Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Uudistuvat elintarvikkeet

Aloittaja Amore, maaliskuu 17, 2019, 19:12:23

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Amore

Kävin pikaisesti Ruohonjuuressa kun olisin halunnut ostaa jonkin välipalapatukan tai muun pienen suupalan. En ole koskaan kuulunut kaupan kohderyhmään ja tuoreen käynnin jälkeen entistä vähemmän, sillä koin niin täydellisen hämmennyksen, etten muista vastaavaa kokeneeni ehkä koskaan. Kaupan hyllyt olivat täynnä jauhepusseja ja -purkkeja sekä pieniä pipettipulloja. Myymälä oli jonkinlainen kuntoiluravinnekaupan ja apteekin yhdistelmä. Minusta tuntui, että tarvitsisin elintarvikekemistin tutkinnon osatakseni käyttää mitään myydyistä tuotteista. En liioittele! Jo pelkästään erilaisia viljoja oli pusseihin pakattuina monissa erilaisissa muodoissa, enemmän tai vähemmän hiottuina, hiutaleina, jauheena. Tuskin osaisin valita sopivaa. Mutta sitten oli hyllymetreittäin jauheita ja pipettipulloja aineksista, joita en tunnistanut lainkaan. Esimerkiksi syötävää savea, sekin pakattuna proteiinilisiä muistuttavaan pussiin. Ja mitähän mahtaa olla ashwagandha? Tulsiuute? Reishi-kahvi? Ambronite Complete Meal Shake? Rutiini?

Tämä ketju on siis auki uusia elintarvikkeita ja ravintolisiä koskevalle keskustelulle.
All you need is Love

MrKAT

Olen lukenut ja tehnyt kemiaa, jopa työnä kemian tehtaalle mutta silti nuo sanat on outoja. Biokemia on oma alansa ja minä olen lähinnä epäorgaanisen puolelta tutkaillut.
  Tarkistin rutiinin, se on kversetiinin ja rutinoosin yhdelmä. Kversetiini on tuttu aine vatuista, jonka oletin vaikuttavan äly-,muisti-,luovuustoimintoja virkistävästi. Mutta eng.k wikistä selviää että rutiinin
hyöty ja turvallisuus on kyseenalainen, imeytyy kehnosti. Sillä on ollut antioksidanttisia, antibakteerisia eli suojelevia vaikutuksia ehkä koeputkessa mutta biohömpöttäjät olettaa semmoisten olevan noin vain hyödyksi ihmiskehossa ravintolisänä. Rutiinia on sitrushedelmissä ja tattarissa.
 
Asiantuntijat neuvoo että ravinteet on luonnollisinta ja turvallisinta saada elintarvikkeista sellaisienaan yhdelminä eikä erillisesti puhdistettuina pillereinä. Jälkimmäiset on testeissä antaneet huonoja tuloksia jopa syöpävaarallisuutta (vitamiinitkin!) lisäävinä.   Minustakin peruselintarvikkeet on ekologisempaa ja luomuisempaa kuin koostaa ravintoansa kalliisti biokemian labrasta jossa on otsikkona "ekologista luomua". ;D

Missä perussuomalainen törttöilemässä, siellä Jokisipilä puolustelemassa.
                    - Vanha turkulainen sananlasku (by Antti Gronow)

urogallus

Viime vuosina riisille on tullut paljon korvikkeita. Lähinnä olen itse käyttänyt ohraa, mitä näitä nyt on ohrahelmiä ja vastaavia. Aiemminkin olen käyttänyt rikottuja ohrasuurimoita riisin tilalla, mutta niissä suutuntuma ei ole yhtä hyvä kuin riisillä. Näissä uudemmissa tuotteissa se on parantunut kovasti, enkä kyllä itse kaipaa riisiä enää lainkaan.

MrKAT

Jokin aika sitten maistoin Zircca hyönteispatukkaa, mutta siinä oli se pettymys että se oli jauhettua tasamössöä kun olisin toivonut vaikkapa sirkkojen ratisevan suussa rapeasti. Erottuvan jotenkin.


Missä perussuomalainen törttöilemässä, siellä Jokisipilä puolustelemassa.
                    - Vanha turkulainen sananlasku (by Antti Gronow)

urogallus

Joo. Mikään ei olisi kivempaa kuin ronkkia tuntosarvia pois hampaiden välistä.

Hayabusa

ai
Lainaus käyttäjältä: MrKAT - maaliskuu 17, 2019, 19:41:44
Asiantuntijat neuvoo että ravinteet on luonnollisinta ja turvallisinta saada elintarvikkeista sellaisienaan yhdelminä eikä erillisesti puhdistettuina pillereinä. Jälkimmäiset on testeissä antaneet huonoja tuloksia jopa syöpävaarallisuutta (vitamiinitkin!) lisäävinä.   Minustakin peruselintarvikkeet on ekologisempaa ja luomuisempaa kuin koostaa ravintoansa kalliisti biokemian labrasta jossa on otsikkona "ekologista luomua". ;D

Aivan. Hyvä ruokavalio on lontooksi tiivistetty hienosti näin: "Eat Food. Not Too Much. Mostly Plants."

An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

kertsi

#6
Itse tein pikalounaan tänään pakastekasviksista ja pakastetusta quorn-palasista (tilkka vettä keittämiseen, valmiiseen ruokaan valkosipulia, yrtiimausteita ja luomuketsuppia). Kun vettä oli vähän turhan paljon, enkä raaskintu heittää sitä pois (siihen liukenee vitamiineja kasviksista), lisäsin (varsin proteiinipitoisia) chian siemeniä ja annoin turvota pari minuuttia. Todella hyvää, kera varsisellerin ja kevätsipulisilpun ja näkkileivän, jolla (muka kolesterolia alentavaa) Benecolia. Mitähän ne kasvistaniolitkin muuten on?

Ruohonjuuressa olen vain käynyt kerran kauan sitten. Luontaistuotekaupat kierrän yleensä kaukaa.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Amore

Lainaus käyttäjältä: kertsi - maaliskuu 17, 2019, 21:42:54
Itse tein pikalounaan tänään pakastekasviksista ja pakastetusta quorn-palasista...

Lusikka sopassa ketjuun reseptit...Quorn ei myöskään ole enää mikään kovin uusi tuote.
All you need is Love

Norma Bates

Minulla taitaa olla tuota ashwagandhaa, mutta on jäänyt käyttämättä kun maistuu niin hemmetin pahalle. Laitoin Googleen sanan ja sille tuli suomennos: rohtokoisio. Kun kasville kerta on olemassa suomenkielinen nimi, niin miksei sitä sitten käytetä?!

http://www.adaptogeenit.com/ashwagandha

Mihinkähän sitä sotkisi että sen saisi suustaan alas. Pari kertaa muistan sitä sekoitelleeni johonkin, mm. jogurttiin, ja aina se ällöttävä maku puski pintaan.

Hayabusa

Arto Nybergissä oli tänään joku heppu, joka tekee ilmasta proteiiniä. Näin valitettavasti vain osuuden lopun. Täytyy katsella Areenasta sopivassa välissä. Mielenkiintoinen konsepti. Teoriassa mahdollistaisi ravinnontuotannon vaikka prisman takahuoneessa, miksei lähikaupassa, jopa kotona.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Toope

Toisaalta lihaa ja kasvistuotteita voi käyttää ihan asiallisesti ja vastuullisesti, ottamatta liikaa paineita.

kertsi

#11
Lainaus käyttäjältä: Amore - maaliskuu 17, 2019, 21:53:57
Lainaus käyttäjältä: kertsi - maaliskuu 17, 2019, 21:42:54
Itse tein pikalounaan tänään pakastekasviksista ja pakastetusta quorn-palasista...

Lusikka sopassa ketjuun reseptit...Quorn ei myöskään ole enää mikään kovin uusi tuote.
Joo, tarkemmat reseptit sinne, mutta mun mielestä tänne voisi kyllä laittaa jonkun luonnehdinnan, jotta selviäisi mistä edes on kyse. Esim.
- quorn: sieniproteiinia eli lihankorvike, pakastettuja kuutioita
- chia: pikkuruisia siemeniä, sis. proteiinia. Monikäyttöisiä koska imevät vettä ja turpoavat. Voi käyttää sellaisenaan esim. jälkkäreissä, levitteissä, viilin päällä, proteiinilisukkeessa esim. soijarouheen kanssa, (tai vähentämään nestettä sopassa tms.)
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️