Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Rasismi Suomessa

Aloittaja MrKAT, maaliskuu 24, 2019, 21:56:09

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 3 Vieraat katselee tätä aihetta.

MrKAT

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - huhtikuu 04, 2019, 09:54:00
muistuu mieleen että joku Lähi-idän tyyppi valitti lehdessä että "kun ei edes silmiin katsota". Juuri tuollaisten ihmeellisyyksien takia että teit niin tai näin niin teit väärinpäin ei kiinnosta olla missään tekemisissä muslimimiesten kanssa. Naiset voi olla ihan jees kun ei tarvitse pelätä olevansa heikoilla jäillä.
Entäs syntymävammaisten kanssa, sellaisten joiden ulkonäköä moni kuvaisi "ruma" tai "iha outo" tai "hirviö"? Muistan näyttelytapahtuman jossa perheellä oli syntymävammainen lapsi, nenä puuttui tms erittäin poikkeavaa. Minä koitin olla tuijottamatta. Mutta pian lapsi oppii että ihmiset joko tuijottaa poikkeavasti tai kääntävät katseensa pois joka on yhtä lailla poikkeavaa. Lapsi voi sitten alkaa valittaa että "tuijotetaan liikkaa" ja "ei edess silmiin uskalleta katsoa eikä jutella tai vaikka juteltaisiin".
Päättelemmkö että näiden on pidettävä suunsa kiinni ja poissa kaduilta / läheltäsi kun ei mikään kelpaa?


Missä perussuomalainen törttöilemässä, siellä Jokisipilä puolustelemassa.
                    - Vanha turkulainen sananlasku (by Antti Gronow)

Hippi

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - huhtikuu 04, 2019, 09:54:00
Ja muistuu aina mieleen nämä teroitukset että muslimimiehiä ei saa katsoa silmiin tai se on seksuaalinen kutsu, ja sitten sekin muistuu mieleen että joku Lähi-idän tyyppi valitti lehdessä että "kun ei edes silmiin katsota". Juuri tuollaisten ihmeellisyyksien takia että teit niin tai näin niin teit väärinpäin ei kiinnosta olla missään tekemisissä muslimimiesten kanssa. Naiset voi olla ihan jees kun ei tarvitse pelätä olevansa heikoilla jäillä.

Tuosta säännöstä, ettei saisi katsoa silmiin, olen ollut autuaan tietämätön. Ehkä olen sen kuullut joskus, mutta eipä ole jäänyt mieleen, että se tarkoittaisi kutsua lähempään tuttavuuteen. Ei ole sitten katseeni tehonnut.

Esimerkiksi asiakaspalvelutilanteessa asiakkaana aina tervehtiessä ja kiittäessä tai jos tulee enemmänkin puhuttavaa, niin nostan katseeni "silmiin" ihan riippumatta aspan sukupuolesta tai etnisestä alkuperästä. Ei ole käynyt mielessäkään, että häntä pitäisi kohdella muuten kuin tehtäväänsä hoitavana ihmisenä. Sama tietty, jos minua tullaan puhuttelemaan jostain muusta syystä.

Voi olla, että täällä PK-seudulla vaan tuo kansainvälinen joukko on niin tavallista, että ei siihen juurikaan jaksa kiinnittää mitään erityistä huomiota.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Hippi - huhtikuu 04, 2019, 10:40:41
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - huhtikuu 04, 2019, 09:54:00
Ja muistuu aina mieleen nämä teroitukset että muslimimiehiä ei saa katsoa silmiin tai se on seksuaalinen kutsu, ja sitten sekin muistuu mieleen että joku Lähi-idän tyyppi valitti lehdessä että "kun ei edes silmiin katsota". Juuri tuollaisten ihmeellisyyksien takia että teit niin tai näin niin teit väärinpäin ei kiinnosta olla missään tekemisissä muslimimiesten kanssa. Naiset voi olla ihan jees kun ei tarvitse pelätä olevansa heikoilla jäillä.

Tuosta säännöstä, ettei saisi katsoa silmiin, olen ollut autuaan tietämätön. Ehkä olen sen kuullut joskus, mutta eipä ole jäänyt mieleen, että se tarkoittaisi kutsua lähempään tuttavuuteen. Ei ole sitten katseeni tehonnut.

Esimerkiksi asiakaspalvelutilanteessa asiakkaana aina tervehtiessä ja kiittäessä tai jos tulee enemmänkin puhuttavaa, niin nostan katseeni "silmiin" ihan riippumatta aspan sukupuolesta tai etnisestä alkuperästä. Ei ole käynyt mielessäkään, että häntä pitäisi kohdella muuten kuin tehtäväänsä hoitavana ihmisenä. Sama tietty, jos minua tullaan puhuttelemaan jostain muusta syystä.

Voi olla, että täällä PK-seudulla vaan tuo kansainvälinen joukko on niin tavallista, että ei siihen juurikaan jaksa kiinnittää mitään erityistä huomiota.

https://www.ensihoidontiedotus.fi/index.php/64-muslimi-maahanmuuttajana

Muslimipotilaan tervehtiminen

Suomessa ja yleensä länsimaissa on tapana kätellä potilasta tulohaastattelun tai vastaanoton alussa ja lopussa. Muslimit eivät kuitenkin Islamin sääntöjen mukaisesti kättele vastakkaista sukupuolta. Sen lisäksi jos Suomessa silmiin katsomista pidetään luottamusta herättävänä käyttäytymistapana, muslimilla se on suorastaan huonoa kasvatusta. Ihmisen pitää käyttäytyä nöyrästi ja silmiin katsomista pidetään epäkunnioittavana ja provokaation merkkinä. Tuijottamista ja pitkää katsetta pidetään taas seksuaalisen mielenkiinnon viesteinä.

Hippi

No sitten olen osoittanut huonoa kasvatusta, mutta onneksi en sentään ole tuijotellut pitkään, vaan käyttäytynyt suomalaisittain aika normaalisti. Olen saanut osaksieni kohtaliasta ja hyvää palvelua, joten ilmeisesti myös vastapuoli on sen verran jo sopeutunut suomalaisten huonoon käytökseen, että jopa vastaa siihan samalla tavalla ja jopa avoimemmin kuin syntyperäiset.

Tosin se mahdollisuus tässä vielä on, että kyseessä ei olisikaan ollut muslimi. Tätä en ole huomannut tarkistaa koskaan.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Norma Bates

Sitten taas toisaalta jos asettuu pysyvästi johonkin maahan, ei voi odottaa että alkuperäiset asukkaat tietävät kaikki pikku nippelit ja nappelit tulokkaan kulttuurista. Tietysti jos oikein voimalla ja väellä tullaan, niin alkuperäisväestön rippeet löytävät itsensä reservaateista.

mikainen

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - huhtikuu 04, 2019, 09:46:55






Ymmärrät kai että epäilykseni kohdistuu tällaiseen naiseen (tai mieheen) joka ei pysty näkemään lapsessaan lasta sinänsä, vaan nimenomaan "ruskean" lapsen. Varmasti Suomessa on rasistisiakin idiootteja joille jonkun toisen ihmisen mukamas erilainen keho on joku dissauksen syy. Mutta jos pitää päästä nimenomaan laittamaan lapsia joiden ihonvärillä pääsee elvistelemään kun on se niin eksoottista että, niin ei sekään minusta mikään kehuttava teko ole.

Kun vanhempi kertoo kokemuksen kuinka lapsensa on joutunut kaltoin kohdelluksi ihonvärinsä takia niin hänen täytyy ilmaista se ilman viittausta lapsensa ihonväriin tai muuten "ei pysty näkemään lapsessaan lasta sinänsä"?

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: mikainen - huhtikuu 04, 2019, 12:09:17
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - huhtikuu 04, 2019, 09:46:55






Ymmärrät kai että epäilykseni kohdistuu tällaiseen naiseen (tai mieheen) joka ei pysty näkemään lapsessaan lasta sinänsä, vaan nimenomaan "ruskean" lapsen. Varmasti Suomessa on rasistisiakin idiootteja joille jonkun toisen ihmisen mukamas erilainen keho on joku dissauksen syy. Mutta jos pitää päästä nimenomaan laittamaan lapsia joiden ihonvärillä pääsee elvistelemään kun on se niin eksoottista että, niin ei sekään minusta mikään kehuttava teko ole.

Kun vanhempi kertoo kokemuksen kuinka lapsensa on joutunut kaltoin kohdelluksi ihonvärinsä takia niin hänen täytyy ilmaista se ilman viittausta lapsensa ihonväriin tai muuten "ei pysty näkemään lapsessaan lasta sinänsä"?

Ja yleensäkin on oletettavaa, että ihmiset tekevät lapsia päästäkseen elvistelemään niiden ihonvärillä. Ihan tavallista, ettekö te muka tunne ketään?

T: Xante

Hayabusa

Lainaus käyttäjältä: Hippi - huhtikuu 04, 2019, 11:58:12
No sitten olen osoittanut huonoa kasvatusta, mutta onneksi en sentään ole tuijotellut pitkään, vaan käyttäytynyt suomalaisittain aika normaalisti. Olen saanut osaksieni kohtaliasta ja hyvää palvelua, joten ilmeisesti myös vastapuoli on sen verran jo sopeutunut suomalaisten huonoon käytökseen, että jopa vastaa siihan samalla tavalla ja jopa avoimemmin kuin syntyperäiset.

Tosin se mahdollisuus tässä vielä on, että kyseessä ei olisikaan ollut muslimi. Tätä en ole huomannut tarkistaa koskaan.

Jos joku loukkaantuu Hipin "tuijotteluista", niin silloin on päässä vikaa!
Ja sopimaton tehtäviin, joissa joutuu kohtaamaan ihmisiä tai ylipäätään mitään elollisia olentoja.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

safiiri

Sitten tämä totuttujen tapojen muuttamistoiveiden suuri ongelmallisuuskin on aikas tapauskohtaista. Kun sikaflunssa oli liikkeellä, ei ollut minkäänlaista ongelmaa lopettaa jotakuinkin tilanteessa kuin tilanteessa ihmisten kätteleminen. Hyvin sujuvasti kaikki tottuivat siihen, että nyt ei lääkäri / hoitaja / asiakaspalvelija tms. tarjoa kättään. Totunnaiset tavat muuttuivat hyvin sutjakasti ja ilman sen kummempaa tunnepohjaista suhtautumista. Suomalaisuus pysyi kasassa tästä tapojen muutoksesta huolimatta. Tästä jäi muutoinkin elämään tapa tarvittaessa jättää kättelyt pois, jos on jotain tarttuvaa liikkeellä tai muutoin tartuntariski syystä tai toisesta pitää ottaa lukuun. Loukkaantuuko joku tästä? Itse en ole sellaiseen törmännyt.

Kopek

#24
Kirjoitin seuraavan jutun jo Berliinissa viime kuussa, mutta unohdin lähettää sen. Se kuuluisi aihepiiriin "kirjallisuus", mutta menköön nyt tässä rasismiketjussa. Tein pienen lisäyksen kirjoituksen loppupuolelle. Muuten en tekstiä enää muuttanut.

Lainaus käyttäjältä: Topi - maaliskuu 26, 2019, 17:36:33

Tässä ollennaista on, että nyt "neekeri" on ihan oikeasti ja melko yksiselitteisesti latautunut termi ja haukkumasana, halusipa sitä tai ei.


Lainaus käyttäjältä: safiiri - maaliskuu 27, 2019, 09:11:05
Pepin isän kuninkuudessa hauskaa oli tavallaan se, että hän siis ei ollut neekeri. Näin siis neekerikuninkuus ei tarkoita neekeriyttä.

Voidaanko tehdä johtopäätös, että nimimerkki Safiiri syyllistyy tietyn kansanryhmän haukkumiseen, kun hän käyttää "yksiseliitteisesti latautunutta" sanaa?

Syyllistyykö nimimerkki Topikin haukkumiseen, kun hänkin kirjoittaa sanan?

Kyseistä sanaahan ei saisi nykyisin enää lausua eikä kirjoittaa, vaan se pitäisi korvata ilmaisulla "n-sana". Tällainen ainakin Yhdysvalloissa ja Suomen tiedostavissa piireissä on käytäntö.

Mitenhän tulevat sukupolvet enää tietävät, mistä n-sana tulee, koska alkuperäistä sanaa ei saa lausua eikä kirjoittaa? 

Lainaus käyttäjältä: Topi - maaliskuu 26, 2019, 17:36:33

Yleensähän kirjallisuutta ei kovin helposti muovata sen takia, että kieli ja yhteiskunta muuttuvat. Mutta tässä tapauksessa se on pienen makustelun jälkeen yllättävän helppo hyväksyä.

Yle uutisissa esitettiin muutama päivä sitten jonkun asiantuntijan kommentti, jossa hän esitti, että hän ei pysty keksimään tilannetta, jossa n-sanaa käytettäisiin ei-halventavassa ja ei-loukkaavassa ja ei-rasistisessa merkityksessä. En muista sanatarkkaan, mitä asiantuntija sanoi, mutta idea oli tämä.

Vastaan ensiksi Topin kommenttiin ja lopuksi asiantuntijan lausuntoon.

Minun miestäni (ja monen muunkin mielestä) n-sanan kieltäminen ei ole yllättävän helppoa asia hyväksyä vaan yllättävän vaikea. Yritän selittää miksi.

Merkittävin syy on se, että ylipäätään se ärsyttää, kun jonkin asian lyhyesti ja täsmällisesti ilmaiseva vanha ja tunnettu sana kielletään, mutta sen tilalle ei anneta lyhyesti ja täsmällisesti asian ilmaisevaa uutta sanaa. Vaikka ilmiötä voisi kuvata yhdellä sanalla, on pakko käyttää epämääräisiä pitkiä kiertoilmaisuja.

Kuvitellaan, että luonnonsuojelijoiden äärijärjestön vaatimuksesta sana "puu" kiellettäisiin loukkaavana, minkä jälkeen puista käytettäisiin kiertoilmaisuja kuten "isokokoinen metsässä kasvava" ja "sisältä kova luonnonkasvi" ja muuta vastaavaa. Eikö tämä olisi hankalaa ja ärsyttävää.

"Datsun" -merkkiset autot muuttuivat aikoinaan "Nissan" -merkkisiksi, eikä se ollut mikään ongelma. Yksi lyhyt sana korvattiin toisella lyhyellä sanalla.

Jos n-sanan tilalle olisi esitelty uusi helppo lyhyt sana, mitään ongelmaa ei myöskään olisi. Jos entiset n-sanalaiset olisivat nyt "jongreja" tai "luggeja" tai "botseja" tai "skungeja" tai mitä tahansa, mikä on helppo kirjoittaa ja sanoa, ongelmaa ei olisi.

Entisistä n-sanalaisista käytetty nimitys  "afrikkalainen" on huono, koska afrikkalaisissa on myös valkoihoisia. Se on siinäkin mielessä huono, että tiettyyn maanosaan viittaava ilmaus voi eristää ihmiset siitä kansasta mihin he kieleltään ja identiteetiltään ja passin perusteella kuuluvat. Suomalaiset vs. afrikkalaiset.

Toisaalta "musta" on myös huono ilmaus, koska eiväthän edellä mainittuun ryhmään kuuluvat ole täysin mustia. Jotkut intialaiset ovat yhtä tummia, joten millä perusteella he eivät ole mustia, mutta yhtä tummat entiset n-sanalaiset ovat?

Toinen ulottuvuus, mikä tässä asiassa monia närästää, on se, että ylipäätään jostakin ulkoapäin tulee mahtikäsky, joilla vaaditaan koko maailmaa muuttamaan puhettaan yhden etnisen ryhmän mielistelemiseksi. Miksi ei kielletä muitakin etnisiin ryhmiin viittaavia sanoja kuten eskimo tai intiaani. Nehän ovat myös loukkaavia. Eihän Amerikan alkuperäisasukkailla ole mitään tekemistä intialaisten kanssa. Pitikö Kolumbuksen erehdyksestä tehdä väestöryhmän nimi.

N-sanan kieltämisen historia juontuu 1960-luvulle, mutta en kertaa sitä tässä. Katselkaa vanhoja filmejä Youtubesta ja lukekaa vanhoja uutisia. Sieltä syyt selviävät. Käytännössä mustien ääriryhmät saivat kieltoon johtavan kehityksen aikaan. Tavallista mustaa ihmistä sana ei ärsyttänyt ennen kuin ääriryhmät saivat propagandallaan heidät "tiedostamaan", että sana on mukamas loukkaava.

Pakon edessä minäkään en käytä n-sanaa julkisuudessa, mutta en silti sisimmässäni hyväksy sitä, että sana on kielletty. Mutta minkäs teet. Erityisen epämukavaksi kiellon tekee se, että siihen sisältyy ilmiselvää etnistä syrjintää. Mustaihoisethan saavat käyttää sanaa. Sen sanominen on kielletty ainoastaan vaaleaihoisilta. Mustaihoisilla ei ole vastaavaa sanaa, joka olisi heiltä kielletty, mutta vaaleaihoisille sallittu. Ei kannata vastata, että orjuus, kolonialismi, rotusorto... Ne selitykset olen jo lukenut.

Asiantutijan kommenttiin siitä, että on vaikea keksiä mitään tilannetta, jossa kyseistä sanaa voisi käyttää ilman rasistista loukkaustarkoitusta, vastaan seuraavasti.

Käytän tuota sanaa kotipiirissä ja suppeassa vanhojen kavereiden piirissä ilman rasistista loukkaustarkoitusta. Olen tehnyt selväksi, että sanaan ei tässä yhteydessä sisälly mitään arvolatausta, mutta en jaksa harrastaa kiertelyä ja sanatemppuilua silloin, kun sitä ei kenenkään virallisen tahon takia tai julkisuuskuvan takia takia tarvitse harrastaa. Eli kotona ja vanhojen kavereiden seurassa voidaan olla vähän rennommin ja puhua niin kuin ennen puhuttiin. Kiertelemättä ja kaartelematta, yksinkertaisesti ja lyhyesti.

P.S. Tuo mainitsemani asiantuntija vastasi omaan kysymykseensä käyttäessään n-sanaa muussa kuin halveksivassa loukkaustarkoituksessa.

Norma Bates

Itse kyllä soisin että kättelystä päästäisiin eroon, koska en halua pidellä kenenkään vastenmielisen hikistä ja märkää räpylää. Ja kun jotkut ojentavat sen kätensä kuin kuolleen kalan (ei oma vertaukseni), niin yäk. Ilmeisesti jotkut suomalaiset eivät halua kättelystä luopua koska a) millä perusteella joku pieni vähemmistö saisi päättää enemmistön pitkään kestäneistä tavoista b) reippaalla kättelyllä osoitetaan luotettavuutta. Kättelyhän alunperin syntyi osoittamaan että "en ole aseistautunut sinua vastaan", Suomessa pääasiana tuntuu olevan eräänlaisen reippauden osoitus.

Mutta tosiaan sen voisi minun puolestani lopettaa. Jos ei ala periaatteita funtsailla ja kompastu kohtaan A.

Kopek

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - huhtikuu 09, 2019, 09:05:53
Mutta tosiaan sen voisi minun puolestani lopettaa. Jos ei ala periaatteita funtsailla ja kompastu kohtaan A.

Samaa mieltä. Kättely inhottaa minua. Kylään mentäessä bakteroidaan kädet koskettelemalla muiden käsiä, ja sen jälkeen omilla bakteroiduilla käsillä kosketellaan keksejä ja pullaa ja mitä nyt kylässä tarjotaan. Kun tulen kyläkäynniltä tai muusta kättelytapahtumasta, pesen välittömästi käteni.

Eilen tosin minua kätteli henkilö, jonka kättelystä en ollut pahoillani. Selitys löytyy ketjusta "fiilikset ja päivän mietteet".

Hups, tämä taisi nyt mennä ohi aiheesta. Olin vielä ajatellut kirjoittavani lisää kättelyyn liittyvästä hygieniapuolesta. Mitenhän aiheeseen saisi rasismia käsittelevän ulottuvuuden. Ottamalla käsittelyyn muslimien Koraaniin perustuvat "puhtausohjeet"? Vai kertomalla käytännön esimerkin metrossa maanneesta miehestä, joka haisi niin pahalle, että kukaan ei istunut samassa vaunun päädyssä hänen kanssaan - paitsi minä hetken, kunnes nopeasti vaihdoin kokonaan toiseen vaunuun ennen kuin juna lähti liikkeelle. Miehen ihonväri ei ollut sama kuin tyypillisillä Helsingin spurguilla.

Saares

Koulussa opetettiin neekeriheimoja: bantut, tibbat, betsat, kallat, hottentotit ja busmannit, njm-njam kansa, kafferilaiset, sudanit ja somalit. En ole tarkistanut onko k.o. oppikirja jäänyt talteen. Pitäisikö mahdollisesti löytyessä polttaa roviolla vai mikä olisi tarpeeksi puhdistava toimenpide? Entä kirjan omistaja?

kertsi

#28
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - huhtikuu 09, 2019, 09:05:53
Itse kyllä soisin että kättelystä päästäisiin eroon, koska en halua pidellä kenenkään vastenmielisen hikistä ja märkää räpylää. Ja kun jotkut ojentavat sen kätensä kuin kuolleen kalan (ei oma vertaukseni), niin yäk. Ilmeisesti jotkut suomalaiset eivät halua kättelystä luopua koska a) millä perusteella joku pieni vähemmistö saisi päättää enemmistön pitkään kestäneistä tavoista b) reippaalla kättelyllä osoitetaan luotettavuutta. Kättelyhän alunperin syntyi osoittamaan että "en ole aseistautunut sinua vastaan", Suomessa pääasiana tuntuu olevan eräänlaisen reippauden osoitus.
On vielä ainakin kolmas ja neljäskin syy: c) jotkut (perin idioottimaiset) miehet haluavat elvistellä näppivoimillaan musertamalla käteltävän henkilön kättä niin, että sattuu, eivätkä edes lopeta, vaikka käteltävä kiljuu kivusta d) miehet voivat pitää kättelyä keskenäisen statusmittelön keinona.


Trump's awkward handshakes with world leaders
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Renttu

Rasismi Suomessa tietysti kasvaa sitä kiivaammin, mitä enemmän tänne otetaan yhteiskuntaamme sopimatonta ja kulttuuristamme piittaamatonta tulijaa. Edellyttäähän se suorastaan hämmästyttävää oivalluskykyä, että jos ei halua rasismin kasvavan, ei kannata vastaanottaa rasisteja maahan.

Ruohonjuuritasolla peruskuvio näkyy Suomessakin jo, tarkemmin ottaen vankiloissa:

Äärioikeisto ohitti ääri-islamistit suomalaisissa vankiloissa – asiantuntija: "Koulutamme henkilökuntaa havaitsemaan väkivaltaisia suuntauksia" (IS).

Näin se homma etenee: mamuvangit jengiytyvät ja radikalisoituvat lisää vankiloissa, mikä johtaa vastareaktioon ja jengiytymiseen myös kantasuomalaisissa vangeissa. Samalla kaikkien vankeinhoito vaikeutuu ja huhhahhei, hilpeimmässä tapauksessa meneekin koko systeemi perseelleen. Vankiloista ei enää vapaudukaan ihmisiä, jotka yrittäisivät päästä takaisin kaidalle polulle vaan ihmisiä, jotka ovat verkostoituneet ja radikalisoituneet siellä vain lisää.

Seuraavaksi sama kuvio tapahtuukin suomalaisissa kouluissa. Muualla Euroopassa tehtyjen seurantatutkimusten perusteella sopii odottaa, että mamutaustaisten lapset ryhtyvät kiusaamaan kantaväestön lapsia, joka sekin johtaa vastareaktioon. Ehkä joku vielä muistaa, mutta tätä aihetta ja niitä tutkimuksia käsiteltiin varsin perusteellisesti jo Näkökulmalla, joten en ala etsimään samoja tutkimuksia nyt tähän uudelleen. Pointti kuitenkin on se, että nimen omaan tulijoiden lapset ovat pääsääntöisesti aktiivisia kiusaajia eikä niin päin, että kantaväestön lapset olisivat kuvion primus motor. Vallitsevassa ilmapiirissä näitä ikäviä tosiasioita on joillekin vain hieman hankala sulattaa. Vaan myöhäistä punnata, kun paska on jo housuissa.