Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Kahvi, sen hyödyt ja haitat

Aloittaja Edward, maaliskuu 09, 2019, 22:50:55

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Lenny

Laihialaisten kofeiini? Lyhyt, HIIT-tyyppinen voimistelu aamulla kahvin sijaan. Takuuvarma herätys, terveyshyödyt kiistämättömät, eikä haittavaikutuksia.
Lainsäädäntö ennen luontoa (Immanuel Kant)

safiiri

Lainaus käyttäjältä: Lenny - maaliskuu 22, 2019, 16:02:35
Hippi ja safiiri sitten kuuluvat lienee siihen n. 10% ihmisistä, joihin kofeiini ei oikeastaan vaikuta. Sitten n. 10% ihmisistä on todella yliherkkiä. Heille jo yksi kuppikin aiheuttaa pahat tärinät. Loput n. 80% ovat siltä väliltä. Kuulun tähän jälkimmäiseen ryhmään, ehkä pienellä painotuksella sinne peltimahojen osastoon.

Minulle vielä ikä on vaikuttanut. Nuorena tuli juotua sumppia täysin holtittomasti, enkä kärsinyt oikeastaan mistään sivuvaikutuksista. Nykyään on vähän sama kuin alkoholinkin kanssa. Sitä joutuisi alentumaan THL:n suosituksiin, eikä sellainen sovi. Parempi että ei sitten käytä ollenkaan.

Tai ainakin taidan sietää sitä jokseenkin hyvin. Muistan kyllä erään hankalan yön, kun flunssaisena epähuomiossa lääkitsin itseni tuhdisti flunssalääkkeellä, joka oli tarkoitettu päiväkäyttöön ja sisälsi kofeiinia piristämään menoa. Oli tuskaista maata unettomana kuumeisena ja tukkoisena, mutta liian virkeänä. Kahvia kyllä voin juoda illallakin ilman unien menetystä.




(Flunssa nyt tietty hankaloittaa nukkumista jo sinänsä. Nykyään pidämme huolen, että lääkekaapista löytyy aina paketti Night Nursea. Flunssalääke, jota saa esim. briteistä. Ihan paras.)

Hippi

Lainaus käyttäjältä: MrKAT - maaliskuu 22, 2019, 19:47:53
- vahvuuserot?, kerrotaan että jenkeissä kahvi on paljon vetisempää, vähän kuin vertaisi mietojen oluiden juojia
    suomalaisiin puliukkoihin

Ainakin minun kahvi on miedompaa mitä kahvioissa ja huoltsikoissa joissa joudun usein lisäämään 50-100% kuumaa vettä.

Minulle taas tulee laihasta kahvista huono olo. Lapsuudenkodissa oli tapana sanoa, että kahvi on hyvää, kun lusikka seisoo kupissa. Usein vieraisilta palattuamme kotiin, äiti ensimmäisen keitti "kunnon kahvia", vaikka oli sitä tarjottua laihaa litkua kohteliaisuudesta vetänyt useamman kupillisen. Sama perinne jatkuu minullakin, joskaan laihaa kahvia en saa alas kuin sen ensimmäisen kupillisen.

Vahva kahvi mustana ja ilman ilman makeutusta on minun kahvini.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Hippi - maaliskuu 23, 2019, 09:00:11
Vahva kahvi mustana ja ilman ilman makeutusta on minun kahvini.

Niin minunkin.

Ihme kyllä, Irish coffee vaatii sen kermavaahdon ja sokerin. Pelkkä kahvi ja viski ei vielä oikein riitä.

Ulkomaisista kafvilaaduista pitää sanoa, että Lidlin saksalaiset ei kaikki oikein maistu, ruotsalaisista jotkut on hyviä ja espanjalaisista jopa erinomaisia. Ongelmana on, että suureen mukilliseen  tottuneena pikkukuppi vahvaa on maultaan hyvä, mutta rituaalijuomiseen armotta liian vähän. Siis pitäisikö ulkomailla yleisesti tilata väkevää kahvia tupla-americanona?

Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

a4

Kunnon kofeinisti ei sylje mukiin. Kaikki menee alas. Enemmänkin menisi.
Jos johonkin on onnistuttu tunkemaan kahvia niin sitä on saatava.
Jäätelöt, suklaat, sokerittomat makeiset, tabletit, flunssajuomat, shampoot,.. sinä nimeät sen(You name it).

The Sopranos - Rape of The Culture

Muisto Keijo Kullervo

Ei lähde päivä oikein käyntiin ilman kahviannosta aamuisin.

Olen yrittänyt teetä aamutuimaan, mutta tee on parempaa illalla iltamurkinan kanssa.


Muisto Keijo Kullervo
"Tie, Totuus ja Elämä."
  60x60x60 =216000

Hippi

Ei pidä unohtaa kahvin suurta merkitystä sosiaalisessa kanssakäymisessä.

"Lähdetkö kahville?" on helppo avaus, jos kaipaa hetkeksi seuraa ja varmaan myös toimii paremmin nopeaan tapaamiseen kuin driksuille pyytäminen, varsinkin keskellä päivää. Enkä nyt puhu niistä "päiväkahveista".

If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Sepe

Ei sovi unohtaa kahvia ruoanlaitossa: leivonnaiset tietysti mutta myös esim. lammas.

MrKAT

Noin joka toinen viikko ostan 2 dl kahvijugurttia. Todella hyvää!
Missä perussuomalainen törttöilemässä, siellä Jokisipilä puolustelemassa.
                    - Vanha turkulainen sananlasku (by Antti Gronow)

wade

Sain kahvimyllyn. Puolisoni mukaan huono puoli tässä on se, että keitän nykyään kamalaa kahvia. Tätä ei vain ole mukava sanoa päin naamaa, sen verran toiveikas ilme vastausta odottaa.

Itse jauhaen on siis melko hankala tehdä hyvää kahvia. Voi myös olla, että käyttämäni ohjeistukset ja ostamani pavut edustavat toisenlaista kahvikäsitystä, joka itselläni on. Ehkä siis teen ns. hyvää kahvia, mutta omaan makuuni (ja puolisoni makuun) se on... litkua.

En ole kuitenkaan luovuttanut - kokeilut jatkuvat.

Minulla on:
kahvinkeitin, pressopannu, mokkapannu sekä aeropress, joista parasta kahvia saan pressolla.

safiiri

Lainaus käyttäjältä: wade - maaliskuu 30, 2019, 12:10:09
Sain kahvimyllyn. Puolisoni mukaan huono puoli tässä on se, että keitän nykyään kamalaa kahvia. Tätä ei vain ole mukava sanoa päin naamaa, sen verran toiveikas ilme vastausta odottaa.

Itse jauhaen on siis melko hankala tehdä hyvää kahvia. Voi myös olla, että käyttämäni ohjeistukset ja ostamani pavut edustavat toisenlaista kahvikäsitystä, joka itselläni on. Ehkä siis teen ns. hyvää kahvia, mutta omaan makuuni (ja puolisoni makuun) se on... litkua.

En ole kuitenkaan luovuttanut - kokeilut jatkuvat.

Minulla on:
kahvinkeitin, pressopannu, mokkapannu sekä aeropress, joista parasta kahvia saan pressolla.

Meidän kahvikone jauhaa pavut ja keittää niistä kahvin. Erinomaisen hyvää tulee. Mikäköhän sinä jauhamisessa sulla ontuu? Onko jauhatuksen karkeus väärä vai mikä mättää?

Lenny

Lainaus käyttäjältä: wade - maaliskuu 30, 2019, 12:10:09
kahvinkeitin, pressopannu, mokkapannu sekä aeropress, joista parasta kahvia saan pressolla.

Pressopannulla tulee minullakin aina melko tanakkaa kahvia, mutta perkolaattorilla taas aika hyvää. Jotenkin sen kanssa annostelu ei tunnu olevan niin tarkkaa.

Jossakin välissä innostuin itsekin jauhamaan myllyllä ja sitten suoraan tuoretta perkolaattoriin porisemaan. Sitä tuli sitten tehtyä ja juotua aivan liikaa. Yönet meni huonoksi, joten siirryin takaisin ihan perus suodatinkahviin.
Lainsäädäntö ennen luontoa (Immanuel Kant)

wade

Lainaus käyttäjältä: safiiri - maaliskuu 30, 2019, 13:40:54
Lainaus käyttäjältä: wade - maaliskuu 30, 2019, 12:10:09
Sain kahvimyllyn. Puolisoni mukaan huono puoli tässä on se, että keitän nykyään kamalaa kahvia. Tätä ei vain ole mukava sanoa päin naamaa, sen verran toiveikas ilme vastausta odottaa.

Itse jauhaen on siis melko hankala tehdä hyvää kahvia. Voi myös olla, että käyttämäni ohjeistukset ja ostamani pavut edustavat toisenlaista kahvikäsitystä, joka itselläni on. Ehkä siis teen ns. hyvää kahvia, mutta omaan makuuni (ja puolisoni makuun) se on... litkua.

En ole kuitenkaan luovuttanut - kokeilut jatkuvat.

Minulla on:
kahvinkeitin, pressopannu, mokkapannu sekä aeropress, joista parasta kahvia saan pressolla.

Meidän kahvikone jauhaa pavut ja keittää niistä kahvin. Erinomaisen hyvää tulee. Mikäköhän sinä jauhamisessa sulla ontuu? Onko jauhatuksen karkeus väärä vai mikä mättää?
Niin, muuttujathan ovat:
- valittu papu
- jauhatuskarkeus
- kahvin määrä g/dl
- veden lämpötila
- uuttoaika

Pressopannulla yleinen ohje hieman suodatinjauhatusta karkeammalla jauhatuksella on 6g/dl kahvia, vesi 90 - 95 °C, uuttoaika neljä minuuttia. Mutta mikäli näin valmistettu kahvi ei ole mieleen, on ohje yleensä rukata muuttujia. Niin paljon en ole ehtinyt kahvin kanssa pelata, että löytäisin itselleni ideaalin reseptin.

MrKAT

Minä juon suodatinkahvia mutta jauhot on pannukahviin tarkoitettuja karkeampia "pannujauhettuja". =>Miedompi pehmeämpi maku.

Missä perussuomalainen törttöilemässä, siellä Jokisipilä puolustelemassa.
                    - Vanha turkulainen sananlasku (by Antti Gronow)

urogallus

Lainaus käyttäjältä: MrKAT - maaliskuu 30, 2019, 16:31:28
Minä juon suodatinkahvia mutta jauhot on pannukahviin tarkoitettuja karkeampia "pannujauhettuja". =>Miedompi pehmeämpi maku.

Eikö tuolla systeemillä joko kulu ihan kauheasti poroja tai sitten kahvista tulee pliisua.

Olen joskus kyllä jatkanut suodatinkahvia pannukarkealla, mutta puhtaasta pannukahvista olen keittänyt suodatinkahvit vain vahingossa. Ei tullut hyvää.