Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Epidemiatutka

Aloittaja Amore, tammikuu 04, 2019, 17:55:06

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Norma Bates

Asuin 9-vuotiaaksi niin totaalisessa korvessa ettei sinne asti tartuntataudit edes yltäneet. Heti kun muutimme ja päädyin lopulta noin 30 oppilaan luokkaan, sain sikotaudin. Ainakaan mitään puhetta en muista olleen että alueella olisi liikkunut rokkoja.

Ärsyttää että rokotteeseen on pitänyt änkeä kolme eri komponenttia. Muuten menisin vaikka heti pyytämään tuhkarokkopiikin, mutta en halua niitä muita komponentteja kun ne on jo omasta takaa (rokotettuna ja sairastettuna).

safiiri

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - helmikuu 20, 2019, 10:22:10
Asuin 9-vuotiaaksi niin totaalisessa korvessa ettei sinne asti tartuntataudit edes yltäneet. Heti kun muutimme ja päädyin lopulta noin 30 oppilaan luokkaan, sain sikotaudin. Ainakaan mitään puhetta en muista olleen että alueella olisi liikkunut rokkoja.

Ärsyttää että rokotteeseen on pitänyt änkeä kolme eri komponenttia. Muuten menisin vaikka heti pyytämään tuhkarokkopiikin, mutta en halua niitä muita komponentteja kun ne on jo omasta takaa (rokotettuna ja sairastettuna).

Eihän tuohon aikaan joku tuhkarokon liikkuminen ollut mikään puheenaihe. Todennäköistä on, että senkin olet sairastanut jossain vaiheessa, mutta tietenkin voit olla se hyvin harvinainen poikkeuskin. Käytännössä kuitenkin jotakuinkin kaikki tuohon aikaan sairastivat, mutta tosiaan aina nuo taudit eivät ole niin voimakkaita, että ne tunnistettaisiin.

Xantippa

Minä muistan myös, että suunnilleen jokainen lapsuudessa lusi rokot läpi, kuka pahemmin, kuka lievemmin oirein. Kyllähän niitä silloinkin tarkkailtiin, ts. sitä, että paraneeko miten, sillä olihan niissä vakavat jälkitaudit. Mutta niiden sairastamista pidettiin normina.

T: Xante

safiiri

Norma voisit myös tutkituttaa, onko sulla vasta-aneita tuhkarokkoa vastaan. Se pystytään testaamaan, oletko hankkinut itsellesi immuniteetin vaiko et.

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: safiiri - helmikuu 20, 2019, 13:01:32
Norma voisit myös tutkituttaa, onko sulla vasta-aneita tuhkarokkoa vastaan. Se pystytään testaamaan, oletko hankkinut itsellesi immuniteetin vaiko et.

Jaa-a, noinkohan tavan TK tekisi sen ilmaiseksi? Jos tätä tuhkarokkoa alkaa olemaan enenevissä määrin siellä sun täällä, niin kiinnostaisi kyllä kovasti. Somessa vähättelevät tätä rokkoa että miksi hysterisoitua sen takia. No, miksi nyt ylipäätään "hysterisoitua" jos on sairaus jossa kumminkin on jonkinlaista kuolleisuuden riskiä. Ja jälkitautina mm. keuhkokuume johon itselläni astmaatikkona lienee suurempi todennäköisyys sairastua kuin astmavapailla yksilöillä.

Korvessa asuessa olin kyllä ilmeisesti jokusenkin kerran kovassa kuumeessa. Niihin taisi aina liittyä kurkkukipu. Aikuisella iällä joku hoitaja kysyikin minulta että onko minulla ollut angiinoita kun on noin isot risat. Mistäpä minä tietäisin, kun ei minua lääkärissä juoksutettu, tai hoitajallakaan, jos sairastuin. Sikotaudinkin sairastin ihan ilman mitään kontaktia terveydenhuoltoon. Se tunnistettiin siitä että a) luokallani koulussa oli puhjennut sikotautiepidemia ja b) minulla ilmeisesti tuli hyvin tyypilliset oireet. Tartutin sen isäänikin. Eli se ei ole niinkään itsestäänselvää että kaikki ovat lapsuudessaan sairastaneet kaikki tartuntataudit. Isähän oli lapsuudessaan 40-luvulla elänyt juuri siinä samassa korvessa jossa sitten itse vietin lapsuuteni. Tosin ei se ihan niin korpea kai siihen aikaan ollut, eli siellä oli se tyypillinen kehityskulku että maaseutu autioitui myöhemmin.

Hippi

Minulla epäiltiin olevan tuhkarokko ja tulirokko samaan aikaan. Jouduin olemaan sairaalassa aika pitkään, kun menin niin huonoon kuntoon. Äitini jopa kutsuttiin yöksi luokseni, kun oli epäilys siitä etten enää aamua näe, jos ei kuumetta saada laskemaan. Se oli kriittisen korkea. No, sitten se kuume saatiin laskemaan enkä sitten kuollutkaan.

Olin luultavasti noin kuuden ikänen tuolloin, ja muistan hyvin vielä sen sairaalahuoneen ja ne himmennetyt valot, jotka siellä oli. Samoin muistan sen kummallisen maun suussa, jonka se tuhkarokko kai teetti.

Varmaan kaikki tavanomaiset lastentaudit olen kyllä sairastanut, ainakin sellaiset, joita vastaan ei ole ollut siihen aikaan rokotuksia. Muuten olen kai saanut joitain ylimääräisäkin rokotuksia siksi, että vanhempani olivat sairaalassa töissä ja olisi ollut riski, että kantavat minule niitä tauteja. Sydänvikaisena nuo tavallisetkin taudit olisivat voineet olla minulle vaarallisempia kuin perusterveelle.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

safiiri

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - helmikuu 20, 2019, 13:23:36
Lainaus käyttäjältä: safiiri - helmikuu 20, 2019, 13:01:32
Norma voisit myös tutkituttaa, onko sulla vasta-aneita tuhkarokkoa vastaan. Se pystytään testaamaan, oletko hankkinut itsellesi immuniteetin vaiko et.

Jaa-a, noinkohan tavan TK tekisi sen ilmaiseksi? Jos tätä tuhkarokkoa alkaa olemaan enenevissä määrin siellä sun täällä, niin kiinnostaisi kyllä kovasti. Somessa vähättelevät tätä rokkoa että miksi hysterisoitua sen takia. No, miksi nyt ylipäätään "hysterisoitua" jos on sairaus jossa kumminkin on jonkinlaista kuolleisuuden riskiä. Ja jälkitautina mm. keuhkokuume johon itselläni astmaatikkona lienee suurempi todennäköisyys sairastua kuin astmavapailla yksilöillä.

Korvessa asuessa olin kyllä ilmeisesti jokusenkin kerran kovassa kuumeessa. Niihin taisi aina liittyä kurkkukipu. Aikuisella iällä joku hoitaja kysyikin minulta että onko minulla ollut angiinoita kun on noin isot risat. Mistäpä minä tietäisin, kun ei minua lääkärissä juoksutettu, tai hoitajallakaan, jos sairastuin. Sikotaudinkin sairastin ihan ilman mitään kontaktia terveydenhuoltoon. Se tunnistettiin siitä että a) luokallani koulussa oli puhjennut sikotautiepidemia ja b) minulla ilmeisesti tuli hyvin tyypilliset oireet. Tartutin sen isäänikin. Eli se ei ole niinkään itsestäänselvää että kaikki ovat lapsuudessaan sairastaneet kaikki tartuntataudit. Isähän oli lapsuudessaan 40-luvulla elänyt juuri siinä samassa korvessa jossa sitten itse vietin lapsuuteni. Tosin ei se ihan niin korpea kai siihen aikaan ollut, eli siellä oli se tyypillinen kehityskulku että maaseutu autioitui myöhemmin.

No se tuhkarokon ilmaantuminen oikein epidemiana paikkakunnalle vois olla syy saada vasta-aineet testattua. Itseltäni testattiin aikoinaan vesirokko, kun olin raskaana ja lapset siihen sairastuivat. Olin sitten sen sairastanut ja immuniteetin testin perusteella hankkinut, vaikka ei sen paremmin vanhempani kuin itsekään ollut sairastamista havainnut. Vesirokossa sen sairastaneiden osuus väestöstä oli muistaakseni yli 95 %. Nykyäänhän siihenkin on rokotus. Eli ihan 100 % ei näitä ns. lastentauteja ennenkään sairastanut, mutta aika lähelle sitä kyllä.

Mutta - suositus kyllä on, että sen MPR-rokotuksen ottaisi, jos yksikään noista taudeista on sairastamatta. Mitään ongelmaa ei synny siitä, että jonkun tai vaikka kaikki taudit olisikin sairastanut. Oletkos sairastanut vihurirokon? Yksinkertaisinta olisi vain ottaa tuo rokotus. Varsinkin, jos olet sitä ikäluokkaa, joka viimeisimpinä on jäänyt rokottamatta, koska tietenkin pikku hiljaa altistumista on ollut heillä vähemmän, kun niitä lapsia on alettu rokottaa. Aiemmat ikäpolvet ovat ehtineet taudit sairastaa ja nuoremmat on rokotettu.

Norma Bates

#22
Vihurirokkoon saimme yläasteella rokotuksen. Mutta emme toisaalta mitään 2. rokotusta sen suhteen, jos se olisi tarvis tuplata.

- Jostain luin että rokotuksia on annettu armeijassa ja synnytyksissä minunkin sukupolvelleni. Jälleen kerran tulee sellainen olo että kun on lapseton nainen, yhteiskunnan mielestä joutaa vaikka heittää veivinsä.

safiiri

#23
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - helmikuu 20, 2019, 15:53:49
Vihurirokkoon saimme yläasteella rokotuksen. Mutta emme toisaalta mitään 2. rokotusta sen suhteen, jos se olisi tarvis tuplata.

- Jostain luin että rokotuksia on annettu armeijassa ja synnytyksissä minunkin sukupolvelleni. Jälleen kerran tulee sellainen olo että kun on lapseton nainen, yhteiskunnan mielestä joutaa vaikka heittää veivinsä.

Luultavasti on vain ajateltu sitä, että vauvat ennen rokottamista olisivat paremmassa turvassa, jos äiti ei sairastu rokkoihin. Vastasyntyneelle kun ei ihan heti voi rokotusta antaa. Armeija taas on oikea epidemiapesäke, jos siellä pääsee joku tartuntatauti leviämään. Multakin aikoinaan siis tutkittiin vesirokon vasta-aineet siksi, että saatais selville, oliko sikiöllä vaaraa. Ei se huoli ollut niinkään minusta.

Hippi

Vihurirokkorokotus on turvallista antaa naiselle, jolla ei ole vasta-aineita vihurirokkoa vastaan, heti synnytyksen jälkeen, kun tämä ihan varmasti ei voi olla raskaana. Ilmeisesti rokotus raskaana olevalle, tai siis sikiölle, voi olla yhtä kohtalokas kuin itse tautikin.

En usko, että kyse on lapsettoman syrjinnästä, mutta tuo on luonteva hetki rokottaa hedelmällisessä iässä oleva nainen, jolta vasta.aineet puuttuvat. Kai sen rokotuksen saa lapsetonkin, jos haluaa. Tosin vihurirokko pääsääntöisesti on melko huomaamaton tauti, joten sen poteminen ei ole mikään ongelma, jos ei ole aikeissa hankkia lapsia.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

safiiri

Eikä kai normaaliin rokotusohjelmaan kuuluvien rokotusten saaminen terveyskeskuksessa ole mitenkään vaikeaa tahi kallista. Toki vaaditaan omaa aktiivisuutta, jos mikään muu syy ei sinne hoidettavaksi työnnä. Kyllä noita normirokotuksia myös työterveyshuollossa saatetaan tyrkyttää.

MrKAT

Influenssa-aktiivisuus sairaanhoitopiireittäin:



Influenssa-käynnit terveyskeskuksissa:

Missä perussuomalainen törttöilemässä, siellä Jokisipilä puolustelemassa.
                    - Vanha turkulainen sananlasku (by Antti Gronow)

Amore

Kreikka kehottaa matkailijoita varautumaan Länsi-Niilin virukseen

Kreikassa maan terveysviranomaiset kehottavat maahan saapuvia matkailijoita varautumaan hyttysten levittämään vaaralliseen Länsi-Niilin virukseen.

Virus on levinnyt Kreikkaan muuttolintujen välityksellä ja ihmiseen se saattaa levitä hyttysten välityksellä.

Viranomaiset ohjeistavat matkailijoita käyttämään pitkähihaisia paitoja, välttämään seissyttä vettä sekä käyttämään hyttysverkkoja ja hyttysmyrkkyä, Guardian-sanomalehti kertoo (siirryt toiseen palveluun).

Viime vuonna Kreikassa 316 ihmistä sai virustartunnan ja 50 heistä menehtyi.


https://yle.fi/uutiset/3-10836596

All you need is Love

Amore

Kuppa on yleistynyt Euroopassa, kertoo Euroopan tautienehkäisy- ja -valvontakeskus ECDC tuoreessa raportissaan. Uudet kuppa- eli syfilistapaukset ovat lisääntyneet Euroopassa 70 prosenttia vuoden 2010 jälkeen.

30:ssa Euroopan maassa havaittiin vuosina 2007 – 2017 kaikkiaan 260 000 kuppatapausta.

Vuonna 2017 tapausten määrä saavutti ennätyksen, 33 000. Tämä merkitsee, että uusien kuppatapausten määrä on ensimmäistä kertaa suurempi kuin HIV-tartuntojen.

Ongelman suuruus vaihtelee maittain. Tapaukset enemmän kuin kaksinkertaistuivat Saksassa, Britanniassa, Irlannissa, Islannissa ja Maltassa. Samaan aikaan ne vähenivät yli puolella Virossa ja Romaniassa, kertoo ECDC.

Kupan yleistyminen on seurausta monesta tekijästä. Tärkein niistä kuitenkin on homoseksuaalien miesten seksikäyttäytymisen muuttuminen.

Homomiesten suojaamattomat yhdynnät satunnaisten kumppanien kanssa ovat yleistyneet, sanoo ECDC. Tutkijat arvelevat tämän johtuvan siitä, että HIV:n riski on pienentynyt.

Viimeisten kymmenen vuoden aikana kaksi kolmasosaa kuppatapauksista on ollut miehillä, jotka ovat harrastaneet seksiä miesten kanssa. Heteromiesten osuus oli 23 prosenttia ja 15 prosenttia naisia.

Suomessa kuppatapausten määrä on pysynyt melko tasaisena. Vuosittain havaitaan vajaat 200 tapausta.

https://yle.fi/uutiset/3-10874517
All you need is Love

Amore

Tappava hiivasieni-infektio leviää sairaaloissa maailmalla

Maailman sairaaloissa leviää ärhäkästi tarttuva Candida auris -hiivasienitulehdus, kertoo Dagens Nyheter laajassa artikkelissaan.

Lehdessä kerrotaan New Yorkissa vuosi sitten kohdatusta tapauksessa, jossa hiivasientä oli löydetty sairaalaan vatsaleikkaukseen hakeutuneesta miehestä. Hän oli kuollut noin 90 päivän jälkeen hiivasienen toteamisesta sen aiheuttamiin komplikaatioihin.

Sieni sen sijaan oli selvinnyt. Se oli pesiytynyt kaikkialle miehen hoitohuoneessa: seiniin, sänkyyn, oviin, verhoihin, puhelimiin. Osia huoneesta jouduttiin purkamaan sienen taltuttamiseksi.

Sientä on viime vuosina kohdattu yhteensä 30 maassa. Näihin kuuluvat Yhdysvaltojen lisäksi esimerkiksi Iso-Britannia, Espanja ja Norja...

Ensiksi harmittomalta vaikuttanut sieni paljastui erittäin vastustuskykyiseksi liki kaikille sieniääkkeille. Se myös tarttuu hyvin herkästi irtaimistosta ja pinnoilta sekä ihmisestä toiseen, ja voi muhia ympäristössään hyvinkin kauan huomaamattomana.

Terveestä potilaasta sienitartuntaa on liki mahdotonta tunnistaa.

Skenaario kuulostaa todeksi tulleelta tieteiselokuvalta.

Noin puolet vakavan infektion saaneista potilaista kuolee kolmen kuukauden sisällä...

HUS:n ylilääkäri Asko Järvinen kertoo, että Suomeen sairaalasiirtona tulevat potilaat tarkistetaan infektioiden varalta
Mutta koska Candida auriksen oireita ei voi rutiinitarkastuksessa havaita, on tilanne Järvisen mukaan hankala.
– Terveellä ihmisellä sieni voidaan toistaiseksi tunnistaa vain hyvin kehittyneissä laboratorio-olosuhteissa, jotka vaativat valtavasti resursseja.
– Käsihygienia on kaiken a ja o.


https://www.msn.com/fi-fi/uutiset/ulkomaat/tappava-hiivasieni-infektio-levi%c3%a4%c3%a4-sairaaloissa-maailmalla-%e2%80%93-husn-ylil%c3%a4%c3%a4k%c3%a4ri-hyv%c3%a4-k%c3%a4sihygienia-on-kaiken-a-ja-o/ar-AAEWbNz?li=BBr5KbI

Olen tiivistänyt uutista paljon. Koko juttu löytyy linkistä.

All you need is Love