Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Rasismi Suomessa

Aloittaja MrKAT, maaliskuu 24, 2019, 21:56:09

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 3 Vieraat katselee tätä aihetta.

Kopek

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - kesäkuu 21, 2019, 10:14:57
Jäi arvoitukseksi miten opetti, koska lukemaan pääsee vain rekisteröitymällä/kirjautumalla käyttäjäksi. En ole niin kiinnostunut näistä aiheista että hommautuisin moiseen.

Olen luullut, että hommafoorumin jutut ovat yleisesti luettavissa. No, paljastinpahan olevani rekisteröitynyt/kirjautunut. Tässä ote E.P.K:n kirjoituksesta:

Olin eräässä helsinkiläisessä kauppakeskuksessa menossa pankkiautomaatille, kun edelle ehtikin huivitettu somalinainen ( kasvonpiirteistä päätellen ) lastenvaunuineen ja kolmine lapsineen. He menivät automaattiin kiinni, mutta eivät alkaneet käyttää automaattia. 'Mitähän pirua tämäkin nyt taas on', ehdin jo ajatella, kun somalirouva kääntyi puoleeni ja kysyi, 'onko tämä sama kuin ottoautomaatti?' Kysymys johtui kai siitä, että automaatti oli Nosto- eikä Ottoautomaatti ja sellaisena hieman toisennäköinen. Nainen kertoi, että hän haluaisi katsoa tilinsä saldoa. Koska olin itsekin samalla asialla, tarjouduin opastamaan häntä uuden automaatin käytössä.

Työnsin korttini sisään ja näytin, mitä näppäimiä pitää painaa saadakseen paperitositteen saldosta. Samalla nainen pahoitteli sitä, että hänen poikansa kiljui jatkuvasti lastenvaunuissa - hän kertoi, että hänen tyttönsä ovat todella rauhallisia, mutta poika nyt on tällainen.. minä nyökkäilin ymmärtäväisenä.

Olen usein kuullut, että somalinaiset saattavat olla todella töykeitä ja ylimielisiä, mutta tämä kolmekymppinen rouva katsoi minua silmiin ja puhui minulle hymyillen ja kaikinpuolin asiallisesti ja normaalisti. Häntä ei haitannut, että olin mies ja vielä vääräuskoinen sikakin kaiken lisäksi. Olin jopa hieman yllättynyt tällaisesta ja tietenkin iloisesti yllättynyt  :)


Kyllähän tuosta kirjoituksesta tietysti asenne käy ilmi herkän rasismitutkan omaaville, joita täälläkin foorumilla on, nimimerkkejä mainitsematta, mutta ei E.P.K. oman kuvauksensa perusteella kuitenkaan vastaa rasisteista maalattua kuvaa torahampaisina ilkeinä petoina, jotka huutavat törkeyksiä maahanmuuttajille ja työntävät heitä junien alle, jos tilaisuus tulee.

E.P.K. oli siis kuullut, että somalinaiset ovat tietynlaisia, ja muodostanut tästä mielipiteen, jollaista joku voisi ennakkoluuloksikin sanoa. Ja nyt oikeassa kohtaamisessa mielipiteeseen tuli särö, kun somalinainen ei ollutkaan sellainen, miksi E.P.K. oli heitä luullut. Yksi tarinan opetus voisi olla se, että yksittäistapausten perusteella ei kannata tehdä kaikkia koskevia yleistyksiä. Ikävä kyllä taitaa olla niin, että mieluummin kuin muuttaisi mielipidettään E.P.K. korjaa särön mielipiteessään muiden hommalaisten myötävaikutuksella. Ja siinäkin toimii periaate, että yksittäistapauksen perusteella ei voi tehdä yleistyksiä.

Kopek

Lainaus käyttäjältä: kertsi - kesäkuu 21, 2019, 09:15:00
Ihan vaan tämän rakkaan ystäväni puolesta pistää vihaksi tuollainen länkytys statuslapsista.

Koska väärien kysymysten esittäminen näyttää olevan joidenkin mielestä länkyttämistä ja väittämistä, ilmeisesti ei kannata esittää vääriä kysymyksiä. Tiedän, että selitykset eivät auta, vaan nekin katsotaan väittämiseksi ja länkyttämiseksi, mutta jääräpäisenä ihmisenä yritän kuitenkin vielä selittää. Kaivoin esille Jatkumolla olleen kirjoitukseni kahden vuoden takaa. Sen löytääkseni piti ensiksi selata Yle Areenasta Mahadura ja Özbergan ohjelmasarjan jaksoja. Muistin ohjelmasta sen, että siinä oli vieraana suomalaisia tummaihoisia miehiä. No, pienen etsimisen ja koekuuntelun jälkeen ohjelma löytyi. Seuraava lainaus on sellaisenaan Jatkumo-foorumilta 8.6.2017:

----

Kuuntelin tänään autolla ajaessani ohjelmaa Mahadura ja Özbergan. Tällä kerralla ohjelmassa oli vieraana kolme etnisesti afrikkalaistaustaista suomalaista henkilöä. Nämä ihmiset vahvistivat aavistukseni, jonka olen jokin aika sitten tällä foorumilla esittänyt. Nimittäin aavistuksen siitä, että valkoihoiset edistykselliset naiset haluavat statussyistä saada ruskeita kiharatukkaisia lapsia, ja tähän he käyttävät avuksi mustia miehiä. Ruskeat lapset ovat muotia. Miehet käyttävät ilmaisua "mulattibuumi". Tämän muotiasian vahvistivat ohjelman naisjuontajatkin. Ohjelmassa esiintyneet mustat miehet olivat sitä mieltä, että motiivi on monesti läpinäkyvä ja tavallaan mustaa miestä alentava. Ja jotkut parisuhteet päättyvät ikävästi, kun lapset ja saatu, ja mies on täyttänyt tehtävänsä.

Kohdasta 46:30 alkaen (huolimattomasti kopioitua keskustelua, josta puuttuu yhtä ja toista, kuunnelkaa itse tarkemmin):

"Just se, että kyl, kyl meistä on muuhunki. Ja sit, toisaalta sä puhut miehistä. Mut sit naiset myös, ja ja ja, ja sit se, et niinku unelmoidaan ruskeista pikku lapsista, ja ja ja tällaset..."

"No, sano minkä takia se ei ole ok unelmoida mixed babies."

"No, ensinnäkin on pakko sanoo, että ihmisethän menee suhteisiin ja avioliittoihin niinku mitä erilaisimmista syistä. Ja joskus niinku jommal kummal osapuolelle saattaa olla jotain ei niinku positiivisii motiiveja. Ja yks näistä ei niin positiivisista motiiveista on kyl se, et, et halutaan vaan saada joku skidi, joka näyttää ihanalta, ihanalta tota."

"Tuo oli muotia. Mä muistan jossakin vaiheessa... "

"Sillon, kun me saatiin ensimmäisiä lapsia, jokainen oli: Hei mäkin haluan mulatin lapsia."

"Niin se oli mulattibuumi."

"Joo oikein."

"Ja onhan se edelleen."

"Okei."

"Niin, ni tuota. Ne saattaa päättyä tosi ikävästi ne liitot, ku jommal kummal osapuolella saattaa olla jotain ei niin positiivisia motiiveja."

http://areena.yle.fi/1-4147235

----

Tuolla tavalla olen kirjoittanut asiasta vähän yli kaksi vuotta sitten. Kirjoituksestani käy ilmi, että minulla on ollut jo tuolloin jonkinlainen aavistus siitä, että "monikulttuurisen" lapsen hankkimiseen voi joidenkin ihmisten kohdalla sisältyä hieman tavallisuudesta poikkeavia motiiveja. En tietenkään ajatellut enkä väittänyt, että kaikissa tapauksissa olisi näin. Näin ollen kertsin ei kannattasi vihoitella rakaan ystävänsä puolesta, koska en ole tarkoittanut häntä ja hänen tilanteensa kaltaisia tilanteita. Eiväthän aasialaiset lapset edes ole tarpeeksi tummaihoisia, jotta he kävisivät status-symboleiksi. Tämän tyyppisiä lapsiahan on syntynyt jo kymmenien vuosien ajan suomalaisten miesten ja thaimaalaisten naisten avioliitoissa, eikä näihin lapsiin ole kiinnitetty sen kummempaa huomiota. Eivät he ainakaan laajassa mitassa ole esiintyneet monikulttuurisuusmannekiineina.

Edellä mainittu radio-ohjelma puhuu sen puolesta, että joillakin suomalaisilla naisilla on kenties ollut sen tyyppisiä motiiveja (monien muiden syiden ja motiivien lisänä tietenkin vain), joiden olemassaolon mahdollisuudesta esitin kysymyksen ensimmäisessä tähän sarjaan kuuluvassa kirjoituksessani.

mikainen

Lainaus käyttäjältä: Juuli - kesäkuu 21, 2019, 10:40:50
Lainaus käyttäjältä: mikainen - kesäkuu 21, 2019, 09:30:18
Lainaus käyttäjältä: Juuli - kesäkuu 21, 2019, 09:15:45
Lainaus käyttäjältä: Kopek - kesäkuu 21, 2019, 06:49:42
Nimimerkkiä Eino P. Keravalta pitävät monet paatuneempaa paatuneempanakin rasistina, yhtenä Suomen pahimmista. Näin hän kertoi opettaneensa somalinaista:

https://hommaforum.org/index.php/topic,1951.msg3072367.html#msg3072367

Edellä mainittu kirjoittaja on kiinnostava siksi, että hän ei tee kirjoitusvirheitä, ja hänen tekstinsä on parhaimmillaan huomiota herättävän hyvää, vaikka hutejakin tietysti tulee. Kiinnostaisi tietää, mikä tämä henkilö on "siviilissä". Tarkoitan ammattia ja statusta, en henkilötietoja. Hänestä saa jotenkin ristiriitaisen vaikutelman.

Tuosta jutusta tulee mieleen, voisiko rasismia vastaan toimia järjestämällä tapaamisia maahanmuuttokriittisten ja maahanmuuttajien kesken. Kun maahanmuuttokriittiset huomaisivat, että maahanmuuttajat ovat tavallisia ihmisiä tavallisine tapoineen, eivätkä paljon poikkea heistä itsestään, rasismia ruokkivat ennakkoluulot voisivat vähentyä.

Ei  ole samanlaisia.  Vaikka suomalaiset asuvat parakeissa, ties missä hökkeleissä ei tule mieleen kipata aamupuuroa roskikseen. Ei järjestellä raiskauksia, ei terroritekoja. Mielestäni on pikkasen eroavaisuuksia. Myöskään terroritekojen , raiskauksien uhrit itse  eikä omaiset eivät pidä maahanmuuttajia ihan normaalaina suomalaisina.  :(
.

Sata vuotta sitten suomalaisille tuli mieleen paljon pahempiakin asioita. Nykypolvet ovat ehkä sitten jalostuneet eikä kenellekään tulisi mieleen toteuttaa oikeasti niitä asioita mitä nettiin oksentavat kirjoituksillaan.

Sata vuotta sitten nämä muuttajat metsästivät ynnä söivät toisiaan mikä kehitysvaihe suomalaisilta puuttuu.  ;D
.

Jännänoloisia otteita historiasta sinulla.

Norma Bates

Minä voisin aloittaa suhteen 30 v miehen eli siis itseäni 20 v nuoremman kanssa. Joku voisi nimittää miestäni statusmieheksi. Ja voisihan se ärsyttää jos meillä olisi aito rakkaus. Ja joku ystäväni voisi loukkaantua puolestani.

Mutta voisi toisaalta olla myös niin että olisin leuhka nuoresta miehestäni. Ja varmaan olisinkin. Mitä sitten? Mitä siitä pitäisi välittää mitä muut arvelevat motiiveistani tms.?

Ei sille nyt vaan mitään mahda että erilaisuus kiehtoo ihmisiä ja toisaalta jotkut katsovat että on leuhka akka jos tekee erikoisia valintoja kumppanin ja/tai jälkeläisten suhteen.

Karikko

^

Siitä vaan onhan hyviä esimerkkejä ihan valtakunnan ylintä johtoa myöten.

Status on ihan hyvä syy naida, "napsutella"

Laika

#380
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - kesäkuu 21, 2019, 10:20:53
Lainaus käyttäjältä: Laika - kesäkuu 21, 2019, 02:00:03
Talousteorian valossa nimelle voi siten antaa hinnan. Todellisia syitä on varmasti enemmän kuin teorioita mahtuu pahville, mutta statuslapset tai puolisosta saavutettu arvonnousu tuskin ovat yksi niistä, jos geneerisestä ulkomaalaisuudesta puhut. Mitä itse luulet?

Eihän se tietenkään mene niin että kaikki ovat joko lääpällään ulkomaalaisiin tai sitten vihaavat näitä. Sitä statusta ulkomaalaisten kanssa kaveeraamalla ja risteytymällä hankitaan "omiensa" parista, eli niiden muiden ulkomaalaisiin myönteisesti suhtautuvien. Siis mikäli ulkomaalaisten kanssa pyritään tekemisiin ja naimisiin vain jotta voisi saada toiset kateellisiksi.

Toisaalta maailmaa syleilevän suvaitsevaisen päässähän voi tapahtua sekin neronleimaus että häneen nuivasti suhtautuvat rajakit ovatkin itseasiassa kateellisia. Jurottavat vaan omissa oloissaan eivätkä tutustu iki-ihaniin ulkomaalaisiin. Jos vaan suostuisivat myöntämään että mieli tekee ja lähtisivät vaikkapa sinne vokkiin pällistelemään, niin sitten kaikilla olisi niin mukavaa että ja voitaisiin leikkiä vaikka yksi pientä elefanttia kaikki yhdessä.

Rajakkeja kuitenkin saattaa ällöttää se lapsellinen leikitysjuttu mikä tuntuu olevan suvaitsevaisille tädeille niin kova sana. Itselläni kai ärsytys nousee kaikkein helpoiten tuosta pusi pusi -meiningistä ja juuri kaiketi sen takia joku voi minua rasselinakin pitää. Vaikka eihän se toki ulkomaalaisten vika ole että suomalaisissa on näitä vaaleanpunaiset linssit päässä pasteerailevia täti-ihmisiä (sukupuolesta riippumatta).

Jaa. Minulle kai tuttavieni puolisot ovat tähän asti olleet normaaleja ihmisolentoja, joihin tutustutaan heidän itsensä vuoksi. Olen saattanut epähuomiossa tietysti suhtautua heihin myönteisesti, mitä en sinulle pahoittele. Tosin niin kuin sanoin, osa on häipynyt suomalaisen puolisonsa kanssa ulkomaille, enkä sitä ihmettele.

Kommenttisi on totta puhuakseni sikäli tympeä, ettei siihen tee mieli antaa mitään asiallista vastausta. Lasten perään kadulla huudelleista öykkäreistä olen kyllä kuullut kotitienoollani, mutta yhtään aikuisten taluttajaa ei ole tullut vastaani täällä -olisikin, niin voisin ehdottaa keitä aikuisia heidän pitäisi seuraavaksi taluttaa.
'Custom will reconcile people to any atrocity, and fashion will drive them to acquire any custom.'

-George Bernard Shaw

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Laika - kesäkuu 21, 2019, 16:57:59
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - kesäkuu 21, 2019, 10:20:53
Lainaus käyttäjältä: Laika - kesäkuu 21, 2019, 02:00:03
Talousteorian valossa nimelle voi siten antaa hinnan. Todellisia syitä on varmasti enemmän kuin teorioita mahtuu pahville, mutta statuslapset tai puolisosta saavutettu arvonnousu tuskin ovat yksi niistä, jos geneerisestä ulkomaalaisuudesta puhut. Mitä itse luulet?

Eihän se tietenkään mene niin että kaikki ovat joko lääpällään ulkomaalaisiin tai sitten vihaavat näitä. Sitä statusta ulkomaalaisten kanssa kaveeraamalla ja risteytymällä hankitaan "omiensa" parista, eli niiden muiden ulkomaalaisiin myönteisesti suhtautuvien. Siis mikäli ulkomaalaisten kanssa pyritään tekemisiin ja naimisiin vain jotta voisi saada toiset kateellisiksi.

Toisaalta maailmaa syleilevän suvaitsevaisen päässähän voi tapahtua sekin neronleimaus että häneen nuivasti suhtautuvat rajakit ovatkin itseasiassa kateellisia. Jurottavat vaan omissa oloissaan eivätkä tutustu iki-ihaniin ulkomaalaisiin. Jos vaan suostuisivat myöntämään että mieli tekee ja lähtisivät vaikkapa sinne vokkiin pällistelemään, niin sitten kaikilla olisi niin mukavaa että ja voitaisiin leikkiä vaikka yksi pientä elefanttia kaikki yhdessä.

Rajakkeja kuitenkin saattaa ällöttää se lapsellinen leikitysjuttu mikä tuntuu olevan suvaitsevaisille tädeille niin kova sana. Itselläni kai ärsytys nousee kaikkein helpoiten tuosta pusi pusi -meiningistä ja juuri kaiketi sen takia joku voi minua rasselinakin pitää. Vaikka eihän se toki ulkomaalaisten vika ole että suomalaisissa on näitä vaaleanpunaiset linssit päässä pasteerailevia täti-ihmisiä (sukupuolesta riippumatta).

Jaa. Minulle kai tuttavieni puolisot ovat tähän asti olleet normaaleja ihmisolentoja, joihin tutustutaan heidän itsensä vuoksi. Olen saattanut epähuomiossa tietysti suhtautua heihin myönteisesti, mitä en sinulle pahoittele. Tosin niin kuin sanoin, osa on häipynyt suomalaisen puolisonsa kanssa ulkomaille, enkä sitä ihmettele.

Kommenttisi on totta puhuakseni sikäli tympeä, ettei siihen tee mieli antaa mitään asiallista vastausta. Lasten perään kadulla huudelleista öykkäreistä olen kyllä kuullut kotitienoollani, mutta yhtään aikuisten taluttajaa ei ole tullut vastaani täällä -olisikin, niin voisin ehdottaa keitä aikuisia heidän pitäisi seuraavaksi taluttaa.

Oman panoksensa antavat tietysti lehdet joissa haastatellaan jotain rastapäistä Minttu-Tuutikkia joka on ollut naimisissa kolmen eri ulkomaalaisen miehen kanssa ja lapsia hankittu tietysti jokaisen kanssa. Koska en pidä lasten laittamisesta niin voi toki olla että suhtaudun tympeästi lisääntymishinkuisiin ihmisiin, enkä näe heitä puolijumalina ja arjen sankareina. Joskus tuntuu että se lasten haluaminen on vain merkki ihmisen pohjattomasta ahneudesta. Ja henkisesti keskenkasvuisten tyttösten nukkeleikeistä joissa lapset ovat nukkeina.

Osin epäluottamukseni äitsyköitä kohtaan juontaa parista sukulaisestani. Nämä ovat äiti ja tytär joilla kummallakin oli hinku saada monta lasta, mutta heti kun lapsi kasvaa, suhtautuminen jälkeläiseen muuttuu kielteiseksi. Eli tykätään vauvoista, mutta ei isommista lapsista.

Pitkälle kouluttautuneiden ja iäkkäämpien ihmisten keskuudessa pariutuminen ulkomaalaisen kanssa varmaan voineekin toimia yksilöllisellä tasolla niin että oikeasti kiinnostutaan ihmisestä itsestään. Mutta joku parikymppinen hurmahenki tai alaluokan muija saattavat perustaa suhteensa hyvinkin pinnallisiin seikkoihin nojaten.

Toope

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - kesäkuu 21, 2019, 17:36:41
Oman panoksensa antavat tietysti lehdet joissa haastatellaan jotain rastapäistä Minttu-Tuutikkia joka on ollut naimisissa kolmen eri ulkomaalaisen miehen kanssa ja lapsia hankittu tietysti jokaisen kanssa...
Mutta eihän HS:ssa ole ihan edes joka päivä tällaisia mokuihannointiuutisia saati sitten homoihannointiuutisia. Melkein vaan joka päivä.

Toope

Lainaus käyttäjältä: safiiri - kesäkuu 19, 2019, 08:22:09
Enpä taida pidätellä hengitystäni, että joskus tajuaisit tämän. Sinulle ei ole mitään yhteistä todellisuutta, vaan vain oma toopetodellisuus.
Keskity Safiiri todellisiin ongelmiin älä ideologisiin tai keksittyihin ongelmiin. Olet suomalaisena naisena onnenpekka. Anteeksi, että käytin maskuliinista termiä... ;D

Toope

Lainaus käyttäjältä: Sepe - kesäkuu 20, 2019, 09:25:40
Feminismi on yksi rasismin ilmenemismuoto.
Pahimmillaan nykyfeminismi on hyvin autoritaarinen aatekäsitys. Se ei enää edusta tasa-arvokäsitystä.

Toope

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - kesäkuu 20, 2019, 10:15:53
Kyllä se on naisvihaa sepustaa, että lähinnä äidit tekevät lapsia lapsia statusesineiksi, ei siihen rasismia tai poliisivihaa tarvitse sekoittaa.
Jos tekevät lapsia tarjoamatta isää lapsilleen, voitko pitää heitä oikeina äiteinä?

Toope

Lainaus käyttäjältä: safiiri - kesäkuu 20, 2019, 11:40:09
Miksei Trumpin ajatella hankkineen statuslapsia missivaimonsa kanssa? Onhan selvää, että vaimo on valittu ulkonäkönsä perusteella - joten tokihan mielessä varmaan on ollut myös tulevien jälkeläisten ulkomuoto.
Miksi menestyvä mies ottaisi ruman naisen vaimokseen, kun kauniita on jonossa?

Toope

Lainaus käyttäjältä: kertsi - kesäkuu 20, 2019, 11:45:01
Ettei vaan olisi myös Toope esittänyt samansuuntaisia aivopieruja puhuessaan (statuslapsien sijaan) lelulapsista (taisi olla kyllä kyse sp- tai seksuaalivähemmistöistä). Minkä takia rasistipiireissä kehitellään noin älyttömiä valheita?
Lelulapsilla tarkoitin näitä vihervasuri-ihmisiä, jotka vartavasten haluavat jonkun erivärisen statuslapsen, jotta voi esiintyä omiensa joukossa ylväänä suvakkina. Otetaan siis ihan vaan jostain kulttuurista joku vierasperäinen lapsi tänne, vaikka tiedetään, että ongelmiahan siitä tulee. Ei ole lapsen edun ajattelua, on aikuisen edun ajattelua. Madonnat ja jotkut Hollywood-porukat tätä lelulapsitouhua ovat harrastaneet, nyt kai Jutta Urpilainen.

Toope

Lainaus käyttäjältä: Kopek - kesäkuu 21, 2019, 12:33:59
Olen luullut, että hommafoorumin jutut ovat yleisesti luettavissa.
Hommafoorumin kirjoitukset ovat yleisesti ottaen luettavissa, paitsi pari osiota, jotka vaativat kirjautumista.
Peräkammari, eli huumoripuoli on se, johon pääsee vain kirjautuneena.

a4

Lainaus käyttäjältä: Toope - kesäkuu 21, 2019, 22:05:28
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - kesäkuu 21, 2019, 17:36:41
Oman panoksensa antavat tietysti lehdet joissa haastatellaan jotain rastapäistä Minttu-Tuutikkia joka on ollut naimisissa kolmen eri ulkomaalaisen miehen kanssa ja lapsia hankittu tietysti jokaisen kanssa...
Mutta eihän HS:ssa ole ihan edes joka päivä tällaisia mokuihannointiuutisia saati sitten homoihannointiuutisia. Melkein vaan joka päivä.
Onneksi voi välipäivinä pelailla pleikkaria.
https://twitter.com/sony/status/1002583078324203522