Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Rasismi Suomessa

Aloittaja MrKAT, maaliskuu 24, 2019, 21:56:09

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Melodious Oaf

Ongelma tossa on varmaan joku sellainen että "geenit" ja "ympäristö" sisältää niin valtavan paljon, ja ne kuitenkin muodostaa sen vaikutuksen aina yhdessä.

Esimerkiksi joku autismi on osin perinnöllistä, mutta siihen saattaa kuitenkin vaikuttaa joku tosi vaikeasti määriteltävä kimppu erilaisia asioita. Ei ehkä mitkään tietyt geenit aina, vaan jotkut geenit jotenkin. Mahdollisesti jotkut raskaudenaikaiset olot yhdistettyinä juuri tiettyihin geeneihin. Tai vaikka joku vatsan biomi ja ruokavalio yhdistettynä tiettyihin muihin tekijöihin.

Siis ehkä sanottaisiin vaikka, että autismin syyt ovat "monitekijäisiä".

Kun sanotaan että se on "perinnöllinen" tarkoitetaan suunnilleen sitä, että ei ole oikein mitään mahdollisuutta hallita niitä tekijöitä jotka siihen vaikuttaa, ja että osa näistä on myös geneettisiä ja epigeneettisiä juttuja. 

Koulumenestyksen suhteen en tiedä, mitä järkeä on tuijottaa sitä geeniaiainesta niin valtavasti. Voisithan muuttaa ympäristötekijänä vaikka sen koko koulun ihan toisenlaiseksi ja saada täysin toisenlaiset tulokset. Tai jotkut tiettyjen keskeisten opettajien asenteet tai toimintatavat.

Kysymys kuuluu, että kun sulla on jatkuvasti toi eri etnisten ryhmien älykkyys tai pärjääminen tai muu mielen päällä, niin mitä on ne käytännön toimet mihin ton pitäis sun mielestä johtaa mitä itse siitä kelailet?

Mitä sun mielestä pitäis tehdä?

kertsi

^
MO, hyvin muotoiltu se, mitä suutuspäissäni itse yritin huonolla menestyksellä kirjoittaa. (Mitähän iloa tuottaa Kopekille se, että trollaa ihan tahallaan, ja tahallaan suututtaa ihmisiä?)
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Melodious Oaf

Samaa juttua me kai kuitenkin availtiin :)

En pidä Kopekin juttuja trollaamisena, vaan oletan, että noi hommat häntä oikeasti askarruttaa ja kiinnostaa.

Rasismin määrittely on sekin vaikea pähkinä, mutta mun mielestä varmaan joku tosiasia ei voi sinänsä olla rasistinen. Se voi olla rasistista mitä tehdään tai mitä vaikka sekin, mitä otetaan tai ei oteta huomioon. Mutta kyllä kai rasismia on järkevä ajatella semmosina ihmisen vinoumina.
     Ja siinä taas ajattelen että kaikilla niitä on, eikä se kai parane sillä jos jotain rasismia kauheasti pelätään. Tai tää nyt on joku mun ihmeellinen oma tulokulma :D

    Jos ajatellaan vaikka jotain koulussa tapahtuvaa ihonväristä tai etnisistä jutuista tai kulttuurihommista ihmettelyä tai kyselemistä ja muutakin, niin... en varmaan itse kokisi mielekkääksi käsitellä sitä silleen että torutaan jotain ihmistä ja sanotaan että toi ajatus tai toi käytös on rasismia ja se on paha asia.
   Koska siis... silloinhan esitetään se niin että olennaista olis ymmärtää on joku tämmönen rasismi joka on vaan kielletty ja sit pitää tietää mitkä jutut on sitä ja mitkä ei.
   Lapsilla kaikki tommoset jutut on yleensä ihailtavan suoraviivaisia ja konstailemattomia. Niitä vaan askarruttaa joku homma ja sit ne miettii sitä ja ei siinä sen kummempaa. Musta se on siistiä että ne voi tokaista vaikka että hei, miksi sä haiset ananakselle :D Sitten sitä miettii vähän aikaa ja toteaa että se on varmaan semmosta huuhteluainetta mitä jotkut laittaa pyykkikoneeseen vielä pesuaineen lisäksi.
   Tästä voi itse ottaa sen että kannattaako sittenkin siirtyä vaikkapa pyykkietikkaan tai laittaa vähemmän huuhteluainetta. Tai sitten jatkaa vaan valitsemallaan linjalla. Tai tossa voi olla yllättävää että miten se assosioi sen tuoksun niin selkeästi just ananakseen :D

Mutta toi nyt on pitkä ja osin turha sivupolku.
   Tarkoitan vaan, että puolustaisin aika pitkälle kuitenkin vapautta sanoa mitä ajattelee. Tietenkään se ei aina ole silleen "hyvää käytöstä" tai ei pidetä kauhean fiksuna tai jotain. Mutta joskus tommosesta asenteesta voi oppia jotain että ei mietitä ja sanotaan vaan, ja että sen voikin ottaa vaan tommosena että ei sitä pidä edes minään tai loukkaannu.
     Kyllä mä siis semmosta arvostan että toimitaan tosi korrektisti ja huomaavaisesti ja osataan semmosta. Mutta sitten taas sille vastapainona toi että vedetään ja sanotaan vaan voi joskus olla todella hyvää tekevää. Tai niin kun... miksi aikuisten pitäis osata ja tajuta kaikki, kun eihän ne osaa eikä tajua :D

Kopek

Lainaus käyttäjältä: kertsi - lokakuu 05, 2022, 12:15:21

Boldaus minun. Itse en ole tuollaista väitettä esittänyt (niin kuin ehkä tuossa yrität mahdollisesti vihjailla), enkä kyllä muista lukeneeni sellaista muiltakaan. Kuka tuollaista väittää? Linkki?


Kirjoitin huolimattomasti ihmisisten välisistä eroista. Tarkoitin eroja ihmisryhmien välillä.

Ihmisryhmien väliisistä eroista ja niiden syistä puhuttaessa ei voida sivuuttaa antirasistisen liikkeen kaanonia, joka ilmenee eri muodoissaan siellä täällä. Annan epäsuoran linkin.

Sosiaalipoltiikan professori J.P.Roos (Vasemmistoliitto) kirjoitti noin 15 vuotta sitten seuraavaa:

"Olen nyttemmin hieman muuttanut mieltäni. Tiedän enemmän, luulen vähemmän. Olen sitä mieltä, että ÄO-tutkimusta kohtaan esitetty kritiikki on useimmiten virheellistä ja perusteetonta. Esimerkiksi Helsingin Sanomissa aiheesta taannoin käyty keskustelu oli lähinnä osoitus tietämättömyydestä. Siinä kävivät ilmi tyypilliset ennakkoluulot: älykkyydellä ei ole merkitystä – eikä se periydy."

Roos viittaa Helsingin Sanomissa käytyyn keskusteluun, jossa ilmeni hänen käsityksensä mukaan edellä mainittu ennakkoluulo.

Luotan Roosin tiivistykseen. Minulla ei ole viidentoista vuoden takaisia Hesareita, joten en voi tarkastaa.

Lainaa
Se, että samanmunaisilla kaksosilla on alunperin sama perimä ei tarkoita, että afrikkalaiset olisivat sitä-ja-tätä tai sellaisia-ja-tällaisia (lisää tähän oma rasistinen lempiväitteesi), tai että erirotuiset pitäisi tappaa tai ottaa orjaksi, tai mitä asioita nyt tuolla jatkuvasti toistamallasi asiallasi nyt haluatkin ajaa. Et ole nimittäin toistaiseksi muistaakseni koskaan vastannut kysymykseen "Entä sitten?". Mitä siitä mielestäsi pitäisi seurata, että eri rodut ovat erilaisia? Miksi toistat samaa kaksosväitettä eri muodoissa vuosikausia?

"Sanoisin, että ristiriita on omassa päässäsi, kun mätkit itse luomaasi olkinukkea."

Lainasin tuon Kertsin kirjoittaman kohdan muistutukseksi.

Mutta itse asiaan.

En ole vaatinut, että Kertsin mainitsemasta asiasta pitäisi seurata yhtään mitään.

Yhtä hyvin voisin kysyä, mitä Kertsi haluaa ajaa jatkuvasti toistamallansa ateistipropagandalla ja uskonnollisen ryhmän vastaisella vihapuheella. Pitäisikö lestadiolaiset tappaa tai ottaa orjiksi?

Lainaus käyttäjältä: kertsi - lokakuu 05, 2022, 12:15:21

Itse en ole tuollaista väitettä esittänyt (niin kuin ehkä tuossa yrität mahdollisesti vihjailla), enkä kyllä muista lukeneeni sellaista muiltakaan.

Se, mitä yritin vihjailla, käy ilmi pienillä kirjaimilla kirjoitetusta tekstistä, kun sen lukee väärinpäin lopusta alkuun.

Jos kaikki maailman ihmiset olisivat yhtä älykkäitä kuin minä, ihmiskunta eläisi kivikautta. Ei olisi keksitty mitään nykyajan keksinnöistä. Ei olisi kemiaa, ei fysiikkaa, ei matematiikkaa, ei lääkkeitä, ei sähköä, ei autoja eikä lentokoneita. Korkeintaan olisi käytännön havaintojen ja kokeilujen ja sattuman kautta päädytty joihinkin yksinkertaisiin ratkaisuihin. Minulla ei siis ole varaa paukutella henkseleitä ja rehvastella korkealla älykkyydelläni. Sitä ei ole.

Tietenkin on oman huonoutensa häivyttämistä, jos kaiken edellä esitetyn jälkeen kirjoittaa, ettei älykkyys olekaan ratkaiseva asia, tai että ei sillä ole merkitystä. Totta kai sillä on, ja se on monissa asioissa ratkaiseva. Uskon kuitenkin, että on olemassa myös muita tekijöitä, jotka vaikuttavat siihen, miten yksilö tai ihmisryhmä menestyy. Keskustelussa erot pelkistetään monesti pelkiksi älykkyyseroiksi.

Tyhmätkin pärjäävät, kun käyttävät vähäistä älykkyyttään hyödyllisesti. Älykäs puolestaan voi epäonnistua tuhlaamalla lahjansa. On paljon älykkäitä ihmisiä, joista on tullut täydellisiä luusereita. Lahjoja olisi ollut vaikka mihin, mutta älykkyyttä ei ole käytetty kuin johonkin baarifilosofiointiin.

https://www.skepsis.fi/lehti/2006/2006-2-niemela3.html

Norma Bates

Menköön nyt tähän ketjuun, kun Suomestakin löytyy ihmisiä jotka arvottavat koillisaasialaiset (japanilaiset, korealaiset, kiinalaiset) maailman älykkäimmiksi kansoiksi. Juuri näiden kansojen takia olen alkanut mietiskelemään että mikä merkitys älykkyysosamäärällä oikeasti on, kun nämä ns. älykkäät kansat eivät saa aikaiseksi yhtikäs mitään luonnonsuojelun saralla. Alkoi taas niin pistää vihaksi kun kävin näitä Simon Reeven dokumentteja läpi, ja siinä saalistettiin Afrikassa hai ihan vaan sen takia että saadaan leikellä evät jotain saatanan kiinalaisia nousukkaita varten. Ne evät eivät edes maistu miltään, kuulema, mutta uusrikkaiden pitää vaan saada porsastella ja tarjota haineväkeittoa vierailleen. Muu ruho jää sitten mätänemään rannalle. Afrikassa ilmeisesti voidaan niin paksusti, ettei tarvitse itse syödä sitä haita.

Tällä kertaa hai nyt sentään oli jo kuollut. Hapenpuutteeseen, koska se oli takertunut verkkoon ja sen lajin hain pitää päästä uimaan kokoajan, tai se tukehtuu.

Sarvikuononsarvista ja potenssi"lääkkeistä" en jaksa edes aloittaa.

Välillä tulee sellainen olo että joutaa kuolla koko saatanan ihmislaji, koska emme osaa mitään muuta kuin haaskata isoja aivojamme. Ei VOI olla niin jumalattoman vaikeaa pähkäillä päässään että uhanalaisten eläinlajien saalistamisen voisi lopettaa. Mutta ei voi koska minä minä minä ja meidän kansa, ja meidän jälkeemme vedenpaisumus.

Melodious Oaf

#1625
Kopekille kerron vielä koulumenestykseen ja pärjäämiseen liittyen omasta taustasta:

Mulla on ollut silleen, että pärjäsin koulussa koko ajan jollain lailla OK, mutta siihen on liittynyt myös ihan huomattavia vaikeuksia. En vain tehnyt jotain juttuja ollenkaan, tai jotain en millään osannut tai tajunnut.
     Jossain vaiheessa tosta olis ihan hyvin voinut päätellä, että olen aika tyhmä. Tai ei se olis ollut mikään huono päätelmä edes. (Ehkä vieläkään :D )
    Mutta mua auttoi siinä se, että kukaan ei kauheasti miettinyt sitä, että olenko tyhmä vai en, vaan siis... tietyllä tapaa vaadittiin vaan ja jaksettiin tehdä duunia ja muuta. Mutta sitten kuitenkaan sitä ei tehty niin että olisin tullut mitätöidyksi tai lytätyksi tai että ei oltais ollenkaan nähty hyvää. Tai niin että oltais kohdeltu mitenkään muista poikkeavana.

Ei mun yo-paperitkaan mitkään ihmeelliset olleet, ja varsinkin pitkän matematiikan kirjoitin aivan perseelleen.

Mutta esimerkiksi matematiikan suhteen se jossain vaiheessa yliopistossa olikin ihan eri tavalla kiinnostavaa ja nivoutui moneen muuhun juttuun. Siitä ei ollut mitään odotuksia ja se nyt vaan meni suht hyvin ja maistui.

Missä vaiheessa siitä pärjäämisestä pitäis tehdä päätelmiä ja millä perusteella? Tai vaikka jostain kognitiivisista kyvyistä?

Mun mielestä ei tavallaan missään vaiheessa :D 

On totta, että mulla on jotkut jutut onnistuneet tai menneet suht hyvin. Mutta on myös totta että alakoulussa olin sellainen seiskan tai kasin oppilas. Ja että mahtuu ihan penkin alle menneitäkin juttuja työhön ja kouluun ja muualle.

Jos miettii että minkä mukaan itseään arvioi, niin mulle se on tavallaan ihan sama... tai ajattelen tota silleen että ei ne menneet jutut luo mitään sellaista pohjaa tai turvaa, vaan koko ajan jutut menee miten ne menee. Ne voi mennä millä kouluarvosanalla vaan, ja ne voi mennä aivan päin helvettiä tai paremmin kuin aiemman perusteella vois luulla. 

Siis... ehkä tässä varsinainen pointti on se että en mä edes toivois että koulu ois mua varten tuunattu juuri sopivaksi niin että olisin näyttänyt just siinä ympäristössä mahdollisimman hyvältä arvosanoilla mitattuna.

Mutta sitä pidän tosi tärkeänä ettei kukaan ole suhtautunut muhun silleen että oletpa onneton tai että et sä voi tota tajuta tai tämmöstä tehdä tai että turha ton kanssa on edes yrittää.

Hayabusa

^Jokaiselle meistä on annettu erilaiset kyvyt ja muut lähtökohdat. Sillä, mitä itse kullekin on suotu, ei ole väliä, vaan miten "leiviskäänsä"käyttää. En tarkoita, että koko ajan pitäisi miettiä onko tämä yksittäinen tekoni varmasti ihmiskunnan parhaaksi, vaan ettei tietoisesti tee pahaa eikä turhaan hukkaa mahdollisuuksia hyvään. Oikeastaan kautta historian pahimmat hirveydet ovat tapahtuneet liian innokkaiden "hyvän optimointipyrkimysten" myötä.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Melodious Oaf

Onpa hyvä pointti.

Oletetaan että tiedetään just tarkasti mikä on hyvää, jämähdetään siihen ja nostetaan se jalustalle, ja tehdään sen perusteella tosi pitkälle meneviä sen optimointiin ja maksimointiin tähtääviä ratkaisuja.

Tavallaan on just hienoa että kahlasin kouluni läpi, sain siitä mitä sain, ja sitten joku mua kuusi vuotta opettanut alakoulun opettaja saattais ajatella siitä jälkikäteen vaikka että niin joo, sehän oli se kaveri joka silloin kerran veti tosi paljon vatsoja :)

MrKAT

Turun puukkomiehen kotoa löytyi natsi­rekvisiittaa ja Adolf Hitlerin Mein Kampf
Syyttäjän mukaan 22-vuotias mies puukotti heinäkuussa toista Aurajoen rannassa täysin yllättäen. Syynä oli syyttäjän näkemyksen mukaan se, että uhri oli ulkomaalaistaustainen. Syytetty kiistää rasismin ja tappamistarkoituksen, vaikka hänen kotoaan löytyi läjäpäin natsimateriaalia.

- https://www.hs.fi/kotimaa/turku/art-2000009116754.html


- https://twitter.com/Dimmu141/status/1578332841552670720

Onkohan persut marssineet hänen kanssaan erään puukkomiehen muistoksi?
Aikookos persut tulevaisuudessa vastamarssia tään puukkomiehen muistoksi? ;D
Missä perussuomalainen törttöilemässä, siellä Jokisipilä puolustelemassa.
                    - Vanha turkulainen sananlasku (by Antti Gronow)

MrKAT

Breaking News - ½ tuntia sitten uutinen:

Espoolaismies sylki 9-vuotiaan maahanmuuttajatytön päälle
Raivostunut perheenisä haukkui lapsia rasistisilla termeillä. Tapauksella oli silminnäkijöitä.
...
Oikeus katsoi todistajien kertomusten perusteella, että mies oli sylkenyt 9-vuotiaan tytön päälle ja solvannut heitä rasistisesti. Hänet tuomittiin kolmesta kunnianloukkauksesta 50 päiväsakon rangaistukseen, joka tekee hänen tuloillaan 1250 euroa.

Lisäksi hänet määrättiin korvaamaan uhreilleen yhteensä 1200 euroa kärsimyksestä.

Mies valitti tuomiosta Helsingin hovioikeuteen, joka ei myöntänyt jatkokäsittelylupaa. Käräjäoikeuden tuomio jää siis voimaan.

- https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/0681a09b-6ebd-4e55-a8e9-40cda216ec79

Rangaistus on liian lievä, koska kohdistui osin fyysisesti lapsiin joille voi jäädä elinikäinen trauma.
Missä perussuomalainen törttöilemässä, siellä Jokisipilä puolustelemassa.
                    - Vanha turkulainen sananlasku (by Antti Gronow)

Norma Bates

Espoolaismies raivostui elokuussa 2020. Hänen tyttärensä soitti ja kertoi, että joku lapsi oli sylkäissyt hänen päällensä kerrostalon pihalla.

Perheenisä meni tapahtumapaikalle ja huusi paikalla olleille maahanmuuttajalapsille:

– Kuka täällä räkii korona-aikana lapseni päälle.


Normaalistihan vanhemmat eivät kosta yhtään mitään mitä toiset lapset heidän lapsilleen tekevät. Jos jotain tehty oli, koska eihän voida tietää taruiliko tyttö. Mutta muistan vuodelta 2020 että lapsille kehittyi joku ihmeellinen räkimisleikki että räkäistiin kämmeniin ja peloteltiin muita juoksemalla käsi pystyssä, yrittäen lääpiä sillä muita, että tässä on koronaa.

Minähän olen täällä maininnut kuinka musta, arabiaa(?) puhelimeen puhunut mies sylki bussipysäkkikopissa istuessaan eteensä ja tuijotti minua samalla vihamielisen näköisenä. Että kyllähän nämä maahanmuuttajat siis osaavat syljen kanssa halveksuntaakin osoittaa. Jos ei nyt sitten muuten vaan ollut joku eritevuoto ukolla, että oli ihan pakko valutella ylijäämiä ihan täsmälleen samaan tyyliin kuin valkoiset teinipojat ovat Suomessa tehneet iät ajat. Mutta yksikään noista pojista ei ole räkäissyt minua tuijottaen eikä itsensä ja minun väliin.

Sivumennen sanoen jos kuka tahansa tekisi mitä tahansa pahaa minulle, ja minulla olisi rakastava lähimmäinen joka tekisi vastaavaa tekijälle, en suuttuisi lähimmäiselleni, enkä loukkaantuisi ja alkaisi naisellisesti kiukutella kuinka väärin hän on tehnyt. Kaippa sen verran silmä silmästä, hammas hampaasta -tyyppiä kuitenkin olen. Ja tämä koskee kaiken värisiä ihmisiä tasapuolisesti. Mutta tietenkin jos tekijä olisi syyntakeeton eli lapsi, vastaisku saisi jäädä tekemättä. Lapsilla on se aivojen kehitys kesken ja heiltä nyt ei voi oikein odottaakaan muuta kuin idioottimaisia neronleimauksia. Nyt kun olen aikuinen, pitäisi kai hammasta purren sietää mitä tahansa mitä joku alaikäinen keksii tehdä?

Toope

Minun kengilleni sylkäisi kerran mamu.
Saanko korvauksia rassismista?
V...u mitä roskaa!
Toivon vain, että tuo mamu menisi töihin...

Hippi

^
Kontulan ja muutenkin Itä-Helsingin mamut on ilmeisesti jollain tapaa siistimpää väkeä, kun kaikkina niinä vuosina, kun siellä asuin, ei kukaan käynyt tahrimaan kenkiäni eikä mitään muutakaan. Ei edes katsoneet pahasti mitenkään.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Toope

Lainaus käyttäjältä: Hippi - lokakuu 08, 2022, 20:04:22
^
Kontulan ja muutenkin Itä-Helsingin mamut on ilmeisesti jollain tapaa siistimpää väkeä, kun kaikkina niinä vuosina, kun siellä asuin, ei kukaan käynyt tahrimaan kenkiäni eikä mitään muutakaan. Ei edes katsoneet pahasti mitenkään.
Mamujen yliedustusta on vankiloissa, kuten romanien.
Kai ovat "siistiä" väkeä...? Rasismin vuoksiko vankiloissa ovat? Vaiko itse tekemiensä rikosten vuoksi?

MrKAT

Pitäiskö väkivallasta syytetyn rasistin tuomiota koventaa jos kotoa löytyy
- Hitlerin teoksia, natsilippuja ym uusfasistien suosimaa kamaa?, tai
- Putin-elämäkertoja, Duginin ideologiakirjoja, .. (venäläistaustainen hakannut ukrainalaista on tässä se rikos)  tai
- Suomen sisun ja Halla-ahon aikoinaan suosittelemia Rosenbergin  ym rotuoppiteoksia
?
Missä perussuomalainen törttöilemässä, siellä Jokisipilä puolustelemassa.
                    - Vanha turkulainen sananlasku (by Antti Gronow)