Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Muutama sana autoista

Aloittaja Kopek, maaliskuu 16, 2019, 16:28:57

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

a4

Lainaus käyttäjältä: Kopek - heinäkuu 17, 2019, 16:04:03
Ilta-Sanomat:

MYÖS Enbuske vahvisti IS:lle, että hän ja hänen autonsa olivat osallisina kyseisessä liikenneonnettomuudessa.

– Kiitos tiedusteluista. Olen ihan kunnossa ja Bemari pelasti. Sakkojakaan ei edes tullut. Poliisi ja pelastushenkilökunta olivat mahtavia, Enbuske kertoi.

Enbuske myös myönsi tehneensä ajovirheen.

– Totta kai tein ajovirheen, en kai minä tahallani aja metsään. Onneksi suuremmilta vahingoilta vältyttiin ja kaikki on hyvin.

...

Uutinen herättää kysymyksen, selvisikö Enbuske ilman sakkoa siksi, että...

a) Mensaan kuuluva Enbuske sai älynsä ja kuuluisuutensa ansiosta henkisen niskaotteen poliisista, ja lisäksi hänen itsetuntonsa on poikkeuksellisen vahva, joten hän kehtasi vängätä vastaan ja selvisi siten voittajana sakotukseen liittyvässä tahtojen taistelussa.

b) Kyseessä on nykyaikainen korruptio, eli toimittajaa ei sakoteta, jos hän lupaa julkisesti kehua poliisia, niin kuin Enbuske jo haastattelussa teki.

c) Suomessa on kahden kerroksen väkeä, ja Enbuske kuuluu niistä ylempään. Tavallinen alemman kerroksen perusjuntti ei selviäisi sakottamatta tuollaisesta ojaan ajosta.

d) Enbuske ei saanut sakkoa NYT vaan vasta myöhemmin käräjillä.

e) Tapaukseen liittyy jotain salattua, mitä ei koskaan tulla tietämään. Enbuske on salainen agentti tai Alien tai..

....

https://uppaa.fi/image/XPH

Nuoret miehet ilta-ajelulla Bentley avoautolla.
"Bemari pelasti" :)
Onneksi ei ajanut Volvolla.

Uutinen herätti kysymyksen ulosajon syystä.

hibiscuc

Lainaus käyttäjältä: Brutto - heinäkuu 18, 2019, 06:01:07
Lainaus käyttäjältä: hibiscuc - heinäkuu 15, 2019, 09:06:39
Kerro minulle, millaisella autolla ajat, niin minä kerron sinulle, mikä on älykkyyden tasosi.

Kerro minulle, miten määrittelet ihmisten älykkyyden tasot, niin minä kerron sinulle, mikä on älykkyyden tasosi.

Yksi älykkyden tason määrittelyn tapa on lukea keskustelupalstojen viestejä, toinen tapa on kuunnella heidän puheitaan, kolmas on koulumenestys, mikä tosin välttämättä ei aina korreloi älykkyyden kanssa, neljäs on ÄO-testien tulokset. Älykkyyden tasoja ovat mielestäni imbesilli, idiootti, vajaa-älyinen, tyhmä, keskiverto, älyllisesti keskivertoa lahjakkaampi, älykäs, nero.

Älykkyyttä on monenlaista. Mielestäni sosiaalinen äly on merkittävä älyn muoto. Eräs tapa määritellä älykkyyttä on ottaa selvää, kuinka saastuttavilla autoilla kukin ajaa. Erittäin hyvänä älykkyyden osoituksena pidän kykyä irrottaa viestin kokonaisuudesta irrallinen osa omaan  agendaansa sopivaksi. Tuossa viestissäsi onnistuit sivuuttamaan täysin sen, että erään tutkimuksen mukaan älykkäimmät ihmiset ajavat vähäpäästöisillä autoilla. Tuo lainaamasi osa oli vain semanttinen heitto ja senkin ymmärtäminen kertoo jotakin älykkyydestä.

Nyt odotan sinun lupaamaasi arviointia minun mahdollisestä älykkyydestäni. Tuossa linkkaamassani tutkimuksessa vertailtiin suomalaismiesten armejan alokasaikana saamaa tulosta "palikkatestissä". Yhdeksän p-arvon miehet ajoivat vähäpäästöisillä autoilla. En halua elvistellä, mutta sain "palikkatestin" tuloksena kaikista kolmesta osa-alueesta p-arvoksi 9. 9 on korkein mahdollinen armeijan älykkystestin tulos. Minulle henkilökohtaisesti älykkyystestien tulokset eivät merkitse yhtään mitään, mutta jos minulla ei ole varaa ajaa vähäpäästöisellä autolla, niin en aja ollenkaan.

Brutto

Lainaus käyttäjältä: hibiscuc - heinäkuu 18, 2019, 09:34:07


Älykkyyttä on monenlaista. Mielestäni sosiaalinen äly on merkittävä älyn muoto.
....
Nyt odotan sinun lupaamaasi arviointia minun mahdollisestä älykkyydestäni.

Minkä arvion antaisit itse itsellesi nimenomaan sosiaalisen älykkyyden tasostasi?
"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare: crawling, slithering, along the edge of a straight razor and surviving."

Karikko

Lainaus käyttäjältä: hibiscuc - heinäkuu 18, 2019, 09:34:07

Älykkyyden tasoja ovat mielestäni imbesilli, idiootti, vajaa-älyinen, tyhmä, keskiverto, älyllisesti keskivertoa lahjakkaampi, älykäs, nero.

Tuosta puuttuu vielä suihkussa laulajat ja wessassa viheltäjät, bemarikuskeista puhumattakaan.

hibiscuc

Lainaus käyttäjältä: Brutto - heinäkuu 18, 2019, 10:59:44
Lainaus käyttäjältä: hibiscuc - heinäkuu 18, 2019, 09:34:07


Älykkyyttä on monenlaista. Mielestäni sosiaalinen äly on merkittävä älyn muoto.
....
Nyt odotan sinun lupaamaasi arviointia minun mahdollisestä älykkyydestäni.

Minkä arvion antaisit itse itsellesi nimenomaan sosiaalisen älykkyyden tasostasi?

En lähde itse arvioimaan sosiaalista älykkyyttäni. Sen voivat tehdä he, jotka minut tuntevat IRL. En tiedä, voisiko jonkinlaista osviittaa olla siinä, että hankin aikanaan kaksikin eri 9 hengen pikkubussia, että kyytiin mahtuisi mahdollisimman monta sukulaistani ja ystävääni. Pikkubussilla ajaminen kaikille avoimelle Saarenmaan maatilallemme oli oikein mukavaa. Nyt olen luopunut pikkubussilla ajamisesta, koska se ei ole ekologista. Sosiaalisesta älykkyydestä ei voi tehdä mitään päätelmiä nettihistorian perusteella. Tai kyllä voi, mutta päätelmät voivat osua harhaan. Sinun kanssasi jankkaaminen ei tunnu minusta kovinkaan älykkäältä eikä hedelmälliseltä. Ajattele minusta mitä haluat. Niin minäkin ajattelen sinusta.

Kopek

Esitän seuraavat kysymyksen yleisellä tasolla kehenkään erityisesti viittaamatta. Lisäksi esitän ne tarkoituksella hieman provosoiden, joten niitä ei pidä ottaa vakavasti.

Jos lähes kahdeksan miljardia ihmistä saastuttaa ja tuhoaa maapalloa sen kuin ehtii, osoittaako yhdeltä yksilöltä suurta älykkyyttä se, että hän luopuu omista harrastuksistaan ja mukavuudestaan, jotta maailma pelastuisi. Maailmahan tuhoutuu joka tapauksessa, joten miksei hän porsastelisi muiden mukana, kun kerran vielä voi.

Jos ökyrikas jet-settiin kuuluva kartanonherra on kiertänyt lentäen maat ja maanosat ja ollut eturivissä tuhoamassa ympäristöä, mikä moraalinen oikeus hänellä on tämän jälkeen vaatia muita luopumaan matkustelustaan ja autoistaan. Ja mikä moraalinen oikeus hänellä on syyttää julkisen liikenteen tavoittamattomissa olevia köyhiä maalaisia siitä, ettei heillä ole varaa ostaa sadan tonnin sähköautoja. 

Tänään lehdessä olleen uutisen mukaan Kauniaisten autokanta on keskimääräiseltä hevosvoimamäärältään Suomen huippua. Kauniainen ei taida olla mikään köyhäläisten kunta. Miksi rikkaiden autossa pitää olla enemmän tehoa kuin köyhien autossa? Siksikö, etteivät köyhät pääse kiilaamaan rikkaiden ohi liikennevaloissa tai ohituskaistalla?

Vaikka olenkin maksanut autoistani vain noin tuhat euroa (1000€ ja 1100€), eikä niiden arvo ole enää kuin korkeintaan joitakin satasia, autojen imagokysymyksellä on silti minullekin merkitystä. Onhan auto tavallaan kuin uloin vaate, johon pukeudutaan.

Varsinaisten käyttöön liittyvien asioiden lisäksi minulle imagomielessä tärkeitä asioita autossa ovat mm. seuraavat.

1. Auton ulkonäön pitää olla sopusuhtainen ja miellyttävä. On automalleja, jotka näyttävät mielestäni rumilta tai mitäänsanomattomilta. Kauneus ja rumuus ovat tietysti määrittelykysymyksiä, mutta luotan omaan arviointiini.

Tällaisesta mallista en esimerkiksi pidä.

https://www.bmw.fi/content/dam/bmw/common/all-models/1-series/5-door/2019/navigation/bmw-1-series-modelfinder.png

Vanha Peugeot on mielestäni paremman näköinen, tässä uutena Iran-versiona.

http://boitierrouge.com/wp-content/uploads/2015/09/Picture-120.jpg

2. Auton pitää olla ulkonäöltään ja kunnoltaan asiallinen, vaikka se olisikin vanha. Harva haluaa liikkua likaisessa ja risaisessa takissa, joten miksi ruostereiät ja lommot autossa olisivat sen hyväksyttävämpiä.

Tuossa ovat tärkeimmät imagojutut käyttöautolle. Harrasteautolle on tietenkin omat kriteerinsä riippuen siitä, missä mielessä niitä harrastaa, ja millaisia ne ovat. Mitä hienompi auto, sitä hienommassa kunnossa sen pitää olla, jotta se pääsee oikeuksiinsa. Vanhojen amerikanrautojen kohdalla ongelma alkaa olla se, että ne todella ovat vanhoja. Niinpä erilaisissa kokoontumistapahtumissa näkee hienojen yksilöiden lisäksi myös vähemmän hienoja. Rupsahtanut vanha Cadillac on masentavan näköinen.

Rupsahtanut vanha Mosse kuitenkin menettelee.



Miten ihmeessä ja missä tuollainen on säilynyt. Näytti siltä, että sitä ei ollut koskaan uudelleen maalattu, vaan auto oli täysin alkuperäisessä asussaan. Ei ainakaan muutamaan kymmeneen vuoteen ollut maalattu. Nuo autot olivat halvimpia mahdollisia käytettyjä autoja aikoinaan, ja niitä oli kaikkialla. Puhuttiin "sadan markan Mosseista". Nyt niiden arvo on tuhansia euroja ja Yhdysvaltoihin vietynä vieläkin enemmän. Siellähän ollaan innostuneita vanhasta neukkutavarasta.

https://ibb.co/B4bS1ps

Hayabusa

Lainaus käyttäjältä: Kopek - heinäkuu 18, 2019, 15:12:39
Tällaisesta mallista en esimerkiksi pidä.

https://www.bmw.fi/content/dam/bmw/common/all-models/1-series/5-door/2019/navigation/bmw-1-series-modelfinder.png

Joo. Ei ole onnistunein bemari. Mutta ei lähellekään rumin - 6X on suorastaan yököttävä.

Baijerin moottoriverstaalta on lähtenyt nättejäkin autoja. Tässä yksi päivä bongasin ihan Suomi-kilvissä ii-kasin.


An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Sepe

Osaatko sanoa onko tuon auton omistaja älykäs?

ROOSTER

Autotehtaat ovat melko härskejä, TOP 10:  https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/muistatko-viela-nama-10-automaailmaa-ravisuttanutta-skandaalia/7486162#gs.q66wgo

Tuo kohta 8 ei kylläkään vaikuta auton tai tehtaan ongelmasta johtuneelta.

Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Toope

Kuinka kauan saa ajaa katsastamattomalla autolla?
Mitä tapahtuu jos pollari näkee?

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Toope - heinäkuu 20, 2019, 01:58:43
Kuinka kauan saa ajaa katsastamattomalla autolla?

Riippuu siitä missä ajaa. Suljetulla alueella niin kauan kuin lystää ja auto kestää, maanomistajan luvalla. Tien päällä ei metriäkään - paitsi jos on tilannut katsastuksen ja matkalla sinne.

Lainaus käyttäjältä: Toope - heinäkuu 20, 2019, 01:58:43
Mitä tapahtuu jos pollari näkee?

Riippuu taas tilanteesta. Hälytysajossa olevat poliisit eivät useinkaan pysähdy katsastamattoman auton takia. Jos käry käy liikennevalvonnassa tulee rikesakko, käsittääkseni. Tietysti myös ajokielto ja jotain muuta.

Pahin rikos on ajoneuvoveroviivästys. Minulta ruuvasivat kerran kilvet kun oli vero myöhässä ja jumalaton sakko päälle. Katsastamattomuuden takia tuskin vievät.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Kopek

#101
Lehdessä oli kuvia Luumäellä tapahtuneesta onnettomuudesta, jossa rekka törmäsi pysähtyneeseen auton ja sieltä ulos tulleisiin ihmisiin.

Koska kuvien perusteella oli kyse vanhasta amerikanraudasta, auton merkki ja malli tietysti alkoivat kiinnostaa. Muotoilu viittasi Chrysler -yhtiön autoihin (Chrusler, Dodge, Plymouth) ja 1970-luvun alkuun, mutta aivan heti ei tärpännyt. Jonkin aikaa googlailtuani ja lehtikuvan kanssa täsmääviä kuvia etsiessäni taisin selvittää mysteerin. Luulin hetken jopa samaksi autoksi, mutta katto on eri värinen, ja toisessa on kaksi ovea, toisessa neljä.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006180350.html

https://vallu.kuvat.fi/kuvat/Chrysler+Newport/

Kopek

https://ibb.co/tPHsbPX

Pystylamppumersut alkavat olla jo hinnoissaan. Autojen hinnat ilmeisesti laskevat ensin ja alkavat nousta, kun auto muuttuu harvinaisemmaksi. Keräilyauto kannattaa ehkä ostaa, kun hinta on alimmillaan eikä odottaa, että hinta alkaa nousta.

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Kopek - elokuu 06, 2019, 21:52:54
Pystylamppumersut alkavat olla jo hinnoissaan. Autojen hinnat ilmeisesti laskevat ensin ja alkavat nousta, kun auto muuttuu harvinaisemmaksi. Keräilyauto kannattaa ehkä ostaa, kun hinta on alimmillaan eikä odottaa, että hinta alkaa nousta.

Keräilyautoissa hinta on korkeimmillaan kun se on noin 60-vuotias. Silloin siihen nimenomaiseen malliin lapsena/nuorena ihastuneet ovat eläkkeellä ja haluavat ostaa nuoruuden unelmansa, johon nyt on varaa.

Sen jälkeen hinta alkaa taas laskea kun kyseiset laitteet eivät enää nauti ikiaikaisen ihastuksen jälkimainingeista, fanien maatessa toimintakyvyttöminä vuodeosastolla. Sama kehitys koskee mopoja, ennustan että pappatunturin hinta putoaa jyrkästi reilun kymmenen vuoden päästä.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

a4

#104
Vihreä kirja kotimaan matkailuun: Historia: Green Book, matkaoppaan tarina

Sisältää vanhoja kauniita autoja sekä hieman myös poliisien ja yhteiskunnan tukahduttamaa uutta kehitystä luovaa anarkismia, yrittäjyyttä, keskiluokkaisuutta ja henkeäsalpaavaa matkailun jännitystä.
Haastan erityisesti Kopekin katsomaan kyseisen avartavan automatkailudokkarin. :)

Ehkä saamme pian koko Eurooppaan jotain vastaavaa kehitystä ja mukavia oppaita kotimaan matkailuun.