Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Kahvi, sen hyödyt ja haitat

Aloittaja Edward, maaliskuu 09, 2019, 22:50:55

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Edward

Siirretty rönsy ketjusta uutisia maailmalta.

MrKAT

Minua ei haittaisi vaikka kahvipaketin hinta nousisi 100% noin 7 euroon, on se niin halpaa. Mutta kun kahvi ei ole terveydelle haitallinen vaan hyödyllinen! Siksi sen hintaa ei pitäisi huvikseen nostella.

Muuten, karkkiveron tutkimuksessa käytettiin satojen miljoonien tapahtumien tietokantaa. Ei kait S-kansalaisilta nuuskittua tiedustelutietoa, vai oliko se kassakohtaista myyntitapahtumatietoa? Ehkä jälkimmäistä kun ostajien ikäluokkia tms ei saada selville.



Missä perussuomalainen törttöilemässä, siellä Jokisipilä puolustelemassa.
                    - Vanha turkulainen sananlasku (by Antti Gronow)

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: MrKAT - maaliskuu 21, 2019, 22:37:39
Minua ei haittaisi vaikka kahvipaketin hinta nousisi 100% noin 7 euroon, on se niin halpaa. Mutta kun kahvi ei ole terveydelle haitallinen vaan hyödyllinen! Siksi sen hintaa ei pitäisi huvikseen nostella.

Kahvi on riippuvuutta aiheuttava nautintoaine jolla on sekä hyviä, että huonoja vaikutuksia. Ihan kuin kannabiksella ja tupakalla.

LainaaKofeiinittoman elämän hyödyt:

1. Ahdistuneisuus ja levottomuus vähenevät.

2. Unenlaatusi paranee ja nukut syvempää yöunta.

3. Tietyt ravintoaineet imeytyvät tehokkaammin. Runsas kofeiinin nauttiminen saattaa nimittäin vaikeuttaa esimerkiksi kalsiumin, raudan ja B-vitamiinien imeytymistä.

4. Hampaasi säilyvät valkoisempana.

5. Naisten vaihdevuosioireet saattavat lievittyä, sillä kofeiinin on todettu voimistavan kyseisiä vaivoja.

6. Jos olet aiemmin käyttänyt kofeiinia runsaasti, on todennäköistä, että myös verenpaineesi laskee kofeiinittoman elämän myötä.

7. Kofeiiniriippuvuden katketessa myös säännölliset päänsäryt ja ärtyneisyys todennäköisesti vähenevät.

8. Vatsavaivat vähenevät ja runsaasta kahvinjuonnista johtuneet vatsanväänteet jäävät historiaan.

https://www.voice.fi/terveys-ja-hyvinvointi/a-169331?_ga=2.159030392.311925700.1553197490-2104722170.1553197490

Jokainen on varmaan kohdannut elämässään ahdistuneen huonosti nukkuneen aneemisen keltahampaisen pahoista vaihdevuosioireista kärsivän naisen jolla päätä särkee ja vatsaa vääntää - hän on juuri se kahvin rappeuttama ihminen! Ja maassamme näitä on ehkä maailman eniten - ja sinä et halua tehdä asialle mitään - uskomatonta.

Lisäksi kahvinjuojat siirtyvät pikkuhiljaa väkevämpiin juomiin ja alkavat lisäillä viskiä kahviinsa. Alkoholi tappaa vuodessa tuhansia suomalaisia - haluatko  sinä, että näitä on vielä enemmän!

LainaaHENNINGFIELD RATINGS 
1 = Most serious  6 = Least serious

Substance   Withdrawal Reinforcemt Tolerance Dependnce
----------- ---------- ----------- --------- --------- ---------
         
Caffeine        5                     6                  5               5         
Marijuana      6                     5                  6               6         

Lähde: http://www.tfy.drugsense.org/tfy/addictvn.htm

Kaffe on siis tutkimusten mukaan pahempaa kuin marijuana jonka pössyttelystä saa sakot ja tarjoamisesta kaverille voi heilahtaa häkki.

Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

ROOSTER

^
Unohtui sanoa, että olen pahasti koukussa kahviin. Liki kolmekymppiseksi pystyin vastustamaan tuota myrkkyä, mutta sitten alituinen tarjonta sai minut muutaman kerran maistamaan sitä. Aloitin pienillä annoksilla, vain kuppi tai kaksi päivässä, mutta nopeasti minusta tuli suurkuluttaja. Aineen epämiellyttävää makua yritin ensin peittää runsaalla sokerilla ja maidolla, tai kermalla, mutta nykyään juon kahvini mustana, kuten psykopaatit yleensä.

Lainaus käyttäjältä: https://www.ksml.fi/kotimaa/Tutkimus-Mustaa-kahvia-juovat-ovat-todenn%C3%A4k%C3%B6isemmin-psykopaatteja/377614Tutkimus: Mustaa kahvia juovat ovat todennäköisemmin psykopaatteja

Kahvinjuontini aiheuttaa myös sosiaalisia ongelmia. Läheiseni huomauttelevat jatkuvasta tarpeestani keitellä kahvia. Piilottelen myös kahvipaketteja kaappeihin, ettei aine vaan pääsisi koskaan loppumaan. Kerran keitin kahvia käyttämällä talouspaperia suodattimessa koska olivat päässeet loppumaan. Ostin säkillisen, ettei pääsisi enää ikinä käymään näin. Vaimokin on alkanut oireilla ja on varmuuden vuoksi, sähkökatkojen varalta ilmeisesti, alkanut keräillä erilaisia vanhoja kahvipannuja hyllyn päälle.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Lenny

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - maaliskuu 22, 2019, 09:17:51
Unohtui sanoa, että olen pahasti koukussa kahviin.

Kinkkinen tilanne. Kokemuksesta tiedän, että kahvin lopettamisesta seuraa n. viikon ajan armottomat viekkarit, mutta se kannattaa!

Nyt olen ollut muutamia viikkoja ilman kahvia, ja toistaiseksi ei ainakaan ole halua palata kahvin juomiseen. En juo edes teetä.

Minulle pääsyy näihin taukoihin on useimmiten unirytmin normalisoiminen.

En osaa sanoa tieteellisestä näkökulmasta onko kahvi nyt sitten ihan todella mitenkään terveellistä. Ei se ainakaan tarpeellista ole hyvinvoinnin kannalta.
Lainsäädäntö ennen luontoa (Immanuel Kant)

ROOSTER

^
Minulla taas kahvinhimo on ylittänyt usein kehon kestokyvyn. Vapinaa, hikoilua, hermostuneisuutta, raivonpuuskia, mahakipuja jne.

Jos pystyn aspiriinilla selättämään aiheutuneen päänkivun, olen muutaman päivän kahvilakon jälkeen kuin uusi mies. Pehmeä ja lutuinen.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Lenny

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - maaliskuu 22, 2019, 10:37:15
Minulla taas kahvinhimo on ylittänyt usein kehon kestokyvyn. Vapinaa, hikoilua, hermostuneisuutta, raivonpuuskia, mahakipuja jne.

Kieltämättä se vaatii hieman sitoutumista. Minullakin kovan päänsäryn lisäksi lihaskipuja, pahoinvointia jne. Olo on melko tavalla sama kuin kovassa krapulassa, mutta se kestää vain paljon pidempään. (Btw usein krapulan oireita pahentaakin juuri kofeiiniviekkarit).
Lainsäädäntö ennen luontoa (Immanuel Kant)

Hippi

Kofeiinin vaikutus lienee kovin yksilöllistä. Itselläni vieroituspäänsärky tulee noin 13-14 tunnin kofeiinipaaston jälkeen, mutta muuta oireita kuin päänsärky ei ole. Tosin aika harvoin on noita pidempiä katkojakaan ollut. Noin 15 vuotta sitten oli liki parin vuorokauden mittainen tauko ja sen aikana päänsärky ei loiventunut vielä, joten en osaa sanoa, miten kauan se kestäisi, jos kahvin kokonaan lopettaisi.

Ei sillä minulle ole piristävääkään vaikutusta ainakaan siinä mielessä, että iltakahvi veisi yöunet tai unen laatu olisi jotenkin huonompi. En ole ainakaan huomannut eroa siinä juonko päivän viimeisen kahvin klo 17 vai 22.

Mietin tuossa alkua kirjoittaessani, että voisikohan kahvista vierottautua kofeiinitableteilla? Kahvinjuontiinhan liittyy myös rituaali, josta on päästävä eroon. Luultavasti se rituaali on myös osaltaan vahvistamassa kahviriippuvuutta. Jos luopuisi kahvijuomasta ja ottaisi kofeiinitableitin, joka vastaa noin kupillista kahvia. Uuden tabletin voisi ottaa sitten, kun vieroitusoireet alkavat. Tuossa täytyisi pitää silmällä, että tablettia ei voisi kuitenkaan ottaa tiheämmin kuin kahvijuomaa nauttisi normaalisti. Jonkin ajan kuluttua olisi edessä sitten annostuken pienentäminen kasvattamalla tietoisesti tablettiväliä.

Tuollaista sitä tulee pohtineeksi ihminen, jolla on tälläkin ketkellä kaapissa noin kolme kiloa kahvia ja lisää tulee ostettua aina, kun se on tarjouksessa riippumatta kotivaraston suuruudesta. Onhan se tosiaan varmistettava, ettei kahvi pääse loppumaan. Ja kahviksi kelpaa melkein millainen kura tahansa, jossa on kofeiinia (ei sentään Saludo) :D
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Lenny

Lainaus käyttäjältä: Hippi - maaliskuu 22, 2019, 11:47:25
Kofeiinin vaikutus lienee kovin yksilöllistä.

Ja varmaan myös riippuvainen määristä. Oma normiannokseni oli n. 10 kuppia päivässä, jota olen juonut elämästäni ehkä 30 vuotta. Melkoinen määrä, ja kun sen lopettaa kuin seinään...

Tiesittekö muuten, että kahvikrapula voi tulla myös liiallisesta kofeiinin määrästä? Kaltaiselleni suurkuluttajalle saattaa käydä välillä niin, että joku raja ylittyy ja olo on sama kun ei saisi kofeiinia!

Myrkkyhän se on, kuten melkein kaikki jos ei osaa käyttää kohtuudella.

Yksi hyvä konsti lopettamiseen on myös ns. kofeiiniton kahvi. Sehän ei ole täysin kofeiinitionta, vaan ehkä vain n. 5%. Se saattaa olla juuri ja juuri sopiva määrä, joka pitää pahimman painajaisen loitolla, mutta edelleen maistuu kahvintapaiselta.
Lainsäädäntö ennen luontoa (Immanuel Kant)

safiiri

#9
Vai että verenpaine voisi alentua kahvin poisjättämisellä? Täytynee välttää sitä kahvin vähentämistä, sillä verenpaineeni tuppaa olemaan liiankin alhainen. Mitä ilmeisimmin kummoisempaa riippuvuttakaan ei ole, sillä kahvinjuonnin vähentäminen yli kymmenestä kupillisesta kahteen käy täysin kivutta - ja päänsäryttä. Luulen, että herkkyys kofeiinin vaikutuksille on hyvin yksilöllistä.

Topi

Lainaus käyttäjältä: Hippi - maaliskuu 22, 2019, 11:47:25
Kofeiinin vaikutus lienee kovin yksilöllistä.

Näin se taitaa olla. Joskus kun toimistolla sai espressoautomaatista ilmaista kahvia, päädyin kuluttamaan sitä järjettömästi liikaa ja silloin myös kärsin siitä. Nyt keitän aamulla pienen pressopannullisen tai puolikkaan pannullisen kahvia ja pärjään sillä ihan hyvin koko päivän. Jos jätän kahvin juomatta, saattaa tulla sellaista kummallista uneliaisuutta enkä oikein pääse liikkeelle. Yleensä minulle ei kofeiinivieroituksesta kyllä tule edes päänsärkyä. Vain sellainen tavallista nihkeämpi olo, ja sekin unohtuu, jos on tarpeeksi painavat syyt lähteä liikkeelle ja tehdä jotakin.

Kofeiinin lisäksi itselleni on olennaista kahvissa se tietty rutiini tai jopa "rituaali" joka sen aamulliseen valmistamiseen ja nauttimiseen sisältyy. Se on sellainen pieni rauhallinen hetki, joka on samalla siirtymäriitti siihen, että aloitetaan niiden hommien tekeminen jotka sille päivälle on edessä.

Tekee mieli udella Lennyltä ja muilta kahvin pois jättäneiltä, että onko teillä kuitenkin jonkinlainen päivänavaus-rituaali aamiaiseen tai muihin rutiiniaskareisiin liittyen?

Hippi

Lainaus käyttäjältä: safiiri - maaliskuu 22, 2019, 12:59:37
Vai että verenpaine voisi alentua kahvin poisjättämisellä? Täytynee välttää sitä kahvin vähentämistä, sillä verenpaineeni tuppaa olemaan liiankin alhainen. Mitä ilmeisimmin kummoisempaa riippuvuttakaan ei ole, sillä kahvinjuonnin vähentäminen yli kymmenestä kupillisesta kahteen käy täysin kivutta - ja päänsäryttä. Luulen, että herkkyys kofeiinin vaikutuksille on hyvin yksilöllistä.

Ollaan aika samiksia tuon suhteen, tai sanotaan, että verenpaineeni on niin hyvä, että lääkäreillä alkaa häntä heilua innostuksesta :)

Mutta itse olen tupakoinnin lopettamisen myötä pudottanut kahvin juonnin vain noin 3 - 4 mukilliseen aiemman ehkä noin kymmenen sijaan. Tosiaan, mukillisia, ei kupillisia. Tuo muutama mukillinen on määrä, jolla pärjään ilman päänsärkyä.

Aiemmassa viestissä puhuin kyllä vain "niin totta kuin osasin", sillä nyt lounaan jälkeen tajusin, että monesti juuri lounaan jälkeen juotu mukillinen kahvia estää ruokailun aihettaman väsymyksen. Mutta edelleenkään se ei kuitenkaan unen saantiin vaikuta, eli voisin kahvin jälkeen mennä torkuillekin, jos haluaisin.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

safiiri

Mulla on vaatimustaso kahvissa noussut sen jälkeen, kun hankimme kotiin (ja pikapikaa myös mökille) kahvikoneen. Nykyään tavanomaiset ruokala- / huoltiskahvit on niin valjuja oman koneen kahviin verrattuna, että sellaiset on helppoa jättää juomatta kokonaan. Niinpä kahvinkulutukseni riippuu täysin siitä, olenko kotosalla vai jossain muualla. Aamulla kyllä tekee jonkunlaista kahvia mieli, mutta ei sen jättäminen mitään fyysisiä oireita saa aikaan. Ennemminkin sellainen rutiinista kumpuava tarve aloittaa päivä sillä kahvikupposella ja aamun lehden lukemisella. Mulle sopii rauhallinen lähtö päivään ja mieluummin herään aikaisin, jotta saan rauhassa lähteä käyntiin.

a4

#13
Kaikki kahvi menee alas, myös Saludo.
Univaikeuksien takia on pitänyt rajoittaa kahvin litkimistä reiluun pannulliseen.
Useammalla kupilla teetä.
Kylmä kahvi ei näytä kaunistavan vuosienkaan testijaksolla mutta korvaa veden ja maistuu aina hyvälle.
Ketjussa mainittu porttiteoria vahvempiin kahvihetkiin herätti kiinnostukseni ja jännityksellä odottelen nyt tulevaa.
Kahvin takia voisin osallistua vaikka mielenosoitukseen tai vallankumoukseen, jos hinnat nousevat yli toimeentulon tai vippikierteen.
Mukavan seitinohuen nousuhumalan ja luovuuspuuskan muutamasta sumppikupposesta kyllä saa.
Viikonlopun tarmokkaalla kittaamisella saa jo hyvän hedarin ja hauskan unirytmin.
Satunnaisista runsaista ilmaiskahvitarjoiluista saa tujut tärinät ja kehosta irtaantumiskokemuksia.

Lenny

Lainaus käyttäjältä: Topi - maaliskuu 22, 2019, 13:14:25
Tekee mieli udella Lennyltä ja muilta kahvin pois jättäneiltä, että onko teillä kuitenkin jonkinlainen päivänavaus-rituaali aamiaiseen tai muihin rutiiniaskareisiin liittyen?

No kyllä sitä edelleenkin tulee juotua jonkinlainen kuppi kuumaa, vaikka ei se nyt lopulta ole kovin tärkeää. Ehkä merkittävin rituaali minulle on tuhti aamupala, jossa on ehdottomasti oltava kaurapuuroa. Muuten ei oikein käynnisty päivä.
Lainsäädäntö ennen luontoa (Immanuel Kant)