Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Rasismi Suomessa

Aloittaja MrKAT, maaliskuu 24, 2019, 21:56:09

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 10 Vieraat katselee tätä aihetta.

Kopek

Tuomittakoon väkivalta väkivaltana. Sen, mitä itse kunkin kotikirjastosta löytyy, ei pitäisi vaikuttaa tuomioon.

Jos kirjojen perusteella lisätään rangaistuksen ankaruutta, pitäisikö näin toimia muissakin asioissa kuin rasismiin liittyvissä? Pitäisikö kirjojen lisäksi ottaa huomioon nettikirjoittelu? Jos MrKAT tai Oula Silvennoinen löisivät persua, he saisivat kovennetun tuomion? Jos vastustelisin poliisia, saisin ankaramman tuomion kuin mitä keskimäärin annetaan?


Karikko

Lainaus käyttäjältä: Toope - lokakuu 08, 2022, 23:58:33
Lainaus käyttäjältä: Hippi - lokakuu 08, 2022, 20:04:22
^
Kontulan ja muutenkin Itä-Helsingin mamut on ilmeisesti jollain tapaa siistimpää väkeä, kun kaikkina niinä vuosina, kun siellä asuin, ei kukaan käynyt tahrimaan kenkiäni eikä mitään muutakaan. Ei edes katsoneet pahasti mitenkään.
Mamujen yliedustusta on vankiloissa, kuten romanien.
Kai ovat "siistiä" väkeä...? Rasismin vuoksiko vankiloissa ovat? Vaiko itse tekemiensä rikosten vuoksi?

Ihmisillä on taipumuksia käyttää toisia ihmisiä hyväkseen, joskus voi myös tilaisuus tehdä varkaan.

Ehkä huijatuksi joutuminen "joskus" johtuu myös huijattavan toimista.. tai hänen persoonastaan.

>>>

Vaasalaismies hankki mittavan omaisuutensa yrittäjänä ja yrityskaupalla 2010-luvun alussa. Hän on niittänyt menestystä myös taitavana sijoittajana. Miehellä oli taloudellisesti kaikki hyvin.

NOIN kahdeksan vuotta sitten miljonääri tutustui Jugoslaviasta lähtöisin olevaan mieheen. Mies vaikutti suuresti miljonäärin elämään. Hänestä tuli myös rikosjutun pääsyytetty.

Miehet ystävystyivät, ja miljonääri vuokrasi ystävälleen asunnon. Ystävä auttoi miljonääriä arjen asioissa, kuten nurmikonleikkuussa. Hän oli myös muun muassa miljonäärin "henkivartija", koska tällä oli ongelmia aiempien vuokralaisten kanssa.

Vastineeksi vaasalaismies lainasi ja antoi rahaa muun muassa auton hankintaan. Ystävä alkoi kutsua miljonääriä "isäksi".

Ystävä tutustutti miljonäärin omiin tuttaviinsa. Miljonäärin elämään lyöttäytyivät myös iranilaisveljekset sekä heidän sukulaisiaan ja ystäviä. Veljeksetkin kutsuivat vaasalaismiestä "isäkseen".

Vaasalaismies nautti uusista "ystävistään" ja antoi heille avokätisesti rahaa. He tajusivat, että mies olisi höynäytettävissä. He kehittelivät katalia juonia miehen tilien tyhjentämiseksi.

MIEHEN asunnolla järjestettiin valetappeluita, joihin hänet provosoitiin osalliseksi. Miehen oli pakko maksaa tuhansia euroja, muuten tieto nujakoinneista olisi mennyt poliisille. Miestä uhattiin myös hakkaamisella.

– Koin tämän (iranilaismiehen) soiton uhkaavana ja päätin suostua maksamaan (hänelle) 15 000 euroa.

Miestä huijattiin myös luulemaan, että hän olisi raiskannut naisen. Mies joutui kaivamaan kuvettaan.

– Minulla ei ole muistikuvaa tapahtuneesta, koska olen käyttänyt niin paljon alkoholia.

YHTÄKKIÄ miljonääri oli tilanteessa, jossa hänen uskoteltiin olevan osallisena peräti kolmen ihmisen surmaan. Joka kerralla huijaus eteni kutakuinkin samanlaisesti

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009120577.html

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: MrKAT - lokakuu 09, 2022, 00:26:10
Pitäiskö väkivallasta syytetyn rasistin tuomiota koventaa jos kotoa löytyy
- Hitlerin teoksia, natsilippuja ym uusfasistien suosimaa kamaa?, tai
- Putin-elämäkertoja, Duginin ideologiakirjoja, .. (venäläistaustainen hakannut ukrainalaista on tässä se rikos)  tai
- Suomen sisun ja Halla-ahon aikoinaan suosittelemia Rosenbergin  ym rotuoppiteoksia
?

Tai Raamattu tai Koraani? Joillekin krisseleille ainakin 1800-luvulla oli ihan totisen totta että afrikkalaiset ovat mukamas luontainen orjarotu, koska joku patriarkka rönötti kellit paljaana juovuspäissään, ja kirosi sitten sen poikansa jälkeläiset, joka oli sattunut isänsä alennustilan näkemään. (Ihmeellistä touhua, olisi kironnut itsensä.) Joku neropatti oli sitten keksinyt että afrikkalaiset olivat näitä kirottujen jälkeläisten jälkeläisiä.

HC-muslimeille puolestaan kaikki ei-muslimit ovat silkkaa rupusakkia, eli kansanryhmään tai paremminkin -ryhmiin kohdistuvaa rasismiahan se islamkin pahimmassa muodossaan on.

Kopek

Lainaus käyttäjältä: Hippi - lokakuu 20, 2022, 14:45:20

"Ihonväreistä ei tarvitse puhua nykyistä enempää."
En ymmärrä miksi ihonväristä pitäisi puhua. Eikö ihmisiä pitäisi kohdella ihmisinä ihonväristä riippumatta? Pisteet nousi, jos olisi täysin eri mieltä.

"Korkeakoulujen kurssikirjallisuuden tulisi sisältää vähemmän valkoihoisia tai eurooppalaisia kirjailijoita."
Miten ihonväri vaikuttaa siihen, miten hyvä joku kurssikirja on? Eikö aineisto pitäisi valita sen mukaan, miten hyvin se tukee asian opiskelua?

Rasismi ja antirasismi eivät taida olla saman skaalan eri päissä, vaan enemmänkin kiekolla, jossa tarpeeksi pitkälle antirasimiin mentäessä ollaankin yllättäen jonkin sortin rasisteja. Näinhän se on monessa muussakin asiassa kuten politiikassa. Ääripäät muistuttavat yllättävästi toisiaan, vaikka niiden pitäisi olla toistensa äärimmäiset vastakohdat.

"Ruskeat tytöt" -ryhmä haluaa luoda yhteiskunnan, jossa ihmisten ihonvärillä ei olisi merkitystä. Näin eräs ruskeiden tyttöjen jäsen jossakin haastattelussa sanoi.

Eikö ensimmäisenä pitäisi lakkauttaa tuon tyyppiset yhditykset, joiden koko olemassaolo perustuu siihen, että ihonvärillä on merkitystä.

https://www.ruskeattytot.fi/meista

Karikko

Lainaus käyttäjältä: Kopek - lokakuu 20, 2022, 15:25:01
Lainaus käyttäjältä: Hippi - lokakuu 20, 2022, 14:45:20

"Ihonväreistä ei tarvitse puhua nykyistä enempää."
En ymmärrä miksi ihonväristä pitäisi puhua. Eikö ihmisiä pitäisi kohdella ihmisinä ihonväristä riippumatta? Pisteet nousi, jos olisi täysin eri mieltä.

"Korkeakoulujen kurssikirjallisuuden tulisi sisältää vähemmän valkoihoisia tai eurooppalaisia kirjailijoita."
Miten ihonväri vaikuttaa siihen, miten hyvä joku kurssikirja on? Eikö aineisto pitäisi valita sen mukaan, miten hyvin se tukee asian opiskelua?

Rasismi ja antirasismi eivät taida olla saman skaalan eri päissä, vaan enemmänkin kiekolla, jossa tarpeeksi pitkälle antirasimiin mentäessä ollaankin yllättäen jonkin sortin rasisteja. Näinhän se on monessa muussakin asiassa kuten politiikassa. Ääripäät muistuttavat yllättävästi toisiaan, vaikka niiden pitäisi olla toistensa äärimmäiset vastakohdat.

"Ruskeat tytöt" -ryhmä haluaa luoda yhteiskunnan, jossa ihmisten ihonvärillä ei olisi merkitystä. Näin eräs ruskeiden tyttöjen jäsen jossakin haastattelussa sanoi.

Eikö ensimmäisenä pitäisi lakkauttaa tuon tyyppiset yhditykset, joiden koko olemassaolo perustuu siihen, että ihonvärillä on merkitystä.

https://www.ruskeattytot.fi/meista

Onhan niitä laumaan sopeutumisen haluja ja pakkojakin, jonka vuoksi korostetaan erilaisuuksia ja väitetään että, on hyvä olla kaikenlaisia sävyjä- ainakin kehollisessa yhteydessä- aatteellisetkin erilaisuudet kuulemma ovat sallittuja, kunhan kaikki ovat asiasta samaa mieltä.

Hiha

Lainaus käyttäjältä: Kopek - lokakuu 20, 2022, 15:25:01
Eikö ensimmäisenä pitäisi lakkauttaa tuon tyyppiset yhditykset, joiden koko olemassaolo perustuu siihen, että ihonvärillä on merkitystä.

"Värisokeus" vai rakenteellisen rasismin tiedostaminen, kumpaan pitäisi pyrkiä? Jos vertaa yksilöpsykologiaan, mitä ei tietysti saisi tehdä, värisokeus muistuttaa vähän kognitiivista psykoterapiaa ja tiedostaminen psykoanalyysia. Joukkojen parantamisessa virta tuntuu vievän toiseen suuntaan kuin ihmisten hoitamisessa. Jos jotakuta huomio loukkaa, katsokaa kissavideoita ja unohtakaa.

a4

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - syyskuu 11, 2022, 08:53:00
Joten kyllä joo, paskapäitä on joka ryhmässä. Mutta jos kahdesti tulee nimenomaan romanien uunottamaksi, niin kyllähän sitä saisi aika erikoinen ihminen olla että antaisi heille tilaisuuden 3. koitokseen.
Hyvä että sanoit mutta.
Monestiko valtaväestö on uunottanut sinua?
Vähemmistöjen kohdalla puhuvat jopa vähemmistöstressistä.
Ehkä pitäisi puhua myös enemmistöstressistä.
Tai ehkä me kaikki olemme jotain vähemmistöä.
Tai wokesti jopa useisiin vähemmistöihin kuuluvia. Pelottava ajatus ja sana!
Minä ainakin olen tynnyrilapsi. Mutta en Niilin rannoilta.

a4

Lainaus käyttäjältä: Kopek - syyskuu 10, 2022, 12:00:55
Miksi lestadiolaisia kohtaan saa vapaasti harjoittaa vihapuhetta, mutta jos sitä harjoittaa romaneja kohtaan, syyllistyy helposti kiihottamiseen kansanryhmää kohtaan. Miksi muslimit omine luontaisine tapoineen ja romanit omine luontaisine tapoineen nauttivat erityistä lainsuojaa, mutta lestadiolaiset eivät nauti.
Hyvä pointti. Miksi vihapuheen tulisi olla luvallista tai hyväksyttävää ketään kohtaan?

a4

Eikös se ollut niin että erot yksilöiden välillä eli etnisten ryhmien sisällä ovat suurempia kuin etnisten ryhmien välillä ja siihen kaatuisi rotujen olemasssaolon ja rasismin oikeutuksen perustelut?
Ja tilastollisestikin on todettu etnisten ryhmien älykkysosamäärissä nopeitakin muutoksia.

Hayabusa

^Eihän niitä älykkyysosamäärä eroja pitänyt olla.  ;)

Mutta joo, yhden mittarin käyttäminen selityksenä ihmispopulaation toimintaan johtaa varmasti harhaan.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: a4 - lokakuu 21, 2022, 08:11:13
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - syyskuu 11, 2022, 08:53:00
Joten kyllä joo, paskapäitä on joka ryhmässä. Mutta jos kahdesti tulee nimenomaan romanien uunottamaksi, niin kyllähän sitä saisi aika erikoinen ihminen olla että antaisi heille tilaisuuden 3. koitokseen.
Hyvä että sanoit mutta.
Monestiko valtaväestö on uunottanut sinua?
Vähemmistöjen kohdalla puhuvat jopa vähemmistöstressistä.
Ehkä pitäisi puhua myös enemmistöstressistä.
Tai ehkä me kaikki olemme jotain vähemmistöä.
Tai wokesti jopa useisiin vähemmistöihin kuuluvia. Pelottava ajatus ja sana!
Minä ainakin olen tynnyrilapsi. Mutta en Niilin rannoilta.

Mitä tulee asunnonvuokraukseen, niin kieltämättä kerran pari hekin. Muistaakseni olen tästäkin joskus maininnut, että kun ex-naapurini rivitaloyhtiössä säikähtivät niitä romaneja joita alueella oli pyörinyt (ja joiden läsnäolosta minä sain haukut, kun olin yhden naapurin suosituksesta mennyt sen asuntoni romaneille vuokraamaan), joku sitten alkoi äkkiä tuputtaa jotain nuorta miestä vuokralaiseksi. Tapasin tämän haalarijuipin ja hänen isänsä, ja isänsä sanoi että "jos tulee jotain ongelmia, hän jeesaa".

Myöhemmin sitten kävi niin että halusin eron ekasta eksästä, ja tarvitsin kämppäni itse. Em. nuori mies oli asunut asunnossa 3 kk (jonka ajan vuokran hän oli etukäteen maksanut). Kun ilmoitin että tarvitsisin asunnon itse, hän vastasi heti että minun kuuluisi hankkia hänelle uusi asunto, ja lopetti vuokranmaksun. Asuin toiset 3 kk josta ei maksanut mitään. Kun utelin hänen isältään että maksaako hän, mies ei suostunut. Kun ihmettelin isäpapalle että hänhän oli sanonut että auttaa jos tulee ongelmia, taata tokaisi että "apua on niin monenlaista".

En tiedä pitäisikö tämä mieltää uunotukseksi, mutta olin 1988 jolloin asunnon alunperin ostin, vuokrannut kyseisen osakkeen paikalliselle ravintolalle hotelliasunnoksi siksi aikaa kun en itse ennättänyt asunnossa asumaan. Oli sitä sitten majoitukseen käytetty, mutta taalan taalaa en nähnyt, koska kyseinen ravintola meni konkurssiin. Näin jälkikäteen tietysti ihmetyttää että miksen sopinut että jokainen yö tilitetään välittömästi (jos nyt niin voi tehdä), eikä vasta sitten kun asunto palautuu takaisin käyttööni.

19-vuotiaana jolloin tuon sopimuksen tein en tosin tiennyt oikein mistään mitään. Enkä tiedä olenko myöhemminkään tullut yhtään sen viisaammaksi. Joten on parempi etten tee enää yhtikäs mitään rahasopimuksia joissa minä olen saajapuolella!

a4

^
Sinulla on siis mennyt luottamus romaneihin ja valtaväestöön, ja ainoastaan kun kyse on asunnon vuokraamisesta?

a4


Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: a4 - lokakuu 21, 2022, 16:36:22
^
Sinulla on siis mennyt luottamus romaneihin ja valtaväestöön, ja ainoastaan kun kyse on asunnon vuokraamisesta?

Onneksi ei enää ole asuntoa jota täytyisi vuokrata. Sen nuoren miehen tapauksessa voisin sanoa että meni luottamus tyyppeihin jotka pukeutuvat kokovartalohaalareihin. Aika pellepuku aikuiselle miehelle työn ulkopuolella.

Kopek

#1649
Lainaus käyttäjältä: a4 - lokakuu 21, 2022, 08:23:47
Eikös se ollut niin että erot yksilöiden välillä eli etnisten ryhmien sisällä ovat suurempia kuin etnisten ryhmien välillä ja siihen kaatuisi rotujen olemasssaolon ja rasismin oikeutuksen perustelut?
Ja tilastollisestikin on todettu etnisten ryhmien älykkysosamäärissä nopeitakin muutoksia.

Sama pätee lämpötiloihin.

Espanjan keskilämpötila on +15,5 astetta ja Suomen +5 astetta. Eroa on 10,5 astetta. Se on vähemmän kuin mikä on alhaisimman ja korkeimman lämpötilan ero kummassakin maassa.

Espanja ei siis ole lämpimämpi maa kuin Suomi.

Kun otetaan huomioon se, että ilmastomuutos aiheuttaa nopeita muutoksia maiden lämpötiloissa, voidaan tehdä johtopäätös, että lämpimiä maita ja kylmiä maita ei ole olemassa.

Suomi/Espanja kuvavertailu: