Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Rasismi Suomessa

Aloittaja MrKAT, maaliskuu 24, 2019, 21:56:09

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Saares

Lainaus käyttäjältä: Kopek - kesäkuu 21, 2019, 12:33:59
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - kesäkuu 21, 2019, 10:14:57
Jäi arvoitukseksi miten opetti, koska lukemaan pääsee vain rekisteröitymällä/kirjautumalla käyttäjäksi. En ole niin kiinnostunut näistä aiheista että hommautuisin moiseen.

Olen luullut, että hommafoorumin jutut ovat yleisesti luettavissa. No, paljastinpahan olevani rekisteröitynyt/kirjautunut. Tässä ote E.P.K:n kirjoituksesta:

Olin eräässä helsinkiläisessä kauppakeskuksessa menossa pankkiautomaatille, kun edelle ehtikin huivitettu somalinainen ( kasvonpiirteistä päätellen ) lastenvaunuineen ja kolmine lapsineen. He menivät automaattiin kiinni, mutta eivät alkaneet käyttää automaattia. 'Mitähän pirua tämäkin nyt taas on', ehdin jo ajatella, kun somalirouva kääntyi puoleeni ja kysyi, 'onko tämä sama kuin ottoautomaatti?' Kysymys johtui kai siitä, että automaatti oli Nosto- eikä Ottoautomaatti ja sellaisena hieman toisennäköinen. Nainen kertoi, että hän haluaisi katsoa tilinsä saldoa. Koska olin itsekin samalla asialla, tarjouduin opastamaan häntä uuden automaatin käytössä.

Työnsin korttini sisään ja näytin, mitä näppäimiä pitää painaa saadakseen paperitositteen saldosta. Samalla nainen pahoitteli sitä, että hänen poikansa kiljui jatkuvasti lastenvaunuissa - hän kertoi, että hänen tyttönsä ovat todella rauhallisia, mutta poika nyt on tällainen.. minä nyökkäilin ymmärtäväisenä.

Olen usein kuullut, että somalinaiset saattavat olla todella töykeitä ja ylimielisiä, mutta tämä kolmekymppinen rouva katsoi minua silmiin ja puhui minulle hymyillen ja kaikinpuolin asiallisesti ja normaalisti. Häntä ei haitannut, että olin mies ja vielä vääräuskoinen sikakin kaiken lisäksi. Olin jopa hieman yllättynyt tällaisesta ja tietenkin iloisesti yllättynyt  :)


Kyllähän tuosta kirjoituksesta tietysti asenne käy ilmi herkän rasismitutkan omaaville, joita täälläkin foorumilla on, nimimerkkejä mainitsematta, mutta ei E.P.K. oman kuvauksensa perusteella kuitenkaan vastaa rasisteista maalattua kuvaa torahampaisina ilkeinä petoina, jotka huutavat törkeyksiä maahanmuuttajille ja työntävät heitä junien alle, jos tilaisuus tulee.

E.P.K. oli siis kuullut, että somalinaiset ovat tietynlaisia, ja muodostanut tästä mielipiteen, jollaista joku voisi ennakkoluuloksikin sanoa. Ja nyt oikeassa kohtaamisessa mielipiteeseen tuli särö, kun somalinainen ei ollutkaan sellainen, miksi E.P.K. oli heitä luullut. Yksi tarinan opetus voisi olla se, että yksittäistapausten perusteella ei kannata tehdä kaikkia koskevia yleistyksiä. Ikävä kyllä taitaa olla niin, että mieluummin kuin muuttaisi mielipidettään E.P.K. korjaa särön mielipiteessään muiden hommalaisten myötävaikutuksella. Ja siinäkin toimii periaate, että yksittäistapauksen perusteella ei voi tehdä yleistyksiä.
Tarkistiko E.P.K. oman tilinsä saldon näyttöepisodin jälkeen?

-:)lauri

#391
Lainaus käyttäjältä: Kopek - kesäkuu 21, 2019, 12:33:59
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - kesäkuu 21, 2019, 10:14:57
Jäi arvoitukseksi miten opetti, koska lukemaan pääsee vain rekisteröitymällä/kirjautumalla käyttäjäksi. En ole niin kiinnostunut näistä aiheista että hommautuisin moiseen.

Olen luullut, että hommafoorumin jutut ovat yleisesti luettavissa. No, paljastinpahan olevani rekisteröitynyt/kirjautunut. Tässä ote E.P.K:n kirjoituksesta:

Olin eräässä helsinkiläisessä kauppakeskuksessa menossa pankkiautomaatille, kun edelle ehtikin huivitettu somalinainen ( kasvonpiirteistä päätellen ) lastenvaunuineen ja kolmine lapsineen. He menivät automaattiin kiinni, mutta eivät alkaneet käyttää automaattia. 'Mitähän pirua tämäkin nyt taas on', ehdin jo ajatella, kun somalirouva kääntyi puoleeni ja kysyi, 'onko tämä sama kuin ottoautomaatti?' Kysymys johtui kai siitä, että automaatti oli Nosto- eikä Ottoautomaatti ja sellaisena hieman toisennäköinen. Nainen kertoi, että hän haluaisi katsoa tilinsä saldoa. Koska olin itsekin samalla asialla, tarjouduin opastamaan häntä uuden automaatin käytössä.

Työnsin korttini sisään ja näytin, mitä näppäimiä pitää painaa saadakseen paperitositteen saldosta. Samalla nainen pahoitteli sitä, että hänen poikansa kiljui jatkuvasti lastenvaunuissa - hän kertoi, että hänen tyttönsä ovat todella rauhallisia, mutta poika nyt on tällainen.. minä nyökkäilin ymmärtäväisenä.

Olen usein kuullut, että somalinaiset saattavat olla todella töykeitä ja ylimielisiä, mutta tämä kolmekymppinen rouva katsoi minua silmiin ja puhui minulle hymyillen ja kaikinpuolin asiallisesti ja normaalisti. Häntä ei haitannut, että olin mies ja vielä vääräuskoinen sikakin kaiken lisäksi. Olin jopa hieman yllättynyt tällaisesta ja tietenkin iloisesti yllättynyt  :)


Kyllähän tuosta kirjoituksesta tietysti asenne käy ilmi herkän rasismitutkan omaaville, joita täälläkin foorumilla on, nimimerkkejä mainitsematta, mutta ei E.P.K. oman kuvauksensa perusteella kuitenkaan vastaa rasisteista maalattua kuvaa torahampaisina ilkeinä petoina, jotka huutavat törkeyksiä maahanmuuttajille ja työntävät heitä junien alle, jos tilaisuus tulee.

E.P.K. oli siis kuullut, että somalinaiset ovat tietynlaisia, ja muodostanut tästä mielipiteen, jollaista joku voisi ennakkoluuloksikin sanoa. Ja nyt oikeassa kohtaamisessa mielipiteeseen tuli särö, kun somalinainen ei ollutkaan sellainen, miksi E.P.K. oli heitä luullut. Yksi tarinan opetus voisi olla se, että yksittäistapausten perusteella ei kannata tehdä kaikkia koskevia yleistyksiä. Ikävä kyllä taitaa olla niin, että mieluummin kuin muuttaisi mielipidettään E.P.K. korjaa särön mielipiteessään muiden hommalaisten myötävaikutuksella. Ja siinäkin toimii periaate, että yksittäistapauksen perusteella ei voi tehdä yleistyksiä.

Ainakin olette johdonmukaisia. Samalla tavalla kuin yksittäistapaukset osoittavat teille, kuinka kaikki mamut ovat rikollisia, yksittäiset viestit rasismistaan surullisen kuuluisan Eino P:n koko tuotannossa todistavat, ettei hän suinkaan ole rasisti.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Hayabusa

Elämä on - yksittäistapauksia....
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Norma Bates

Ainakaan raiskaajia eivät kaikki maahanmuuttajat ole, koska seassa on myös naisia ja lapsia. Maahanänkijät eivät sitten taas automaattisesti ole sama asia kuin maahanmuuttajat.

Toope

Lainaus käyttäjältä: Toope - kesäkuu 21, 2019, 22:27:02
Lainaus käyttäjältä: Kopek - kesäkuu 21, 2019, 12:33:59
Olen luullut, että hommafoorumin jutut ovat yleisesti luettavissa.
Hommafoorumin kirjoitukset ovat yleisesti ottaen luettavissa, paitsi pari osiota, jotka vaativat kirjautumista.
Peräkammari, eli huumoripuoli on se, johon pääsee vain kirjautuneena.
Eino P. on niitä humoristi/satiirikkokirjoittajia, joita Hommalla on muutamiakin. He ovat niitä nykyajan Kari Suomalaisia, jotka osoittavat niitä ongelmapisteitä yhteiskunnassamme, vaikkakin ehkä joitakin raivostuttavalla tavalla/tyylillä. Mutta eikö yhteiskunta aina tarvitse satiirikkoja ja kuplien puhkaisijoita? Niitä, jotka näkevät Keisarin olevan vaatteitta?

Toope

Lainaus käyttäjältä: Vihervasemmisto - kesäkuu 22, 2019, 02:28:11
...yksittäiset viestit rasismistaan surullisen kuuluisan Eino P:n koko tuotannossa todistavat, ettei hän suinkaan ole rasisti.
Yhdentekevää. Se, että joku on mielestäsi rasisti, ei todista, ettei hän olisi väitteissään oikeassa tai väärässä. Rasismisyytös ei ole mikään todiste teesien virheellisyydestä.

kertsi

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - kesäkuu 22, 2019, 19:08:53
Ainakaan raiskaajia eivät kaikki maahanmuuttajat ole, koska seassa on myös naisia ja lapsia. Maahanänkijät eivät sitten taas automaattisesti ole sama asia kuin maahanmuuttajat.
Boldaus mun. Ihanko tosissasi väität, että kaikki maahanmuuttajamiehet sitten ovat raiskaajia? Niin tuon kommenttisi voi tulkita. Ja moinen valehtelu kyllä istuu hyvin tähän keskusteluaiheeseen.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: kertsi - kesäkuu 22, 2019, 22:47:49
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - kesäkuu 22, 2019, 19:08:53
Ainakaan raiskaajia eivät kaikki maahanmuuttajat ole, koska seassa on myös naisia ja lapsia. Maahanänkijät eivät sitten taas automaattisesti ole sama asia kuin maahanmuuttajat.
Boldaus mun. Ihanko tosissasi väität, että kaikki maahanmuuttajamiehet sitten ovat raiskaajia? Niin tuon kommenttisi voi tulkita. Ja moinen valehtelu kyllä istuu hyvin tähän keskusteluaiheeseen.

Ei me voida kumpikaan tietää varmuudella mitä kaikki maahanmuuttajamiehet ovat tai potentiaalisesti ovat. Minulla oli aikoinaan Tiede-foorumilla ketju "Kaikki miehet ovat potentiaalisia raiskaajia" jolla halusin provosoida miehiä kertomaan että he eivät ole. Kaippa hain sillä tavalla itselleni lohtua ja turvallisuutta, mene tiedä. Vuoden 2015 jälkeen ei ole ollut tippaakaan turvallinen olo missään päin lähiseudulla liikkuessa (koska liikun aina yksin). Hivenen turvaa ja itsevarmuutta olen saanut Krav Magasta, mutta ei silläkään pitkälle pötki jos tulee kokonainen ulkomaankieltä pölöttävä miesjoukko vastaan.

Missään vaiheessa en ole hoksannut minkä takia jonkun taustoiltaan epämääräisen maita kiertäneen miehen mielipaha jos häntä epäillään raiskaajaksi on merkittävämpi kuin jonkun naisen mielipaha kun hän huomaa että pitäisi alkaa rajoittamaan omaa elämäänsä tai sitten elää jatkuvassa pelossa.

Toope

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - kesäkuu 22, 2019, 23:12:07
Missään vaiheessa en ole hoksannut minkä takia jonkun taustoiltaan epämääräisen maita kiertäneen miehen mielipaha jos häntä epäillään raiskaajaksi on merkittävämpi kuin jonkun naisen mielipaha kun hän huomaa että pitäisi alkaa rajoittamaan omaa elämäänsä tai sitten elää jatkuvassa pelossa.
Ehkä tuo juuri kertoo siitä, miten yhteiskunta tarvitsee luottamusta ja miten se luottamus kärsii erilaisten etnisyyksien/uskontojen/kulttuurien maahantulon myötä. Meillä ei ole enää sitä samaa uskoa ja luottamusta yhteiskuntaamme, kuin aiemmin.

Alamme varoa ja katsomaan olkamme yli. Emme luota siihen kauppakumppaniin, joka edustaa jotain toista kulttuuria. Näemme epäluottamuksen kasvavan, koska ihmisillä on taipumusta luottaa samankaltaisiinsa ja epäillä vieraita. (Samuel P. Huntington - Kulttuurien kamppailu, 1996). Tällöin monikulttuurinen/etninen/uskonnollinen yhteiskunta ei luo luottamusta, vaan pikemminkin luo enklaaveja yhteiskunnan sisälle. Sellaisia, joilla ei välttämättä ole luottamusta toisiaan kohtaan = Ei luottamusta valtayhteiskuntaa kohtaan.

mikainen

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - kesäkuu 22, 2019, 23:12:07
Lainaus käyttäjältä: kertsi - kesäkuu 22, 2019, 22:47:49
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - kesäkuu 22, 2019, 19:08:53
Ainakaan raiskaajia eivät kaikki maahanmuuttajat ole, koska seassa on myös naisia ja lapsia. Maahanänkijät eivät sitten taas automaattisesti ole sama asia kuin maahanmuuttajat.
Boldaus mun. Ihanko tosissasi väität, että kaikki maahanmuuttajamiehet sitten ovat raiskaajia? Niin tuon kommenttisi voi tulkita. Ja moinen valehtelu kyllä istuu hyvin tähän keskusteluaiheeseen.

Ei me voida kumpikaan tietää varmuudella mitä kaikki maahanmuuttajamiehet ovat tai potentiaalisesti ovat.

Se on tietysti totta. Emme voi myöskään tietää varmuudella mitä kaikkea pudasjärveläiset naiset ovat. Varsinkaan potentiaalisesti. Voivat vaikka kaikki olla lapsentappajia ja nymfomaaneja.

Xantippa

Vuonna 2015 Norma uhosi muuttavansa mielensä maahanmuuttajista, jos osoittautuu, että he eivät olekaan uhka ja esimerkiksi häntä ei raiskata tai muutakaan pelottavaa ei tapahdu. En tiedä, miten pitkästä aikavälistä sitten puhutaankaan, mutta nähtävästi vielä Norma odottaa väistämätöntä tapahtuvaksi.

T: Xante

safiiri

Lainaus käyttäjältä: Toope - kesäkuu 22, 2019, 23:36:01
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - kesäkuu 22, 2019, 23:12:07
Missään vaiheessa en ole hoksannut minkä takia jonkun taustoiltaan epämääräisen maita kiertäneen miehen mielipaha jos häntä epäillään raiskaajaksi on merkittävämpi kuin jonkun naisen mielipaha kun hän huomaa että pitäisi alkaa rajoittamaan omaa elämäänsä tai sitten elää jatkuvassa pelossa.
Ehkä tuo juuri kertoo siitä, miten yhteiskunta tarvitsee luottamusta ja miten se luottamus kärsii erilaisten etnisyyksien/uskontojen/kulttuurien maahantulon myötä. Meillä ei ole enää sitä samaa uskoa ja luottamusta yhteiskuntaamme, kuin aiemmin.

Alamme varoa ja katsomaan olkamme yli. Emme luota siihen kauppakumppaniin, joka edustaa jotain toista kulttuuria. Näemme epäluottamuksen kasvavan, koska ihmisillä on taipumusta luottaa samankaltaisiinsa ja epäillä vieraita. (Samuel P. Huntington - Kulttuurien kamppailu, 1996). Tällöin monikulttuurinen/etninen/uskonnollinen yhteiskunta ei luo luottamusta, vaan pikemminkin luo enklaaveja yhteiskunnan sisälle. Sellaisia, joilla ei välttämättä ole luottamusta toisiaan kohtaan = Ei luottamusta valtayhteiskuntaa kohtaan.

Toope tuo ajatuksesi vain on ongelmallinen, koska ihmiset eivät koskaan ole keskenään samanlaisia. Siksi luottamuksen lisääminen ei onnistu vain vaatimalla muita muuttumaan itsesi kaltaisiksi, jotta sitten uskaltaisit luottaa. Meidän on aina pakko myös uskaltaa antaa luottamustamme, vaikka koskaan emme voi saada täyttä varmuutta, ettei se osoittaudu virheeksi. Kyllä, luottamusta tarvitaan, jotta yhteiskunta voi toimia hyvin. Mutta luottamuksen muodostumisen asettaminen vain toisen osapuolen velvoitteeksi ja tehtäväksi on - epäluottamusta. Olet tuossa ikävän sokea sille, etä myös itseltäsi vaaditaan jotakin, jotta luottamus voi syntyä.

Jään miettimään, oletko ehkä itse sellainen, johon ei ole luottamista, joten sillä perusteella myös itse epäilet muita, etkä luottamaan oikein pysty. Ethän myöskään luota moniin suomalaisiinkaan, koska he mielestäsi ovat itsesi kanssa liian erilaisia. Luottamuksesi ei kohdistu humanisteihin tai helsinkiläisiin tai taiteilijoihin. Heissä on jotakin hyvin epäilyttävää mielestäsi.

Siten kyse ei ole edes siitä, että saman valtion kansalaiset tai edes etnisesti samaan ryhmään kuuluvat saisivat nauttia luotamuksestasi. Päinvastoin olet sen antamisessa hyvin kitsas. Olet siis oikeastaan itse vaikuttamassa siihen, että suomalaisten luottamus toisiinsa on vähäisempää, koska et itse kykene luottamaan. Ei tämä homma niin mene, että MUUT hoitaa asiat, mutta sinun ei tarvitse vaivautua - luottamaan.

Kopek

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - kesäkuu 22, 2019, 23:12:07
Vuoden 2015 jälkeen ei ole ollut tippaakaan turvallinen olo missään päin lähiseudulla liikkuessa (koska liikun aina yksin). Hivenen turvaa ja itsevarmuutta olen saanut Krav Magasta, mutta ei silläkään pitkälle pötki jos tulee kokonainen ulkomaankieltä pölöttävä miesjoukko vastaan.

Auttaisiko, jos vaihtaisi maisemaa.

Kun lähden iltakävelylle asuinpaikkakunnallani, en ole huolissani maahanmuuttajista, vaan pelkään, että karhu tai susi hyökkää kimppuuni metsästä. Toisaalta kaupungeissakin taitaa olla eroja. Vaikka Helsingissä on paljon ulkomaalaisia ja heidän näköisiään uussuomalaisia, en juurikaan koe pelkoa tai epävarmuuden tunnetta heitä kohdatessani. Jos kohtaaminen tapahtuu autiolla paikalla, jossa ei ole muita ihmisiä lähistöllä tai näkemässä, niin tällöin oloni on hieman varautunut, eli tarkkailen saapuvia ihmisiä ja mietin, miltä puolelta kierrän heidät. Jos joukko vaikuttaa pelottavalta tai uhkaavalta, kierrän sen vähiten ryöstäjän näköiseltä puolelta ja siltä puolelta, missä on eniten tilaa, ja missä on avoin pakosuunta. Vaihdan jopa kadun toiselle puolelle, jos on tarve. Tällaista tarvetta ei ole Helsingissä juurikaan ollut, mitä nyt eilen siirryin kadun toiselle puolelle, kun en halunnut kävellä poliisiauton läheltä, mutta se on toinen asia.

Liikun enimmäkseen Helsingin keskustassa, jossa on paljon turisteja, eikä maahanmuuttajaa välttämättä erota turistista. Jossakin Itä-Helsingin lähiössä tunnelma ja pelkokerroin voisi olla aivan toinen.

Suomalaiset kaupungit ovat ylipäätään aika tuntemattomia minulle. Vain muutaman tunnen hieman paremmin, ja niidenkin välillä huomaa jo eroja. Kun esimerkiksi pari vuotta sitten hiippailin illalla (taisin selostaakin tätä käyntiäni Jatkumo-foorumilla) Tampereella, tunnelma oli jotenkin levoton ja pelottava ja epämukava. Epämääräisiä nuoria juopposakkeja häiriköi siellä täällä, ja jopa tavallisessa ruokakaupassa käyminen tuntui jotenkin ahdistavalta. Siellä ajatteli, että mitä hullua.. täällä oikein tapahtuu. Kaupan ovella rähjäävät punkkarin oloiset kaljamiehet ja naiset ja ehkä huumetyypitkin (ei niistä oikein tiennyt, mitä ne ovat) olivat hyvin arvaamattoman oloisia. Kun kävelin Pyhäjärven puoleisella rannalla nappailemassa valokuvia, ja minua seuraili pari maahanmuuttajan näköistä miestä, aloin aivan oikeasti jo miettiä, mihin suuntaan yritän paeta, jos tilanne kehittyy uhkaavaksi. Alueella ei ollut juurikaan muita ihmisiä, mikä helpottaa ryöstäjien työtä ja voi madaltaa ryöstökynnystä.

Suomalaisista pienemmistä kaupungeista pidän Jyväskylää hieman pelottavana. Minut itsenikin on siellä aikoinaan ryöstetty, samoin eräs huomattavassa asemassa ollut tunnettu sukulaiseni. Jalkakäytävällä vastaan kävellyt ryöstäjä työnsi minut yllättäen pienelle sivukujalle ja uhkasi lyödä moralla, jota hän väitti pitävän taskussaan, jos ilmoittaisin tapauksesta jollekin. Ja tietenkin hän vaati rahaa, jota annoin hänelle. Sukulaismies taas ryöstettiin väkivaltaisesti eli hakattiin sairaalakuntoon. Vai oliko se edes ryöstö vai pelkkä summittainen katupahoinpitely. Kummassakin tapauksessa tekijät olivat tavallista suomalaista "alaluokkaa" eli todennäköisesti rappiolla olevia alkoholin ja mahdollisesti myös huumeiden käyttäjiä.

Sepe

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - kesäkuu 23, 2019, 07:05:27
Vuonna 2015 Norma uhosi muuttavansa mielensä maahanmuuttajista, jos osoittautuu, että he eivät olekaan uhka ja esimerkiksi häntä ei raiskata tai muutakaan pelottavaa ei tapahdu. En tiedä, miten pitkästä aikavälistä sitten puhutaankaan, mutta nähtävästi vielä Norma odottaa väistämätöntä tapahtuvaksi.

T: Xante

Juhannuksen kunniaksi Xante on kaivanut vuosia vanhoja juttuja kaunailunsa alustaksi.

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - kesäkuu 23, 2019, 07:05:27
Vuonna 2015 Norma uhosi muuttavansa mielensä maahanmuuttajista, jos osoittautuu, että he eivät olekaan uhka ja esimerkiksi häntä ei raiskata tai muutakaan pelottavaa ei tapahdu. En tiedä, miten pitkästä aikavälistä sitten puhutaankaan, mutta nähtävästi vielä Norma odottaa väistämätöntä tapahtuvaksi.

T: Xante

Olen tullut siihen tulokseen että en ole maailman napa, joten muidenkin ihmisten kokemukset tulee ottaa yhtälössä huomioon. Nyt kun tilasin Alibi-lehden ja luin miten oletettavasti suvaitsevaisesti turvismiehiin suhtautunut vanhempi nainen tuli nuoren turvismiehen murhaamaksi ja päätäkin oli yritetty irroittaa, oli siinä taas semmoista matskua että eipä sitä päivää tule kuuna eikä päivänä että luottaisin maahanänkijöihin.

Maahanmuuttajat ei ole täsmälleen sama ryhmä. Työn tai opiskelun vuoksi tullut voi olla ihan normaali ihminen. 2015 tänne lompsineessa miesjoukossa on niin sekalaista seurakuntaa että sen jäseniltä voi odottaa aivan mitä tahansa.

Mutta miksi juuri noihin 30.000+ ukkoon sitten pitäisi suhtautua erityisen myönteisesti? Voisinkin oikeastaan ilmoittaa että jos painuvat takaisin kotiinsa, niin sitten suorastaan tihkun universaalia rakkautta heitä kaikkia kohtaan, etänä.  :)