tietoa mm. nigerialaisilta yliopistojen nettisivuilta. Aihetta on tutkittu sielläkin. En kiistä sitä, etteivätkö edellä mainitut seikat voisi olla osasyitä sille, miksi amerikkalainen mustien perheinstituutio on nykyisessä tilassaan, jossa yli 72 prosenttia perheistä on äitien yksinhuoltajaperheitä, ja isä puuttuu kuvasta. Uskon kuitenkin, että perimmäiset syyt ovat syvemmällä. Jos hyvinvointipalvelujen kehittyminen työttömyyden kasvu ovat pääasiallisia syitä, miksi sama löysä perhemalli esiintyy ja myös Afrikassa, missä se on ollut yleinen käytäntö niin kauan kuin tiedetään?

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Negro_Family:_The_Case_For_National_Action

https://en.wikipedia.org/wiki/African-American_family_structure

https://ifstudies.org/blog/who-cheats-more-the-demographics-of-cheating-in-america


https://youtu.be/YliO4UCMyEE

Xantippa

Kopek,

Aiemmin väistit vastaamasta, joten kysyn uudelleen: miten niissä suomalaisissa piireissä, joissa elämänmuoto on hyvin samankaltainen kuin nuo kuvailemasi mustien elämän tavat? Tarkoitan perheitä, joissa on mun sun ja  yhteisiä lapsia, useita lapsia eri isästä, useita eri perhemuotoja lasten lapsuudena ajalta, jne?

Missä ovat mielestäsi perimmäiset syyt tälle?

T: Xante

Kopek

#603
Lainaus käyttäjältä: Xantippa - toukokuu 29, 2019, 13:28:56
Kopek,

Aiemmin väistit vastaamasta, joten kysyn uudelleen: miten niissä suomalaisissa piireissä, joissa elämänmuoto on hyvin samankaltainen kuin nuo kuvailemasi mustien elämän tavat? Tarkoitan perheitä, joissa on mun sun ja  yhteisiä lapsia, useita lapsia eri isästä, useita eri perhemuotoja lasten lapsuudena ajalta, jne?

Missä ovat mielestäsi perimmäiset syyt tälle?

T: Xante

Kysymys on niin vaikea, että kunnollinen vastaaminen edellyttäisi tutkijan uralle lähtemistä ja tämän aihealueen valitsemista. Jo pinnallinenkin amatööritason vastaus, jos siihen haluaa jotain sisältöä, edellyttää asioihin perehtymistä niiden lähteiden kautta, joita tavallisilla nettisurffaajilla ja kirjaston asiakkailla on käytettävissä. En pysty siis "tältä istumalta" vastaamaan.

Voin heittää "mutu -tietoa". Arvelen, että syitä ovat mm. seuraavat.

1) Uskonnon merkitys yhteiskunnassa on vähentynyt, joten uskonnosta kumpuavat säännöt "ei seksiä ennen avioliittoa" ja "niin kauan kuin kuolema meidät erottaa" eivät ole enää voimassa kuin korkeintaan pienen vähemmistön keskuudessa.

2) Yleinen ilmapiiri on muuttunut perhesuhdekysymyksessä sallivammaksi ja hyväksyvämmäksi osittain edellä mainittuun liittyen.

3) Yleinen elämänasenne on muuttunut itsekkäämmäksi ja omaa nautintoa tavoittelevammaksi, eli jos parisuhde ei tyydytä, etsitään uusi kumppani.

3) Naisten koulutustaso on noussut miesten koulutustasoon verrattuna, joten nainen ei tarvitse enää aviomiestä itseään ja lapsiaan elättämään.

4) Yksinhuoltajien sosiaaliturva on parantunut, joten aviomiestä ei tämänkään takia tarvita.

5) Avioliitto on korvautunut avoliitolla, josta on helpompi lähteä ilman turhaa byrokratiaa.

Tuossa on muutamia mieleen tulevia asioita. En ole väittänyt, etteivätkö suomalaiset ja eurooppalaisetkin olisi vilkkaita seksielämässään ja alttiita vaihtamaan parisuhdekumppania, jos entinen ei tyydytä, ja jos tilaisuus tulee. Ihmiset ovat tavallaan moniavioisia, jos peräkkäiset suhteet lasketaan.

Mistä yksiavioisuuden normi, joka on näkynyt länsimaisten yhteiskuntien rakenteessa tuhansien vuosien ajan, tulee, siihen vastaaminen vaatisi asiaan perehtymistä. Ehkä on aikojen kuluessa todettu, että miehen ja naisen pysyvä perhe tuottaa yhteiskuntaan parhaiten käyttäytyviä ja parhaiten menestyviä lapsia. Jos perhejärjestelmä murenee, eikä lapsilla ole huolehtivia ja kasvattavia vanhempia, koko yhteiskunta menee vähitellen rappiolle. Tämä ei ole minun esittämäni väite vaan arvelua siitä, mitä ajatuksia yksiavioisuuden perustelijoilla mahdollisesti on ollut mielessään. Miehen ja naisen perhemalli on ehkä havaittu pitkän ajan kuluessa parhaaksi käytännöksi, ja sen vuoksi ihanne on omaksuttu myös moniin uskontoihin. Mutta tuohon aikaan ei ole ollut sosiaaliturvaa eikä yhteiskunnan suojaverkostoja.

Toisaalta sosiaaliturva ja yhteiskunnan suojaverkot eivät ole välttämättömiä, jos suku huolehtii. Edellisessä kirjoituksessa linkittämässäni Yotube-videossa, jos joku sattui katsomaan, on mielenkiitoinen haastattelu. Siinä Ghanassa aikoinaan asunut tutkija kertoo havainneensa, että afrikkalainen perhemalli on luontaisesti erilainen kuin ns. länsimainen perhemalli. Afrikassa sukulaisverkosto huolehtii lapsista, ja äiti ja hänen veljensä ovat lapselle läheisimmät ihmiset ja kasvattajat eikä äiti ja isä kuten täällä muualla. Ja syy on se, että äidin ja hänen veljensä tiedetään olevan lapselle sukua, mutta isästä ei ole varmuutta. Afrikkalaisessa perheessä isän rooli ei ole samanlainen kuin länsimaissa. Isä on etäisempi ja monesti kokonaan pois kuviosta.

Isän poistuminen lasten elämästä näkyy myös länsimaissa, joissa lapsilla on afrikkalaisia isiä ja valkoihoisia äitejä. Missä on Barrack Obaman isä? Missä on Lola Odusogan isä? Missä on Jani Toivolan isä? Pitääkö jatkaa?

https://www.stat.fi/til/perh/2017/02/perh_2017_02_2018-12-05_fi.pdf

Helsingin Sanomat 14.1.2018:

Afrikassa kristityllä miehellä voi olla jopa seitsemän vaimoa – moniavioisuus on iso ongelma, josta kehitysjärjestöt vaikenevat
Moniavioisuus aiheuttaa väkivaltaa, siirtolaisuutta ja heikentää naisten mahdollisuutta koulutukseen, kirjoittaa Afrikassa työskennellyt toimittaja Kristiina Markkanen.

PÄIVÄLLIS­KUTSUT Genevessä muutama vuosi sitten. Vastapäätä istuu hyvässä asemassa oleva afrikkalainen mies ja yksi hänen seitsemästä vaimostaan. Mies kertoo, että muut vaimot oli pakko jättää kotiin, kun tuli työkomennus Eurooppaan. Heh heh, hän naureskeli.

No, heh heh tosiaan!

Se jäi vaivaamaan. Muslimien neljän vaimon politiikka toki tunnetaan, mutta miksi kristittyjen afrikkalaisten moniavioisuudesta eli polygamiasta ei juuri puhuta?


https://www.hs.fi/sunnuntai/art-2000005522450.html

Tuo ei ole ensimmäinen kerta, kun Helsingin Sanomien artikkelissa sivutaan tätä asiaa. Minua harmittaa, että tullut panneeksi talteen muutama vuosi sitten ilmestynyttä lehden numeroa, jossa Afrikassa asunut Suomen evankelis-luterilaisen kirkon lähetyssihteeri kuvaili afrikkalaista perhe- ja seksielämää, jonka oleellinen piirre on hänen mukaansa, että miehillä on monia naisia, ja seksuaalista tarvetta tyydytetään usein myös väkisin, mitä ilmiötä täällä kutsutaan raiskaamiseksi. Artikkelin mukaan on miehille ylpeyden kerskailun asia, mitä enemmän salarakastajia ja seksikumppaneita heillä on. Vaimo ja lapset ovat sivuraiteella tässä miesten nautiskelukuviossa. Ikävä kyllä, en voi antaa linkkiä lähteeseen enkä edes lainata tekstiä. Muistini mukaan idea oli karkeasti tuollainen. 

Pidän edelleen kiinni rasistisesta olettamuksestani, että kyse on geneettisellä tasolla olevasta käyttäytymisestä. Tähän suuntaan viittaavat todisteet ovat niin vastaan sanomattomat. Ei kai tässä täysin afrikkalaisessa ilmiössä voi olla taustalla se, että nykyisten afroamerikkalaisten isoisien isoisien isoisät olivat orjia.

Toope

#604
Lainaus käyttäjältä: MrKAT - toukokuu 29, 2019, 01:36:28
Onko perusMEPeissä näkyvissä PS:n muodonmuutos?
Hakkarainen sanoi ettei Suomen kannata erota eurosta. (Koska työläs.)
Huhtasaari sanoi ettei pienen Suomen kannata erota EU:sta. (Koska koston uhka.)
Kyseessä on sama asia, mistä Halla-aho puhui aikoinaan. On turha hakata päätään seinään tietyissä asioissa.
Itse asiassa Euro-jäsenyys voisi olla asia, josta kannattaa pitää ääntä, EU-jäsenyys ei sitä ole. EURO-valuutan jäsenyys tullee esille Suomessakin lähivuosina, ihan syystäkin, koska on ehkä jopa enemmän haitallinen meille.
- - -
En tiedä, miksi nuo jotkut taas asiaketjussa puhuvat koirista, kun asiastakin voisi puhua, mutta helpompaa kai pseudokeskustelu on kuin asiakeskustelu?

Toope

Kopek:lla on asiaa tuosta avioliitto- ja perherakennelman rappiosta, joka rappioittaa koko länsimaalaisuutta. Voidaanko tuolle mitään tehdä? Voidaanko pelastaa?
Hyvä perhemalli on menossa viemäriin, mutta miksi?

Toinen hyvä kysymys on se, mitä saamme tilalle? Tuskin parempaa, vaan hajautuneempaa yhteiskuntaa ja rikkoutuneempia ihmisiä rikkoutuneiden perheiden kautta.

Juu, ei ole kehitystä. Tuo on yhteiskunnan hajoamista, = rappiota.

Kopek

Perussuomalaisissa näyttää kuohuvan. Jyväskyläläinen Teemu Torssonen on erotettu puolueesta. Mitähän tässä on taustalla?

Minulle tuo henkilö on tuntematon. Nimen olen ehkä joskus nähnyt, mutta muuta en tiedä.

Tuollainen tyyppi...


https://youtu.be/ssQnt7uYhYE

kertsi

#607
Lainaus käyttäjältä: Toope - toukokuu 29, 2019, 22:14:57
Kopek:lla on asiaa tuosta avioliitto- ja perherakennelman rappiosta, joka rappioittaa koko länsimaalaisuutta. Voidaanko tuolle mitään tehdä? Voidaanko pelastaa?
Hyvä perhemalli on menossa viemäriin, mutta miksi?

Toinen hyvä kysymys on se, mitä saamme tilalle? Tuskin parempaa, vaan hajautuneempaa yhteiskuntaa ja rikkoutuneempia ihmisiä rikkoutuneiden perheiden kautta.

Juu, ei ole kehitystä. Tuo on yhteiskunnan hajoamista, = rappiota.

Kopekilaisittain tulkittuna länsimaisten "perherakennelmien" rappion - ja minkä tahansa länsimaisen negatiiviseksi mieltämänsä ilmiön, esim. vanhusten heitteellejätön, kilpailuyhteiskunnan, luonnonvarojen haaskaamisen ja luonnon saastuttamisen ym ym ym - voisi tulkita johtuvan vain ja ainoastaan valkoisesta rodusta, ja olevan vahvasti perinnöllinen. Jos siis haluaisi mustamaalata valkoista rotua samalla lailla kuin Kopek yrittää mustamaalata mustaa rotua.

Lisäys ymmmärrysvajeisten tai täyspäiväisten ilkiöiden varalle: Konditionaalit boldattu. En siis väitä juuta enkä jaata, paitsi sitä, että Kopekin argumentaatio roduista on kyseenalaista.  En myöskään väitä mitään mistään roduista.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Sepe

Eikös kaikki edistykselliset antirasistit olekaan sitä mieltä että ihmisrotuja ei ole olemassa?

Karikko

^^

Usein unohdetaan se tosiasia, ettei kukaan "rakasta" naapurin kakaroita, vaikka sietääkin heitä jossain määrin, ehkä yhteisten geeniperimienkin vuoksi ja sen perinteisen samankaltaisuuden.
Erilaisuuden hyväksyminen on hyvin suhteellista ja tilannekohtaista.

Rasismi on pelkkä kesitty termi, jos sen tiukasti ottaa, niin mitään muita ei olekaan, kuin rasisteja.

safiiri

Lainaus käyttäjältä: Karikko - toukokuu 30, 2019, 10:22:36
^^

Usein unohdetaan se tosiasia, ettei kukaan "rakasta" naapurin kakaroita, vaikka sietääkin heitä jossain määrin, ehkä yhteisten geeniperimienkin vuoksi ja sen perinteisen samankaltaisuuden.
Erilaisuuden hyväksyminen on hyvin suhteellista ja tilannekohtaista.

Rasismi on pelkkä kesitty termi, jos sen tiukasti ottaa, niin mitään muita ei olekaan, kuin rasisteja.

Rasismi on sikäli keksitty termi, että sen perusteena olevia ihmisrotuja siis ei ole olemassakaan. On vain eri näköisiä ja erilaisissa kulttuureissa kasvaneita ihmisiä.

PS. KAIKKI termit ovat keksittyjä. Yksikään termi ei ole putkahtanut maailmaan ilman ihmisen luovaa panosta sen keksimisessä.

Kopek

Lainaus käyttäjältä: safiiri - toukokuu 30, 2019, 15:54:33

Rasismi on sikäli keksitty termi, että sen perusteena olevia ihmisrotuja siis ei ole olemassakaan. On vain eri näköisiä ja erilaisissa kulttuureissa kasvaneita ihmisiä.


Yötä ja päiväkään ei ole. On vain hetkiä, jolloin auringon säteet osuvat johonkin kohtaa kuvitteellisen akselinsa ympäri pyörivää maapalloa, ja hetkiä, jolloin ne eivät osu. Tanskalaiset muuten taitavat olla rasisteja, kun yllättäen kielsivät yhden ihmisryhmän, mutta sallivat toisen.

https://postmediamontrealgazette2.files.wordpress.com/2015/03/sun0722n-hellsangels1-langley-quebec-chapter-of-hells-a.jpg

https://i.ytimg.com/vi/VJ45vIHSHWA/maxresdefault.jpg

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Kopek - toukokuu 29, 2019, 15:59:30

Kysymys on niin vaikea, että kunnollinen vastaaminen edellyttäisi tutkijan uralle lähtemistä ja tämän aihealueen valitsemista.

Jaa. Kun kysymys on afrikkalaisista, et tunnu kaipaavan tohtorin tutkintoa teoriaan. Mutta tarkennan nyt vielä: siis et näe (vai näetkö?), että kysymys ei ole geneettisestä älykkyydestä, kun suomalaiset muodostavat samankaltaisia yhteisöjä kun afrikkalaiset?

T: Xante

Kopek

#613
Edellisessä kahdessa pitkässä kirjoituksessani (24.5. ja 29.5.) esitin erilaisia internetistä löytyviä tutkimustietoja, ja mielipiteitä, jotka käsittelivät amerikkalaisten mustien miesten heikkoa sitoutumista yhden vaimon perhemalliin, ja tästä aiheutunutta "mustaksi matriarkaatiksi" kutsuttua ilmiötä, eli sitä, että nainen on perheen pää ja yksinhuoltaja. Esittelin erilaisia arvioita siitä, mistä edellä mainittu voisi johtua. Syyksi on esitetty mm. yhteiskunnassa tapahtuvia muutoksia. Toisaalta on esitetty myös arvio, että amerikkalaisten mustien perhemalli on lähentynyt perinteistä afrikkalaisten perhemallia, jossa isän merkitys on vähäisempi ja epämääräisempi kuin mihin länsimaisessa kulttuurissa on totuttu.

Esittelin lähteitä, joissa kerrottiin, että afrikkalaisilla miehillä on usein monia vaimoja ja rakastajia, ja pettäminen avioliitossa on yleistä.

Erillisessä kirjoituksessani, joka oli vastaus Xantipan kommenttiin, mainitsin sattumalta löytämäni Helsingin Sanomien artikkelin, missä kerrottiin afrikkalaisten miesten useista vaimoista ja siitä, mitä ongelmia tällaisesta käytännöstä seuraa.

En käsitellyt kirjoituksissani älykkyyttä vaan pelkästään mustien miesten perheuskollisuutta, joka on tilastojen ja tutkimusten mukaan vähäisempi kuin muihin etnisiin ryhmiin kuuluvien miesten. Huomautan tästä siksi, että vastauskommenteissa kirjoitetaan älykkyydestä ikään kuin minä olisin nostanut asian esille. En kiellä, ettenkö olisi siitäkin kirjoittanut, mutta se on tapahtunut eri yhteydessä, eikä liity tähän aiheeseen.

Koska kirjoitukseni ovat olleet pääasiassa internetistä löytämäni tiedon ja tutkimustulosten esittämistä, kukaan ei ole oikein pystynyt väittämään vastaankaan. Tämä on ehkä harmittanut joitakin, ja harmitusta purettu kirjoittamalla että mustamaalaan mustia ja muuta tällaista. Mistä alkaen uutissivujen sisällöstä ja tieteellisistä tutkimuksista kertominen on ollut mustamaalausta? Siitä alkaenko, kun esitelty tieto ei ole sopinut jonkun ihmisen maailmakuvaan? Jos esille tuomani tieto on väärää, eikö olisi helpointa kumota se etsimällä lähteitä, joissa tieto osoitetaan vääräksi. No, tarkoittamaani tietoa ei taida tässä tapauksessa löytyä, joten miksi ei vain voisi hyväksyä tosiasioita sellaisina kuin ne ovat.

Seuraavassa on nigerialaisten tuottamaa tietoa, jonka ei ainakaan pitäisi olla rasistista, koska ihmiset kirjoittavat omasta kansastaan.

Ensiksi nigerialaisen feministin Blessing Ofia-Inyinya Nwodon kokemuksia kaksoisstandardista, joka ilmenee siinä, millaisia odotuksia miehille ja naisille asetetaan.

Women's Media Centerissä julkaistussa artikkelissa Blessing Nwodo kertoo, kuinka hän opiskeluaikanaan kuuli kerrottavan, että jumalat rankaisevat uskotonta naista tekemällä hänet hulluksi. Blessing Nwodo kysyi paikalliselta naiselta, rankaisevatko jumalat myös miehiä uskottomuudesta. Mitä nainen vastasi?

She replied to my question with a nonchalant shrug and robotically said, "How could it? African men are naturally polygamous. You know women are different from men."

Nigerialainen nainen oli siis sitä mieltä, että afrikkalaiset miehet ovat luonnostaan moniavioisia.

Blessing Nwodon kirjoitus avaa mielenkiintoisen ikkunan nigerialaiseen avioliitto- ja perhesysteemiin, jossa kirjoittajan mielestä vallitsee kaksoisstandardi. Naisilta edellytetään siveellisyyttä ja uskollisuutta, kun taas miehet saavat pettää vaimojaan niin paljon kuin haluavat.

Blessing Nwodon lakikoulussa opiskeleva ystävä on kertonut hänelle seuraavaa:

Earlier this year, she told me that female law students were instructed to wear ankle-long skirts to "save" the male students from being distracted and thinking unwholesome thoughts that could lead to sexual harassment. The school was basically saying that male students are uncontrollable beasts who cannot help but go crazy at the sight of women's bodies. Instead of cautioning or controlling these beasts, however, the school determined the best thing to do was to tell the women to cover their irresistibly attractive ankles to "save" those beasts.

Blessing Nwodon mielestä miesten uskottomuus on sisäänrakennettu nigerialaiseen miessukupuoleen ja koko yhteiskuntaan:

Nigerian men's unapologetic infidelity, therefore, doesn't start when their marriages do, therefore, but is ingrained in him, as well as the whole society, much earlier and in many ways throughout their lives.


Artikkeli on liian pitkä tässä tämän enempää käsiteltäväksi. Suosittelen lukemaan sen, koska se on autenttinen kuvaus afrikkalaisesta perhe-elämästä ja erityisesti miesten kyseenalaisista tavoista tulkita perhe-elämää. 

http://www.womensmediacenter.com/fbomb/the-gendered-double-standard-of-adultery-in-nigeria

Jatketaan ja katsotaan, mitä muuta löytyy nigerialaisilta nettisivuilta.

Kun aihetta ensimmäisen kerran googlasin, löysin kirjoituksia, joissa kerrottiin, että erityisesti Yoruba -heimon miehiä pidetään seksuaalisesti halukkaimpina ja hillittömimpinä. Suuntasin siis etsintäni yoruboihin ja löysin mielipiteitä puolesta ja vastaan. En nyt mene näihin keskusteluihin vaan siihen, että Nigeriassa jopa jotkut kristityt jättävät noudattamatta länsimaisten kristittyjen alueelle tuomaa yksiavioisuuden normia ja elävät perinteisen afrikkalaisen käytännön mukaisesti.

Professori Olugboyega Alaban kirjoittamassa artikkelissa asia muotoillaan näin:

Some modern Yoruba Christians generally imbibe the foreign idea of "one man, one wife" by contracting Church or Registry Marriages (i.e. marriage under the Ordinance); and then go out to keep mistresses (concubines) or wives married neither according to Christian customs nor the Ordinance. They do this without letting the main wife know about it. When they die, the other women with their children come to the man's family to declare and demand their rights.

Eli kun mies kuolee, hänen salaiset vaimonsa ja lapsensa ilmestyvät paikalle ja vaativat oikeuksiaan eli osuuttaan perinnöstä.

http://www.arsrc.org/downloads/uhsss/alaba.pdf

Seuraavaksi annetaan nigerialaisen miehen itsensä kertoa, miten vaimon pettäminen on hänelle ja monille hänen tuntemilleen miehille luonnollinen asia. Siitä hänen mukaansa saa puuttuvat 20 prosenttia seksin tarpeesta, koska avioliitto parhaimmillaankin tarjoaa sitä vain 80 prosenttia siitä, mitä mies tarvitsee. Mielenkiintoinen artikkeli – omalla tavallaan.

Cheating is as natural as breathing to me and a lot of guys I know.

The idea of only being with one woman for the rest of my life just doesn't make sense, I don't think about it. Cheating sex is addictive because the sex is insanely incredible especially if it with somebody you had been flirting with.


http://thenakedconvos.com/i-cheat-i-no-moral-compass/

Ja aivan lopuksi katsotaan nigerialaisen naisen tilitystä siitä, miltä tuntuu, kun "kaikki miehet pettävät".

You don't know how bad I feel every time one friend or the other calls me crying and wailing about yet another cheating episode from their boyfriend. The gospel of realisation is not spreading fast enough among women but with women like me, it will only get better. With every heart you break in the name of threesomes; every home you wreck in the name of BDSM; every dream you destroy because of anal, just know that one by one you are helping to spread this gospel of realisation and in the process helping more women to reach their true potential.

http://thenakedconvos.com/dear-nigerian-men-so-you-think-you-can-cheat/

Tämä kirjoitukseni, jonka on tarkoitus olla viimeinen "sarjassaan", ei valitettavasti liity otsikkoon oikeastaan millään tavalla. En muutenkaan jaksa enää kaivella tätä aihetta. Kirjoitan tämän oikeastaan vanhalla painollaan lähes vasten tahtoani, koska olin päättänyt, että kirjoitan. Sisäinen palo aiheeseen on jo sammunut, mikäli sellaista hetkellisesti on ollut. En pysty todistamaan mitään enkä edes yritä. Heikennän vain mainettani tällaisilla kirjoituksilla, jos sitä nyt enää voi heikentää. Jokainen tulkoon autuaaksi omassa uskossaan. On aika siirtyä eteenpäin.

a4

#614
Kopek nostaa aika ajoin tämänkin aiheen esiin, mutuilee ja esittää uskomuksiaan ja vetäytyy keskustelusta palatakseen toistamaan saman kuvion taas hiukan myöhemmin.

Aihe on mielenkiintoinen pelkästään jo sen monimutkaisuuden takia.
Länsimaissa näyttää afroamerikkalaisten perherakenteet heikentyneen, mikä ei ole sama asia kuin Afrikan vanhat perhemallit.
Syitä löytynee koulutustason, vankilassaolon, yksinhuoltajuuden, rakenteellisen rotusorron, syrjäytymisen, macho-kulttuurin, huumeiden, uusliberalismin ym. toisiaan tukevasta kierteestä.