Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Rasismi Suomessa

Aloittaja MrKAT, maaliskuu 24, 2019, 21:56:09

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

MrKAT

Twiittikeskustelusta (maaliskuu 2019), jossa onneksi rasisti (#jptm) rahdattiin ulos! :D

Eilinen kokemus baarissa tummaihoisen ystäväni kanssa

joku pöytään tunkeutuva mies: islamisti sä et kuulu tänne
ystävä: mä oon asunu täällä koko ikäni
jptm: mene pois täältä

myöhemmin, kun jptm oli poistettu ravintolasta

Jari, miksi sä olet noin järkyttynyt?

#normaaliako

22:48 - 2. maalisk. 2019

- https://twitter.com/JariTaponen/status/1102098463976816641

Suvianna Hakalehto @SuviannaHW
3. maalisk.
Vastauksena käyttäjälle @JariTaponen
Itse olen todistanut uskomattoman törkeää käytöstä sekä julkisessa liikenteessä että baarissa kun tummaihoinen yliopistokollegani on ollut vierailulla Suomessa. Tänne ei saa tulla asumaan mutta ei myöskään vierailemaan 😳

Mikaela @moyh
3. maalisk.
Julkisissa liikennevälineissä joutuu myös miettimään uskaltaako äidinkieltään (ruotsia) puhua. Ei oo yks tai kaks kertaa, kun ruotsin puhumisesta oon saanut huutelua ja ahdistelua osakseni. Kaksi kertaa on käyty päälle. Rasismi ei ole mikään uus juttu.

Mikaela @moyh
3. maalisk.
Lisää
Uhmakuuus noissa tilanteissa on paistanut läpi ja ehkä jonkinlainen pelko, koska aggressiivisesti esitetyt kommentit on luokkaa "painu takasin ruotsiin mis tulitkin" (juu ihan Suomessa oon syntynyt) ja koitettu kieltää puhumasta ruotsia (en ymmärrä mitä haittaa siitä on)..

Jari Taponen @JariTaponen
3. maalisk.
En viitsi toistaa ketä #jptm kertoi ihannoivansa...

Tom Himanen @TomHimanen
3. maalisk.
Vastauksena käyttäjälle @JariTaponen
Daamini on tummaihoinen, mutta en juuri kuule rasistisia kommentteja. Mutta baarissa minut haastetaan fyysisesti usein, aiemmin ei koskaan. Siis ikinä. Minä en kelpaa osalle daamini yhteisöä, koska olen vaalea. Rasismi toimii molempiin suuntiin. Mikä järki?

Veli-Pekka Ylönen @ylonve
3. maalisk.
Vastauksena käyttäjille @JariTaponen ja @filsdeproust
Samaa törkeä käytöstä kuin ylipainoisia, naisia, vammaisia, silmälasipäisiä, köyhiä kohtaan. Käytöstavat oppiaineeksi kouluun! Nämä luonnevammaiset räkyttävät niin pitkään kun joku ryhtyy puolustamaan uhria.

Kai Haatainen @Haatsu12
4. maalisk.
Vastauksena käyttäjälle @JariTaponen
Olen yleensä luottanut poliisiin, mutta nykyisin eriitäin varauksellisesti, koska enää ei voi tietää mikä taposlainen  haalareissa hiippailee.
(Mrkat: Oli pakko laittaa väliin kun oli niin hauska. ;D )

Taru Olukoju @TaruOlukoju
4. maalisk.
Vastauksena käyttäjälle @JariTaponen
Ruskeiden lapsien äitinä voin kertoa että kun tuollainen vihapuhe kohdistuu lapsiisi on se sydäntä riipaisevaa. 7v poikani tällä hetkellä osin torjuu kulttuuri taustansa koska on saanut nimittelyä osakseen. 😢
Missä perussuomalainen törttöilemässä, siellä Jokisipilä puolustelemassa.
                    - Vanha turkulainen sananlasku (by Antti Gronow)

Norma Bates

Asunko jotenkin erikoisessa paikassa kun en edelleenkään saa päähäni kuin yhden mahdollisen rasismitapauksen koko sinä aikana kun olen viime vuosina liikkunut päivittäin tai lähes päivittäin suuressa kaupungissa? Vai siitäkö se johtuu etten liiku klo 21 jälkeen?

Ja se yksi tapaushan meni niin että kirjastossa jotain ei-suomalaista etnistä ryhmää edustava nainen ylitti aikansa nettikoneella ja siihen tulossa ollut suomalainen ukko veti pultit. Ei voi tietää olisiko huutanut kelle tahansa. Nainen sitten pillahti itkuun ja sai tukea muilta naisilta (näissä tiloissa joissa nytkin oleilen).

Saattaa olla että oli joku toinenkin keissi, mutta ei nyt muistu mieleeni (sanon siltä varalta jos joku toinen muistaa minun jutelleen jotain mitä en enää muista).

mikainen

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - huhtikuu 03, 2019, 12:21:20
Asunko jotenkin erikoisessa paikassa kun en edelleenkään saa päähäni kuin yhden mahdollisen rasismitapauksen koko sinä aikana kun olen viime vuosina liikkunut päivittäin tai lähes päivittäin suuressa kaupungissa? Vai siitäkö se johtuu etten liiku klo 21 jälkeen?

Ja se yksi tapaushan meni niin että kirjastossa jotain ei-suomalaista etnistä ryhmää edustava nainen ylitti aikansa nettikoneella ja siihen tulossa ollut suomalainen ukko veti pultit. Ei voi tietää olisiko huutanut kelle tahansa. Nainen sitten pillahti itkuun ja sai tukea muilta naisilta (näissä tiloissa joissa nytkin oleilen).

Saattaa olla että oli joku toinenkin keissi, mutta ei nyt muistu mieleeni (sanon siltä varalta jos joku toinen muistaa minun jutelleen jotain mitä en enää muista).

Voithan tuota testata pukeutumalla johonkin perinneasuun. Kaapu päälle ja katsomaan olisiko suhtautuminen erilaista.

kertsi

#3
^ Tuon lisäksi voi (naisena) kokeilla liikkua perinneasuun pukeutuneen naisen tai ulkomaalaisen näköisen miehen kanssa julkisissa kulkuvälineissä tai julkisissa tiloissa, kaduilla, kaupoissa tai baareissa. Voip olla silmät avaavaa, kun itsellekin alkaa satelemaan huorittelua tms. huutelua, tai pahempaa kuten kampittamista jne.. Lisäksi voi kokeeksi asua ulkomailla, ja saada tuntumaa siihen, miltä tuntuu olla ulkomaalainen.

Jos siis haluaa sekä olla älyllisesi rehellinen, että pysyä väitteessään, että ei Suomessa muka mitään rasismia ole.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Xantippa

Tuleehan sekin mieleen, että hauskasti jää mieleen vuosien varrelta ja vuosiksi jokainen vähänkään negatiiviselta vaikuttava, tai jonka sellaiseksi mitenkään voi tulkita, "ulkkisten" tekemä asia.

Mutta se, että he kohtaisivat jotain ikävää, onkin ihan käsittämätön juttu ja tuskin totta.

T: Xante

Norma Bates

#5
Voin toki uskoa että siellä PK-seudulla on joku jihad ja sotatila meneillään(*, mutta siitä seudusta jolla itse asun tulee mieleen lähinnä että ihmiset ennemminkin harjoittavat rasismia kyräilynä eli ei mennä ulkkisten kanssa ollenkaan tekemisiin. Onko se sitten huono asia? Kai nyt jokainen kumminkin saa itse seuransa valita. Minä kyllä menen kaupan kassoilla yhtälailla niihin jonoihin joissa on ulkomaalainen kassa, ei siinä mitään. Kerron sitten heti kun näen jonkun räkäisevän tai potkivan jotakuta ulkomaalaisen taustan omaavan näköistä. Kuten päivän fiiliksissäkin rehellisesti kerroin (jos sen kirjoittamastani ymmärsi) ettei ulkomaalaisen sukunimen omaavasta naapuristani ole minulle ollut häiriötä, vaikka sitä etukäteen pelkäsin.

Ennemminkin täällä on ollut niin päin että esim. romaneja pelätään. Tietty pelkokin voi olla rasismin ilmaus, mutta mielestäni rasismi pitäisi määritellä aktiiviseksi/-sesti pahansuovaksi toiminnaksi.

Lainaus käyttäjältä: MrKAT - maaliskuu 24, 2019, 21:56:09
Taru Olukoju @TaruOlukoju
4. maalisk.
Vastauksena käyttäjälle @JariTaponen
Ruskeiden lapsien äitinä voin kertoa että kun tuollainen vihapuhe kohdistuu lapsiisi on se sydäntä riipaisevaa. 7v poikani tällä hetkellä osin torjuu kulttuuri taustansa koska on saanut nimittelyä osakseen. 😢

Jos minulla olisi lapsia eri etniseen ryhmään kuuluvan miehen kanssa, mieltäisin että minulla on lapsia, mutta en alleviivaisi millään tavalla heidän ihonväriään, olisi se minkä hyvänsä värinen. Jos lapselle ei saisi nykyään tuputtaa edes sukupuolta, niin minkä takia hänen etninen taustansa pitää survoa hänelle vaikka väkisin kurkusta alas? Ja jos sattuisi käymään niin hullusti että lapsi samaistuu enemmän suomalaiseen kulttuuriin ja taustaan kuin sen ulkomailta peräisin olevan vanhempansa, niin sekö olisi sitten suvakkimamille (tai -isille) kamaluuksien kamaluus?

Herää kysymys että tehdäänkö niitä lapsia ulkomaalaisen kanssa nimenomaan että olisi saatu tehtyä lapsi ulkomaalaisen kanssa, vai siksi että rakastui toiseeni ihmiseen ja/tai halusi rakastaa ja kasvattaa lasta?

(Tässä en ota kantaa siihen onko lasta kiusattu vai, toisaalta tiedän itse että mikä tahansa naurettava syy riittää kiusatuksi tulemiseen. Esim. se että olet rillipää - luokassa jonka melkein kaikilla tytöillä on lasit!)

*) Ja jos on, niin mahtaisiko johtua siitä että jotkut alkavat tuntea olonsa uhatuksi omassa maassaan jos kun kerta joka 10. asukas alueella alkaa olemaan arabiaa puhuva tai ei-suomalaisen näköinen?

Saares

Norma: "Ennemminkin täällä on ollut niin päin että esim. romaneja pelätään. Tietty pelkokin voi olla rasismin ilmaus, mutta mielestäni rasismi pitäisi määritellä aktiiviseksi/-sesti pahansuovaksi toiminnaksi."

Joissakin tapauksissa tietty epäluuloisuus olisi hyväksi. Kuten olemme saaneet lukea.

MrKAT

Lainaus käyttäjältä: kertsi - huhtikuu 03, 2019, 15:52:04
^ Tuon lisäksi voi (naisena) kokeilla liikkua perinneasuun pukeutuneen naisen tai ulkomaalaisen näköisen miehen kanssa julkisissa kulkuvälineissä tai julkisissa tiloissa, kaduilla, kaupoissa tai baareissa. Voip olla silmät avaavaa, kun itsellekin alkaa satelemaan huorittelua tms. huutelua, tai pahempaa kuten kampittamista jne.. Lisäksi voi kokeeksi asua ulkomailla, ja saada tuntumaa siihen, miltä tuntuu olla ulkomaalainen.

Jos siis haluaa sekä olla älyllisesi rehellinen, että pysyä väitteessään, että ei Suomessa muka mitään rasismia ole.
Ehdotin tiede-lehden kirjoittajan Hamilon blogiin, että sosiologian opiskelijat pukeutuisi muslimeiksi tms erilaisiksi ja salavideo/ääninauhurin kanssa matkailisivat julkisessa liikenteessä pitkin kaupunkia säännöllisin väliajoin. Homma toistettaisiin vuosittain niin saataisiin mittaria onko rasismi lisääntymässä vai vähenemässä.
Myös ajankohdittain piikkejä että jos MM-kisojen aikaan kansallismielisyys myös purkautuisi. Tilastollisesti yksi ihminen saisi ehkä matkustella pitkään ennenkuin rasismia sattuisi kohdalle.
  Omakohtaisesti olen huomannut miten vähäisellä muutoksella - paidan vaihdolla - erilailla kaupoissa kohdellaan. Liituraitaiselle tervehditään sivultakin. Maalaisjuntin (ruutu/villa)paidalla olen sitten enempi ilmaa. Nykyään niitäkin tervehditään enempi mutta eron huomaa kyllä.

Missä perussuomalainen törttöilemässä, siellä Jokisipilä puolustelemassa.
                    - Vanha turkulainen sananlasku (by Antti Gronow)

Hippi

Lainaus käyttäjältä: MrKAT - huhtikuu 03, 2019, 18:32:16
Ehdotin tiede-lehden kirjoittajan Hamilon blogiin, että sosiologian opiskelijat pukeutuisi muslimeiksi tms erilaisiksi ja salavideo/ääninauhurin kanssa matkailisivat julkisessa liikenteessä pitkin kaupunkia säännöllisin väliajoin. Homma toistettaisiin vuosittain niin saataisiin mittaria onko rasismi lisääntymässä vai vähenemässä.

En tämän hetken tilannetta tiedä Helsingin metron osalta, sillä en muutamaan vuoteen sitä ole kuin satunnaisesti käyttänyt. Aikaisemmin käytin päivittäin ja ainakaan minä en huomannut rasistista käyttäytymistä ja metro sentään on ihan varmasti kulkuneuvo, jossa eniten on erilaista etnistä porukkaa. Tietty on se yksittäinen känniääliö, joka huutaa hävyttömyyksiä vaikka omalle mummolleen, mutta tuollaisenkin bongaamiseen saa tehdä aika monta metromatkaa.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Kopek

Lainaus käyttäjältä: MrKAT - huhtikuu 03, 2019, 18:32:16
Omakohtaisesti olen huomannut miten vähäisellä muutoksella - paidan vaihdolla - erilailla kaupoissa kohdellaan. Liituraitaiselle tervehditään sivultakin. Maalaisjuntin (ruutu/villa)paidalla olen sitten enempi ilmaa. Nykyään niitäkin tervehditään enempi mutta eron huomaa kyllä.

Rasismia siellä, rasismia täällä.

Annoin Berliinissä ollessani parran kasvaa tämän tyyppiseksi...

https://media.brstatic.com/2017/05/03164010/george-clooney-networth-mst.jpg

... ja huomasin muutoksen, joka tietysti voi olla myös sattumaa. Joko näytän älyttömän vanhalta tai... no, George Clooneyltä en taida näyttää... jostakin muusta syystä bussissa tyttö/nuori nainen nousi paikaltaan ja tarjosi sitä minulle. Yritin estellä, että enhän minä nyt tarvitse, mutta menin kuitenkin istumaan. Minulla oli mukanani rinkka-tyyppinen pyörillä varustettu reppu, koska olin tulossa lentokentältä. Toisella kerralla toisessa bussissa rintataskustani tipahti kaksi Berliinin liikenteen lippua lattialle, kun kaivoin kännykän kuulokkeet esille. Yritin kurkistella, mihin ne putosivat, kun vastapäisellä penkillä (kyse oli pöytäpaikasta, eikä aivan vastakkaisesta) ollut nainen nousi ja kaivoi liput esille penkin alta, mistä tietysti kiitin. Vähän nolotti, että noinko avuttomalta vaikutan.

Hayabusa

Lainaus käyttäjältä: Hippi - huhtikuu 03, 2019, 19:22:12
Lainaus käyttäjältä: MrKAT - huhtikuu 03, 2019, 18:32:16
Ehdotin tiede-lehden kirjoittajan Hamilon blogiin, että sosiologian opiskelijat pukeutuisi muslimeiksi tms erilaisiksi ja salavideo/ääninauhurin kanssa matkailisivat julkisessa liikenteessä pitkin kaupunkia säännöllisin väliajoin. Homma toistettaisiin vuosittain niin saataisiin mittaria onko rasismi lisääntymässä vai vähenemässä.

En tämän hetken tilannetta tiedä Helsingin metron osalta, sillä en muutamaan vuoteen sitä ole kuin satunnaisesti käyttänyt. Aikaisemmin käytin päivittäin ja ainakaan minä en huomannut rasistista käyttäytymistä ja metro sentään on ihan varmasti kulkuneuvo, jossa eniten on erilaista etnistä porukkaa. Tietty on se yksittäinen känniääliö, joka huutaa hävyttömyyksiä vaikka omalle mummolleen, mutta tuollaisenkin bongaamiseen saa tehdä aika monta metromatkaa.

Etenkin aamuisin metrossa ja muissa julkisissa kulkuneuvoissa liikkuu suurimmalta osin työmatkalaisia. Paluuliikenteen aikana porukka on heterogeenisempää ja illalla mahdollisuus törmätä ääliöön, edustipa hän mitä etnistä porukkaa tahansa, kasvaa edelleen.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Xantippa

Helsingin keskusta tai Helsinki yleensäkään ei ole kai ole paikka, jossa Suomessa rasismiin helpoiten tavalliseen duunariaikaan liikkuvana törmää. Joensuulaisella onkin sitten taas ihan toiset kokemukset.

Kyse ei kuitenkaan mielestäni ole tästä, vaan siitä, että Norma kyllä muistaa pahan katseen vuosien takaa, jonka ulkkari muka mulkaisi, mutta on valmis vähättelemään lapsen rasismikokemusta jopa niin pitkälle, että epäilee motiiveja, joiden perusteella lapsi on alulle laitettu.

Jo tämä kertoo minulle, että totta hvetissä Suomessa rasismia on ja näyttää olevan kasvamaan päin, ainakin, jos kommentteja ihan vaan pelkästään täällä lukee.

T; Xante

safiiri

On myös aika ikävä ajatus, että vain suorastaan päällee hyökkääminen on merkityksellistä rasismia, mutta sitten juuri vaikkapa ne mulkaisut (joista kyllä itse pahoittaa mielensä ja kirjoittaa taakse pitkän tarinan siitä, miten kauheita aikomuksia ja ajatuksia niiden takana varmasti on) ovat ikäänkuin olemattomia tai niin mitättömiä kokemuksina, ettei niista mainitsemistakaan oikeastaan pitäisi tehdä. Silti me tiedämme, että vaikkapa porukasta sulkeminen on tutkitusti niin raju kokemus, että se vastaa voimakkuudeltaan fyysistä kipua. Ryhmään kuulumattomuutta on toiselle erittäin helppoa viestiä hyvinkin pienin ja hienovaraisin keinoin. Lisäksi sitä voi tehdä tiedostamattaan. Itse asiassa luulen, että - täällä ilmaistuista ajatuksista päätelleen - Normakin tekee sitä itse. On vaikeaa kuvitella, että hänen käyttäytymisensä vaikuttaisi samanlaiselta satunnaisesta ulkomaalaisesta, vaikka hän samalla tsekkailee, mitä tuo epäilyttävä hnekilö mahtaa aikoa, ajatella ja onko mahdollisesti vaarallinen ja varottava tyyppi.

Yhtenä pistemäisenä tilanteena ja kohtaamisena varmasti tuollainen onkin mitätön juttu. Mutta - entä jos se on vallitseva viesti jatkuvana tilanteena muiden ihmisten suunnalta tavallisessa arjessa? Tällaisista pienistä epämiellyttäviltä tuntuvista sanattomista viesteistä kertovat monet muutkin kuin vain ulkomaalaiset. Muiden jollain lailla välttelevää, oudoksuvaa tai torjuvaa suhtautumista havaitsevat vaikkapa jollain lailla erilaisen lapsen vanhemmat, vammaiset ja vaikkapa lihavat ihmiset. Veikkaan myös, etttä suurin osa myös itsestään voi tunnistaa sen pienen epämukavuuden tunteen, joka ilmenee tällaisissa tilanteissa itsessä. Kun äkkiä toisen suuntaan katsominen muuttuukin epänormaalin tietoiseksi - ja katseen kääntää tarkoituksellisesti muualle - tai kun ei oikein tiedä, miten olla "luontevasti" erilaisia ihmisiä kohdatessaan. Tämä välittyy kyllä myös ulospäin. Kokemuksia saattaa myös olla monella siitä, miten epämukavuus hälvenee, kun kokemuksia kohtaamisista karttuu tai jopa tutustutaan. Se erilaisuus, joka aluksi leimasi tuota toista ihmistä muuttuu vain piirteeksi muiden joukossa, eikä enää dominoi tilannetta. On myös sellaista erilaisuutta, johon kollektiivisesti on opittu suhtautumaan neutraalimmin, kun se on yhteiskunnassa saanut yleisemmin hyväksytyn aseman, se on normalisoitu kaikenlaisen muun yksilöllisyyden joukkoon. Se on tavallistettu. Suunta voi ikävä kyllä olla myös toinen eli suhtautuminen johonkin erilaisuuteen muuttuukin aiempaa epäluuloisemmaksi. Kansanryhmää vastaan kiihottaminen on kielletty laissa, koska se on yksi tapa muuttaa yleisiä asenteita epäluuloisempaan suuntaan. Siksihän sitä juuri tehdään.

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - huhtikuu 04, 2019, 07:32:33
Helsingin keskusta tai Helsinki yleensäkään ei ole kai ole paikka, jossa Suomessa rasismiin helpoiten tavalliseen duunariaikaan liikkuvana törmää. Joensuulaisella onkin sitten taas ihan toiset kokemukset.

Kyse ei kuitenkaan mielestäni ole tästä, vaan siitä, että Norma kyllä muistaa pahan katseen vuosien takaa, jonka ulkkari muka mulkaisi, mutta on valmis vähättelemään lapsen rasismikokemusta jopa niin pitkälle, että epäilee motiiveja, joiden perusteella lapsi on alulle laitettu.

Jo tämä kertoo minulle, että totta hvetissä Suomessa rasismia on ja näyttää olevan kasvamaan päin, ainakin, jos kommentteja ihan vaan pelkästään täällä lukee.

T; Xante

Ymmärrät kai että epäilykseni kohdistuu tällaiseen naiseen (tai mieheen) joka ei pysty näkemään lapsessaan lasta sinänsä, vaan nimenomaan "ruskean" lapsen. Varmasti Suomessa on rasistisiakin idiootteja joille jonkun toisen ihmisen mukamas erilainen keho on joku dissauksen syy. Mutta jos pitää päästä nimenomaan laittamaan lapsia joiden ihonvärillä pääsee elvistelemään kun on se niin eksoottista että, niin ei sekään minusta mikään kehuttava teko ole.

Mitä tulee sitten tämmöisiin juttuihin että tehdään valintoja joita ei ole pakko tehdä, kuten muslimiksi kääntyminen, niin kyllähän se voi pikkaisen käydä ärsyttämään että muija kovaan ääneen pitää kaverilleen luennon siitä että mitä kaikkea Koraanissa seisoo. Yhtälailla ärsyttäisi Raamatunkin lopottaminen, kun sitä joutuu kuuntelemaan koko matkan pisteestä A pisteeseen B. Eli joskus se "rasismi" voi olla jotain mikä syntyy siitä että kyllästyy johonkin porukkaan.

Ja jos niin on, niin olen suvakki- ja käännynnäisrasisti.

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: safiiri - huhtikuu 04, 2019, 08:06:56
On myös aika ikävä ajatus, että vain suorastaan päällee hyökkääminen on merkityksellistä rasismia, mutta sitten juuri vaikkapa ne mulkaisut (joista kyllä itse pahoittaa mielensä ja kirjoittaa taakse pitkän tarinan siitä, miten kauheita aikomuksia ja ajatuksia niiden takana varmasti on) ovat ikäänkuin olemattomia tai niin mitättömiä kokemuksina, ettei niista mainitsemistakaan oikeastaan pitäisi tehdä. Silti me tiedämme, että vaikkapa porukasta sulkeminen on tutkitusti niin raju kokemus, että se vastaa voimakkuudeltaan fyysistä kipua. Ryhmään kuulumattomuutta on toiselle erittäin helppoa viestiä hyvinkin pienin ja hienovaraisin keinoin. Lisäksi sitä voi tehdä tiedostamattaan. Itse asiassa luulen, että - täällä ilmaistuista ajatuksista päätelleen - Normakin tekee sitä itse. On vaikeaa kuvitella, että hänen käyttäytymisensä vaikuttaisi samanlaiselta satunnaisesta ulkomaalaisesta, vaikka hän samalla tsekkailee, mitä tuo epäilyttävä hnekilö mahtaa aikoa, ajatella ja onko mahdollisesti vaarallinen ja varottava tyyppi.

Yhtenä pistemäisenä tilanteena ja kohtaamisena varmasti tuollainen onkin mitätön juttu. Mutta - entä jos se on vallitseva viesti jatkuvana tilanteena muiden ihmisten suunnalta tavallisessa arjessa? Tällaisista pienistä epämiellyttäviltä tuntuvista sanattomista viesteistä kertovat monet muutkin kuin vain ulkomaalaiset. Muiden jollain lailla välttelevää, oudoksuvaa tai torjuvaa suhtautumista havaitsevat vaikkapa jollain lailla erilaisen lapsen vanhemmat, vammaiset ja vaikkapa lihavat ihmiset. Veikkaan myös, etttä suurin osa myös itsestään voi tunnistaa sen pienen epämukavuuden tunteen, joka ilmenee tällaisissa tilanteissa itsessä. Kun äkkiä toisen suuntaan katsominen muuttuukin epänormaalin tietoiseksi - ja katseen kääntää tarkoituksellisesti muualle - tai kun ei oikein tiedä, miten olla "luontevasti" erilaisia ihmisiä kohdatessaan. Tämä välittyy kyllä myös ulospäin. Kokemuksia saattaa myös olla monella siitä, miten epämukavuus hälvenee, kun kokemuksia kohtaamisista karttuu tai jopa tutustutaan. Se erilaisuus, joka aluksi leimasi tuota toista ihmistä muuttuu vain piirteeksi muiden joukossa, eikä enää dominoi tilannetta. On myös sellaista erilaisuutta, johon kollektiivisesti on opittu suhtautumaan neutraalimmin, kun se on yhteiskunnassa saanut yleisemmin hyväksytyn aseman, se on normalisoitu kaikenlaisen muun yksilöllisyyden joukkoon. Se on tavallistettu. Suunta voi ikävä kyllä olla myös toinen eli suhtautuminen johonkin erilaisuuteen muuttuukin aiempaa epäluuloisemmaksi. Kansanryhmää vastaan kiihottaminen on kielletty laissa, koska se on yksi tapa muuttaa yleisiä asenteita epäluuloisempaan suuntaan. Siksihän sitä juuri tehdään.

Mutta miksi on niin että vain ulkomaalaisen taustan omaava tässä maassa saisi kertoa asioista joista hän on pahoittanut mielensä? Ihan kuin kantissuomalaisten täytyisi olla jotenkin vahvempaa porukkaa, milteipä jonkinlaisia yli-ihmisiä niin ettei ole minkäänlaisia tunteita vaikka kuka tekisi tai sanoisi mitä. Ja aika erikoista että tässä nyt helpoiten muistuu mileen jonkun ulkkispoitsun murhanhimoinen katse, mutta eipä muistu se mieleen että toinen melkein ajoi bussilla päälle. Ja kolmas istui bussipysäkillä ja räki kohti.

Epämiellyttäviä kokemuksia tulee ristiin rastiin kaikkien mahdollisten porukoiden kanssa, minua vain kiinnostaa minkä takia ulkkiksen kokema epämiellyttävyys muuttuu automaattisesti rasismiksi ja minkä takia kantis ei saa puhua epämiellyttävistä kokemuksista lainkaan. Entäs jos nämä kaikki epämiellyttävyydet voisivat yhdistää ihmisiä kaikenlaisten kulttuuri- ja "rotu"rajojen yli jos kävisi ilmi ettei tässä oikein kenelläkään ole mitenkään satavarmasti aina kiva olla kaikkien kanssa. Ja tarvitseeko ollakaan. Jos ulkomaalaiset nostetaan jalustalle, niin sitäkin kiusallisempi tunne monellekin tulee. Ja eivät halua olla missään tekemisissä ulkkisten kanssa, ettei käy joku kämmi ja leimataan rasistiksi.

Itse esim. pelkään normaalisti käyttäytyvän ulkomaalaisen kohdalla sitä etten ymmärrä mitään siitä mitä hän sanoo. Voihan toinen kokea loukkaavaksi jos kokoajan kyselen että mitä, mitä.

Toisaalta sitten taas jos ei itsekään tunne itseään minkään ryhmän jäseneksi, niin ei sitä ehkä jaksa alkaa paapomaan ja juolehtimaan että juurikin joku ulkomaalainen sellaisen kokemuksen saisi. Ja muistuu aina mieleen nämä teroitukset että muslimimiehiä ei saa katsoa silmiin tai se on seksuaalinen kutsu, ja sitten sekin muistuu mieleen että joku Lähi-idän tyyppi valitti lehdessä että "kun ei edes silmiin katsota". Juuri tuollaisten ihmeellisyyksien takia että teit niin tai näin niin teit väärinpäin ei kiinnosta olla missään tekemisissä muslimimiesten kanssa. Naiset voi olla ihan jees kun ei tarvitse pelätä olevansa heikoilla jäillä.